Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-03-15, 18:28
  #1
Medlem
BengtZzs avatar
Diskutera.

Diskutera Systemens olika för- och nackdelar. Hur de kan jämföras med varandra, vilken som är effektivast inom olika områden och dylikt.
__________________
Senast redigerad av BengtZz 2009-03-15 kl. 18:35.
Citera
2009-03-15, 18:29
  #2
Medlem
Styrbjorns avatar
Är det versus helg? När bestämdes det?
Citera
2009-03-15, 18:29
  #3
Medlem
BengtZzs avatar
Är tacksam om en moderator kan flytta våran Patriot vs BAMSE diskussion hit istället, då den har gått offtopic på "Frågor om Tupolev Tu-160" tråden.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=869654

Vi har fått igång en intressant diskussion dock, så inte värt att radera alla inlägg!

Tacksam på förhand

MVH BengtZz
Citera
2009-03-15, 18:45
  #4
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrbjorn
Är det versus helg? När bestämdes det?

Nu!
Citera
2009-03-15, 19:20
  #5
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Jag tar mig friheten och svarar i den här tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Patriot:
* Den är mer känslig för remsor än RBS 23. Påstår du motsatsen vet du inte ens hur något av systemen fungerar. .
Jag tror inte att något av systemen är känsliga för remsfällning, jag har aldrig sett en källa på att den skulle vara känslig för remsor bara motsatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
* Patriot är BRA mycket mer sårbar för SSRB än RBS 23, påstår du motsatsen så vet du inte heller hur systemen fungerar. Jag vill att du förklarar för mig hur det fungerar, vet du hur de olika systemen fungerar så kommer du direkt fatta att Patriot är sämre här. Förklara Eldledningsförloppet och kommunikationen mellan robot -> eldenhet + eldenhet -> robot.
Patriot kan skjuta ner ett anfallande flygplan innan det kommer inom räckhåll att använda antiradar robot, vilket ger bättre skydd. Patriot är dessutom programmerad att automatiskt skjuta mot mål som faller inom parametrarna för en antiradarrobot.

Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
* AN/MPQ-53 radar strålar i 45 graders riktining, Det är åt en jävla massa olika håll. En 22.5 grader i alla riktningar ifrån normalvinkeln på en matematisk kon. Det är åt alla jävla möjliga håll jämfört med 0.07 graders kon som EldE-23 riktar sin radarstrålning med.
Nu skrev du iochförsig alla jävla håll. Jag förstår inte vad problemet är Patriot systemet är inte byggt för att gömma sig i skogen det är byggt för att skydda ett område från fientliga flygstridskrafter och det gör den bra.

Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
* Har ingen aning om dess träffsäkerhet, dock VET jag att luftvärnsystem är i regel väldigt "dåliga" det är som att ligga på skjutbanan med AK5 på 800 meters håll ungefär. Luftvärnsystem är dock ett extremt billigt sätt att skjuta ner Fighter Jets på. Förr eller senare träffar du, ju mer du kan öka denna chansen desto bättre.
Nu påstod du dock i tråden att den inte hade mer än 50% chans att skjuta ner ett jaktflygplan. I test mot mål så har den betydligt bättre siffror.
Citera
2009-03-15, 20:15
  #6
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
I Patriot måste allting stå nära varandra, vi kan skicka informationen med radiolänk, igenom det svenska telenätet, över radio 180 eller genom fiberoptisk kabel (0m-2000m, är optiken bra). Få system har så stora valmöjligheter.

Då man skulle kunna använda UndE-23, som för övrigt är världens bästa spaningsradar, till patriot också. Problemet med patriot är att det är byggt för att få 2D invisning ifrån radar, därmed deras breda eldledningsradar. De kan inte få en målbild på EXAKT var målen befinner sig, därmed en så bred eldledningsradar. Därför är BAMSE systemet så unikt och så extremt överlägset i taktiska situationer. Det är allmänt känt att Giraffe AMB är den bästa markbunda radarn i världen.
EldE-23's eldledningsradar används även till JAS 39 Gripen, de nya versionerna. Sverige har inte köpt detta, men SAAB är ju intresserad av att sälja såklart sina Gripen plan. Därmed ha uppdaterad teknologi hela tiden. SAAB Microwave Systems+Ericsson är världsledande, utan tvekan inom radartaktik och radarteknologi.

Radarteknik ligger USA långt efter Saab Microwave Systems och Ericsson, vilket är bra för oss för det betyder att vi har bäst radarteknik i världen, vilket är ett faktum,
Du påstår att Patriot inte kan spridas ut, vilket då inte är sant då det använder trådlös datalänk ( skrev tidigare fel - trådstyrd...) som medger att eldenheterna sprids ut 30 km från kontrollstationen ( som då är splitterskyddat, NBC-skyddat, EMP-skyddat), man har även trådlöst nätverk med övriga Patriotbatterier + övriga förband.

Du påstår även att USA ligger långt efter Sverige gällande radarteknik - vilket då är skitsnack.
USA var mycket tidiga med fas-styrdradar och patriots eldledningsradar är en sådan, den har 5000 element och är en av världens mest avancerade radar.
Den har mycket hög motståndskraft mot störning mm.

Man kan inte jämföra Patriot med RBS-23 då det är olika slags system, och där det sistnämda är omodernt som högprio luftvärn innan det ens tagits i tjänst.
Det jag först skrev var att för 5-6 Miljarder som vi satsat på RBS-23, och där vi inte fått något, så hade vi haft ett mycket starkt luftvärn om vi istället för samma pengar köpt Patriot.
Citera
2009-03-15, 20:25
  #7
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
Jag tar mig friheten och svarar i den här tråden:
Jag tror inte att något av systemen är känsliga för remsfällning, jag har aldrig sett en källa på att den skulle vara känslig för remsor bara motsatsen.
Det beror på hur många remsor det är, all typ av radarstyrd kommunikation är känsliga för remsor. Frågan är bara hur mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
Patriot kan skjuta ner ett anfallande flygplan innan det kommer inom räckhåll att använda antiradar robot, vilket ger bättre skydd. Patriot är dessutom programmerad att automatiskt skjuta mot mål som faller inom parametrarna för en antiradarrobot.
Nej det kan patriot inte, tyvärr. Skjuter du ifrån 160km håll tar det över 2 minuter för Patriot att ens nå målet. Vilken jävla pilot som helst i världen klarar av att flyga tillbaka innan dess. En intressant taktik var Israel VS Libanon. Libaneserna hade sina luftvärnsenheter placerade vid gränsen till israel. Israels plan flög väldigt lågt kring bergen och avfyrade SSRB. Luftvärn är i regel VÄLDIGT svagt emot SSRB. Speciellt patriot, använder de även 90 grader så är det gråtfärdigt hur många SSRB som plockar upp signalen.

Jag kan sätta 50 miljarder på att Patriot inte är programmerat på att automatiskt skjuta mot mål som faller inom parametrarna för en SSRB. Strid i luftrummet är GRYMT mycket mer avancerat än strid på marken, ALLA NATO AD Bataljoner är styrda ifrån bataljonsnivå, finns inget luftvärnsförband i hela NATO som är mindre centralt styrt än uppe på bataljonsnivå. Det är hela principen med att kunna bestämma vilken enhet som skjuter på vilket flygande företag. Det är inte helt random, så att den skulle avfyras automatiskt kan du ju direkt glömma. Det är väldigt styrt i när, hur och vem som skall skjuta. Varje eldenhet får en SSTO (Sam/Shorad Tactical Order) Där beskrivs exakt vilka alternativ som gäller, och på vilken nivå dessa alternativ styrs. Hur du får sända, när du får skjuta och så vidare. Standardalternativet är att TCC (Tactical Control Center) bestämmer exakt vilka företag om skall skjutas ner och vilken enhet som gör detta. Att patriot automatiskt skulle avfyra på en SSRB tyder ju enbart på att du har spelat för mycket C&C Generals.

Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
Nu skrev du iochförsig alla jävla håll. Jag förstår inte vad problemet är Patriot systemet är inte byggt för att gömma sig i skogen det är byggt för att skydda ett område från fientliga flygstridskrafter och det gör den bra.
Är du inte gömd blir du ägd väldigt fort. Luftvärnssystem är sårbara och tar väldigt lång tid att omgruppera, man vill absolut stanna gömd så mycket och så länge som möjligt. Patriot är dålig på detta, ett par Guided Bombs ifrån en B-2 Spirit fixar bort en röjd luftvärnsenhet väldigt fort. Om Patriot är en fyr på en ö vid havet, är RBS 23 är en Sniper gömd i på stranden.

Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
Nu påstod du dock i tråden att den inte hade mer än 50% chans att skjuta ner ett jaktflygplan. I test mot mål så har den betydligt bättre siffror.
Det beror HELT på vilka mål du skjuter. Är som att säga att en AK5 har 100% träffsäkerhet, dessutom finns det väldigt mycket förbandsatt teknologi för att störa ut just Patriot eftersom det är använt mycket. Finns ingen förbandsatt teknologi i hela världen som stör på Ka bandet, det är där RBS 23 och EldE-23 Opererar. Samt att kommunikationen mellan RBS 23 och EldE-23 är HELT annorlunda jämfört med patriot. För mig är Patriot en Pistol med KSP funktioner, medan RBS 23 är en Sniperskytt med PSG 90. Fast väldigt mycket lägre skada iofs. Principen är förstådd!

Eftersom du tror du är kunnig på patriot vill jag gärna att du beskriver kommunikationsförloppet mellan Roboten och Eldenheten, annars kan jag göra det åt dig. Så kommer du förstå varför RBS 23 är överlägset i många ECM scenarion.
Citera
2009-03-15, 20:26
  #8
Medlem
BengtZzs avatar
Kommer tillbaka i natt. Vill diskutera mer då, är intressant! ses då
Citera
2009-03-15, 20:40
  #9
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
En intressant taktik var Israel VS Libanon. Libaneserna hade sina luftvärnsenheter placerade vid gränsen till israel. Israels plan flög väldigt lågt kring bergen och avfyrade SSRB. Luftvärn är i regel VÄLDIGT svagt emot SSRB. Speciellt patriot, använder de även 90 grader så är det gråtfärdigt hur många SSRB som plockar upp signalen.
Jag tror du tänker på 1982 ( några år innan du föddes ) och då var det Israel som slogs mot Syrien, men då inne i Libanon.

Man använde ett stort antal UAV:er som flögs in i området och lurade Syriena att starta upp sina eldledningsradar, efter detta anföll man med ett stort antal signalsökande robotar + stridsflyg som slog ut luftvärnet.

Sedan följde en massiv luftstrid som varade i 2 dygn och slutade i 80-1 till Israel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Mole_Cricket_19

För att återgå till Patriot så har dess företrädare (HAWK) en träffsäkerhet på ca 86% räknat på över 2000 avfyrade robotar - du kan nog utgå från att Patriot inte är sämre .
Citera
2009-03-15, 20:52
  #10
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Jag tror du tänker på 1982 ( några år innan du föddes ) och då var det Israel som slogs mot Syrien, men då inne i Libanon.

Man använde ett stort antal UAV:er som flögs in i området och lurade Syriena att starta upp sina eldledningsradar, efter detta anföll man med ett stort antal signalsökande robotar + stridsflyg som slog ut luftvärnet.

Sedan följde en massiv luftstrid som varade i 2 dygn och slutade i 80-1 till Israel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Mole_Cricket_19

För att återgå till Patriot så har dess företrädare (HAWK) en träffsäkerhet på ca 86% räknat på över 2000 avfyrade robotar - du kan nog utgå från att Patriot inte är sämre .

Känns som om Bengtzz har en hel del vettiga poänger, Patriot är inte ett direkt nytt system.
Dock borde Sverige ha ett med liknande räckvidd för skydda tätorter och slå mot luftlandsättningsföretag.
Citera
2009-03-15, 21:00
  #11
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Känns som om Bengtzz har en hel del vettiga poänger, Patriot är inte ett direkt nytt system.
Dock borde Sverige ha ett med liknande räckvidd för skydda tätorter och slå mot luftlandsättningsföretag.
Senaste versionerna av PAC-2 samt PAC-3 är minst lika moderna som RBS-23 ( ett system som blivit ca 10 år försenat pga ekonomiska skäl).
Patriot kommer att vara stommen i många luftförsvar i många år till.
Citera
2009-03-15, 21:01
  #12
Medlem
Redundants avatar
Jag förstår inte riktigt frågeställningen här, patriot och BAMSE är två helt olika typer av system? Patriot har ju en nästan 10ggr större räckvidd?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback