Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-02, 20:41
  #1273
Medlem
Jaha tacktack!
(vi gör datorteknik-labbar där vi använder assembler till en M68k CPU)
Det verkar som vi använder FreeBSD, det loggas in med xterm
Iallafall, jag såg att det fanns en diskettläsare på datorn och det borde väl fungera med diskettläsaren tycker man.
Då kanske man skriver i terminalen först:

"cd /media/"

Och vad brukar diskettenheten heta? Kanske man ska lägga till den tillochmed(kanske ngt "mount"-kommando eller så?
Och vad kan CDläsaren heta också?


EDIT: Kan det var så att man de har blockat alla diskett och CDläsare? Kan man lista ut det genom att man loggar in med xterm (t ex om det kanske är standard att man ej kommer åt "media")
Vad tror ni? Vad gissar ni på?
__________________
Senast redigerad av IP-pel 2010-11-02 kl. 21:01.
Citera
2010-11-02, 21:03
  #1274
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IP-pel
Jaha tacktack!
(vi gör datorteknik-labbar där vi använder assembler till en M68k CPU)
Det verkar som vi använder FreeBSD, det loggas in med xterm
Iallafall, jag såg att det fanns en diskettläsare på datorn och det borde väl fungera med diskettläsaren tycker man.
Då kanske man skriver i terminalen först:

"cd /media/"

Och vad brukar diskettenheten heta? Kanske man ska lägga till den tillochmed(kanske ngt "mount"-kommando eller så?
Och vad kan CDläsaren heta också?
Disketter brukar, i linux, radas upp som fd-nånting om jag minns rätt. Har aldrig själv hanterat diskettenheter i linux, sen kan det vara annorlunda i BSD.

Generellt, om de monteras automatiskt, brukar de monteras som /media/fl. Dock gör de säkert inte det om det bara är en fönsterhanterare och terminal.

När du stoppar in disketten så kan du köra ' $ tail /var/log/dmesg' för att se de senaste 10 raderna i dmesg. Där borde det stå vilken enhet det är.

Sen är det bara att köra med '$ mount /enhet/kukboll /platsatt/montera'.
Citera
2010-11-03, 18:46
  #1275
Medlem
gurkmackas avatar
Använde UNetbootin när jag skulle installera linux mint på min netbook men har tröttnat på det och vill istället tillbaka till debian. Så jag tog hem lämplig utgåva och använde unetbootin igen. Men det är efter det problemen kommer, installations programmet går igång men fick sedan ett felmeddelande efter jag valt språk att det inte gick att hitta min cd-rom (självklart med tanke på att jag inte har någon) men jag trodde att det kanske automatiskt skulle fatta att det skulle installera från usb stickan istället.

Det gjorde det ju självklart inte så jag provade då mounta min usb sticka (i mitt fall sdb1) till /cdrom men nu får jag istället ett felmeddelande där det står: "kunde inte kopiera fil från cd skivan. Försöka igen?"

Så här har jag kört fast. Vad fan ska jag göra ?

Förövrigt skrev jag:

mkdir /cdrom
mount -t vfat /dev/sdb1 /cdrom

I tty2 för att mounta. Är det där det är fel?
Citera
2010-11-03, 19:18
  #1276
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmacka
Använde UNetbootin när jag skulle installera linux mint på min netbook men har tröttnat på det och vill istället tillbaka till debian. Så jag tog hem lämplig utgåva och använde unetbootin igen. Men det är efter det problemen kommer, installations programmet går igång men fick sedan ett felmeddelande efter jag valt språk att det inte gick att hitta min cd-rom (självklart med tanke på att jag inte har någon) men jag trodde att det kanske automatiskt skulle fatta att det skulle installera från usb stickan istället.

Det gjorde det ju självklart inte så jag provade då mounta min usb sticka (i mitt fall sdb1) till /cdrom men nu får jag istället ett felmeddelande där det står: "kunde inte kopiera fil från cd skivan. Försöka igen?"

Så här har jag kört fast. Vad fan ska jag göra ?

Förövrigt skrev jag:

mkdir /cdrom
mount -t vfat /dev/sdb1 /cdrom

I tty2 för att mounta. Är det där det är fel?

är du säker på att filsystemet är vfat då?
Citera
2010-11-03, 19:31
  #1277
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmacka
Använde UNetbootin när jag skulle installera linux mint på min netbook men har tröttnat på det och vill istället tillbaka till debian. Så jag tog hem lämplig utgåva och använde unetbootin igen. Men det är efter det problemen kommer, installations programmet går igång men fick sedan ett felmeddelande efter jag valt språk att det inte gick att hitta min cd-rom (självklart med tanke på att jag inte har någon) men jag trodde att det kanske automatiskt skulle fatta att det skulle installera från usb stickan istället.

Det gjorde det ju självklart inte så jag provade då mounta min usb sticka (i mitt fall sdb1) till /cdrom men nu får jag istället ett felmeddelande där det står: "kunde inte kopiera fil från cd skivan. Försöka igen?"

Så här har jag kört fast. Vad fan ska jag göra ?

Förövrigt skrev jag:

mkdir /cdrom
mount -t vfat /dev/sdb1 /cdrom

I tty2 för att mounta. Är det där det är fel?
Unetbootin brukar kunna fucka upp ganska ofta i min erfarenhet. Testa dra ner en USB-specifik version av debian och kopiera över den till USBn med dd.
Citera
2010-11-04, 12:56
  #1278
Medlem
nedranss avatar
Blir helt galen, varför har min användare inga rättigheter i interface och över ftp (kan inte skapa, flytta och ändra saker)? det är mitt enda konto, använder jag sudo su så får jag rättigheter i terminalen men jag kan fortfarande inte lägga till/ändra filer via ftp:n. Hittills har jag loggat in med root (säkerheten bryr jag mig inte om) för att ändra saker i desktopen men som jag uppfattar det går inte det via ftp, stfp har jag inte fått att fungera än.

Kör nyaste ubuntu desktop version, är supernoob så bare with me
Citera
2010-11-04, 13:19
  #1279
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedrans
Blir helt galen, varför har min användare inga rättigheter i interface och över ftp (kan inte skapa, flytta och ändra saker)? det är mitt enda konto, använder jag sudo su så får jag rättigheter i terminalen men jag kan fortfarande inte lägga till/ändra filer via ftp:n. Hittills har jag loggat in med root (säkerheten bryr jag mig inte om) för att ändra saker i desktopen men som jag uppfattar det går inte det via ftp, stfp har jag inte fått att fungera än.

Kör nyaste ubuntu desktop version, är supernoob så bare with me
Om du har ssh inlagt så har du i stort sett sftp per automatik.
Citera
2010-11-04, 13:39
  #1280
Medlem
nedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Om du har ssh inlagt så har du i stort sett sftp per automatik.
körde på fel port
Kan logga in med root nu men får Permission denied med mitt konto jag skappade vid installationen
Citera
2010-11-04, 17:03
  #1281
Medlem
gurkmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
är du säker på att filsystemet är vfat då?

Ja usb stickan är ju formaterad i fat32 så vfat torde väl vara rätt?
Citera
2010-11-05, 14:49
  #1282
Medlem
Efter att jag uppdaterade dropbox och sedan startade om nautilus har mina mappikoner i ikontemat "Awoken" ändrats till ikoner för textfiler, vet någon hur man ändrar tillbaka detta?

Såhär ser det ut nu: http://dl.dropbox.com/u/2167413/asdasd.png

Jag har testat att ta bort awoken och sedan installera det igen, men ingen skillnad.
Citera
2010-11-05, 16:06
  #1283
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Efter att jag uppdaterade dropbox och sedan startade om nautilus har mina mappikoner i ikontemat "Awoken" ändrats till ikoner för textfiler, vet någon hur man ändrar tillbaka detta?

Såhär ser det ut nu: http://dl.dropbox.com/u/2167413/asdasd.png

Jag har testat att ta bort awoken och sedan installera det igen, men ingen skillnad.
Låter som deras mime-typ är förändrad. Är det samma sorts ikoner som används vid "Kan inte avgöra filtyp"?

Kan också vara så att de fungerar som genvägar och deras sökvägar inte längre är korrekta.
Citera
2010-11-05, 20:05
  #1284
Medlem
vattenpipskamelens avatar
har ubuntu via wubi och undrar om man kan ta bort så man kan välja 2 boots i början och istället starta det från windows?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback