Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-14, 22:21
  #13
Medlem
tops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Str8flush
En nära släkting till mig bröt höften han fick oxycontin utskrivet, Dock är personen 50+

kan ju lägga till att min vän är i år fyllda 20
2009-09-14, 22:49
  #14
Medlem
Beatass avatar
De kanske lämnade ut ett par 5g när han skrevs ut. Tror inte man får mycket oxycontin vid ett benbrott.

Fick det själv pga svåra nervsmärtor. Hatade varje tablett och la av så fort jag kunde. Visst fick jag abstinens men jag lever livet vid medvetande i a f.
__________________
Senast redigerad av Beatas 2009-09-14 kl. 23:27.
2009-09-14, 23:55
  #15
Medlem
supershapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
De kanske lämnade ut ett par 5g när han skrevs ut. Tror inte man får mycket oxycontin vid ett benbrott.

Fick det själv pga svåra nervsmärtor. Hatade varje tablett och la av så fort jag kunde. Visst fick jag abstinens men jag lever livet vid medvetande i a f.
kan inte hålla med dig där, jag fick väldigt mycket med mig!
2009-09-15, 09:29
  #16
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supershape
kan inte hålla med dig där, jag fick väldigt mycket med mig!

I ditt fall undrar jag om det faktiskt var så att du behövde såpass kraftig smärtlindring. Kan tänka mig att en del nervtrådar fick stryk också.

Blir ändå förvånad att de är så snabba med oxycontin till unga patienter. Unga läker snabbare och det är för lockande för en del att laborera med medicinen.
2009-09-15, 14:19
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
De kanske lämnade ut ett par 5g när han skrevs ut. Tror inte man får mycket oxycontin vid ett benbrott.

Fick det själv pga svåra nervsmärtor. Hatade varje tablett och la av så fort jag kunde. Visst fick jag abstinens men jag lever livet vid medvetande i a f.

Beror på vad för ben brott! Jag fick massor. Men då va smal benet va på tre ställe! Dvs både smalbenet och vadbenet! Under knäet, på mitten och foten helt av? Men det är den följande operationen som är värst och klabbar som fan fortfarande efter tre månader!
2009-09-15, 23:21
  #18
Medlem
supershapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbadbengt
Beror på vad för ben brott! Jag fick massor. Men då va smal benet va på tre ställe! Dvs både smalbenet och vadbenet! Under knäet, på mitten och foten helt av? Men det är den följande operationen som är värst och klabbar som fan fortfarande efter tre månader!
Har samma problem dock var ju min skada i och för sig i min ena underarm och handled+hand. och väldigt allvarligt som sagt. men helt klart man får olika beroende på typen av skada, här har vi ju 2 bra ex på vad man kan få mycket för
2009-11-18, 01:12
  #19
Medlem
farbrormelkers avatar
bröt benet som fan och fick tramadol
2009-11-18, 03:23
  #20
Avstängd
Vanillias avatar
Värt att tänka på innan man krossar handen eller ber polaren bryta höften på en bara för att man ska få oxycontin, är att har man väldigt ont får man oftast inget nämnvärt rus. Tabletterna gör sitt jobb, dvs lindrar smärtan, men "ruset" blir oftast inget vidare.

Säger oftast eftersom det naturligtvis är individuellt.
2009-11-18, 22:00
  #21
Medlem
glockengolds avatar
en polare opererade ena axeln på sjukhuset i hans län där han bor, fick bara alvedon 1g med sig hem... men när han skulle göra samma operation igen, fick han åka till ett län 50 mil bort, och då fick han oxycontin utskrivet. Så jag tror det beror på läkare, landsting, ålder mm..
2009-11-19, 08:52
  #22
Avstängd
Vanillias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockengold
en polare opererade ena axeln på sjukhuset i hans län där han bor, fick bara alvedon 1g med sig hem... men när han skulle göra samma operation igen, fick han åka till ett län 50 mil bort, och då fick han oxycontin utskrivet. Så jag tror det beror på läkare, landsting, ålder mm..

Exakt så är det. Vissa ortopeder anser inte att opiater gör någon nytta alss medan andra gör det. Vissa läkare tycker det är helt okej att skriva ut massvis av Oxycontin medan andra kanske, om de känner sig riktigt generösa den dagen, skriver ut den minsta förpackningen av Citodon.

En läkare ska ju inte skriva ut starka opiater om det inte finns indikation på att det verkligen behövs.
2017-04-05, 09:16
  #23
Medlem
Fan ligger med brutet ben nu hemma i sängen och har fått oxicontin och oxinorm utskrivet. Har ju missbrukarstämpeln och antar att det var därför dom skrev ut så lite till mig. Har förnyat receptet på oxinorm en gång men måste egentligen förnya båda recepten idag.
Har varit nära att ramla på kryckorna två gånger och då reflex mässigt stött på det brutna benet som jag har en märgspik i nu, vaknar på natten eller tidig morgon pga smärta. Tror inte att jag kommer lyckas ta mig till läkaråterbesöket utan mer smärtstillande. Det som oroar mig är ifall dom är villiga att skriva ut mer :O

Har offrat några till min flickvän då hon har ryggsmärta men sagt till henne i några dagar nu att hon måste söka vård för det, helvete jag behöver morfinet själv verkligen just nu.

Är det någon som har koll på hur mycket dom är villiga att skriva ut? Sitter med dom sista oxicontin depo och alvedon depo nu. Får jag inte ut mer kommer jag bli jävligt sittande, skippar återbesöken för det är en rätt rejäl resa till annan stad med kryckor och helvete.

Tanken har slagit mig att jag kommer säkert bli nedslagen och rånad med då man är i en utsatt situation och inte kan ta sig fram med annat än kryckor. Helvete alltså!
2017-04-05, 11:13
  #24
Moderator
Morfar-52s avatar
(FB) Medicin och hälsa eller (FB) FAQ: Oxikodon/Oxycontin & Oxynorm /låst
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback