Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-10, 09:38
  #6877
Medlem
Hej , har en gammal dual core laptop med 2 GB ram och ubuntu. Vill nu testa phantomjs och selenium

men ser från deras hemsida att kraven är hårdvara med minst:

RAM: at least 4 GB
Disk space: at least 3 GB
CPU: 1.8 GHz, 4 cores or more

Innebär det att det inte alls funkar med min dator eller blir det bara litet "segt" då och då?

Edit: Ser nu att dessa krav verkar bara gälla då man ska ladda ned och kompilera källkoden-installerar man bara den färdiga binären så ska det funka-så jag testar det
__________________
Senast redigerad av sparvodling48 2016-02-10 kl. 10:23.
Citera
2016-02-13, 11:08
  #6878
Medlem
FuriousRages avatar
Jag har ett litet irriterande problem.
Jag kör Xubuntu, jag har 2 st skärmar.
När jag är inloggad med mina användare, så har jag satt upp skärmarna som de står.
ena är kopplad via HDMI och den andra DVI.
Men när jag byter användare/inte är inloggad, så byter skärmarna plats, så den vänstra får den högra sidan av skärmarna, och den högra får den vänstras, så musövergången blir på utsidan av båda skärmarna istället för mitten mellan båda skärmarna.

Jag har inte hittat någon lösning på hur jag kan få loginhanteraren att byta plats på skärmarna, för vid varje utloggning/inloggning så tar det en bra stund eftersom skärmarna ska bli svarta undertiden "de byter plats".

Hur gör jag för att byta plats på dem, så de är samma som mina användare? Då borde väl login/logout gå mycket fortare.
Citera
2016-02-13, 13:31
  #6879
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Jag har ett litet irriterande problem.
Jag kör Xubuntu, jag har 2 st skärmar.
När jag är inloggad med mina användare, så har jag satt upp skärmarna som de står.
ena är kopplad via HDMI och den andra DVI.
Men när jag byter användare/inte är inloggad, så byter skärmarna plats, så den vänstra får den högra sidan av skärmarna, och den högra får den vänstras, så musövergången blir på utsidan av båda skärmarna istället för mitten mellan båda skärmarna.

Jag har inte hittat någon lösning på hur jag kan få loginhanteraren att byta plats på skärmarna, för vid varje utloggning/inloggning så tar det en bra stund eftersom skärmarna ska bli svarta undertiden "de byter plats".

Hur gör jag för att byta plats på dem, så de är samma som mina användare? Då borde väl login/logout gå mycket fortare.

Loginen hamnar på den "primära" skärmen. Ändra primär skärm.
Citera
2016-02-13, 21:57
  #6880
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Loginen hamnar på den "primära" skärmen. Ändra primär skärm.
Jag skulle uppskatta om du kunde hitta en BRA guide, som visar hur jag ska spara diverse filer.. under vilket namn.. oavsett Nvidia Xconfig--saker och var. ARANDR-inställningar ska sparas och under vilket namn och var.. jag har inte hittat denna info alls under ~månaden jag kört Xubuntu-
Citera
2016-02-14, 00:15
  #6881
Medlem
Jag vill editera min /etc/fstab, skriver su för att bli super user men linjen password: dyker aldrig upp i prompten. Vet lösenordet och skriver in det iallafall trots att det aldrig frågades efter, men får permission denied när jag skriver /etc/fstab, vad ska jag göra? detta är alltså i System Rescue CD terminalen.

Behöver editera min etc/fstab men kommer inte in på den
Citera
2016-02-15, 17:25
  #6882
Medlem
njaexss avatar
Archlinux. Jag kör "pacman -S jitsi" i terminalen och får tillbaka "target not found: jitsi". Paketet heter jitsi eller?

https://aur.archlinux.org/packages/jitsi/
Citera
2016-02-15, 17:41
  #6883
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke093
Jag vill editera min /etc/fstab, skriver su för att bli super user men linjen password: dyker aldrig upp i prompten. Vet lösenordet och skriver in det iallafall trots att det aldrig frågades efter, men får permission denied när jag skriver /etc/fstab, vad ska jag göra? detta är alltså i System Rescue CD terminalen.

Behöver editera min etc/fstab men kommer inte in på den
Gör en sudo istället?
Citera
2016-02-15, 18:42
  #6884
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke093
Jag vill editera min /etc/fstab, skriver su för att bli super user men linjen password: dyker aldrig upp i prompten. Vet lösenordet och skriver in det iallafall trots att det aldrig frågades efter, men får permission denied när jag skriver /etc/fstab, vad ska jag göra? detta är alltså i System Rescue CD terminalen.

Behöver editera min etc/fstab men kommer inte in på den


pröva med sudo su.
Citera
2016-02-15, 20:51
  #6885
Medlem
blackadder1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Archlinux. Jag kör "pacman -S jitsi" i terminalen och får tillbaka "target not found: jitsi". Paketet heter jitsi eller?

https://aur.archlinux.org/packages/jitsi/
Du vill installera ett paket från AUR. Läs hur du installerar här...
Citera
2016-02-16, 08:24
  #6886
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke093
Jag vill editera min /etc/fstab, skriver su för att bli super user men linjen password: dyker aldrig upp i prompten. Vet lösenordet och skriver in det iallafall trots att det aldrig frågades efter, men får permission denied när jag skriver /etc/fstab, vad ska jag göra? detta är alltså i System Rescue CD terminalen.

Behöver editera min etc/fstab men kommer inte in på den

Om du är i System Rescue CD så misstänker jag att du redan är root. Och då behöver du inte använda su för att bli det. Det skulle förklara varför du inte blir tillfrågad efter lösenord, root kan bli vem som helst. Sedan undrar jag om du ändrar i rätt /etc/fstab. System Rescue CD har väl sitt egna filsystem, som jag antar är readonly. Det du vill greja med, alltså det som ligger på din hårddisk, borde vara monterat. Eventuellt under /livemnt eller något sådant, om jag inte missminner mig (vilket jag troligen gör). Skriv df för att se vilka filsystem som är monterade, och se om du kan klura ut vilket det är. Det är den etc/fstab som ligger där under som du vill åt.
Citera
2016-02-16, 12:56
  #6887
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke093
Jag vill editera min /etc/fstab, skriver su för att bli super user men linjen password: dyker aldrig upp i prompten. Vet lösenordet och skriver in det iallafall trots att det aldrig frågades efter, men får permission denied när jag skriver /etc/fstab, vad ska jag göra? detta är alltså i System Rescue CD terminalen.

Behöver editera min etc/fstab men kommer inte in på den

Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Om du är i System Rescue CD så misstänker jag att du redan är root. Och då behöver du inte använda su för att bli det. Det skulle förklara varför du inte blir tillfrågad efter lösenord, root kan bli vem som helst. Sedan undrar jag om du ändrar i rätt /etc/fstab. System Rescue CD har väl sitt egna filsystem, som jag antar är readonly. Det du vill greja med, alltså det som ligger på din hårddisk, borde vara monterat. Eventuellt under /livemnt eller något sådant, om jag inte missminner mig (vilket jag troligen gör). Skriv df för att se vilka filsystem som är monterade, och se om du kan klura ut vilket det är. Det är den etc/fstab som ligger där under som du vill åt.

Använder du System Rescue CD för att ändra ditt installerade operativsystem eller vill du ändra fstab i System Rescue CD?
Citera
2016-02-16, 16:56
  #6888
Medlem
Tänkte byta GDM3 tema. Som jag har gjort nu så har jag lagt till (läs: tagot bort '#') i greeter.dconf-defaults
så det ser ut såhär:

Kod:
[org/gnome/desktop/interface]
gtk-theme='Arc'

Därefter körde jag
Kod:
sudo dpkg-reconfigure gdm3

Huruvida detta verkligen ändrade temat är jag lite osäker på (då det ser snarlikt ut), klart är iaf att det inte ändrade listen högst upp, vilket är det jag framförallt ville ändra.

Någon som har nån idé ifall man kan få samma tema på listen där uppe som visar tid mm som man har i Gnome Shell?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback