• 1
  • 2
2009-09-14, 20:38
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Man lägger in ett Lnuxforum så kan man sammla ihop alla distar under ett och samma forum.

Visst kan man, men frågan är vad som blir kvar att diskutera i Övriga operativsystem. Linux står säkert för 90% av det som diskuteras där.
Citera
2009-09-14, 22:12
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Visst är det så att Linux är egentligen kärnan.
Ubuntu är bara en dist (ej OS, som många felaktigt skriver) blöand många distar.

Dock så har det blivit vardagligt att säga "Jag kör med Linux".
Det är ganska vanligt att man säger "Jag kör med linux" i bland benämner man dist ockjså för att förtydliga.

Agreed, dist är egentligen det korrekta ordvalet, jag formulerade mig helt enkelt fel.

Citat:
Du får ju tänka på att alla kör inte med Ubuntu bara för att den har fått ett uppsving..
Själv dualbootar jag med Genotoo och Windozen, och jag vet att det finns andra som kör med Suse här på flashback.

Så det är inte fel anser jag att förfråga efter ett Linux forum.
Man lägger in ett Lnuxforum så kan man sammla ihop alla distar under ett och samma forum.

Det var ju precis det jag syftade på i föregående inlägg.
Åtminstone för mig känns det som att dom flesta linuxfrågorna är distspecifika att då ha ett forum för "linux" känns ju inte som om det skulle bli speciellt stor skillnad mot idag...

Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Visst kan man, men frågan är vad som blir kvar att diskutera i Övriga operativsystem. Linux står säkert för 90% av det som diskuteras där.

Precis
Citera
2009-09-14, 23:44
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
hur installerar jag paket scribus som ett exempel:

i ubuntu/debian (och distar baserade på debian eller ubuntu skulle svaret bli):

sudo apt-get install scribus

i opensuse skulle vi istället få skriva:

zypper install mplayer

i fedora så skulle det bli:

yum install scribus
Rätta mig om jag har fel, men det där visar väl bara att de olika distarna använder olika pakethanterare?
Citera
2009-09-14, 23:57
Medlem
Sunners avatar
Citat:

Ptja, BSD'arna, Solaris/OpenSolaris, HP-UX, AIX, QNX, etc etc. Ska väl nämna att jag inte har orkat mig in i det forumet på ett tag, så jag vet inte hur pass mycket folk frågar om de här operativen, men det finns ju ganska många "diverse", de borde väl kunna ge upphov till en och annan tråd tycker man. Om inte annat så kanske någon nyfiken person skulle hitta lite inspiration där.
Vad gäller de olika distarna så skulle man ju kunna ha en sticky FAQ om varje "familj", dvs en för RPM/yum-baserade, en för APT-baserade, osov.

För övrigt så är en Linuxdistribution definitivt ett operativsystem.
Citera
2009-09-15, 06:29
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharloggatin
... så tycker jag att vi borde ha en EGEN "Datoranvänding - Linux"-avdelning här på FB och faktiskt erkänna Linux som en kombatant till Mac OS och Windows.
Det har inte riktigt med det att göra, utan mer antalet inlägg osv. Vad skulle uppnås av ett Linux-forum som idag inte täcks av 'Övriga OS', förutom att det får en etikett som tilltalar dig lite mer?
Citera
2009-09-15, 07:38
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Ptja, BSD'arna, Solaris/OpenSolaris, HP-UX, AIX, QNX, etc etc. Ska väl nämna att jag inte har orkat mig in i det forumet på ett tag, så jag vet inte hur pass mycket folk frågar om de här operativen, men det finns ju ganska många "diverse", de borde väl kunna ge upphov till en och annan tråd tycker man. Om inte annat så kanske någon nyfiken person skulle hitta lite inspiration där.
Vad gäller de olika distarna så skulle man ju kunna ha en sticky FAQ om varje "familj", dvs en för RPM/yum-baserade, en för APT-baserade, osov.

För övrigt så är en Linuxdistribution definitivt ett operativsystem.

Den enda BSD-variant som diskuteras i någon större utsträckning på Flashback är Mac OS X, och den har sitt eget forum. Free-, Open- och NetBSD tar inte spciellt mycket utrymme och andra operativsystem skrivs det nästan aldrig om. Lite synd, men intresset tycks inte finnas där på Flashback. Det är inte Linux för hela slanten, men en bra bit av den.
Citera
2009-09-15, 11:36
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Den enda BSD-variant som diskuteras i någon större utsträckning på Flashback är Mac OS X, och den har sitt eget forum. Free-, Open- och NetBSD tar inte spciellt mycket utrymme och andra operativsystem skrivs det nästan aldrig om. Lite synd, men intresset tycks inte finnas där på Flashback. Det är inte Linux för hela slanten, men en bra bit av den.
Kan det ha att göra med att Linux-användare i stor utsträckning redan håller sig på diskussionssidor för sina operativsystem/distar eller för Linux i allmänhet? Detsamma kan knappast sägas för Windows- eller Mac-användare.
Citera
2011-07-06, 12:14
Medlem
Zoms avatar
Gammal tråd må hända, men eftersom det åter hamnat under diskussion att eventuellt skapa ett eget linuxforum så har jag en annan idé.

Vad sägs om att skapa två delforum av övriga OS istället; ett för diskussion kring övriga operativsystem och ett för hjälp eller support med övriga operativsystem?

Anledningarna som jag ser det är följande:
  1. Linux i sig är inte tillräckligt populärt diskussionsmaterial för att meritera en egen forumdel, då de flesta trådarna mest är kortare frågor som kan besvaras ganska fort.
    • Även om det verkar anses som störst bland de övriga operativsystemen så är det fortfarande en rätt rejäl minoritet.
    • Diskussionerna rör sig inte i tillräckligt högt tempo för att det ska behövas, vissa trådar på förstasidan har det inte skrivits i på över 15 dagar (beror kanske på ens profilinställningar, men poängen kvarstår, det finns inte många aktiva diskussioner som hamnar i "skymundan" av andra trådar).
  2. Det blir lättare att veta var man ska lägga trådar.
    • Trådar som behandlar en distributions meriter, diskuterar skillnaden mellan GPL och BSD eller bästa programmen för terminal skulle exempelvis höra hemma bland diskussionsdelen.
    • Trådar som "Vilket OS eller dist passar mig" eller "stora tråden för små problem" skulle höra hemma under hjälp/supportdelen.
    • ...Vilket i sin tur förhoppningsvis skär ner på antalet trådstarter som egentligen hör hemma i en klistrad tråd (exempelvis just "Vilket OS eller dist passar mig") och på så vis underlättar arbetet för moderatorer.
  3. Underlättar för dem som bara söker specifik information.
    • Exempelvis de som tycker det är jobbigt med alla ubuntutrådar, vilka de flesta skulle höra hemma i hjälp- och supportdelen.
    • De som bara är intresserade av hjälptrådar har lättare att hitta aktuella diskussioner och avgränsa sin sökning.

Skulle det här vara intressant, eller är det helt åt helvete?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in