Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-11, 06:19
  #1
Avstängd
kaktuskrukas avatar
Hej, köpte ett tangentbord igår på mediamarkt, och nu har jag gjort mig av med kartongen innan jag bestämde mig för att ha kvar varan, vilket jag nu inte vill ha längre

Så kan man få lämna tillbaka den ändå mot uppvisande av kvitto?

Trots att deras hemsida säger såhär?

"Hur lång bytesrätt eller öppet köp har jag på en vara?
30 dagar under förutsättning att produkten återlämnas i obruten förpackning och mot uppvisande av kvitto. "

Vad har jag annars för alternativ? Kan jag säga att tangentbordet var trasigt när jag kopplade in det, och att jag råkade slänga kartongen innan? I hopp om att få pengarna tillbaka då istället?

Kom gärna med förslag!
Citera
2009-09-11, 06:29
  #2
Medlem
Krafses avatar
Nej, du är fucked. Du måste ha kartongen.
Citera
2009-09-11, 06:31
  #3
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Nej, du är fucked. Du måste ha kartongen.
inte om han reklamerar som är alternativ 2.

Reklamera!
Citera
2009-09-11, 06:32
  #4
Avstängd
kaktuskrukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
inte om han reklamerar som är alternativ 2.

Reklamera!


Det betyder att den ska vara felaktig va?

Hur ska jag på bästa sätt gå till väga då?

Förslag?
Citera
2009-09-11, 07:00
  #5
Medlem
boostankans avatar
Försök övertyga dem om att tangenbordet inte alls är det du är ute efter och att du gärna köper ett nytt av just dem, men att det som du köpte nu var vedervärdigt.

Det kan mycket väl gå om du är vänlig och övertygande, annars är det kört.
Citera
2009-09-11, 18:17
  #6
Medlem
gammgubbes avatar
De brukar vara petiga på det där med reklamationer. Har en kompis som jobbar där han säger tvapparater brukar de acceptera man packar upp och testar och sen lämna tillbaka produkten. Men inga andra saker.

Jag tror inte de kommer tillåta dig häva köpet med motiveringen tangentbordet var trasigt för de har rätt att laga tangentbordet först. En möjlig väg du kanske kan prova är du accepterar ett tillgodokvitto eller att du köper en dyrare produkt om du får lämna tillbaka tangentbordet.
Citera
2009-09-12, 11:57
  #7
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
De brukar vara petiga på det där med reklamationer. Har en kompis som jobbar där han säger tvapparater brukar de acceptera man packar upp och testar och sen lämna tillbaka produkten. Men inga andra saker.

Jag tror inte de kommer tillåta dig häva köpet med motiveringen tangentbordet var trasigt för de har rätt att laga tangentbordet först. En möjlig väg du kanske kan prova är du accepterar ett tillgodokvitto eller att du köper en dyrare produkt om du får lämna tillbaka tangentbordet.
Det du nämner med teven är inte reklamation utan återköp.
Reklamerar är något man gör för att varan är felaktig på något sätt.

Alltså, ska ts reklamera sitt tangentbord så måste han antingen åsamka ett fel själv och säga att felet var där från början, eller bara hitta på att det är nåt fel som inte finns.

Beroende på värdet på varan kanske de vill reparera. Är det ett billigt tangentbord för ett par hundra så kommer de nog bara att acceptera reklamationen och slänga tangentbordet åt helvete, eftersom det naturligtvis kostar mer pengar att ha en reparatör som ska börja felsöka.

Det värsta som kan hända ts är att han får tillbaka sitt tangentbord efter en felsökning där man naturligtvis inte hittat några fel, något som säkert händer rätt vad det är när det gäller elektronikprylar (har själv bråkat ordentligt med komplett.se just med grejer som tydligen funkar när de testar men som inte funkar i min datorburk). Det är ju inte så att de anmäler honom för bedrägeriförsök för en sån sak.
Citera
2014-01-17, 17:52
  #8
Medlem
Tar upp en gammal tråd, men den handlar om exakt samma grej.

Skillnaden i mitt fall är att säljaren sa vad jag skulle ha efter att han fått reda på vad den skulle göra och vad för övriga grejer jag har.

Nu visar det sig att det inte fungerar.
Det är en Airport Express och kartongen är tyvärr slängd. Butiken tar inte emot den om den är utan kartong...

Gäller detta även om de faktiskt är de som gjort "fel"?
Citera
2014-01-18, 19:29
  #9
Medlem
DrBums avatar
Emballaget ingår i köpet och produkten, som att lämna tillbaka en bil utan däck men låta fälgen sitta kvar..

Det går om man verkligen kan få säljaren att förstå, men genom ett felköp utan defekt, nej, du kommer inte att lyckas då..
Citera
2014-01-18, 19:55
  #10
Medlem
Link85s avatar
Ja hade en router från Elgiganten som kostade ca 200. Den slutade fungera pga åska, så när jag skulle lämna in den på garanti så sade dem att jag ska få en likvärdig produkt eller pengarna tillbaka eftersom det kostar mer för Elgiganten att skicka in den på service. Så jag fick pengarna tillbaka.

Nu vet jag inte hur mycket ditt tangentbord kostar men kan vara värt ett försök att pröva det i mediamarkt?

Med Vänliga Hälsningar, link85
Citera
2014-01-18, 23:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Emballaget ingår i köpet och produkten, som att lämna tillbaka en bil utan däck men låta fälgen sitta kvar..

Det går om man verkligen kan få säljaren att förstå, men genom ett felköp utan defekt, nej, du kommer inte att lyckas då..

Men felköp? Det var ju säljaren som sa vad jag skulle ha, men han verkar haft fel..

Sen är din jämförelse inte riktigt relevant. Utan däck går bilen inte att använda, men en kartong...
Citera
2014-01-19, 21:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gioacchino
Tar upp en gammal tråd, men den handlar om exakt samma grej.

Skillnaden i mitt fall är att säljaren sa vad jag skulle ha efter att han fått reda på vad den skulle göra och vad för övriga grejer jag har.

Nu visar det sig att det inte fungerar.
Det är en Airport Express och kartongen är tyvärr slängd. Butiken tar inte emot den om den är utan kartong...

Gäller detta även om de faktiskt är de som gjort "fel"?


Vilken butik gäller det?

Om de har någon känsla för kundservice så borde det absolut inte vara några problem.

Annars kan du hänvisa till konsumentköplagen om det blir några problem..
En vara räknas som felaktig om den inte har de funktioner som säljaren har lovat, står det i konsumentköplagen.

Läs mer här om vilka rättigheter du har och vad du kan kräva när det är fel på varan:
http://www.konsumentverket.se/Lagar-.../Fel-pa-varan/

Att kräva att få lämna tillbaka den felaktiga varan samt köpa en ny produkt som passar till det som du ska ha den till är inga konstigheter, dessutom kan du be om milersättning om du har en bit att åka till butiken.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback