Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-10-21, 23:27
Medlem
http://www.techeblog.com/index.php/t...-you-re-typing

Är det här något som kommer bli mer vanligt i framtiden? kommer vanliga människor drabbas av den här typen av attacker i framtiden? (FRA lär ju älska tekniken dom använder)

Hur ska man göra för att skydda sig? möjligtvis om man sätter sig i ett elskåp men det här är oroande om det kommer i fel händer.
Citera
2008-10-21, 23:44
Medlem
Jolle103s avatar
Tvivlar på att det är något FRA lär använda, men kanske nästa form av WiFi "hack"?

Kollade inte igenom allt, men är det endast PS2 tangentbord det handlar om? Isf varför?
Citera
2008-10-21, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jolle103
Tvivlar på att det är något FRA lär använda, men kanske nästa form av WiFi "hack"?

Kollade inte igenom allt, men är det endast PS2 tangentbord det handlar om? Isf varför?

Tydligen hade dom lyckats på USB tangentbord också.

Men utrustningen verkar dyr, speciellt det feta oscilloskopet (rätta mig om jag har fel). En privatperson kanske inte har dom resurserna vad vet jag...
Citera
2008-10-22, 00:05
Bannlyst
Låter SCAM. Det dryper av SCAM överallt.

Seriöst? Hur mycket avger en liten tangentbordsledare? Du kan knappast köra WiFi om du har en micro i närheten (alt. är på dreamhack), och då snackar vi direkt strålning. Om den kablen nu genererar något som är avläsbart så borde hela datorn generera tredubbelt så mycket.

Hur långt ifrån funkar det? Genom glasrutor? Tror knappast att någon kan applicera detta hemma hos dig, utan din vetskap (iaf inte mindre märkbart än en fet avlyssningsdosa mellan T-bord och dator).

Kanske är jag ignorant, jag vet inte. Jag litar inte för fem öre på detta. Trådlösa tangentbord - visst, men PS2? No way. Skärmkablarna borde jamma skiten ur det.

Hört att man skulle kunna läsa av tangentbordsstringar via hur knapparna låter, men det är lika mycket bullshit i verkligheten.
Citera
2008-10-22, 00:10
Medlem
tyrolerhattens avatar
Man såg inte särskilt bra i filmen, men jag gissar att det är ett någorlunda vanligt Tektronix-oscilloskop. "Dyrt" är det säkert (100k+ kan man väl anta), dock knappast en vital del i avlyssningsutrustningen.

Klockan är lite för sen för mig att läsa på, men jag ska försöka kolla upp hur det funkar imorgon. Tills dess får alla nojiga se till att skärma sina kablar
Citera
2008-10-22, 00:15
Medlem
tyrolerhattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av >>Scanner
Låter SCAM. Det dryper av SCAM överallt.

Seriöst? Hur mycket avger en liten tangentbordsledare? Du kan knappast köra WiFi om du har en micro i närheten (alt. är på dreamhack), och då snackar vi direkt strålning. Om den kablen nu genererar något som är avläsbart så borde hela datorn generera tredubbelt så mycket.

Hur långt ifrån funkar det? Genom glasrutor? Tror knappast att någon kan applicera detta hemma hos dig, utan din vetskap (iaf inte mindre märkbart än en fet avlyssningsdosa mellan T-bord och dator).

Kanske är jag ignorant, jag vet inte. Jag litar inte för fem öre på detta. Trådlösa tangentbord - visst, men PS2? No way. Skärmkablarna borde jamma skiten ur det.

Hört att man skulle kunna läsa av tangentbordsstringar via hur knapparna låter, men det är lika mycket bullshit i verkligheten.
Visst lär det vara svaga signaler, men scam? De verkar ha skickat in ett papper i alla fall. Avstånd upp till 20 meter verkar fungera.
Citera
2008-10-22, 00:19
Medlem
jag sätter en foliehatt på min kabel.

Nej men helt seriöst så tror jag inte det är något man kan tillämpa i dagsläget med 100 %´igt resultat i vanlig miljö. Tekniken går framåt och folk jobbar med just det jag länka till, så i framtiden kanske det är en fullt utvecklad och funktionell teknik.
Citera
2008-10-22, 17:16
Medlem
Inte exakt samma men RÖS-strålning har man ju kunnat läsa av ganska många år.
Citera
2009-03-23, 15:19
Medlem
Så enkelt avlyssnas ditt tangentbord

Ett schweiziskt forskarteam har utvecklat ett sätt att fånga den elektromagnetiska strålning som varje dator ger ifrån sig när en knapp på tangentbordet trycks ner.

http://www.prylportalen.se/artikel/s...15918-916.html
Citera
2009-03-23, 15:39
Medlem
Spejnars avatar
Jag är 100% på att jag läst om detta för länge sedan men kan inte hitta någon vettig länk angående det. Det är INGET nytt än om sjukt intressant. Inget gemene man behöver oroa sig över för tillfället i alla fall.
Citera
2009-03-23, 15:44
Medlem
Twofishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analogsex
Ett schweiziskt forskarteam har utvecklat ett sätt att fånga den elektromagnetiska strålning som varje dator ger ifrån sig när en knapp på tangentbordet trycks ner.

http://www.prylportalen.se/artikel/s...15918-916.html

Det här är inte särskilt nytt. När jag gjorde lumpen för många år sedan fick vi en genomgång om detta av befäl från televapen.
Citera
2009-03-23, 17:42
Bannlyst
Det där värkar kul Vad gör programmet dom sa att man behöver? dekryptering?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in