Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-09-10, 21:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Om...

...vi jämför med början av 1800-talet, när nationalismen sprang fram som ett politiskt program, så bars den fram av ungdomar. Den nordiska varianten skandinavism var särskilt tydlig härvidlag, där det framför allt var studenter som gick i spetsen. Varför är det inte så med EU? Rätt enkelt egentligen; nationen har en samlande kraft, medan unioner har en splittrande kraft. Det saknas i det byråkratiska, teknokratiska, artificiella och artfrämmande EU något som kan samla och entusiasmera. Det finns ingen känsla i EU, bara struktur. Anhängarna av EU brukar hävda det förnuftiga, men det är förnuftigt med känslomässig gemenskap också. EU är därför sannolikt en omöjlig konstruktion på sikt. I alla fall om man tänker att Europas folk skall samlas runt projektet som man gjort runt nationen.

Se på Storbritannien. Det är inte alls omöjligt att UK blir först att aktivt lämna EU. Sannolikt är det lättare att samla den engelska ungdomen för ett utträde, än för ett fördjupat EU.
Citera
2009-09-10, 21:21
Medlem
Ska man förklara det riktigt kort fattat så är det för att ungdomar inte bryr sig, inte intresserar sig för politik och inte orkar gå och rösta.

Sen så är det så klart även en hel del som förstår att EU är totalt meningslöst och något Sverige förlorar på.

Har faktiskt funderat på det, undra vad de gör när en del länder når så lågt som 10-20% röst deltagande? "Folket förstår inte så de kan inte välja rätt. Så därför måste denna elit av 10personer nu bestämma allt."
Citera
2009-09-10, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hejloltja
Ska man förklara det riktigt kort fattat så är det för att ungdomar inte bryr sig, inte intresserar sig för politik och inte orkar gå och rösta.

Sen så är det så klart även en hel del som förstår att EU är totalt meningslöst och något Sverige förlorar på."

Förstår itne riktigt vad du menar. Tror nog du är en sådan som säger vad alla andra säger. Försökt motivera istället
Citera
2009-09-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...vi jämför med början av 1800-talet, när nationalismen sprang fram som ett politiskt program, så bars den fram av ungdomar. Den nordiska varianten skandinavism var särskilt tydlig härvidlag, där det framför allt var studenter som gick i spetsen. Varför är det inte så med EU? Rätt enkelt egentligen; nationen har en samlande kraft, medan unioner har en splittrande kraft. Det saknas i det byråkratiska, teknokratiska, artificiella och artfrämmande EU något som kan samla och entusiasmera. Det finns ingen känsla i EU, bara struktur. Anhängarna av EU brukar hävda det förnuftiga, men det är förnuftigt med känslomässig gemenskap också. EU är därför sannolikt en omöjlig konstruktion på sikt. I alla fall om man tänker att Europas folk skall samlas runt projektet som man gjort runt nationen.

Se på Storbritannien. Det är inte alls omöjligt att UK blir först att aktivt lämna EU. Sannolikt är det lättare att samla den engelska ungdomen för ett utträde, än för ett fördjupat EU.

intressant
Citera
2009-09-10, 23:00
Medlem
Bovarys avatar
Tror att det beror på två saker:

1) Dåligt utbildad ungdom = fattar inte vikten av politik
2) Politiken saknar sex appeal/attraktionsvärde = skrämmer bort ungdomarna

Den senare tror jag verkligen på. Jag (ung, tjej, blondin, "kommersiellt gångbar") blev headhuntad i våras att kandidera i valet 2010, och de är överlyckliga att ha någon som faktiskt är ganska... normal. Annars är det mest totala geeks med noll social förmåga och taskig omvärldsuppfattning, eller grånande medelålders män med uppsvällda egon och bulldozerretorik. Jävligt tröttsamt. (Å andra sidan är konkurrensen låg, så jag klagar egentligen inte.)
Citera
2009-09-10, 23:03
Medlem
Apspektakels avatar
Då jag faller i kategorin ungdom så kan jag väl svara på varför jag inte röstade.
Ifall jag klart och tydligt basunerar ut att jag är emot våldtäkt så har jag visat vart jag står i frågan, däremot så minskar inte antalet våldtäkter för det.
Samma sak är det med EU. EU är ett monster som inte kommer att stoppas hur jag än röstar, därför känns det inte lönt att rösta heller.
Citera
2009-09-11, 00:26
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Sovjetunionen kollapsade. Det gör alla konstlade imperiebyggen, lär av historien.

Västeuropa har sinnessjukt skapat efterföljaren SovjetEUnionen. Som också kommer att kollapsa, en tidsfråga. Det finns inget som förenar en svensk bilarbetare med en grekisk tobaksodlare. Men det tror EU-ivrarna, som vill bli odödliga via en staty på torget i sina respektive hemstäder. Idioter och maktfullkomliga förrädare.

Lita aldrig på politiker. Deras främsta drivkraft är att komma åt dina pengar.
Citera
2009-09-11, 20:45
Bannlyst
...

Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Västeuropa har sinnessjukt skapat efterföljaren SovjetEUnionen. Som också kommer att kollapsa, en tidsfråga. Det finns inget som förenar en svensk bilarbetare med en grekisk tobaksodlare. Men det tror EU-ivrarna, som vill bli odödliga via en staty på torget i sina respektive hemstäder.

Jo men poängen med EU är naturligtvis inte något som är bra för folket utan bra för eliten. Om befolkningen får några fördelar eller nackdelar av det är ointressant. Själva syftet är inte att befolkningen ska ha det bra det är bara ett retoriskt svepskäl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in