Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-06, 09:02
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringlarn999
Luis Hamilton håller inte med dig ang. det (inte jag heller för den delen). Enligt han var det Schumacher sog tog Ferrrari från att vara ett mediokert team till att dominera/bli det topp team dom blev (tvärtom alltså).

Innan Schumacher bytte till Ferrari så hade dom inte vunnit ett driver championsip sen 1979 (21 raka år). Så att Schumacher skulle ha vunnit något för att Ferrari skulle varit ett överlägset team är rena lögner/skitsnack. Han gjorde Ferrari till vad dom blev/är och dom börja dominera har han enbart sig själv att tacka för.

Det var därför Luis bytte till Mercedes. Han vill försöka göra samma sak som Schumacher och enligt han har ingen annan gjort det.


Ja Schumacher var en del i det, men vet du vilka Rory Byrne, Ross Brawn, Aldo Costa och senare också James Allison är ? Jo det är dem som under hela Schumachers karriär har byggt mer parten av hans bilar, ett dream team som det blev hos Ferrari med nästan oändligt med pengar.

Schumacher hade förmodligen kunnat vinna med en sämre bil men nu gjorde han inte det, han satt mellan 1997-2006 i den bästa eller i en lika snabb bil som motståndarna, av dem åren är väl 2005 den största missräkningen beroende både på däck och annat.

Och det ska ju sägas att Ferrari inte bara köpte Schumi utan även alla ovanstående namnen exklusive James Allison som kom in 2000. Och det liknar väldigt mycket vad Mercedez har gjort nu. Och dem har startat ungefär som Ferrari gjorde 96 i år, men nu ligger mycket av Mercedez funna tid i dem nya däcken det är ingen hemlighet för bilen var inte under våren och sommaren lika bra som Lotus och Red Bull, men så som den är nu och så som däcken kommer vara nästa år så kommer Merca förmodligen kunna bygga något mycket bra av detta dock så har han större motstånd i Rosberg än Schumi nånsin hade i Irvine, Barrichello och Massa.
Citera
2013-08-07, 03:33
  #242
Medlem
såg precis senna dokumentären från 2010. blir gråtfärdig när jag ser honom. han är troligtvis bästa föraren genom alla tider..
Citera
2013-08-07, 04:33
  #243
Medlem
Det enkla svaret är att han dog på toppen av sin karriär, de flesta framstående som dör då blir legender och kallad för den bäste osv, titta på alla rockstjärnor som gått bort i förtid.

Sen var senna en väldigt bra förare och väldigt populär också som nog hade kunnat vinna mer om han fått köra några år till. Nu är jag inget större F1 fan men nog minns man när man tittade på den tiden och det var alltid senna och prost först.
Citera
2014-03-12, 18:52
  #244
Medlem
Anbivalents avatar
Sen att Senna blev rånad på en Världsmästar titel pga Prost protesterade (aka va en enorm jävla fitta) och fick honom diskad är ju också något man bör hålla i tankarna. Dessutom vann han väl ett race i sin andra säsong? Inte många som lyckas med det.

Dock dog han som sagt medans han hade grymt mycket potential kvar.

Ni som inte sett dokumentären Senna rekommenderar jag er starkt att titta på den, klämde en tår trots att jag är en fullvuxen man.
Citera
2014-06-15, 11:27
  #245
Medlem
Det är i princip omöjligt att ranka förare från olika epoker. Alla multipla F1 världsmästare har något speciellt, vem som sedan är bäst är svårt att bestämma.

I mina ögon måste det stå mellan Fangio Senna Scumacher och Prost sedan ett kvarts snäpp efter har vi Lauda Piquet Brabham Stewart. Hill Clark Häkkinen Alonso är svåra att sätta in i kategorin bäst genom tiderna då "bara två" titlar inte platsar . Det är i princip omöjligt att ranka dem rättvist och varför skall vi ranka dem då de tävlade under olika epoker och förhållanden?

Jag vill ädå ranka den första gruppen med Schumacher som etta Fangio som tvåa och senna som trea Prost vill jag inte räkna in i denna grupp överhuvudtaget men han blir väl fyra då.

Sccumachers prestation kan man inte bortse ifrån, Fangios prestation kan man heller inte bortse ifrån under en era då förarna strök med som flugor dessutom vann han för 4 team under en tioårs period dessutom var han nästan 40 år då han kom till Europa som racerförare Han var alltid med i toppen.

Jag känner en som kände Fangio ( ja han jag känner är gammal) Fangio var väldigt sympatisk som person enligt min vän.

Jag har tävlat på samma banor samtidigt som Senna fast i andra klasser. Vad var då Sennas styrka enligt mig? hans bilkontroll framförallt i svåra förhållanden så som regn, hans hängivenhet. Det han visade i formel ford 1600 formel ford 2000 och F3 har ingen visat vare sig innan eller efter.

Vad hade Senna kunnat åstakomma om han inte så tragiskt hade omkommit på Imola får vi aldrig veta, vad vi däremot vet är att Hill kämpade med Schumacher om titeln tills sista tävlingen -94 Hill vann titeln -96 och vi får väl säga att Senna var en bättre förare än Damon Hill.

Med stor sannolikhet hade F1 historien sett annorlunda ut i mitten av -90 talet om inte Senna hade gått bort men det får vi aldrig veta.
Citera
2014-06-15, 22:15
  #246
Medlem
För att han dog. Samma orsak som till att Kurt Cobain och Jimi Hendrix är legender. Visst var han duktig, men Schumacher har ju uträttat mer än Senna. Fangio var helt överlägsen när han körde. Osv.
Citera
2016-03-18, 22:16
  #247
Medlem
Hizirs avatar
Väldigt tråkigt hur karriären slutade för Ayrton. Många jämför Schumacher med Senna men den tidens teknik var äldre innan Schumacher klev in, efter det hade inte Senna många år kvar i karriären. Säger inte att Schumacher är en sämre förare men Ayrton var skickligare.

Det året var det ovanligt många olyckor inom F1- världen tråkigt nog.

Finns inte mycket kvar av Schumacher heller men det kan inte F1 belastas för
Citera
2017-03-28, 01:30
  #248
Avstängd
TashkentEkeroths avatar
När ska vi börja vara ärliga med att Schumacher inte är tidernas bästa. Han har använt fusk såsom launch control och antispin under hela sin karriär.
Verstappen i samma bil , och alltid flera sekunder efter (Hans bil var inte utrustad med antispinn och launch control)
http://www.gpupdate.net/en/f1-news/2...ds-verstappen/


Senna var en mästare på att kontrollera bilen utan elektroniska hjälpmedel.
Citera
2017-04-01, 13:49
  #249
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashkentEkeroth
När ska vi börja vara ärliga med att Schumacher inte är tidernas bästa. Han har använt fusk såsom launch control och antispin under hela sin karriär.
Verstappen i samma bil , och alltid flera sekunder efter (Hans bil var inte utrustad med antispinn och launch control)
http://www.gpupdate.net/en/f1-news/2...ds-verstappen/


Senna var en mästare på att kontrollera bilen utan elektroniska hjälpmedel.

Plus att Benetton fuskade med tankriggen 1994. Man erkände och fick bara böter. Normalt hade man blivit diskad resten av säsongen. Men Bernie var desperat efter Sennas död och ville ha en tysk stjärna.
Citera
2017-04-04, 05:45
  #250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TashkentEkeroth
När ska vi börja vara ärliga med att Schumacher inte är tidernas bästa. Han har använt fusk såsom launch control och antispin under hela sin karriär.
Verstappen i samma bil , och alltid flera sekunder efter (Hans bil var inte utrustad med antispinn och launch control)
http://www.gpupdate.net/en/f1-news/2...ds-verstappen/


Senna var en mästare på att kontrollera bilen utan elektroniska hjälpmedel.

De hade väl också något system med stötdämparna som gjorde att bilen alltid låg plant även i kurvorna har jag för mig, jag kommer i vartfall ihåg att Nigel Mansell var förbannad och sa att vilken snorunge som helst kan vinna med den bilen, kommer dock inte ihåg viken bil det handlade om.
Fast det kan man ju inte beskylla schumi för då det ju var tillåtet och alla andra följde ju efter innan det förbjöds.
Sen så körde han väl inte hela sin karriär med antispinn det förbjöds väl under de sista åren han körde, när man även kunde se Kimi göra en del märkliga sladdar.
Sedan tror jag att Schumi har mycket att göra med att Mercedes har blivit så bra, oavsett vad Hamilton tycker och oavsett att det är en helt annan bil idag en den var då.

Både schumi och Senna var bra förare inte tu tal om det, och det är svårt att sätta den ene före den andre, men sett till konkurrensen av förare så sätter jag nog Senna lite lite före.
Citera
2017-04-09, 11:42
  #251
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashkentEkeroth
När ska vi börja vara ärliga med att Schumacher inte är tidernas bästa. Han har använt fusk såsom launch control och antispin under hela sin karriär.
Verstappen i samma bil , och alltid flera sekunder efter (Hans bil var inte utrustad med antispinn och launch control)
http://www.gpupdate.net/en/f1-news/2...ds-verstappen/


Senna var en mästare på att kontrollera bilen utan elektroniska hjälpmedel.

Nästan alla de 'stora' som vunnit flera titlar körde för de bästa stallen på sin tid. Senna började i Toleman och visade sin talang genom att konstant göra bra resultat i en bil som ansågs medioker. Schumacher började i Benetton, och anti-spinn eller inte gjorde han teamet till vinnare. Prost började väl i Renault, och jag minns inte om de räknades som ett toppstall på den tiden. Men många som gör imponerande resultat i början av isna karriärer tas upp av de bästa teamen. Prosts titel 93, och Sennas (tilltänkta) titel 94, hade båda berott på att Williams var totalt överlägsna teknologiskt under de åren. Trots det var både Prost och Senna stora förare, vilket inte minst märktes under säsongerna 88-91, när de i jämnstarka bilar gick så toe-to-toe med varandra att de båda fick ta till folk-race metoder för att säkra sina titlar.
Citera
2017-04-10, 20:57
  #252
Avstängd
TashkentEkeroths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Plus att Benetton fuskade med tankriggen 1994. Man erkände och fick bara böter. Normalt hade man blivit diskad resten av säsongen. Men Bernie var desperat efter Sennas död och ville ha en tysk stjärna.


Ja, fast man skyllde på sin underleverantör som "råkat" bryta den av FIA obligatoriska förseglingen.
En av mjukvaruingenjörerna på bennetton erkände dessutom att han använt launch control mjukvara i bilarna vilket FIA inte ens anmärkte på.

Smutsig sport.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback