Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-05, 22:11
  #7129
Medlem
Hjälp sökes

Försöker att köra ett pythonscript vid uppstart varje gång min raspberry pi startar, och crontab + python3 verkar inte vara kompisar, eller något.

Scriptet ska kolla temperaturen på processorn var 10e minut, så jag vill att scriptet startar såfort raspberryn gör det, stött på oändligt med krångel!

Har lagt till den här raden i crontab -e ut, både i @pi's och root's

Kod:
@reboot /usr/bin/python3/ /home/pi/projekt/cputempsen/mittscript.py

och när jag kör grep cron /var/log/syslog så ser jag att cron iallafall kör @reboot scripten, så problemet ligger någon annanstans

Kod:
21:40:27 raspberrypi cron[430]: (CRON) INFO (Running @reboot jobs)

det finns en rad i pythonscriptet som ska skriva data till en logfil raden ser ut som

Kod:
def write_temp(temp):
    with open("cpu_temp.csv", "a") as log:
     log.write("{0},{1}\n".format(strftime("%Y-%m-%d %H:%M:%S"),str(temp)))
Kan det vara att jag måste specifiera vägen till "cpu_temp.csv? Scriptet fungerar ju när jag kör det från terminalen dock...
Citera
2017-01-05, 22:32
  #7130
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyIdentitet
Hjälp sökes

Försöker att köra ett pythonscript vid uppstart varje gång min raspberry pi startar, och crontab + python3 verkar inte vara kompisar, eller något.

Scriptet ska kolla temperaturen på processorn var 10e minut, så jag vill att scriptet startar såfort raspberryn gör det, stött på oändligt med krångel!

Har lagt till den här raden i crontab -e ut, både i @pi's och root's

Kod:
@reboot /usr/bin/python3/ /home/pi/projekt/cputempsen/mittscript.py

och när jag kör grep cron /var/log/syslog så ser jag att cron iallafall kör @reboot scripten, så problemet ligger någon annanstans

Kod:
21:40:27 raspberrypi cron[430]: (CRON) INFO (Running @reboot jobs)

det finns en rad i pythonscriptet som ska skriva data till en logfil raden ser ut som

Kod:
def write_temp(temp):
    with open("cpu_temp.csv", "a") as log:
     log.write("{0},{1}\n".format(strftime("%Y-%m-%d %H:%M:%S"),str(temp)))
Kan det vara att jag måste specifiera vägen till "cpu_temp.csv? Scriptet fungerar ju när jag kör det från terminalen dock...

Kan vara bra att pröva med det. Alternativet är att gå till den katalog du vill köra scriptet i och sen starta skriptet.
( cd /någonstans && /usr/bin/python3/ /home/pi/projekt/cputempsen/mittscript.py)
Citera
2017-01-06, 11:48
  #7131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Kan vara bra att pröva med det. Alternativet är att gå till den katalog du vill köra scriptet i och sen starta skriptet.
( cd /någonstans && /usr/bin/python3/ /home/pi/projekt/cputempsen/mittscript.py)

Det fungerade inte heller, lyckades tillslut lösa med raden iaf

Kod:
@reboot cd /home/pi/projekt/cputempsen && python3 mittscript.py
Citera
2017-01-06, 11:54
  #7132
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyIdentitet
Det fungerade inte heller, lyckades tillslut lösa med raden iaf

Kod:
@reboot cd /home/pi/projekt/cputempsen && python3 mittscript.py
Var det inte så jag skrev?

Bra att det fungerar. Cronjobs körs som respektive användare i respektive hemkatalog, utan lokala tillägg för $PATH.
Ange därför alltid full sökväg.
Citera
2017-01-06, 19:49
  #7133
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyIdentitet
Kod:
@reboot /usr/bin/python3/ /home/pi/projekt/cputempsen/mittscript.py

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
( cd /någonstans && /usr/bin/python3/ /home/pi/projekt/cputempsen/mittscript.py)

Det är den avslutande slashen efter python3 som ställer till det. python3 är inte ett bibliotek, det är en exekverbar fil.
Citera
2017-01-09, 08:57
  #7134
Medlem
moshkas avatar
Hej!

Försöker installera nya teman i Ubuntu 16.04 men får det inte att fungera. Jag har laddat ner filerna och provat att lägga filerna i både /usr/share/themes mappen genom terminalen samt skapat en ny mapp i /home/ som heter .themes. Men när jag går in via Uniity tweak så går det inte att välja nya teman att använda sig av. Vad kan det bero på ?


/ moshka
Citera
2017-01-09, 11:34
  #7135
Medlem
Mananms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshka
Hej!

Försöker installera nya teman i Ubuntu 16.04 men får det inte att fungera. Jag har laddat ner filerna och provat att lägga filerna i både /usr/share/themes mappen genom terminalen samt skapat en ny mapp i /home/ som heter .themes. Men när jag går in via Uniity tweak så går det inte att välja nya teman att använda sig av. Vad kan det bero på ?


/ moshka


Det är ganska många teman som ej funkar. Med en äldre version av GTK. Kolla så du har GTK2 Murrine och pixbuf
Dom behövs för teman som är relativt ny.
Citera
2017-01-09, 19:07
  #7136
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshka
Hej!

Försöker installera nya teman i Ubuntu 16.04 men får det inte att fungera. Jag har laddat ner filerna och provat att lägga filerna i både /usr/share/themes mappen genom terminalen samt skapat en ny mapp i /home/ som heter .themes. Men när jag går in via Uniity tweak så går det inte att välja nya teman att använda sig av. Vad kan det bero på ?


/ moshka

Se svar ovan, se också till att thema-filerna har rättighet för alla att läsa och skriva till.
Citera
2017-01-15, 15:52
  #7137
Medlem
Mattelols avatar
Jag har en massa mappar som jag vill söka igenom med ett skript för att hitta dubletter, dessvärre är inte filnamnet helt identiskt då ena mappen kanske heter "Hejhå-LOL" och den andra heter "Hejhå-ROFL". Kan man skriva ett skript som tar fram alla mappar innehållandes ord som i sin tur förekommer i flera mappar? Någon exluderingsfunktion vore också nödvändig, typ att ord som "The" ignoreras.

Det blev nog super-rörigt detta...
Citera
2017-01-15, 21:17
  #7138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Jag har en massa mappar som jag vill söka igenom med ett skript för att hitta dubletter, dessvärre är inte filnamnet helt identiskt då ena mappen kanske heter "Hejhå-LOL" och den andra heter "Hejhå-ROFL". Kan man skriva ett skript som tar fram alla mappar innehållandes ord som i sin tur förekommer i flera mappar? Någon exluderingsfunktion vore också nödvändig, typ att ord som "The" ignoreras.

Det blev nog super-rörigt detta...

fdupes är vad du söker.
Citera
2017-01-16, 18:29
  #7139
Medlem
Hallå,
Jag använder rsync för att kopiera filer ifrån en katalog till en annan, tex
Kod:
rsync /katalog/* /backup/bar
problemet är att .filer under /katalog inte följer med, borde inte * ta med dessa också?

edit:
kom på det själv, ls * visar inte heller .filer.

lösningen var att ta bort * och bara köra /katalog/ istället.
__________________
Senast redigerad av e. 2017-01-16 kl. 19:08.
Citera
2017-01-20, 14:31
  #7140
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Försöker konfa min ps3 joypad i retropie, det mesta fungerar förutom mame.
Folk på forum säger att det är bara att ändra posten joystick till sdl istället för auto i advmameXXX.rc filerna.

Försöker först med att flytta minneskortet till min kortläsare via datorn då vardagsrumsskärmen står för långt bort för att läsa plottrig text. Kortet blir monterat som read only. Försöker montera om det som read/write. Kortet, Sandisk Ultra, fixade crc check när jag överförde imagen till det så det är förmodligen inte korrupt.

Tillbaka till Retropie, det finns en file manager, ser ut som midnight commander.

Navigerar fram till rätt katalog och hittar mycket riktigt tre rc. filer.

Öppnar den första via nano (sudo nano), ändrar värdet auto till sdl och skriver ut med ctrl+o.
Försöker öppna nästa fil och möts av felmeddelandet "THE SHELL IS ALREADY RUNNING A COMMAND". Faktum är att vad jag än gör efter den punkten så blir det samma felmeddelande, kan inte ens droppa en runlevel utan det blir norsk omstart.

Går in i file managern igen och kollar ifall ändringarna gick igenom. Icke.

Går ut igen. Efter det fungerar allting ungefär som förut.
Nu till själva frågan, om filsystemet är korrupt och därför monteras som read only kan jag fortfarande boota och läsa från det? Om inte, bör jag köra en fsck?

Att ha en emulatordistro med tusentals spel utan en fungerande kontroll är snäppet värre än att äta kola med papper på, det är snarare som att ha stoppat in hela veckopengen i en godisautomat bara för att se allt man beställt fastna mot rutan.

edit: Lyckades lösa editerandet själv.

Midnight commander och nano har samma tangentbordsgenvägar.
Ctrl+o som i nano blir skriv ut blir i växla fönster, motsvarande tab i midnight commander.
Kunde göra ändringarna i vi, filsystemet är inte korrupt.
Retropie är dock ett jävla rappel, trots drivor av uppdateringar är växlandet instabilt och det är lika troligt att du får en hård krasch som att du kommer tillbaka ut till menyn när du går ur ett spel.
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2017-01-20 kl. 15:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback