• 1
  • 2
2009-09-14, 21:32
Medlem
Gungdungkungs avatar
Vilka råvaror som används i mat är förbjudna pga att dom kränker mänskliga rättigheter under tillverkningsprocessen?
Citera
2009-09-14, 21:36
Medlem
Anroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Vilka råvaror som används i mat är förbjudna pga att dom kränker mänskliga rättigheter under tillverkningsprocessen?

Inga.
Citera
2009-09-14, 21:40
Medlem
roccs avatar
Människokött...
Citera
2009-09-14, 21:44
Medlem
Gungdungkungs avatar
Mjo tänkte på människokött men det undviker jag gärna.

Finns ju tex. kaffe som har skördats under taskiga förhållanden... den stilen talar jag om.
Citera
2009-09-14, 22:06
Medlem
roccs avatar
Citat:
Finns ju tex. kaffe som har skördats under taskiga förhållanden... den stilen talar jag om.
Jo men allting som skördas under för taskiga förhållanden bryter mot mänskliga rättigheter. Men någon råvara som kräver taskiga förhållanden för arbetarna för att kunna bli odlad tror jag inte existerar...

Det är så din fråga uppfattats av mig. Du får gärna formulera om dig så tröga jag fattar.
Citera
2009-09-15, 07:52
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Jo men allting som skördas under för taskiga förhållanden bryter mot mänskliga rättigheter. Men någon råvara som kräver taskiga förhållanden för arbetarna för att kunna bli odlad tror jag inte existerar...

Det är så din fråga uppfattats av mig. Du får gärna formulera om dig så tröga jag fattar.

Jo fel att använda råvara egentligen.

Jag letar efter produkter som någon gång till hyllan i matbutiken har inneburit taskiga förhållanden för MR? Vad som helst, process, förpackning, logistiken osv..
Citera
2009-09-15, 08:03
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Människokött...

Soylent green?
Citera
2009-09-15, 08:09
Bannlyst
Citat:
Jag letar efter produkter som någon gång till hyllan i matbutiken har inneburit taskiga förhållanden för MR? Vad som helst, process, förpackning, logistiken osv..

Om maten är förbjuden säljs den inte i matbutiker väl?
Citera
2009-09-15, 08:31
Medlem
BridgeRocks avatar
Så du menar alltså enskilda produkter hos olika varumärken? Jadu, jag har ingen sån lista.
Citera
2009-09-15, 11:02
Medlem
MadamMims avatar
Socker från Sydamerika?
Citera
2009-09-15, 13:16
Medlem
adoptivnegers avatar
Bomull. Stackars negrerna!

Kollar man in Fairtrades sortiment tror jag man får en rätt bra uppfattning om vilka sorters produkter där odlingen/framställningen ibland är lite shady. Kaffe, te och kakao är klassiska exempel. Du kan säkert hitta lite mer detaljerad info på www.rattvisemarkt.se tillexempel.
Citera
2009-09-15, 18:12
Medlem
Blygiss avatar
Du kan nog räkna med att det mesta som är importerat från u-länder och inte är rättvisemärkt på ett eller annat sätt har kränkt lokalbefolkningen eller producenten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in