Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-17, 08:27
  #6913
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Vet ju ej om det hjälper men jag brukar alltid ladda hem VLC Media Player för den har diverse plugins för just streamad uppspelning inne i en webbsida.

VLC har också massor av inställningar för upplösning mm.

Se till att din externa skärm har rätt kabel, tex HDMI, DVI, DisplayPort, dvs VGA funkar ibland inte i högre upplösningar. Min erfarenhet är att ATI/AMD grafik drivare är bättre på dubbla skärmar i Linux jämfört med NVIDIA - åtminstone lite lättare att få det rätt med flera skärmar.

Men kolla för säkerhets skull att du har bästa drivaren för din grafik, se till att allt fungerar perfekt med bara en skärm först innan du laborerar med flera skärmar.

Tyvärr kan jag säga att ibland är jag också helt utan ljud vid streamad uppspelning i *buntu tyvärr när jag skickar signalen via HDMI. Exakt samma uppsättning i Windows fungerar dock alltid med ljud.
Jag löste det genom att byta chromium till firefox för HBO, så chromium är min "vanliga webbläsare" för diverse, och firefox endast streamar hbo. Efter jag hex-editerat flash-filen, så håller sig fullskärmen kvar när jag fokuserar andra fönster.
Citera
2016-04-18, 09:22
  #6914
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bennnann
Jag har en mac som kör Debian med Virtualbox. Dock så kan jag inte lista hur man skriver specialtecken typ Klammerparenteser osv. Dvs tecken som på mac kräver shift + alt för att skriva. Hur skiver jag dessa på Debian alternativt vilka inställningar måste jag göra för att kunna skriva dessa tecken?

Inne i din Debian virtuella maskin så ska du kunna välja rätt tangentbordslayout, under system settings, nu vet jag inte om det fungerar med alla Macs tangentbord, men en del av dem så går det fint, likaså kan det fungera bra på vissa MacBook Pro.

Just när det gäller mina Debian/*buntu installationer så
1. Väljer jag alltid att installera den engelska Debian/*buntu default installationen från scratch helt igenom, och blockar nätverket helt, därpå unblock nätverk, uppdaterar sedan guest-OS-et med sudo apt-get update, därpå så går jag in i system settings och lägger till svenskt tangentbord, och lägger det som default, Därpå så hämtar jag diverse languagefiler för svenskan osv. Detta brukar fungera finfint, och felar nästan aldrig,och man kan växla tangentbord utan vidare.

2. Däremot om man väljer svenska vid den första installationen av Debian/*buntu så kan det uppstå problem med att lägga till ytterligare språk och tangentbord, varför vet jag inte, men troligen beror det på att repository settings pekar mot svenska servrar som inte har allt, eller något gammalt ej uppdaterat. Jag fick så mycket problem med alt 2. att jag numera alltid kör alt 1. Detta felet uppträder ofta på beta-utgåvor/daily-builds av Linuxar.

Man kan rentav ha ett fysiskt engelskt och ett fysiskt svenskt tangentbord och de kan oftast lira bra ihop, VIrtual Box har sina egna settings för vilken maskinvara den ska presentera för guest-OSet, du bör ha bockat för tex USB access. Kom ihåg att du lägger in VBoxGuestAdditions.run för att Debian ska få rätt drivers. Jag tror att du måste skriva "sudo ./VBoxGuestAdditions.run" inne i Debian Terminal

Dock en brasklapp - de speciella funk-tangenterna som på många datorer heter [ fn ] + ngn annan tangent fungerar ibland inte alls inifrån guest-OSet, dock när värd-OSet är i fokus så fungerar dem, tex för att ändra ljusstyrka mm.

Vissa HP Probook/EliteBook modeller har inga fungerande plugins för att dessa funk-tangenterna ska fungera i ett Linux värd-OS.

Vissa bärbara har pekplatta, den kan man inte alltid räkna med att den fungerar perfekt i guest-OSet, isåfall är det bättre att ha en vanlig liten mus bredvid.

Kom ihåg att lära dig de kommandon som finns i Virtual Boxens övre list, de är mycket användbara.

Om du vill vara noggrann så jobba i små steg, steg för steg och lös ett problem i taget.

Att köra virtuella maskiner i en vanlig redneck/träsk/vegan-dator är ibland rätt döfött, om man inte har mycket RAM, tex vill du köra en virtuell maskin så bör du ha minst 4 GB extra. Om du sedan kör diskintensiva applikationer i bägge OS-en så det enda som fungerar praktiskt för mig är en snabb SSD, då blir det nästan aldrig lagg vid uppspelning av videofiler.

Med en riktigt snabb SSD och minst quad-core CPU så märks det knappt att man kör två OS samtidigt, det flyter på fint. Ändå så brukar jag skruva ner max CPU-load till 85-90 % på den virtuella maskinen för att systemprocesserna i hosten inte ska bli lidande.

Var uppmärksam på att Mac och virtuella OS kan ge problem om du kopplar in en extern skärm, tex HD-TV, det brukar vara en del trixande med det att få det att se snyggt ut.

Ytterligare en viktig brasklapp finns gällande virtuella maskiner, och det är den att skriv/läs/kopiering och flytt-operationer på USB-minnen så får man tänka sig för att inte accessa USB-minnet ifrån både hosten och guesten samtidigt, detta kan leda till konflikter och att operationerna "fryser".

Angående "frysning" så är det så att om hela datorn fryser när du har både host o guest igång (vilket kan inträffa om du lattjar med samtidig åtkomst av USB-minnen) och gör tvångsomstart av hela datorn så sparas inte maskintillståndet för guesten utav Virtual Box - du förlorar då det jobb du höll på med i guesten. Du bör alltså vara noga med att backuppa så ofta som du behöver. Man får också räkna med att guestens hårddiskfil då kan krascha och kan vara svår att återställa. Guestens hårddiskfil bör vara 4-6GB extra utöver det du tror att du behöver, detta för att Linux uppdateringarna käkar mycket utrymme ibland. - Jag har dessutom vanan att slänga in en massa program som käkar utrymme. Det är pilligt att utöka och krympa hårddiskfilen om man behöver göra det, tar tid bla.

Vissa Linux-Live utgåvor är bättre att bränna på ett USB-minne än på CD/DVD, detta eftersom de kan behöva skrivacess och de har de inte på en CD/DVD-skiva. Sorgligt nog saknas ofta den infon på downloadsidan för imagen.

Angående samtidig access till mappar/enheter både inifrån host och guest så fungerar detta numera fint när det gäller sk delade mappar. Dvs mappar som syns i bägge OS-en, det ser ut som att alla gamla buggar med dem numera är helt lösta.

Ja det blev lite OT det här ja, Lycka till
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2016-04-18 kl. 09:32.
Citera
2016-04-21, 11:45
  #6915
Medlem
Spacemodes avatar
Hej, har lite problem med senaste Linux Mint och bilddrivrutin.

Datorn är en i5-4300u utan ett dedikerat grafikkort, men som drivrutin rekommenderas Nvidias drivrutin istället för den med öppen källkod. Märker ingen direkt skillnad mellan dom heller.
Hur kommer det sig? Grafiken är ju Intels HD graphics så varför rekommenderas Nvidia?

Datorn i fråga är en Dell E5440.
Citera
2016-04-22, 23:33
  #6916
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacemode
Hej, har lite problem med senaste Linux Mint och bilddrivrutin.

Datorn är en i5-4300u utan ett dedikerat grafikkort, men som drivrutin rekommenderas Nvidias drivrutin istället för den med öppen källkod. Märker ingen direkt skillnad mellan dom heller.
Hur kommer det sig? Grafiken är ju Intels HD graphics så varför rekommenderas Nvidia?

Datorn i fråga är en Dell E5440.

På specen för maskinen på DELLs hemsida står ju att den har bägge grafikkorten. Så det skadar ju inte att du stoppar i den extra grafikdrivaren. Vill du tex ha dubbla skärmar och/elr koppla till TV/Projektor så är det ju ide' att stoppa in den.

Sen så finner inte jag någon skillnad mellan den med öppen källkod och den som är proprietär. Det enda jag kan se är att skärmen flimrar ibland vid växling av upplösningsläge. Men det är bara ett kort ögonblick, nu har jag just nu inte lyckats provocera någon av mina kärror att bete sig så.
Citera
2016-04-23, 19:07
  #6917
Medlem
DetStoraKanskes avatar
Jag har inte ett problem utan en liten fråga. Finns det något kommando som man kan köra för att hitta ett kommando? Om jag exempelvis vill kopiera en fil men vet vilket kommando jag ska köra, finns det ett kommando där jag kan skriva någonting COPY och få fram förslag på kommandon som matchar?
Citera
2016-04-23, 19:21
  #6918
Medlem
Kommandot apropos kan användas för att söka efter kommandon. Det söker i den korta beskrivningen för varje kommando i manualdatabasen. Är det ett inbyggt skalkommando man är ute efter får man nog läsa manualsidan för skalet, t ex bash, eller så finns ofta skalkommandot help.
Citera
2016-04-23, 19:24
  #6919
Medlem
Halinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetStoraKanske
Jag har inte ett problem utan en liten fråga. Finns det något kommando som man kan köra för att hitta ett kommando? Om jag exempelvis vill kopiera en fil men vet vilket kommando jag ska köra, finns det ett kommando där jag kan skriva någonting COPY och få fram förslag på kommandon som matchar?

http://www.howtogeek.com/108890/how-...rs-pros-alike/
Citera
2016-04-23, 19:47
  #6920
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetStoraKanske
Jag har inte ett problem utan en liten fråga. Finns det något kommando som man kan köra för att hitta ett kommando? Om jag exempelvis vill kopiera en fil men vet vilket kommando jag ska köra, finns det ett kommando där jag kan skriva någonting COPY och få fram förslag på kommandon som matchar?
Kod:
man -K "copy file"
(programmet) cp kommer som förslag två för mig.
alltså programmet 'man' använder programmet 'less', så det är bra om du kan grunderna i less. h i less för hjälp, q för att avsluta, navigera du göra med pilarna, page-up och page-down om du vill.

Utöver de förslag som redan getts då...

eventuellt roligare lösning:
Kod:
alias någonting="man -K"
någonting "copy file"
__________________
Senast redigerad av funderande 2016-04-23 kl. 20:09. Anledning: lite förtydligande( men inte 100%) + tillägg
Citera
2016-04-24, 23:06
  #6921
Medlem
imperatrixs avatar
Vad är det som är fel när ens skärm slocknar så fort man inte rört muspekaren på typ 10 minuter? Har inga inställningar som säger att datorn ska göra så. Kör xubuntu.

Hur gör man så skärmen inte slocknar? (Datorn stänger inte av sig själv, det är bara skärmen som blir svart men "vaknar" igen när man rör muspekaren.)
Citera
2016-04-24, 23:33
  #6922
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Vad är det som är fel när ens skärm slocknar så fort man inte rört muspekaren på typ 10 minuter? Har inga inställningar som säger att datorn ska göra så. Kör xubuntu.

Hur gör man så skärmen inte slocknar? (Datorn stänger inte av sig själv, det är bara skärmen som blir svart men "vaknar" igen när man rör muspekaren.)
det är strömsparfunktioner som gör att den slocknar efter 10 minuter och går att ändra med programmet xset.
xset q #för att visa nuvarande inställningar. Längst ner står det kanske typ: DPMS (Energy Star):
Standby: 7200 Suspend: 7200 Off: 14400
DPMS is Enabled
Monitor is On
eller liknande
xset -dpms s 0 0 s noblank s noexpose s off # stänga av
xset +dpms #sätt på
något förenklat och mestadels snott härifrån: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1974949
Hoppas det gav dig något att gå på..
annan länk: http://www.tldp.org/HOWTO/XWindow-Us...oreconfig.html
__________________
Senast redigerad av funderande 2016-04-24 kl. 23:35. Anledning: en länk till
Citera
2016-04-24, 23:37
  #6923
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
det är strömsparfunktioner som gör att den slocknar efter 10 minuter och går att ändra med programmet xset.
xset q #för att visa nuvarande inställningar. Längst ner står det kanske typ: DPMS (Energy Star):
Standby: 7200 Suspend: 7200 Off: 14400
DPMS is Enabled
Monitor is On
eller liknande
xset -dpms s 0 0 s noblank s noexpose s off # stänga av
xset +dpms #sätt på
något förenklat och mestadels snott härifrån: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1974949
Hoppas det gav dig något att gå på..
annan länk: http://www.tldp.org/HOWTO/XWindow-Us...oreconfig.html
Tack!
Citera
2016-04-28, 18:27
  #6924
Medlem
musttomtes avatar
Vad är problemet ? försöker få Mod Bandwidth att funka men jag får bara detta error


Can't locate Cpanel/CPAN/Getopt/Param.pm in @INC (you may need to install the Cpanel::CPAN::Getopt::Param module) (@INC contains: /usr/local/cpanel /usr/local/cpanel/3rdparty/perl/522/lib64/perl5/cpanel_lib/x86 _64-linux-64int /usr/local/cpanel/3rdparty/perl/522/lib64/perl5/cpanel_lib /usr/local/cpanel/3rdparty/per l/522/lib64/perl5/5.22.1/x86_64-linux-64int /usr/local/cpanel/3rdparty/perl/522/lib64/perl5/5.22.1 /opt/c panel/perl5/522/site_lib/x86_64-linux-64int /opt/cpanel/perl5/522/site_lib /usr/local/cpanel) at /scripts /setbwlimit line 13.
BEGIN failed--compilation aborted at /scripts/setbwlimit line 13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback