Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-12, 19:44
  #6397
Medlem
Jag använder inte terminalen om du menar det?
Citera
2014-08-12, 19:49
  #6398
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naescafe
Jag använder inte terminalen om du menar det?
Ah, okej. Kan du skärmdumpa de steg du gör så att vi kan felsöka?
Citera
2014-08-12, 20:22
  #6399
Medlem
Mattelols avatar
Finns det inget sätt att justera grafikkortsfläkten i Ubuntu om man har ett kort från AMD?
Citera
2014-08-12, 20:27
  #6400
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Finns det inget sätt att justera grafikkortsfläkten i Ubuntu om man har ett kort från AMD?
Jodå.
http://askubuntu.com/questions/16123...th-mesa-driver
http://askubuntu.com/questions/22108...trol-fan-speed
Citera
2014-08-12, 20:47
  #6401
Medlem
Ok får se om jag lägger upp dumpar sen.
Citera
2014-08-13, 01:44
  #6402
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag vet inte ens om det här är en Linuxfråga. Men om vi säger så här: hur analyserar man/felsöker när det blir så här?

Symptom: plötsligt, troligen när jag ska göra något med höger musknapp, byts webbsidan ut mot en ny sida. Den sida som jag hade nyss i samma tabb kan återfås via back.

Den nya sidan är en av sidorna som jag titta på tidigare det senaste dygnet. Den lär alltså finnas i history.
Vilken sida det är varierar, och jag hittar inget som helst samband eller mönster i övrigt.

Mozilla Firefox 31.0 firefox for openSUSE
Citera
2014-08-13, 16:42
  #6403
Medlem
binics avatar
Hur byter jag ut enbart tecken som är omsluten av citattecken. Jag vill att följande text:

"Data1";2;"Data3;fortfarande data3";4

Ska bli:

"Data1";2;"Data3 fortfarande data3";4
Citera
2014-08-13, 17:14
  #6404
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av binic
Hur byter jag ut enbart tecken som är omsluten av citattecken. Jag vill att följande text:

"Data1";2;"Data3;fortfarande data3";4

Ska bli:

"Data1";2;"Data3 fortfarande data3";4

$ cat test
"Data1";2;"Data3;fortfarande data3";4


$ cat test | sed -e 's/\(".*\);\(.*"\)/\1 \2/g'
"Data1";2;"Data3 fortfarande data3";4
Citera
2014-08-13, 17:19
  #6405
Medlem
binics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
$ cat test
"Data1";2;"Data3;fortfarande data3";4


$ cat test | sed -e 's/\(".*\);\(.*"\)/\1 \2/g'
"Data1";2;"Data3 fortfarande data3";4

Perfekt, tack!
Citera
2014-08-13, 19:20
  #6406
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av binic
Hur byter jag ut enbart tecken som är omsluten av citattecken. Jag vill att följande text:

"Data1";2;"Data3;fortfarande data3";4

Ska bli:

"Data1";2;"Data3 fortfarande data3";4

Du använder en CSV-parser i ett riktigt språk. sed, awk &c kommer bita dig så fort det dyker upp ett escapeat citationstecken i datan.
Citera
2014-08-13, 20:01
  #6407
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag vet inte ens om det här är en Linuxfråga. Men om vi säger så här: hur analyserar man/felsöker när det blir så här?

Symptom: plötsligt, troligen när jag ska göra något med höger musknapp, byts webbsidan ut mot en ny sida. Den sida som jag hade nyss i samma tabb kan återfås via back.

Den nya sidan är en av sidorna som jag titta på tidigare det senaste dygnet. Den lär alltså finnas i history.
Vilken sida det är varierar, och jag hittar inget som helst samband eller mönster i övrigt.

Mozilla Firefox 31.0 firefox for openSUSE

För att konkretisera frågan: hur ändrar man 'key bindings' för musen i Firefox och i KDE? Problemet visar sig vara att 'knappen' i scrollhjulet låser sig. Det skulle ju kunna lösas genom att helt enkelt ta bort all tolkning av vad som händer med den knappen.

Det verkar som om Firefox har hårdkodade key bindings.
KDE har i kontrollpanelen ingen som helst konfigurering av intryckning av scrollhjulet eller andra diverse knappar (som jag aldrig använder) på min Logitech MX500.
Citera
2014-08-13, 21:16
  #6408
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
För att konkretisera frågan: hur ändrar man 'key bindings' för musen i Firefox och i KDE? Problemet visar sig vara att 'knappen' i scrollhjulet låser sig. Det skulle ju kunna lösas genom att helt enkelt ta bort all tolkning av vad som händer med den knappen.

Hmm. Du vet att middle click betyder att du klistrar in det du f.t. har i selection buffern (typ ekvivalent med Ctrl+V i Windows, men inte riktigt)? Om det är det så har det inte med Firefox eller KDE att göra, utan med X. Hur du blir av med beteendet vet jag inte riktigt. xorg.conf-hackande, skulle jag tro.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback