För någon vecka senda vann jag en auktion på www.enkrona.se.
Varan jag vann var en massagestol för 3700:- vilket är riktigt billigt då liknande modeller kostar 10000:- i butik. Jag vart givetvis väldigt glad då jag har problem med ryggen, så jag gick in och betala auktionen direkt. Sedan idag såg jag att orderen var annullerad så jag kontakta dom och fråga vad som hade hänt, då fick jag till svar att dom inte hade någon stol i lager inte kan leverera den.
Så nu till min fråga kan dom bara gör såhär? Är inte auktionen bindande på någotvis? Om den är det hur ska jag då gå vidare med det här?
Helt klar svinigt gjort av dem, man kan ju för fan inte sälja något som man inte har, men antagligen kan de slingra sig ur en sån här grej via användaravtalet. Är ingen juridikexpert, men det finns säkert nån liten mening som det hänger på.
Grejen är att jag trodde dom var seriösa då jag vann en borrmaskin för några veckor sedan för endast 1 krona som dom faktiskt skickade. Men jag gissar att det blev lite för stor förlust på denna.
Nej det är en vanlig auktionssite, högsta bud vinner. Jag har inte fått tillbaka mina pengar det är jag inte orolig för dessutom vill jag ha varan och inte pengarna.
traderas auktioner är bindande som vanliga auktioner är, jag vet inte hur det fungerar med enkronas. kolla villkoren. står det att dom är bindande så måste dom ge dig stolen för det priset i vilket fall som helst.
det som TS är ute efter är nog att dem har sådan auktion där lägsta unika auktionen eller tvärtom vinner. Dock så belastas alla de övriga budgivarnas telefonräkningar med något som dem i över huvudtaget aldrig ens kan vinna. Eller rättare sagt dem tror att dem förlorade auktionen. Det enda siten behöver göra är att betala tillbaka till vinnaren men inte till någon annan...
Avtalsvillkoren nedan. Vad jag kan se har företaget inte grund att neka dig köpet. De skall således fullfölja avtalet eller så får du hota dem med stämning.
Allmänt om avtalet
Genom att göra en elektronisk beställning förvärvar Kunden rätt att nyttja e-handelslösningen. Med elektronisk beställning menas en beställning som gjorts via Internet, där Kunden aktivt markerat att samtliga angivna villkor godkänts.
Kunden godkänner härmed elektronisk kommunikation som medel att ingå juridiskt bindande avtal, göra beställningar och skapa andra registreringar och Kunden godkänner härmed dessutom elektronisk leverans av meddelanden, regler och transaktioner. Dessutom avsäger Kunden sig härmed alla rättigheter enligt de eventuella lagar som kräver icke-elektronisk originalnamnteckning.
Medlemskap på enkrona.se
För att kunna bli medlem på enkrona.se måste du vara myndig (minst 18 år gammal). Detta för att kunna ingå ett bindande köpavtal vid vunnen auktion. Vi frågar därför efter ditt födelesedatum vid registering av konto.
Betalning
Betalning sker genom någon av de direktbetalningsmetoder som finns tillgängliga på Tjänsten (kontokort, internetbank etc) eller mot faktura med 30 dagar. Alla priser är angivna inklusive moms.
Utebliven betalning
Vid utebliven betalning har enkrona.se rätt att stänga kundens tjänst 14 dagar efter det att fakturan förfallit. Material på kundens konto hos enkrona.se sparas i 30 dagar efter stängning. Enkrona.se äger rätt att ta ut betalningspåminnelser, inkassokostnader, indrivningskostnader samt därutöver dröjsmålsränta enligt räntelagen (SFS 1975:635). För fakturor hanterar Kreditor Finans AB dessa ärenden åt enkrona.se. Enkrona.se äger rätten att debitera avgift för tjänsten även vid stängning.
Ändring av villkor
Dessa Allmänna villkor gäller tills vidare. Villkorsändring skall aviseras kunden elektroniskt innan ändringen träder i kraft.
Enkrona.se:s ansvar
Enkrona.se ansvarar för driften av den med Kunden överenskomna tjänsten. För att värna om Kundens integritet hanterar enkrona.se all information om Kunden som konfidentiell. Dock kan enkrona.se via domstolsföreläggande åläggas att lämna ut sådana uppgifter om Kunden till berörda myndigheter.
Kundens ansvar
Kunden förbinder sig att följa svensk och internationell lag, detta gäller även länkade objekt som strider mot dessa. Kunden förbinder sig att inte använda enkrona.se:s system på ett sätt som negativt påverkar enkrona.se:s system eller övriga Internetanvändare.
Ansvarsbegränsning
Enkrona.se ansvarar inte i något fall för indirekt skada såsom utebliven vinst, förlust av data, skada på tredje mans egendom, hinder att uppfylla förpliktelser gentemot tredjeman, eller annan följdskada samt skada som icke rimligen kunnat förutses av enkrona.se. Enkrona.se kan inte heller hållas skadeståndsskyldig för de fall en användare, vare sig denne är behörig eller obehörig, gör intrång i kunds eller annans datorresurs och skaffar tillgång till, förstör eller förvanskar data eller information.
Enkrona.se:s skadeståndsansvar är under alla förhållanden, inkluderat direkt skada, begränsat till högst ett basbelopp.
Tekniska förbehåll
Om en auktion har påbörjats, ett bud lagts och visas på sidan kan inte bud dras tillbaka från auktionen. Enkrona.se förbehåller sig dock rätten att ta bort en vara från en auktion, förlänga eller låta en auktion gå om om missbruk utifrån uppstår eller det inträffar tekniska problem eller andra förhållanden som efter enkrona.se bedömning gör detta nödvändigt.
Enkrona.se kan inte hållas ansvariga för förseningar eller andra problem med kunders internetförbindelser eller uppkoppling eller vid användning av otidsenlig dator eller omoderna program, enkrona.se ansvarar inte heller för problem med datorer uppställda i enskilda showroom. Vidare ansvarar enkrona.se inte för förseningar som uppstått till följd av försenad eller utebliven leverans av e-postmeddelanden då detta är internetleverantörens ansvar och inte kan påverkas av enkrona.se
Tillämplig lag och tvister
Detta avtal lyder under och skall tolkas i enlighet med gällande lag i Sverige. Tvist i anledning av detta avtal skall slutligt avgöras genom skiljedom enligt Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstituts regler för förenklat skiljeförfarande
Force Majeure
Enkrona.se är befriat från påföljder om fullgörandet av visst åtagande förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part ej rimligen kunnat råda över eller förhindra - som befriande omständighet skall bl.a. eldsvåda, extrema väderförhållanden, myndighetsbestämmelse eller annan offentlig reglering, transporter eller annan liknande omständighet gälla.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!