2009-09-15, 21:40
Medlem
Hej, jag kommer precis hem från mitt första thaiboxningspass och kan konstatera att jag ligger efter alla andra i min grupp, främst på mjölksyretåligheten känns det som. Jag kände mig till och med tvungen att sluta passet en kvart tidigare än de andra pga jag hade spykänslor som aldrig kändes gå över...

Det jag vill ha hjälp med är att komma ikapp dem andra och att jag slipper skämma ut mig allt för många gånger till. Jag frågade tränaren och han rekommenderade hopprep och säckträning.

Nu till saken att jag hade planer på att gymma samtidigt som MT:n, men jag kanske ska sikta på hopprep, lite skuggboxning samt träning med egen kroppsvikt en 2-3 ggr i veckan?

Snälla hjälp en bitter människa just nu
Citera
2009-09-16, 00:13
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geriol03
Hej, jag kommer precis hem från mitt första thaiboxningspass och kan konstatera att jag ligger efter alla andra i min grupp, främst på mjölksyretåligheten känns det som. Jag kände mig till och med tvungen att sluta passet en kvart tidigare än de andra pga jag hade spykänslor som aldrig kändes gå över...

Det jag vill ha hjälp med är att komma ikapp dem andra och att jag slipper skämma ut mig allt för många gånger till. Jag frågade tränaren och han rekommenderade hopprep och säckträning.

Nu till saken att jag hade planer på att gymma samtidigt som MT:n, men jag kanske ska sikta på hopprep, lite skuggboxning samt träning med egen kroppsvikt en 2-3 ggr i veckan?

Snälla hjälp en bitter människa just nu

Hur ser din träningshistorik ut?
Är det det första pass så är det väl rätt självklart att du ligger långt efter? Det krävs en väldigt vältränad person för att vara vältränad för allt.

Min erfarenhet (från bjj, inte mt) är att man kommer förbi det värsta efter ganska få pass.
Citera
2009-09-16, 00:14
Medlem
Robertsons avatar
Ditt psyke gör det troligen värre än det är. Kom ihåg att det var ditt första pass och att Rom inte byggdes på en dag. Första MT passet kan bli en smärre chock för många för att man helt enkelt inte är van vid det relativt tuffa tempot som speciellt sätter mjölksyretåligheten på prov.

Härda ut och ge det ett par veckor så kommer kroppen gradvis börja vänja sig. Kom ihåg att du är vinnaren i slutändan om du är tuff nog att återvända gång på gång, trots att du kanske kommer vika dig "för tidigt" flera pass.

Sätt din egen nivå, försök att "stay in the zone" med pulsen, även om alla andra kanske kör dubbelt så hårt så sliter du endast ut dig både mentalt och fysiskt om du försöker att hålla jämn mark med sådana som kanske är bra mycket mer vältränade än vad du är.

Tränaren kommer märka att du uthärdar trots den mentala och fysiska påfrestningen. Fysiken kan lätt tränas upp, fightersinnet kräver mer arbete så att säga.

Lycka till.
Citera
2009-09-16, 09:59
Medlem
Skit i gymmet ett tag, satsa på hopprep, skuggboxning. Ut och spring, variera med intervaller. Har du tillgång till säck? I så fall kör raka slag 15 sekunder vila 10sec x såmånga gånger du klarar, repetera repetera repetera repetera!
Citera
2009-09-16, 10:05
Medlem
Chill, det är ingen katastrof. Kör du varje träning i 2-3 veckor så kommer du vara förbi det där.
Det viktiga är att pusha sig själv varje träning så man inte lägger sig i en bekvämlighetszon som man vet att man klarar av.
Citera
2009-09-16, 12:23
Moderator
Protons avatar
Säger detsamma. Ut och kuta, det behöver och ska inte vara någon raketfart utan det räcker gott och väl med att vara ute och jogga i 45 minuter kanske 2 dagar i veckan. Kollar du på hur thailändarna gör när de kutar så är det ju ett ganska makligt tempo de håller.

2 dagar i veckan å sen lite hopprep på mjukt underlag(sså du inte sabbar benhinnorna det första som händer) så är du i form i ett nafs. Gratulerar för övrigt till ditt val av en sjukt rolig träningsform
Citera
2009-09-16, 15:44
Medlem
Tack för alla kanonråd! Precis köpt hopprep, så här ska springas och hoppas som fan.

Angående säck så har jag ingen, men jag får köra skuggboxning eller gå till klubben under egenträningstillfällena.

Träningshistoriken jag har är väl en tio års fotbollsträning (för en 6-7 år sedan dock), på senare tid gymmat i snitt kanske två gånger i veckan.
Citera
2009-09-16, 16:15
Medlem
InTheFleshs avatar
Om du bara gymmat de senaste åren är det ju inte konstigt du får ett jävla flås på första träningen. Fick jag med, trots att jag hade vana att springa ett par gånger i veckan. Men du kommer in i det snabbare än du tror!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in