Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-15, 18:35
  #7225
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Varför blir det så här i terminalen, ska man inte svara med J eller N?

Kod:
Vill du fortsätta? [J/n] J
Avbryter.

Ubuntu 16.10
__________________
Senast redigerad av SkitArgDuva 2017-04-15 kl. 18:39.
Citera
2017-04-15, 18:44
  #7226
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Varför blir det så här i terminalen, ska man inte svara med J eller N?

Kod:
Vill du fortsätta? [J/n] J
Avbryter.

Ubuntu 16.10
Vad exakt är det du försöker göra? Det ska räcka med att bara klicka "enter" då ja är det förvalda.
Citera
2017-04-15, 18:50
  #7227
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Vad exakt är det du försöker göra? Det ska räcka med att bara klicka "enter" då ja är det förvalda.

Försöker installera Gyazo. Följer denna https://www.youtube.com/watch?v=V3UZhEY6Res
Tack!
Citera
2017-04-22, 11:34
  #7228
Medlem
Någon som vet hur man kan ändra cryptsetup-meddelandet som visas vid boot av en krypterad installation av Ubuntu 16.04?
Citera
2017-04-22, 19:01
  #7229
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Försöker installera Gyazo. Följer denna https://www.youtube.com/watch?v=V3UZhEY6Res
Tack!

Sent svar så vet inte om du löst det redan. Såg att klippet var från 2012 och kanske inte så aktuellt?

Dessa länkar kanske hjälper:
https://askubuntu.com/questions/7938...yazo-on-ubuntu
https://github.com/gyazo/Gyazo-for-Linux
Citera
2017-05-10, 13:20
  #7230
Medlem
Mulla Krekars avatar
Är allt på min externa hårddisk fördärvat?

Jag installerade Linux Mint 18.1 häromdagen o håller på att lär mig det. Men jag hade min externa hårddisk inkopplad när jag installerade det. Installerade över Windows. Men nu kommer jag inte åt filerna på HDD'n. Är den fördärvad?
Citera
2017-05-10, 18:28
  #7231
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Är allt på min externa hårddisk fördärvat?

Jag installerade Linux Mint 18.1 häromdagen o håller på att lär mig det. Men jag hade min externa hårddisk inkopplad när jag installerade det. Installerade över Windows. Men nu kommer jag inte åt filerna på HDD'n. Är den fördärvad?

Baserat på vad du skriver så misstänker jag att hårddisken är formaterad med Windows filsystem NTFS och att du kanske inte fått med drivrutiner för det i din installation av Mint. Det kan alltså vara värt att testa att koppla in hårddisken till en dator med Windows och se om filerna är tillgängliga då. Installationen bör inte ha formaterat din externa hårddisk.
Citera
2017-05-11, 13:27
  #7232
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Baserat på vad du skriver så misstänker jag att hårddisken är formaterad med Windows filsystem NTFS och att du kanske inte fått med drivrutiner för det i din installation av Mint. Det kan alltså vara värt att testa att koppla in hårddisken till en dator med Windows och se om filerna är tillgängliga då. Installationen bör inte ha formaterat din externa hårddisk.
Tack!

Jag försöker köra ntfs-3g, o jag misstänker att partitionen där allt ligger på är sdb2. För sda1 o sda2 är den interna hårddisken med Linux på, o det finns en sdb1 där det bara ligger en massa obegripliga filer på (tänk på att jag är totalnybörjare på Linux). Men det finns i.a.f. en sdb2, men jag kämpar på för att komma åt den.

Men ska ta hårddisken till en polare som har Windows o kolla den.
Citera
2017-05-11, 13:29
  #7233
Medlem
Mulla Krekars avatar
Hur tar man förresten en screen-shot i Linux?
Citera
2017-05-11, 13:35
  #7234
Medlem
I Gnome så finns gnome-screenshot. Programmet går att köras manuellt men körs även när man trycker <Prt Sc>. Gimp kan också ta skärmdumpar.
Citera
2017-05-11, 18:58
  #7235
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Hur tar man förresten en screen-shot i Linux?

Jag rekommenderar spectacle, där kan du ställa in en timer för screenshot, och även ta bort muspekaren och lite andra saker. För något mer simpelt kan du bara skriva 'scrot' i en terminal om det är installerat så tas ett screenshot och automagiskt sparas i din hem-mapp.
Citera
2017-05-12, 20:23
  #7236
Medlem
lzroners avatar
Har nu Ubuntu på fungerande USB sticka. Testade om det fungerade att starta om datorn och köra genom USB port och det fungerade utan problem. Vill nu radera Windows 10 och resterande data från min hårddisk och tänkte använda mig av DBAN. Kommer jag kunna starta Ubuntu lika simpelt som innan, efter att jag tagit bort OS etcetera, genom samma USB port?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback