• 13 689 online
  • 1 194 355 medlemmar
  • 61 874 528 inlägg
2009-09-13, 14:53
Medlem
Var på Garnisonens dag på Malmen igår. Till min stora glädje hade dom två stycken HKP14 där. Men ingen av dom var i luften.
Jag tillbringar rätt mycket tid i närheten av Malmen och ser HKP15 i luften väldigt ofta, men aldrig 14.

Har hört från både Patriahåll, från Saab (som byggt framkroppar) och nu från en grönklädd (skulle gissa på tekniker/mek) att "pappersjobbet" inte är klart och dom därför inte får flyga. Det är ju flera år sen den första kom hit...

Vad mer exakt är "pappersjobb"? Flyger dom i andra länder eller är det FM som uppfunnit sig ett eget problem?

/GG
Citera
2009-09-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graevlingsgryt
Var på Garnisonens dag på Malmen igår. Till min stora glädje hade dom två stycken HKP14 där. Men ingen av dom var i luften.
Jag tillbringar rätt mycket tid i närheten av Malmen och ser HKP15 i luften väldigt ofta, men aldrig 14.

Har hört från både Patriahåll, från Saab (som byggt framkroppar) och nu från en grönklädd (skulle gissa på tekniker/mek) att "pappersjobbet" inte är klart och dom därför inte får flyga. Det är ju flera år sen den första kom hit...

Vad mer exakt är "pappersjobb"? Flyger dom i andra länder eller är det FM som uppfunnit sig ett eget problem?

/GG

Förut var det stora problem med dokumentationen ifrån NHI. Jag antar att det är det som fortfarande är problemet.

http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyhetsa...-vid-insatser/

Citat:
För att få reda på vad som just nu händer med Helikopter 14 och när den kan tänkas komma i drift vände sig Insats&Försvar med några frågor till Ingemar Bengtsson, Programansvarig för NH90/HKP14 vid FMV.
– Vi har under vintern brottats med brister i dokumentationen för våra helikoptrar. Helikopter 14-systemet är fortfarande under utveckling och flera nationer kämpar med samma frågor som Sverige och FMV. Fokus från FMV:s sida är att få fram dokumentation som är tillförlitlig och tillräcklig för att kunna driftsätta hela helikoptersystemet i Försvarsmakten.

Vidare berättar Ingemar Bengtsson att utöver dessa åtgärder har FMV i vinter genomfört en hel del markprov för att se till att helikopter 14 fungerar tillsammans med befintlig infrastruktur i Försvarsmakten. Att förseningen skulle bero på att försvaret valt att köpa in en modifierad NH90 med högre kabinhöjd tror inte Ingemar Bengtsson.
– Förseningen är ett generellt NH90-problem. Nu börjar dock helikoptrarna levereras till kund, så förutom Sverige har nu Tyskland, Italien, Australien och Finland fått leverans av sina första helikoptrar. Tillgängligheten för dessa kunder är också ett problem av samma skäl som för oss; omogna helikoptrar och brister i dokumentationen.

På frågan om när helikopter 14 kan sättas i drift svarar Ingemar Bengtsson att detta görs när FMV är nöjda med kvalitén på levererad dokumentation.
– Vår bedömning är att "godkända data att operera helikoptern" kan levereras från tillverkaren till FMV, efter godkännande av FLYGI, innan semestern. FMV kommer därefter att slutföra produktionen av tekniska order och andra styrdokument baserat på detta underlag. Överlämning av systemet till Försvarsmakten bedöms tidigast kunna ske i september 2008, förutsatt att leveranserna sker enligt plan.
Citera
2010-02-24, 20:36
Medlem
Aj, Aj, Aj. Det svider i bröstet...
Citat:
An internal German Army report has provided a damning assessment of the German military's new NHIndustries NH90 multi-purpose helicopter. The 103-page document assesses the helicopter's current operational capability as extremely limited, and highlights a range of deficiencies. Compiled by the Luftlande- und Lufttransportschule (Airborne and Air Transport School), the report recommends using alternative aircraft whenever possible in an operational scenario.

[...] The limited cabin space means there is no defensive machine gun and door-gunner. The helicopter's winch is not powerful enough for the fast-roping of commando teams or boarding parties. The NH90 is also unable to deliver paratroops using automatic release, the report states.
Källa: http://www.defensenews.com/story.php...31&c=EUR&s=AIR
Citera
2010-02-24, 21:00
Medlem
Woffeltoffels avatar
Och eftersom vi i Sverige varit mongo och valt en typisk svensk särlösning måste vi dessutom vänta på att Tyskarna får sina certifierade innan vi kan ens börja certifiera våra.. Vad jag hört.

Mvh
Citera
2010-02-24, 21:15
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Och eftersom vi i Sverige varit mongo och valt en typisk svensk särlösning måste vi dessutom vänta på att Tyskarna får sina certifierade innan vi kan ens börja certifiera våra.. Vad jag hört.

Mvh
Varför behöver Sverige ståhöjd i kabinen när ingen annan gör det? Det har jag aldrig sett något bra svar på. Är det någon general som har slagit huvudet i en hkp 10 och svurit att det aldrig ska hända igen eller vad är det frågan om?
Citera
2010-02-24, 21:28
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Varför behöver Sverige ståhöjd i kabinen när ingen annan gör det? Det har jag aldrig sett något bra svar på. Är det någon general som har slagit huvudet i en hkp 10 och svurit att det aldrig ska hända igen eller vad är det frågan om?

Jag hade ifs inte blivit förvånad om Arbetsmiljöverket har sagt något..

Mvh
Citera
2010-02-24, 21:42
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Jag hade ifs inte blivit förvånad om Arbetsmiljöverket har sagt något..

Mvh
Hkp 10 har tydligen 1,45 m i kabinhöjd. Har någon av er ens tänkt på att det är lågt?
Citera
2010-02-24, 21:46
Medlem
HKp 14 A/B har en del SAAB mjukvara som varit problematiskt också.
Citera
2010-02-24, 21:51
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Hkp 10 har tydligen 1,45 m i kabinhöjd. Har någon av er ens tänkt på att det är lågt?
Det må vara lågt, men har det funkat hittills så borde det det fortsätta fungera. Dessutom, duger det för alla andra länder kan det gott duga åt Sverige.

Mvh
Citera
2010-02-25, 08:35
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Det må vara lågt, men har det funkat hittills så borde det det fortsätta fungera. Dessutom, duger det för alla andra länder kan det gott duga åt Sverige.

Mvh

The limited cabin space means there is no defensive machine gun and door-gunner. The helicopter's winch is not powerful enough for the fast-roping of commando teams or boarding parties. The NH90 is also unable to deliver paratroops using automatic release, the report states.

Ovanstående påpekande från Tyskland kan vara ett av skälen till att Sverige valde en "korkad" särlösning? kanske är så att FM och FMV tänkte lite längre än sina europeiska kollegor gällande behovet av utrymme i kabinen.
Citera
2010-02-25, 10:39
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
The limited cabin space means there is no defensive machine gun and door-gunner. The helicopter's winch is not powerful enough for the fast-roping of commando teams or boarding parties. The NH90 is also unable to deliver paratroops using automatic release, the report states.

Ovanstående påpekande från Tyskland kan vara ett av skälen till att Sverige valde en "korkad" särlösning? kanske är så att FM och FMV tänkte lite längre än sina europeiska kollegor gällande behovet av utrymme i kabinen.
Är det takhöjden de syftar på? Kan ju va bredden, ytan eller volymen? har man inte ksp på helikopter 10c?

MVH
Citera
2010-02-25, 11:02
Medlem
Starvids avatar
Avbeställ skiten omgående och beställ Blackhawk eller någon annan beprövad maskin i stället...
Citera