Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-20, 20:37
  #6265
Medlem
.Chloes avatar
tty är ett inhemsk shell som interakterar direkt ifrån kerneln. pty är en pseudo terminal device som emuleras av andra program, t.ex terminalen.

Citat:
Ursprungligen postat av StephenStav
Vad räknas exempelvis en SSH-inloggning som?
Som en pty/pts.
__________________
Senast redigerad av .Chloe 2014-04-20 kl. 20:41.
Citera
2014-04-20, 20:50
  #6266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StephenStav
Kommandot "last" används för att se inloggningshistoriken, dvs. vid vilka tillfällen användare har loggat in. Jag har lite svårt att förstå skillnaden mellan pts och tty. Om jag inloggad som använder A kör kommandot "su B" så kommer en ny pts-inloggning för användare B dyka upp i historiken. Jag skriver ett skript som ska avgöra hur många gånger en användare loggat in, och just nu lutar det åt att endast ta med tty-inloggningar, då pts inte verkar motsvara vad gemene man anser vara en inloggning.

Min fråga är egentligen om det finns någon anledning till att inte filtrera bort pts? Vad räknas exempelvis en SSH-inloggning som?
Du bör inte titta på tty eller pts för att se hur många gånger man loggar in, inget av dessa är lämpliga.
Du bör titta på open-ssh loggen och kanske någon annan logg för "desktop login" till datorn.

tty är inte till för login och det kan allokeras många av dessa för varje login.
Exempel: 1 user logar in med ssh och öppnar en "screen".
(ett program som skapar virtuella "terminaler).
EDIT/add
Du kan kanske "hocka" in mot PAM istället, det eller openssh loggarna.
Tror egentligen att PAM är rätt ställe att logga liknande saker på.
__________________
Senast redigerad av sagonar 2014-04-20 kl. 21:39. Anledning: Add info om PAM
Citera
2014-04-23, 20:50
  #6267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Tack för hjälpen. Jag tror jag håller mig till secure copy för tillfället och kanske ftp senare.

Det finns ett alternativ till scp tydligen:

Citat:
Ursprungligen postat av Graeme Winter
Tar through ssh

Tuesday March 23, 2004 (04:52 PM GMT)

By: Graeme Winter

To transfer a (large, complicated) file tree from one machine to another, using stuff which is usually supported:

tar cf - stuff | ssh bob@wendy.no.where.com tar xf - -C /home/brian

Autopsy:

(tar cf - stuff) - tar stuff to the standard output
(| ssh bob@wendy.no.where.com) - pipe this to an ssh connection to wendy - where
(tar xf - -C /home/brian) - is run - which will untar the standard input and place the result in /home/brian....

Neat. This is better than using scp -r or tar then scp, because you can send > 4 gig files, and also retain softlinks etc which get broken by scp...
__________________
Senast redigerad av Patrikologen 2014-04-23 kl. 20:53.
Citera
2014-04-24, 09:22
  #6268
Medlem
Jag kan inte installera bitcoin-qt via ppa, står att programmet ej hittas.
Någon som vet mer om detta? kanske ska vänta ett tag då 14.04 släpptes nyligen.
Citera
2014-04-28, 20:26
  #6269
Medlem
DAL1s avatar
Jag skulle idag installera senaste Ubuntu och skapade en ny partition i Windows. Jag startar Ubuntu installationen och får där också mixtra lite med partitionerna, skapa en root partition, en home samt en swap del.

Installationen blir efter en stund klar, och datorn startar om sig. Då startar Windows 7. Jag får ingenstans alternativet att boota in i Ubuntu. När jag i Windows går in under "Min Dator" står är bara C disken synlig.

När jag försöker ominstallera Ubuntu står det att att jag kan avinstallera Ubuntu. När jag kollar mina partitioner i installeraren finns alla där.

Så hur startar jag Ubuntu?
Citera
2014-04-28, 22:39
  #6270
Medlem
tjo, jag kör ubuntu server 14.04 och tänkte att det skulle vara kul med gnome, men när jag kör startx så blir allt bara svart tills jag trycker "ctrl alt f2" för att sedan trycka ctlr + c för att komma ur det. dock om jag skriver "sudo service gdm start" så fungerar det, vad gör jag för fel? får för övrig meddelandet:
gnome-session-is-accelerated: llvmpipe detected
gnome-session[774]: CRITICAL: We failed, but the fail whale is dead. Sorry....

och en massa annat:P har mest bara använt terminal tidigare så kan inget om xorg osv, tacksam för hjälp
Citera
2014-04-29, 07:17
  #6271
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAL1
Jag skulle idag installera senaste Ubuntu och skapade en ny partition i Windows. Jag startar Ubuntu installationen och får där också mixtra lite med partitionerna, skapa en root partition, en home samt en swap del.

Installationen blir efter en stund klar, och datorn startar om sig. Då startar Windows 7. Jag får ingenstans alternativet att boota in i Ubuntu. När jag i Windows går in under "Min Dator" står är bara C disken synlig.

När jag försöker ominstallera Ubuntu står det att att jag kan avinstallera Ubuntu. När jag kollar mina partitioner i installeraren finns alla där.

Så hur startar jag Ubuntu?

Ubuntu finns där, men Grub (starthanteraren) behöver repareras. Det är enkelt. Följ ex. denna guide: http://howtoubuntu.org/how-to-repair...ubuntu-live-cd
Citera
2014-04-29, 10:03
  #6272
Medlem
DAL1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Ubuntu finns där, men Grub (starthanteraren) behöver repareras. Det är enkelt. Följ ex. denna guide: http://howtoubuntu.org/how-to-repair...ubuntu-live-cd
Jag kommer då få alternativet att välja vilket system som ska starta? Jag behöver nämligen ha enkel tillgång till både Windows 7 och Ubuntu. Tack för länken!
Citera
2014-04-29, 11:12
  #6273
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAL1
Jag kommer då få alternativet att välja vilket system som ska starta? Jag behöver nämligen ha enkel tillgång till både Windows 7 och Ubuntu. Tack för länken!

Så ska det vara.

Det finns metoder för att reparera starthanteraren inifrån Windows också för den delen, men jag har aldrig behövt använda dem.

Återkom om det inte löser sig.
Citera
2014-04-29, 12:34
  #6274
Medlem
Kapten Kagges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e.
tjo, jag kör ubuntu server 14.04 och tänkte att det skulle vara kul med gnome, men när jag kör startx så blir allt bara svart tills jag trycker "ctrl alt f2" för att sedan trycka ctlr + c för att komma ur det. dock om jag skriver "sudo service gdm start" så fungerar det, vad gör jag för fel? får för övrig meddelandet:
gnome-session-is-accelerated: llvmpipe detected
gnome-session[774]: CRITICAL: We failed, but the fail whale is dead. Sorry....

och en massa annat:P har mest bara använt terminal tidigare så kan inget om xorg osv, tacksam för hjälp

Om man inte använder en login-hanterare så behöver man ange i ~/.xinitrc vad som ska hända när man kör 'startx'. Som standard får man upp en mycket sparsmakad X med bara två enkla terminalfönster och twm som fönsterhanterare (om man nu har installerat dessa).

Jag har raden 'startkde' i min ~/.xinitrc så jag antar att motsvarande för gnome är "startgnome"
Citera
2014-04-29, 20:35
  #6275
Medlem
StephenStavs avatar
Har precis lärt mig reguljära uttryck hyfsat OK, men kan verkligen inte förstå hur [1-5]?[0-9] kan matcha 60. Om jag lägger till ^ och $ i början respektive slutet så fungerar det. Är det så att mitt ursprungliga uttryck inte bryr sig om i vilken ordning 6 och 0 förekommer i talet 60?
Citera
2014-04-29, 20:41
  #6276
Medlem
DAL1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Så ska det vara.

Det finns metoder för att reparera starthanteraren inifrån Windows också för den delen, men jag har aldrig behövt använda dem.

Återkom om det inte löser sig.
Kollade in guiden du länkade och det fungerade alldeles utmärkt. Tack för hjälpen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback