Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-24, 15:58
  #7501
Medlem
Stort tack till er som svarat på min fråga!

Läste lite i installationsguiden som jag helt glömt bort.
Har tillgång till Linux Mint på annat håll så jag tänker därför testa att installera iso filen på minnet med de verktyget. Återkommer såklart om problemet inte löser sig.
Citera
2018-02-28, 18:55
  #7502
Medlem
Har problem med en rpi där den misslyckas med att mounta en disk, får ett felmeddelande vid boot som säger att den inte kan öppna konsollen, och att root kontot är låst. Har alltså ingen möjlighet att ändra om i fstab?
Citera
2018-03-01, 07:21
  #7503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Har problem med en rpi där den misslyckas med att mounta en disk, får ett felmeddelande vid boot som säger att den inte kan öppna konsollen, och att root kontot är låst. Har alltså ingen möjlighet att ändra om i fstab?
Har du sudo i din distro?
Prova att skriva: sudo vi /etc/fstab
Får du felmeddelande då också? (Vilket?!)
Citera
2018-03-01, 18:00
  #7504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Har du sudo i din distro?
Prova att skriva: sudo vi /etc/fstab
Får du felmeddelande då också? (Vilket?!)

Hade ingen konsoll alls, så kunde inte skriva något. Var tvungen att ändra i en fil så att den bootade upp direkt i shell, och sedan remounta allt med rw rättigheter.
Citera
2018-03-12, 12:03
  #7505
Medlem
Fancyfruits avatar
Jag har problem med att starta openvpn i Arch Linux.
$ openvpn --config /etc/openvpn/ovpn.conf --daemon
Men ingen process startas. Har testat utan daemon, som su och utan.

Processer startade precis efter första installation av openvpn med ovanstående kommando, men aldrig efter det igen.

Har installerat om openvpn, men det vill sig inte ändå.

Någon som vet hur jag kan få det att fungera, eller vad problemet kan vara?
Citera
2018-03-12, 12:07
  #7506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Jag har problem med att starta openvpn i Arch Linux.
$ openvpn --config /etc/openvpn/ovpn.conf --daemon
Men ingen process startas. Har testat utan daemon, som su och utan.

Processer startade precis efter första installation av openvpn med ovanstående kommando, men aldrig efter det igen.

Har installerat om openvpn, men det vill sig inte ändå.

Någon som vet hur jag kan få det att fungera, eller vad problemet kan vara?

Kan det vara så att det redan finns en process med openvpn igång? Ge kommandot ps -e|grep openvpn, det skall inte komma upp något annat än nästa kommandorad. Om det kommer upp något så har du redan en openvpn-process igång, och då kan du använda kill för att döda den.
Citera
2018-03-12, 12:44
  #7507
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Kan det vara så att det redan finns en process med openvpn igång? Ge kommandot ps -e|grep openvpn, det skall inte komma upp något annat än nästa kommandorad. Om det kommer upp något så har du redan en openvpn-process igång, och då kan du använda kill för att döda den.

Har hållt koll på processer med htop, inte någon openvpn där (inte med ps heller).
Kan verkligen inte förstå var det inte vill starta. Är det något mer som ska göras än "openvpn --config"-sekvensen? Har använt guiden för Debian på Ovpn, är det någon skillnad? Kan det vara så att conf-filerna jag tar där ifrån för just Debian, inte skulle fungera på Arch?
Citera
2018-03-12, 17:58
  #7508
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Har hållt koll på processer med htop, inte någon openvpn där (inte med ps heller).
Kan verkligen inte förstå var det inte vill starta. Är det något mer som ska göras än "openvpn --config"-sekvensen? Har använt guiden för Debian på Ovpn, är det någon skillnad? Kan det vara så att conf-filerna jag tar där ifrån för just Debian, inte skulle fungera på Arch?

Jag kör openvpn i archlinux och nedan fungerar för mig.
Citat:
openvpn --config /etc/openvpn/vpn.ovpn --ca /etc/openvpn/vpn.ca.crt --auth-user-pass /etc/openvpn/pw_secret

Annars kan du ju alltid debugga skiten med --verb 6 eller liknande.
Citera
2018-03-12, 19:21
  #7509
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Jag kör openvpn i archlinux och nedan fungerar för mig.
Det bör göra det för mig också.

Kod:
openvpn --config /etc/openvpn/ovpn.conf --ca /etc/openvpn/ovpn-ca.crt
Som vanligt, ingen process som startar. Kan inte se att OpenVpn är aktivt på något sätt.

--auth-user-pass antar jag är något som fungerar för din VPN-leverantör. Hittar inte att det finns något sån tjänst för OVPN. Det är något som bara checkar med leverantören om inloggningsuppgifter om jag förstått rätt och måste nödvändigtvis inte användas. (Jag använder credentials istället)

Kod:
openvpn --verb 6
OUTPUT:
us=****** disabling NCP mode (--ncp-disable) because not in P2MP client or server mode
Options error: You must define TUN/TAP device (--dev)

Är client mode något som tvunget måste vara på? Även TUN/TAP device?
Citera
2018-03-12, 20:00
  #7510
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Kod:
openvpn --config /etc/openvpn/ovpn.conf --ca /etc/openvpn/ovpn-ca.crt
Som vanligt, ingen process som startar. Kan inte se att OpenVpn är aktivt på något sätt.

--auth-user-pass antar jag är något som fungerar för din VPN-leverantör. Hittar inte att det finns något sån tjänst för OVPN. Det är något som bara checkar med leverantören om inloggningsuppgifter om jag förstått rätt och måste nödvändigtvis inte användas. (Jag använder credentials istället)

Kod:
openvpn --verb 6
OUTPUT:
us=****** disabling NCP mode (--ncp-disable) because not in P2MP client or server mode
Options error: You must define TUN/TAP device (--dev)
Är client mode något som tvunget måste vara på? Även TUN/TAP device?

Känns som du har saknar TUN eller TAP device definerat i din configfil?
Men det verkar även som du kan lägga till "--dev tun/tap" som syntax till ditt openvpn-kommando.

Bara för att vi inte ska ha något missförstånd, du skicka väl med "--verb 6" med din andra options på kommandoraden?
__________________
Senast redigerad av hash 2018-03-12 kl. 20:02.
Citera
2018-03-12, 23:17
  #7511
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Känns som du har saknar TUN eller TAP device definerat i din configfil?
Men det verkar även som du kan lägga till "--dev tun/tap" som syntax till ditt openvpn-kommando.

Bara för att vi inte ska ha något missförstånd, du skicka väl med "--verb 6" med din andra options på kommandoraden?

Det var ett missförstånd. Hade inte --verb 6 med i första kodraden (openvpn --config /etc/openvpn/ovpn.conf --ca /etc/openvpn/ovpn-ca.cr).
Men... när jag har med --verb 6 blir det inget meddelande alls. Det blir precis som om jag inte hade med det. I vanlig ordning, inget spår av Openvpn.

Verkar inte längre som att TUN / TAP har något med felet att göra längre, va? Lade även till det i kommandor, men ingen skillnad.

Hittills sista test:
Kod:
openvpn --config /etc/openvpn/ovpn.conf --ca /etc/openvpn/ovpn-ca.crt --verb 6 --dev TUN

Verkar det som att processen möjligtvis blir dödad direkt efter start? Minst sagt frustrerande.
Citera
2018-03-12, 23:44
  #7512
Medlem
Får du något felmeddelande? Har du försökt googla felmeddelandet? ofta har någon annan ute på internet redan löst problemet, det gäller bara att hitta lösningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback