Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-11, 17:33
  #6673
Medlem
bl-gr-ns avatar
Försöker få Mint datorn att strömma ljud till stereon över Bluetooth.
Från ASUS K56cb datorns inbyggda BT till en Logitech Bluetooth audio adapter. Allt fungerar med Win7 men inte med Mint, Fungerar också med Android och vanliga knappmobiler men inte Linux Mint.

Mint hittar och kopplar ihop Logitech audioadaptern men klarar inte av att använda den som "ljudsink"
Får larmet: "Stream setup failed".

Kollar man på ljudinställningar i Mints kontrollpanel, så finns inga alternativ att skicka ljudet via bluetooth (som kommer upp i Win7).

Är helt värdelös med terminalen (om jag nu visste vad jag skulle leta efter).
Någon som kan sträcka ut en hjälpande hand?
Citera
2015-04-12, 14:24
  #6674
Medlem
Nyligen installerade jag Linux Ubuntu på en Windows 7 dator, HP. Detta gick bra och allt fungerade som det skulle.

Nuvarande dator,Acer, har jag också installerat Linux Ubuntu på. Jag installerade det och allt ser ser bra ut förutom det faktumet att Wifi inte fungerar. Datorns Wifi har en lampa som lyser när det är igång men det fungerar fortfarande inte. Datorn har ingen Ethernet- port. Är det någon som vet hur man skulle kunna lösa detta?

Mvh
Citera
2015-04-12, 19:27
  #6675
Medlem
echel0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opp shop kamalu
Är det någon som vet hur man skulle kunna lösa detta?
Kod:
# Vilka nätverkskort hittas?
ifconfig

# Vilka nätverkskort finns?
lspci | grep -i network

# Om grep filtrerade bort allt, leta själv
lspci
Därefter hälsar man på sin favoritsökmotor med "ubuntu x" eller "linux x", där x är olika bitar av information från tidigare kommandon, datorns modell och allt du kan hitta på. Man utnyttjar friheten som ges av att den nyss installerats och alltså ännu inte har något att förlora, och testar alla kommandon (man kommando om man vill undvika att lära sig saker den hårda vägen). Om inget hittats efter några timmar ber man snällt om hjälp igen, men denna gång inkluderas mer information "Acer utan ethernet". Happy hunting!
Citera
2015-04-12, 21:57
  #6676
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echel0n
Kod:
# Vilka nätverkskort hittas?
ifconfig

# Vilka nätverkskort finns?
lspci | grep -i network

# Om grep filtrerade bort allt, leta själv
lspci
Därefter hälsar man på sin favoritsökmotor med "ubuntu x" eller "linux x", där x är olika bitar av information från tidigare kommandon, datorns modell och allt du kan hitta på. Man utnyttjar friheten som ges av att den nyss installerats och alltså ännu inte har något att förlora, och testar alla kommandon (man kommando om man vill undvika att lära sig saker den hårda vägen). Om inget hittats efter några timmar ber man snällt om hjälp igen, men denna gång inkluderas mer information "Acer utan ethernet". Happy hunting!

Hej!

Ja jag har kollat lite på alla X och Y grejer, verkar vara mycket sånt i Linux, kanske av naturliga skäl. Tror jag köper en USB till ethernet konverterare. Funkar inte det så är det tecken på att jag ska hålla mig borta från det.

Jag tackar för hjälpen. Det uppskattades.

Mvh
Citera
2015-04-13, 14:28
  #6677
Medlem
Kommandot dmesg kan visa intressant information.
Citera
2015-04-17, 16:08
  #6678
Medlem
Om någon annan råkar ut för samma sak löste jag det genom att köpa en Ethernet- USB konverterare. Den fick direkt kontakt med internet och jag uppdaterade det sen gick jag in på drivers och installerade drivrutinen för Acer datorn.

Allt gick smidigt.
Citera
2015-04-20, 13:18
  #6679
Moderator
Amirons avatar
Är det någon som vet hur man får Radiotray (Gnome 3.14) att fungera tillsammans med denna?


https://extensions.gnome.org/extensi...cator-support/


Jag har sni-qt och libappindicator installerat, jag har även försökt med att ändra i radiotrays config.xml
inget av dem verkar fungrera för när jag startar programmet så hamnar ikonen i Gnomes egna message tray och inte i panelen där jag vill ha den.
(problem med att byta radiokanal osv med Gnomes egna messagetray)
Citera
2015-04-24, 11:48
  #6680
Medlem
Chevrons avatar
Installerade 64-bitars Ubuntu (desktop) på en gammal laptop. I början var det solsken och glada miner (inga 80+ processer som tuffar i bakgrunden som man inte har en aning om vad de gör), men nu har jag märkt att användargränssnittet fryser sig då och då. Exempelvis om jag drar i filer, fönster, så kan muspekaren fastna i "dragläge" eller att en miniatyr av fönstret jag drog i ersätter pekaren. Därefter fryser hela skiten och endast tangentbordet kan användas. En ut- och inloggning verkar krävas.

Har installerat drivrutiner till grafikkortet.

Kan något annat tänkas vara fel eller är det lika bra att slänga Unity genom fönstret och använda xfce eller liknande?

Borde jag installera om Ubuntu helt och använda Xubuntu för att slippa att det blir... extra plottrigt?
Citera
2015-04-24, 12:54
  #6681
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Installerade 64-bitars Ubuntu (desktop) på en gammal laptop. I början var det solsken och glada miner (inga 80+ processer som tuffar i bakgrunden som man inte har en aning om vad de gör), men nu har jag märkt att användargränssnittet fryser sig då och då. Exempelvis om jag drar i filer, fönster, så kan muspekaren fastna i "dragläge" eller att en miniatyr av fönstret jag drog i ersätter pekaren. Därefter fryser hela skiten och endast tangentbordet kan användas. En ut- och inloggning verkar krävas.

Har installerat drivrutiner till grafikkortet.

Kan något annat tänkas vara fel eller är det lika bra att slänga Unity genom fönstret och använda xfce eller liknande?

Borde jag installera om Ubuntu helt och använda Xubuntu för att slippa att det blir... extra plottrigt?


Vilken verison av Ubuntu installerade du och vilka grafik drivisar?
Citera
2015-04-24, 17:47
  #6682
Medlem
Någon som har erfarenhet av att spela Runescape med Ubuntu? Jag har laddat ner Runescape men när jag öppnar programmet och trycker på "play now" så händer det ingenting. Någon som vet vad som kan vara fel?
Citera
2015-05-08, 00:48
  #6683
Medlem
BaalZeBubs avatar
Vilken mediaspelare använder ni i Linux som kan söka och ta hem undertexter vid behov? I stil alltså med den bekväma funktionen i MPC-HC i Windows.
Citera
2015-05-08, 08:26
  #6684
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attachee
Någon som har erfarenhet av att spela Runescape med Ubuntu? Jag har laddat ner Runescape men när jag öppnar programmet och trycker på "play now" så händer det ingenting. Någon som vet vad som kan vara fel?
Du borde kunna starta det i en terminal och kolla efter felmeddelanden. Det är säkert något library som du saknar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback