Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-11, 10:50
  #7333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Det finns massvis med simpla webbläsare där folk skalat bort onödigt UI. Titta t.ex. på surf. Vad gäller dist vet jag inte. Hade väl av gammal debian-vana valt Raspbian, men det finns säkert folk som är mer lämpade att svara på det - har aldrig arbetat med Raspberry Pi.

F.ö. ser "paj" helt efterblivet ut. Skriv ordentligt, för fan ;->

Jag vill ha så lite kringom som möjligt så att den startar snabbt och direct in på sidan. Att ha raspbian på tar ju lite tid o ladda igång det, sen det grafiska, sen dittan o dattan, osv.

Ja, paj låter efterblivet, men så låter typ all svenska när man snackar något om datorer enligt mig.


Citat:
Ursprungligen postat av distans
Inte så lite heller! Å va fan e "bös"? Jag kan gå med på att RPI/RPi är en vedertagen och fungerande förkortning, men att börja kalla dom för pajer blir bara fel.. *hytter med näven*

Detta kanske kan vara något att testa? Skriv gärna en rad om du gör det

Raspberry Digital Signage

Det låter definitivt intressant, tack!

Välkommen till Göteborg!
https://sv.wiktionary.org/wiki/b%C3%B6s
Citera
2017-08-12, 15:53
  #7334
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag kommer inte åt min externa hårddisk i Linux Mint 18.1. Felmeddelande:

Citat:
Kunde inte montera platsen


Error mounting /dev/sdc1 at /media/richard/Linux Mint 18.1 Cinnamon 64-bit: Command-line `mount -t "iso9660" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000,io charset=utf8,mode=0400,dmode=0500" "/dev/sdc1" "/media/richard/Linux Mint 18.1 Cinnamon 64-bit"' exited with non-zero exit status 32: mount: fel filsystemstyp, felaktig flagga, felaktigt superblock på /dev/sdc1,
codepage eller hjälpprogram saknas, eller annat fel

I en del fall kan användbar information hittas i syslog
- prova dmesg | tail eller liknande.

När jag installerade Linux så partitionerade den automatisk o all data försvann på den. Har dock lyckats återskapa det mesta som semesterbilder o sånt viktigt. Så jag kommer åt den med Photorec som jag använde för att återskapa. Men kan man formatera den på en annan, t.ex. en Windows-dator. Ska man välja NTFS i så fall?
Citera
2017-08-15, 10:15
  #7335
Medlem
Är ny på Linux och försöker lära mig. Kör nu med Qubes och inlärningskurvan är något anorlunda än med Windows-

Har 2 problem.

Vill kunna titta på rörliga inslag från SVT Play och Expressen, Aftonbladet och ljud på SR. Någon plugin saknas, men hittar ingen som funkar. Samtidigt ska jag skriva in i Terminalen som jag inte än är vän med.

Andra problemet är VPN uppkopplingen. Använder OVPN och där har man en guide för Fedora som jag följer. Men eftersom jag kör Qubes så vill jag inte lägga in allt varje gång jag startar datorn. Som det är nu så måste jag både lägga in konfigurationen för VPN och DNS. Hur går jag till väga, och var lägger jag detta.

OBS! Har kollat på Qubes sida, men får inte det att fungera efter den. Ser inte samma ut.
__________________
Senast redigerad av Jag-helt-enkelt 2017-08-15 kl. 10:56.
Citera
2017-08-16, 07:30
  #7336
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-helt-enkelt
Är ny på Linux och försöker lära mig. Kör nu med Qubes och inlärningskurvan är något anorlunda än med Windows-

Har 2 problem.

Vill kunna titta på rörliga inslag från SVT Play och Expressen, Aftonbladet och ljud på SR. Någon plugin saknas, men hittar ingen som funkar. Samtidigt ska jag skriva in i Terminalen som jag inte än är vän med.

Andra problemet är VPN uppkopplingen. Använder OVPN och där har man en guide för Fedora som jag följer. Men eftersom jag kör Qubes så vill jag inte lägga in allt varje gång jag startar datorn. Som det är nu så måste jag både lägga in konfigurationen för VPN och DNS. Hur går jag till väga, och var lägger jag detta.

OBS! Har kollat på Qubes sida, men får inte det att fungera efter den. Ser inte samma ut.

För den första frågan så kanske det räcker att du installerar VLC för att få med lämpliga codecs. Se här för instruktioner.
Citera
2017-08-16, 09:59
  #7337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-helt-enkelt
Är ny på Linux ...
Vilken Linuxdistro?
Citera
2017-08-17, 11:07
  #7338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Vilken Linuxdistro?

Kör Qubes 3.2 VM med Fedora 23
Citera
2017-08-17, 11:43
  #7339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-helt-enkelt
Kör Qubes 3.2 VM med Fedora 23
Menar du att du kör Qubes OS virtuellt inne i Fedora 23?
Citera
2017-08-17, 13:35
  #7340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-helt-enkelt
Kör Qubes 3.2 VM med Fedora 23

Varför kör du Qubes i Fedora? =/
Om du är helt ny på Linux, börja med att installera Mint, Ubuntu Gnome, Debian (non-free), Fedora eller OpenSUSE så ska du se att du kan kan titta på videos i Firefox utan problem. Iaf till större delen utan problem när det gäller Debian och Ubuntu Gnome.
Citera
2017-08-19, 00:36
  #7341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-helt-enkelt
Kör Qubes 3.2 VM med Fedora 23
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Varför kör du Qubes i Fedora? =/
Om du är helt ny på Linux, börja med att installera Mint, Ubuntu Gnome, Debian (non-free), Fedora eller OpenSUSE så ska du se att du kan kan titta på videos i Firefox utan problem. Iaf till större delen utan problem när det gäller Debian och Ubuntu Gnome.
Finns både deb- och rpm-paket med Google Chrome. Den klarar det mesta.
Citera
2017-08-22, 10:54
  #7342
Medlem
Alkyonioss avatar
Vad är en "desktop environment" i Linux? Jag vet att jag har Unity eftersom jag kör Ubuntu 17.04. Men vad hade hänt om jag hade bytt? Jag har sett att andra DE's har andra standardprogram och kanske skiljer sig lite estetiskt, men vad annars? Men jag kan ju lika väl installera programmen manuellt?

Frågor:
1. Vad är skillnaden mellan olika Desktop Environments?
2. Vad skulle jag tjäna på att byta till något annat?
3. Vad händer när Ubuntu byter från Unity till GNOME by-default?
Citera
2017-08-22, 16:16
  #7343
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Vad är en "desktop environment" i Linux? Jag vet att jag har Unity eftersom jag kör Ubuntu 17.04. Men vad hade hänt om jag hade bytt? Jag har sett att andra DE's har andra standardprogram och kanske skiljer sig lite estetiskt, men vad annars? Men jag kan ju lika väl installera programmen manuellt?

Frågor:
1. Vad är skillnaden mellan olika Desktop Environments?
2. Vad skulle jag tjäna på att byta till något annat?
3. Vad händer när Ubuntu byter från Unity till GNOME by-default?

1. Hur stort är ett hål?
https://en.wikipedia.org/wiki/Compar...p_environments
https://en.wikipedia.org/wiki/Compar...indow_managers
2. Vissa är anpassade för att fungera bättre på äldre datorer, annars är det mest en fråga om tycke och smak.
3. Inte så mycket..?! UbuntuGNOME har ju funnits som en officiell distro sen man bytte till Unity i Ubuntu 11.04 för dom som inte klarade den övergången (läs ogillade). Vill man behålla Unity ett tag till så underhålls 16.04 LTS t om 2021.
Största skillnaden är nog att dom även byter till Wayland/XWayland som displayserver.

https://wiki.ubuntu.com/Wayland
Citera
2017-08-22, 18:44
  #7344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Vad är en "desktop environment" i Linux? Jag vet att jag har Unity eftersom jag kör Ubuntu 17.04. Men vad hade hänt om jag hade bytt? Jag har sett att andra DE's har andra standardprogram och kanske skiljer sig lite estetiskt, men vad annars? Men jag kan ju lika väl installera programmen manuellt?

Frågor:
1. Vad är skillnaden mellan olika Desktop Environments?
2. Vad skulle jag tjäna på att byta till något annat?
3. Vad händer när Ubuntu byter från Unity till GNOME by-default?

1. En skrivbordsmiljö (desktop environemnt) är en samling program, en fönsterhanterare, filhanterare mm. Beroende på skrivbordsmiljö så skiljer sig både utseendet och vilka program som ingår. KDE använder t.ex. Dolphin som filhanterare, medans Gnome använder Nautilus. Men båda går att installera sepparat. Sök runt på några olika skrivbordshanterare. De mest populära är Gnome, KDE, Xfce och Cinnamon.

Vad som hade hänt om du hade bytt? Ingenting annat än att du får testa en ny skrivbordshanterare. Alla program fungerar fortfarande, oavsett vilken skrivbordshanterare du kör. KDE använder dock Qt, medans Gnome, Cinnamon och Xfce använder GTK+. Så i vissa fall kan program skrivna i Qt se sådär ut i t.ex. Gnome. Men det är la det ungefär...

Utöver skrivbordshanterare har vi fönsterhanterare. Här finns t.ex. bspwm, i3, openbox, fluxbox mm. Till skillnad från en skrivbordshanterare kommer de så gott som helt utan extra program. Deras uppgift är i princip enbart att hantera fönster.

2. Du får testa någon annan skrivbordshanterare. Finns det saker du stör dig på i Unity, eller om du tycker Unity är tungt, så kan det ju vara värt att testa något annat. Eller drar du ner någon ISO från någon dist, slänger ni på ett USB och testar att köra live från USB minnet en sväng.

3. De använder Gnome som skrivbordshanterare istället, och kommer förmodligen updatera teman och lite annat.

Skulle jag vilja testa på en annan skrivbordshanterare, och jag körde Ubuntu, så hade jag kört på Gnome. Inte för att Gnome är "bäst" på något vis, utan för att Ubuntu helt enkelt ska byta till Gnome.
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2017-08-22 kl. 18:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback