Citat:
Ursprungligen postat av
Lafven
Jag satt precis och tänkte på det, att han kan ju åkt bil ihop med någon annan. De bägge kan ju ha gått iväg från bilen, fikapaus, bensträckare m.m, och kanske har något gräl/bråk/slagsmål uppstått och den andra personen tog bilen och drog. Den, nu, döde kanske hoppades på att sällskapet skulle återvända och gjorde upp eld för att värma sig eller bara dricka kaffe?
Jag hittar inte något förmodat dödsdatum så han kan ju ha dött under våren och inte tänkt på att klä sig varmare om han inte antog att han skulle vistas ute en längre tid.
Den han åkte med kanske var en av de få som kände honom och har kanske rent av ljugit om händelsen så att omgivning tror att mannen gett sig av frivilligt. Mycket tyder på att det är en ickesvensk person.
Jag tror att du är något på spåren. Mannens tillhörigheter indikerar att det vid en fikapaus uppstått bråk alternativt att föraren planerat att sticka iväg utan honom vid ett lämpligt tillfälle, tex som när man klivit ur bilen och gått iväg en bit för att slå en drill. Kaffepanna, tändsticksask, sockerbitar indikerar att det hänt något vid en fikapaus. Om mannen var i god kondition men psykotiskt, manisk, drabbad av hjärnskakning eller hög på droger skulle han sedan kunna ha gått en avsevärd sträcka utan att känna trötthet eller kyla. I sitt förvirrade tillstånd gick han in på småvägar och slutligen rakt in i skogen. När han kommit till sans försökte han göra upp eld. Det fanns inga droger i kroppen på honom men många droger går snabbt ur och levde han ett par dygn kan droger som amfetamin, kokain ha försvunnit ur kroppen särskilt vid stark fysisk aktivitet som tex när man går långt. Alkohol går också fort ur kroppen. LSD, hash vet jag ej hur lång tid det att att försvinna ur kroppen. Psykiska tillstånd som mani, psykos, djup depression vet vi inget om men sannolikt mådde han inte bra psykiskt. Kan ha varit en kombination av psykisk sjukdom och droger.
Klädseln tycker jag utesluter öststaterna vid den här tiden. Snarare känns det som en västtysk eller holländsk storstadsbo.
De kan ha varit knarkkurirer som sålt, eller skulle sälja sitt gods uppe i Kiruna. 70-talet var drogliberalt och säkert fanns viss efterfrågan även i Kiruna? Då finns en mycket naturlig förklaring till varför han inte lev efterlyst
Han kan också vara en homosexuell som åkt upp för att träffa någon boende i Kirunatrakten. De kanske fick kontakt via kontaktannons eller på resa. Något gick fel, träffen blev inte alls som förväntad. Kan tänka mig att vid den här tiden och i Kiruna var homosexualitet inte något man skyltade öppet med och den han träffade/ skulle träffat tiger som en mussla. Kanske motsvarande i den dödes fall. Han ljög om vart och i vilket ärende han skulle åka. Han kanske eftersöktes på helt andra platser i Europa?
han skulle även kunna vara turist. Något gick väldigt fel på bilresan med kompisen eller tjejen. Han blev utslängd. Kanske ville inte den han åkte med se honom mer och brydde sig inte om att efterlysa honom väl hemma i Tyskland? Den kanske trodde att han tog sig tillbaka hem på egen hand. 1979 fanns ingen mobil eller epost. Det kanske gick flera månader efter det att den andre kommit hem innan han/ hon förstod att han var försvunnen och då kände sig skyldig.
Han kan också ha varit någon form av förvirrad hippie som tagit tåget alternativt liftat sig upp genom Sverige. Föraren dumpade honom på en rastplats eller slängde ut honom ur bilen i panik och det enda han fick med sig var kaffepannan, tändsticksask och sockerbitar.
Det är hursomhelst ett mycket intressant och mystiskt fall detta.