Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-21, 02:18
  #121
Medlem
Rullar givetvis året runt. Relentless forever!
__________________
Senast redigerad av Pu 2014-02-21 kl. 02:43.
Citera
2014-02-21, 15:29
  #122
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smatter
Undrar bara hur "rippad" kropp ni som cyklar året runt har... Era vader vågar jag inte ens tänka på. Ni ser säkert ut som Johhny Bravo fast omvänt. Haha nej men det är ju sällan man ser en tjockis cykla på vintern...

Tränad min vän, tränad heter det!

Jag är 186, väger 72 och ser smal ut naturligtvis men låren är i trim, särskilt när man spänner de. Ska faktiskt ut och springa en runda strax.

Jag tror att mycket handlar om hur man cyklar och hur långt samt hur man äter och tar hand om kroppen och packningen man flyttar runt på. Jag cyklar inte så värsta långt i snitt längre men att ta sig till uni fram och tillbaka gör ändå sitt oavsett. Låren blir uthålliga men inte så stora iaf inte på mig.
Citera
2014-02-21, 17:23
  #123
Medlem
starke_adolfs avatar
Självklart cyklar jag året runt och har gjort det sen jag var liten, kanske 9 år. Har haft lite olika cyklar, när jag var 15-16 tog jag ofta hittecyklar som någon snott och dumpat i en buske eller i en park. Låg de kvar i en-två veckor utan att någon rört den drog jag hem och lagade/fixade till och cyklade på. När jag tröttnade på dem la jag de i någon park, precis som när jag hittade dem så kunde någon annan ha användning för dem. Nu har jag dels en hybridcykel och dels en odämpad MTB som jag kör på. Har aldrig haft vinterdäck och kommer förmodligen inte att ha det heller. Angående kyla på vintern kör jag alltid på konceptet "fryser du så cyklar du för sakta", det funkar bra och man kommer i princip alltid fram fort. Men man tar det lite lugnare på vintern där man ser att det är isiga partier eller när det är frusen slask som det har blivit spår i. Det är ett helvete.
Citat:
Ursprungligen postat av Smatter
Undrar bara hur "rippad" kropp ni som cyklar året runt har... Era vader vågar jag inte ens tänka på. Ni ser säkert ut som Johhny Bravo fast omvänt. Haha nej men det är ju sällan man ser en tjockis cykla på vintern...
178cm/83kg. Rippad är nog fel, men jag är väl hyfsat vältränad (tränar 4-6 ggr/vecka). Man får rätt stora lårmuskler/ben, märkbart större när jag hade en militärcykel faktiskt, då den är så tung i jämförelse med andra cyklar. Varje sträcka på cykel blir lite av ett sprintlopp för mig, det är mycket roligare när det går fort! Men i övrigt ger det väl inte så mycket mer än en grym grundkondition skulle jag väl säga. Hur stor man blir beror väl snarare på hur mycket man äter och tränar utöver vardagscyklandet.
__________________
Senast redigerad av starke_adolf 2014-02-21 kl. 17:27.
Citera
2014-02-23, 19:16
  #124
Medlem
Hur undviker ni som cyklar på vintern att kedjan och andra delar rostar sönder? Min kedja har blivit helrostig. Jag ska byta kedja och krans, men tänkte vänta tills de slutar salta för säsongen. (Här i stan sprutar de saltvatten på cykelbanorna och det är väl bra för väglaget, men inte så bra för cykeln.) Som det är nu så blir hela bakfälgen brun av rostblandad olja från kedjan eftersom jag smörjt upp den så gott det går.
Citera
2014-02-23, 19:47
  #125
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Hur undviker ni som cyklar på vintern att kedjan och andra delar rostar sönder? Min kedja har blivit helrostig. Jag ska byta kedja och krans, men tänkte vänta tills de slutar salta för säsongen. (Här i stan sprutar de saltvatten på cykelbanorna och det är väl bra för väglaget, men inte så bra för cykeln.) Som det är nu så blir hela bakfälgen brun av rostblandad olja från kedjan eftersom jag smörjt upp den så gott det går.
Nya kjedjor är lykligtvis ganska billiga, värre med växlarna. Tips är att ta en skitcykel på vintern. Att tvätta cykeln ofta och att olja den hjälper.
Citera
2014-02-23, 20:37
  #126
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Hur undviker ni som cyklar på vintern att kedjan och andra delar rostar sönder? Min kedja har blivit helrostig. Jag ska byta kedja och krans, men tänkte vänta tills de slutar salta för säsongen. (Här i stan sprutar de saltvatten på cykelbanorna och det är väl bra för väglaget, men inte så bra för cykeln.) Som det är nu så blir hela bakfälgen brun av rostblandad olja från kedjan eftersom jag smörjt upp den så gott det går.

Problemet är att folk använder skitolja. Och för mycket skitolja. Ska aldrig bara hälla på utan det räcker med en droppe per länk med en bra olja som Finnishline wet och liknande. Sen torkar man överflödet så slipper man oljestänk på hela cykeln. Rostar gör det inte heller om man gör detta ett par gånger i veckan.

Och vad man än gör så använd för helvete inte 5.56 eller wd-40 på kedjan. Dessa är inte smörjmedel och absolut inte till för cykelkedjor.

Jag cyklar min mtb hela vintern i det värsta saltslasket man kan tänka sig och har helt sluppit rost.

Så när du köper ny kedja så se till att smörja med bra olja, en droppe per länk, torka rent överflöd,klart. Två,tre gånger i veckan beroende på väglag. Då ser kedjan ut som ny året runt.
Citera
2014-04-02, 14:50
  #127
Medlem
En vanlig hoj med vanliga däck. Lite halt men det funkar
Citera
2018-02-14, 18:42
  #128
Medlem
Isnatts avatar
Dags att väcka liv i tråden igen!

Jag har hittills struntat i att använda dubbdäck pga 'cyklar bara i stan och är försiktig'.
Det var sista vintern utan dubb det här!
Slog omkull mig idag ordentligt.
Cyklade tidigt och var mörkt. Cyklade till höger på en smal bana där det var upplogat en snövall på sidan av banan. Den hade smält på dagen och smältvattnet hade frysigt under natten plus att det snöat lätt som florsocker på isen. Och där kom jag..
Cyklade, kände att framdäcket skenade och han tänka 'kan jag räta upp det här?' innan jag small handlöst på den grusade isiga banan.
Hann inte ta emot mig utan laddade på vänster överarm och vänster knä/vad.
Skrapade upp knä på grovt grus och slog i överarmen stenhårt men smällen tog på 'köttet' så gick bra med armen.
Blev arg först sen besviken på mig själv.
När jag kom till jobbet såg jag att byxorna var blodiga och trasiga och att jackan höllt för slitaget som uppstod när jag föll mot marken men kraften hade blivit så hårt att tyget spräckts! Mina skinhandskar hade rejäla skrapsår men höll tack och lov.
Har ont nu men är väldigt tacksam att inga tänder rök eller att jag bröt nåt. Har faktiskt legat på intensivvård efter en cykelolycka en gång.
Helvete vad fort det går när man ramlar!

När jag skulle cykla hem var det nåt fel med frambromsen och växelvajern och cykelkorgen fram var lös på nåt vis. Tog mig hem och skulle fixa det där. Visade sig att styret snurrat ett varv och därför var vajrarna trassliga.
Citera
2018-02-14, 19:05
  #129
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Dags att väcka liv i tråden igen!

Jag har hittills struntat i att använda dubbdäck pga 'cyklar bara i stan och är försiktig'.
Det var sista vintern utan dubb det här!
Slog omkull mig idag ordentligt.
Cyklade tidigt och var mörkt. Cyklade till höger på en smal bana där det var upplogat en snövall på sidan av banan. Den hade smält på dagen och smältvattnet hade frysigt under natten plus att det snöat lätt som florsocker på isen. Och där kom jag..
Cyklade, kände att framdäcket skenade och han tänka 'kan jag räta upp det här?' innan jag small handlöst på den grusade isiga banan.
Hann inte ta emot mig utan laddade på vänster överarm och vänster knä/vad.
Skrapade upp knä på grovt grus och slog i överarmen stenhårt men smällen tog på 'köttet' så gick bra med armen.
Blev arg först sen besviken på mig själv.
När jag kom till jobbet såg jag att byxorna var blodiga och trasiga och att jackan höllt för slitaget som uppstod när jag föll mot marken men kraften hade blivit så hårt att tyget spräckts! Mina skinhandskar hade rejäla skrapsår men höll tack och lov.
Har ont nu men är väldigt tacksam att inga tänder rök eller att jag bröt nåt. Har faktiskt legat på intensivvård efter en cykelolycka en gång.
Helvete vad fort det går när man ramlar!

När jag skulle cykla hem var det nåt fel med frambromsen och växelvajern och cykelkorgen fram var lös på nåt vis. Tog mig hem och skulle fixa det där. Visade sig att styret snurrat ett varv och därför var vajrarna trassliga.
Usch! Skönt att det inte gick värre!

Själv har jag de senaste två åren kört på slicks året runt.. ibland kan man känna att det är lite slirigt,men för det mesta går det fin,fint! Dock så har jag väl cyklat varje dag (nja,iblsand hsr det nog gått en dag eller två mellan..) i runt 45 år.. Utan dubbdäck,säger dock inte att det är dåligt,men det är ganska dyrt dock..
Citera
2018-02-15, 15:04
  #130
Medlem
Dubbdäck funkar superbra, typ en eller två dubbar i marken när man kollar och det går inte att tro att det funkar så bra som det gör. Låter lite "vrr" när man cyklar med dubb men det stör inte mig.
Citera
2018-02-15, 15:25
  #131
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Usch! Skönt att det inte gick värre!

Själv har jag de senaste två åren kört på slicks året runt.. ibland kan man känna att det är lite slirigt,men för det mesta går det fin,fint! Dock så har jag väl cyklat varje dag (nja,iblsand hsr det nog gått en dag eller två mellan..) i runt 45 år.. Utan dubbdäck,säger dock inte att det är dåligt,men det är ganska dyrt dock..
Ja jag är tacksam att det gick bra. Ställde mig upp och kände efter, tänder, ben, ansikte, huvudet. Allt helt.
Men nu är det slut, hädanefter blir det faktiskt dubb fram. Har också cyklat länge utan men också gjort ett par vurpor och det här var på raksträcka och out of the blue.
Utöver ren smärta pga ev brutna revben kan ordentliga skador uppstå, vilket jag fick uppleva när jag för massa år sedan cyklade omkull och hamnade på intensivvård pga skadorna
Citera
2018-02-15, 18:24
  #132
Medlem
Isses vad det går fort när man ramlar.
Hade kanske 100 meter på asfalt förra veckan. Ingen chans att hitta något strävt så det var sakta och helt rakt fram.
Så låg man där på ryggen och snappade efter luft några minuter innan man ens försökte vrida sig runt på den sidan som det gjorde minst ont. En dryg vecka efter känns det fortfarande som en kniv i brösten när jag gäspar, nyser eller hugger ved. Men det går över det är jag övertygad om. Ett dubbat framhjul till nästa vinter - för visst är det väl våren som är på gång nu?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback