Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-14, 22:53
  #1
Medlem
Apropå (ännu) en klagosång om hur dagens tjejtidningar skapar skeva ideal (http://www.aftonbladet.se/debatt/article5759080.ab) Hur fel är dagens skönhetsideal? Vad är en frisk, normal kropp, och vad är ett friskt, normalt förhållande till mat och fysisk aktivitet?

Ändring: fixade länken.
__________________
Senast redigerad av Nordostpolen 2009-09-14 kl. 23:00.
Citera
2009-09-14, 22:57
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordostpolen
Apropå (ännu) en klagosång om hur dagens tjejtidningar skapar skeva ideal (http://www.aftonbladet.se/debatt/article5759080.ab): Hur fel är dagens skönhetsideal? Vad är en frisk, normal kropp, och vad är ett friskt, normalt förhållande till mat och fysisk aktivitet?

Jag får inte länken att fungera?

Jag ser det som följer: Ett bra ideal är en frisk självbild till att börja med. Ett dåligt ideal är ett ideal som bygger på andras uppfattning och krav.
Citera
2009-09-14, 23:06
  #3
Medlem
Snövits avatar
Någon nonamn blogg/debattör eller vad de nu vill kalla sig gnäller lite på skönhetsidealet, gäsp.

Ja det finns skeva bilder på killar och tjejer i reklam. Kanske speciellt tjejer när det kommer till catwalken och high fasihon de ser ofta ut som avmagrade bleka småpojkar. Men är detta verkligen ideal för fler än bögarna i modeindustrin? Jag tvivlar på detta jag tror faktiskt att de flesta har som ideal en vältränad, hälsosam kropp som är lite snyggt solkysst.
Citera
2009-09-14, 23:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Någon nonamn blogg/debattör eller vad de nu vill kalla sig gnäller lite på skönhetsidealet, gäsp.

Ja det finns skeva bilder på killar och tjejer i reklam. Kanske speciellt tjejer när det kommer till catwalken och high fasihon de ser ofta ut som avmagrade bleka småpojkar. Men är detta verkligen ideal för fler än bögarna i modeindustrin? Jag tvivlar på detta jag tror faktiskt att de flesta har som ideal en vältränad, hälsosam kropp som är lite snyggt solkysst.

Catwalktjejer är väl närmast anorektiska eller i alla fall underviktiga (bmi < 18 eller vad det är); det är iaf intrycket jag har fått, men jag kollar aldrig på modevisningar å andra sidan. Är det verkligen så att dagens skönhetsideal förespråkar undervikt? Jag tvekar alltså (liksom du) på att Catwalkens ideal verkligen är rådande.

Ps. Ber om ursäkt för att jag framkallade gäspningar hos Snövit. Vore ju dumt om Snövit somnade om vi säger så.
__________________
Senast redigerad av Nordostpolen 2009-09-14 kl. 23:17.
Citera
2009-09-14, 23:21
  #5
Medlem
Perditions avatar
Det största problemet som jag ser är retuscheringen, sizezero skiten är inte bra heller men retuschen fyller våra huvuden med bilder som är helt omöjliga att uppnå på naturlig väg, och många inser det inte ens. Ett tidningsomslag är så sanslöst jävla retuscherat att det är skrattretande, och det springer småpojkar och flickor runt och tror att man ska kunna se ut som. Med den retuschen som är standardprocedur i dagens skönhetsblaskor kan trollpackan pomperipossa se ut som guds gåva till mannen.
Citera
2009-09-14, 23:23
  #6
Medlem
Hmm. Hur stor är "size zero" jämfört med svenska storlekar (36, 38 etc.)?
Citera
2009-09-14, 23:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordostpolen
Hmm. Hur stor är "size zero" jämfört med svenska storlekar (36, 38 etc.)?

Det motsvarar storlek 32.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article426925.ab
Citera
2009-09-14, 23:34
  #8
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordostpolen
Vad är en frisk, normal kropp, och vad är ett friskt, normalt förhållande till mat och fysisk aktivitet?
Den enda standard jag kan komma på är "den som gör människan lycklig". Om nu den rådande kulturen säger att man ska se ut på ett visst sätt så kan man helt klart bli lyckligare av att se ut på det viset. Inte den enda vägen till lycka, visst, men en.
Personligen tycker jag de typiska catwalkmodelltjejerna är hemska att kolla på, föredrar helt klart mer hull, men inte överdrivet såklart.
Citera
2009-09-14, 23:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det motsvarar storlek 32.

Ok, tack. Kunde ha googlat det kanske. Ursäkta min lathet :P Kan väl förstå att en del små, korta tjejer har 34, men 32 kan väl knappast passa en icke-anorektiker. Frågan är då om size zero är skönhetsidealet. Det klagas mycket på "skönhetsidealet", utan att något definierar vad som avses.
Citera
2009-09-14, 23:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordostpolen
Ok, tack. Kunde ha googlat det kanske. Ursäkta min lathet :P Kan väl förstå att en del små, korta tjejer har 34, men 32 kan väl knappast passa en icke-anorektiker. Frågan är då om size zero är skönhetsidealet. Det klagas mycket på "skönhetsidealet", utan att något definierar vad som avses.

Ja, ingen vuxen, normalväxt, frisk människa kan (enligt mig i alla fall) få på sig kläder i stl 32. Jag har haft ett BMI på både 16 och 17 och har alltid burit 34 eller 36. Det skulle vara en extremt liten person då, men jag vetefasen.
Då är man sjuklig helt enkelt. Inget snack om saken.

Det finns ju två olika ideal dessutom - dels det här pinnsmala "sofistikerade" och dels den glammiga silikonbruden. Frågan är vilket som är sundast?
Citera
2009-09-14, 23:58
  #11
Medlem
Haha. Stryk det här inlägget. Läste fel :P
__________________
Senast redigerad av Nordostpolen 2009-09-15 kl. 00:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback