Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2020-07-05, 22:23
  #85
Medlem
KonstapelApels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej låter inte troligt.

Dessutom där sjön är som bredast och med en del klädespersedlar liggande vid stranden. Hennes jacka/tröja avtagen i en hast och vänd ut och in. Utöver jackan också hennes ena sko. Varför inte båda skorna? Fröken Bloms cykel hittades i skogen. Ev. kan även hennes smycken också ha blivit upphittade?

Vem är denne GB?


den person som var intressant i fallet
Citera
2020-07-06, 17:28
  #86
Medlem
Skaraborg2s avatar
En person av intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelApel
den person som var intressant i fallet

Ja, jag misstänkte att initialerna GB var en person som kom att bli av intresse i samband med fröken Bloms försvinnande.
Citera
2022-05-10, 08:48
  #87
Medlem
Ny artikel idag i lokaltidningen. Polisen har tagit fram en dna profil med hjälp av anhöriga så påträffas det en kropp eller rester av en kropp så finns det möjlighet att identifiera den. Annars framkommer det inget nytt som man inte kan läsa sig till här på Flashback.

https://www.ht.se/2022-05-10/lena-to...ce=sharebutton
Citera
2022-05-10, 21:38
  #88
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Dellenbygden
Ny artikel idag i lokaltidningen. Polisen har tagit fram en dna profil med hjälp av anhöriga så påträffas det en kropp eller rester av en kropp så finns det möjlighet att identifiera den. Annars framkommer det inget nytt som man inte kan läsa sig till här på Flashback.

https://www.ht.se/2022-05-10/lena-to...ce=sharebutton

Tack för länken från den 10 maj.

Bra att polisen har tagit fram en DNA - profil från anhöriga ifall rester av kropp påträffas i eller omkring Dellen. Vad hände egentligen den här dagen under hennes cykeltur? Går ej att avskriva som självmord men går inte heller att avskriva ett grovt brott blev begånget.

Citat från artikeln:

"En sommarmorgon 1991 tog den då 29-åriga Lena Blom en cykeltur från föräldrahemmet i Norrbo. Sedan dess har ingen sett till henne. I över trettio år har mysteriet förblivit olöst och hennes anhöriga har fått leva med saknaden.

– Det är såklart fruktansvärt jobbigt att leva med den här ovissheten, säger polisen Mårten Stål."
Citera
2023-10-25, 00:02
  #89
Medlem
Van Nostrands avatar
Jag har åter varit inne på https://dellenportalen.se/valdsdad/l...-sprlost-1991/
Och läst. Denna gång lite noggrannare. Texten är ju rätt spekulativ, men det framgår i allafall att folk i bygden inte trott på någon olycka.
Desto intressantare är ändå tidningsurklippen i artikeln. Läser man där ser man att:

1. Bägge skorna hittades faktiskt. Den andra några dagar senare än den första och i närheten av denna. (Hudiksvalls Tidning 25/7).

2. Polisens huvudtes om vad som hände är befängd. "Man håller sig till tesen att Lena Blom försökt simma över Norrdellen till föräldrarnas stuga" (HT 29/7).
Det är en sträcka på över 5-6 km fågelvägen. Över helt öppet vatten, flera kilometer från land. Ingen människa får för sig att ta sig an denna uppenbart farliga simtur (som dessutom skulle ta 2-3 timmar om hon skulle lyckats ta sig över). Detta säger inget om vad som hände Lena, men det säger en hel del om poliserna som utredde detta, och deras känsla för vad som är rimligt.

3. Jackan, en blå träningsoverallsjacka, hade flutit iland (hittades i vassen). Om hon badat så har hon alltså badat med jackan på, vilket förefaller mycket märkligt.

Lena kan absolut ha drunknat under en simtur, men det finns en del märkliga omständigheter här. Polisen hade uppenbarligen bestämt sig från början och nån vidare utredning tvivlar jag på att dom gjorde.
Citera
2023-10-25, 18:15
  #90
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisen bestämde sig redan från början.

Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Jag har åter varit inne på https://dellenportalen.se/valdsdad/l...-sprlost-1991/
Och läst. Denna gång lite noggrannare. Texten är ju rätt spekulativ, men det framgår i allafall att folk i bygden inte trott på någon olycka.
Desto intressantare är ändå tidningsurklippen i artikeln. Läser man där ser man att:

1. Bägge skorna hittades faktiskt. Den andra några dagar senare än den första och i närheten av denna. (Hudiksvalls Tidning 25/7).

2. Polisens huvudtes om vad som hände är befängd. "Man håller sig till tesen att Lena Blom försökt simma över Norrdellen till föräldrarnas stuga" (HT 29/7).
Det är en sträcka på över 5-6 km fågelvägen. Över helt öppet vatten, flera kilometer från land. Ingen människa får för sig att ta sig an denna uppenbart farliga simtur (som dessutom skulle ta 2-3 timmar om hon skulle lyckats ta sig över). Detta säger inget om vad som hände Lena, men det säger en hel del om poliserna som utredde detta, och deras känsla för vad som är rimligt.

3. Jackan, en blå träningsoverallsjacka, hade flutit iland (hittades i vassen). Om hon badat så har hon alltså badat med jackan på, vilket förefaller mycket märkligt.

Lena kan absolut ha drunknat under en simtur, men det finns en del märkliga omständigheter här. Polisen hade uppenbarligen bestämt sig från början och nån vidare utredning tvivlar jag på att dom gjorde.

Intressant det du tar upp i ditt inlägg.

Visst finns den möjligheten att LB under en frivillig simtur kan ha drunknat men jag tror inte det. Jag har redan från början trott att hon råkade ut för ett mycket grovt brott. Polisen bestämde tidigt vad som hade hänt henne så slapp de göra en utredning värt namnet. På så sätt fick de mer tid över för att fika.
Citera
2023-10-26, 22:37
  #91
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Intressant det du tar upp i ditt inlägg.

Visst finns den möjligheten att LB under en frivillig simtur kan ha drunknat men jag tror inte det. Jag har redan från början trott att hon råkade ut för ett mycket grovt brott. Polisen bestämde tidigt vad som hade hänt henne så slapp de göra en utredning värt namnet. På så sätt fick de mer tid över för att fika.

Ja det är märkligt detta försvinnande. Om hon drunknat visste man var man skulle leta och man kom igång tidigt. Om inte annat borde kroppen flutit upp efter några dagar. Man borde hittat henne tämligen omgående om det var "så enkelt"

Jag kollade lite väderuppgifter de aktuella dagarna. Närmaste väderstation med tillgängliga data är Delsbo någon mil bort. Den 10/7 då hon försvann var det som mest 23,6 grader. Lämpligt badväder således. Veckan innan rådde värmebölja i området, med som mest hela 30,3 grader dagen innan försvinnandet. Så vattnet måste varit rejält uppvärmt. Inte konstigt alltså att man tänkte i termer av badolycka.
Citera
2023-10-30, 12:54
  #92
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett drygt 32 år gammalt och märkligt försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Ja det är märkligt detta försvinnande. Om hon drunknat visste man var man skulle leta och man kom igång tidigt. Om inte annat borde kroppen flutit upp efter några dagar. Man borde hittat henne tämligen omgående om det var "så enkelt"

Jag kollade lite väderuppgifter de aktuella dagarna. Närmaste väderstation med tillgängliga data är Delsbo någon mil bort. Den 10/7 då hon försvann var det som mest 23,6 grader. Lämpligt badväder således. Veckan innan rådde värmebölja i området, med som mest hela 30,3 grader dagen innan försvinnandet. Så vattnet måste varit rejält uppvärmt. Inte konstigt alltså att man tänkte i termer av badolycka.

Definitivt ett märkligt försvinnande.

Även om det rådde lämpligt badväder då hon försvann så handlar säkerligen inte det här försvinnandet om en drunkningsolycka. Som jag alltid har trott så blev hon utsatt för ett mycket grovt brott.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback