Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-29, 16:13
  #7585
Medlem
TinFoilHats avatar

Ähh, orkade inte med det här att dela ut USB-disk, jag får inte till det oavsett vad jag gör tycks det.

Så fixade det med en fullösning istället. Skapade en mapp på systemdisken som min Win-användare har fulla rättigheter till lixom alla användare på Zorindatorn. Så nu får filerna hamna där tillfälligt innan dom läggs vidare på USB-disken och vidare in i Kodi.
Citera
2018-06-30, 23:23
  #7586
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Installerade ett program från tar-fil. Det fungerar bra, men det skapade inte en ikon, jag måste starta det från terminalen. Blev ikon i Mint17.

Någon som vet hur man fixar det i efterhand? Gäller Linux Mint 19.
Citera
2018-07-01, 17:55
  #7587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Installerade ett program från tar-fil. Det fungerar bra, men det skapade inte en ikon, jag måste starta det från terminalen. Blev ikon i Mint17.

Någon som vet hur man fixar det i efterhand? Gäller Linux Mint 19.

Vad va det för program? Vanligen installerar du program via någon form av "software center" eller pakethanterare, inte via *.tar filer. De gånger man installerar saker den vägen, tenderar det att vara källkod som man får kompilera och installera med hjälp av make.
Citera
2018-07-09, 18:57
  #7588
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Varför är min upplevelse med spel sämst med Ubuntu? Med 18.04 med amdgpu och 4.15@ryzen 1700x@7950amd gcn1 (testat radeon också) med låga inställningar får jag under 200fps, rör sig mellan 100-170 typ, med Arch med lite nyare paket (fick bra på arch även för flera år sedan) 250+ typ jämnt. Solus flyter också fint, och dom har väl mer aggressiva optimiseringar.

Flyter fint under Arch/Solus, knappt spelbart under Ubuntu trots samma hårdvara. Vad är det som hindrar?
Citera
2018-07-27, 22:17
  #7589
Medlem
Sleepyoh22s avatar
med ukuu, nyare kernel och nyare mesa så känns det nästan likadant. vet ej orkar inte, fungerar fint oavsett inte så stor skillnad nu. Kanske var en dålig dag kan inte replikera.
__________________
Senast redigerad av Sleepyoh22 2018-07-27 kl. 22:22.
Citera
2018-07-29, 16:54
  #7590
Medlem
Fancyfruits avatar
Någon mer än jag som har problem med att köra program i full screen. Och då pratar vi inte bara videos, youtube osv, utan även gimp. Skulle gissa att det är grafikproblem eller kanske någon bugg i kernel?

Jag har även testat andra WM's utan framgång. Har sökt efter svar men hittar ingenting som liknar mitt problem.
OS: Arch Linux x86_64
Kernel: 4.17.10-1-ARCH
Graphics Driver: nvidia 396.45-1
Någon som har en hum om vad det kan vara?
Citera
2018-07-30, 00:41
  #7591
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Någon mer än jag som har problem med att köra program i full screen. Och då pratar vi inte bara videos, youtube osv, utan även gimp. Skulle gissa att det är grafikproblem eller kanske någon bugg i kernel?

Jag har även testat andra WM's utan framgång. Har sökt efter svar men hittar ingenting som liknar mitt problem.
OS: Arch Linux x86_64
Kernel: 4.17.10-1-ARCH
Graphics Driver: nvidia 396.45-1
Någon som har en hum om vad det kan vara?
EDIT: Här är dots som kan vara relevanta. Fråga efter fler om så behövs.
https://github.com/cretiq/.dots
Citera
2018-07-30, 01:54
  #7592
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Någon mer än jag som har problem med att köra program i full screen. Och då pratar vi inte bara videos, youtube osv, utan även gimp. Skulle gissa att det är grafikproblem eller kanske någon bugg i kernel?

Jag har även testat andra WM's utan framgång. Har sökt efter svar men hittar ingenting som liknar mitt problem.
OS: Arch Linux x86_64
Kernel: 4.17.10-1-ARCH
Graphics Driver: nvidia 396.45-1
Någon som har en hum om vad det kan vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
EDIT: Här är dots som kan vara relevanta. Fråga efter fler om så behövs.
https://github.com/cretiq/.dots

Edit #2: [SOLVED]
Det var tydligen compton som spökade ändå. Lade till de här raderna i conf för compton.
Kod:
unredir-if-possible-exclude = [
    "class_g = 'Firefox'",
]
Citera
2018-08-17, 15:37
  #7593
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag försöker följa denna guide:
https://itsfoss.com/backup-restore-linux-timeshift/

Jag kommer till steg 5;
Citat:
5. Timeshift for 64-bit Linux

su

(type in your password when prompted)
richard@HP-Pavilion-g7-Notebook-PC ~ $ su
Lösenord:
su: Autentiseringsfel

Är helt newbie på Linux...
Citera
2018-08-17, 15:49
  #7594
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag försöker följa denna guide:
https://itsfoss.com/backup-restore-linux-timeshift/

Jag kommer till steg 5;

richard@HP-Pavilion-g7-Notebook-PC ~ $ su
Lösenord:
su: Autentiseringsfel

Är helt newbie på Linux...

Du skriver fel lösenord. Dubbelkolla det.
Citera
2018-08-17, 18:50
  #7595
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag försöker följa denna guide:
https://itsfoss.com/backup-restore-linux-timeshift/

Jag kommer till steg 5;

richard@HP-Pavilion-g7-Notebook-PC ~ $ su
Lösenord:
su: Autentiseringsfel

Är helt newbie på Linux...

Ubuntu?

su ska väl byta användare till root? Inte helt koll på su, om det är ubuntu så finns ju ingen "root" användare. Testa sudo bash istället för att få ett root skal och fortsätt därefter med guiden.
Citera
2018-08-17, 19:04
  #7596
Medlem
kakikurarumasus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag försöker följa denna guide:
https://itsfoss.com/backup-restore-linux-timeshift/

Jag kommer till steg 5;

richard@HP-Pavilion-g7-Notebook-PC ~ $ su
Lösenord:
su: Autentiseringsfel

Är helt newbie på Linux...

Precis som förgående talare så bör du nog göra en sudo bash eller sudo -s för att du ska komma till nästa steg. Om du är helt säker på att du vet ditt lösenord så är det nog det du vill göra.
Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Ubuntu?

su ska väl byta användare till root? Inte helt koll på su, om det är ubuntu så finns ju ingen "root" användare. Testa sudo bash istället för att få ett root skal och fortsätt därefter med guiden.
Det finns en root på ubuntu, men den har inget satt lösenord. Man kan sätta den genom att till exempel skriva sudo passwd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback