Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-26, 11:30
  #1
Medlem
ksvs avatar
Det dyker regelbundet upp trådar skapade av folk som ska ut och flyga men känner obehag eller t.o.m. ångest.
Trådarna startas mestadels i drogforumen då man vill klara av resan genom att droga sig eller dricka sig ordentligt full.
Inget av detta är särskilt bra, bl.a. då det kan resultera i att man blir nekad att få åka med.

Däremot kan man ibland lindra det hela och förbereda sig genom att skaffa sig kunskap om vad som händer när man flyger.
Jag har sett undersökningar som visar att upp emot 50% av de som reser med flyg upplever någon form av rädsla eller olust. I de flesta fall inte värre än att det går att bemästra men det finns även de som fått tacka nej till befodran på jobbet då det skulle innebära flygresor.
Och egentligen, är det inte bara naturligt att känna obehag inför att stängas in i en plåttub 10000 meter upp i luften?

Då jag själv har arbetat som pilot under många år hoppas jag kunna hjälpa er med frågor ni har inför flygresan!
Dessutom vet jag att det finns fler på forumet som jobbar inom flygbrancshen och som säkert gärna hjälper till.
Naturligtvis går det bra att fråga även om man inte är flygrädd.


Till en början kan jag tipsa om ett par länkar med lite information om flygrädsla:
http://www.lfv.se/templates/LFV_Info...0____4787.aspx
www.flygtrygg.nu

--------------
Syftet med tråden är att ge svar på tekniska och operativa frågor. Alltså sådana som kan hjälpa både flygrädda och flygintresserade att förstå vad som sker bakom kulisserna.

Praktiska frågor av typen "hur mycket handbagage får jag ta med", "räcker 45 min för att byta flyg", "finns det internet ombord" osv. bör ställas i andra trådar.

/Mod
__________________
Senast redigerad av ksv 2013-03-13 kl. 20:40.
Citera
2008-06-26, 11:43
  #2
Medlem
Min fråga: Vad skulle hända om man pratade i mobiltelefon eller har någon elektronik påslagen under upplyft?

Fundering sedan länge
Citera
2008-06-26, 11:54
  #3
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllansKebap
Min fråga: Vad skulle hända om man pratade i mobiltelefon eller har någon elektronik påslagen under upplyft?
Ingenting.
Regeln finns förmodligen för att man vill ta det säkra före det osäkra.
Dessutom vill man ha passagerarnas uppmärksamhet under start och landning, som är de mest kritiska faserna.
Citera
2008-06-26, 11:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ingenting.
Regeln finns förmodligen för att man vill ta det säkra före det osäkra.
Dessutom vill man ha passagerarnas uppmärksamhet under start och landning, som är de mest kritiska faserna.

Okej, tack för svaret
Citera
2008-06-26, 12:33
  #5
Medlem
Provokatörs avatar
Nu blir det lite drogrelaterat iaf. Hjälper syrgas mot bakfylla?
Citera
2008-06-26, 17:50
  #6
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Hjälper syrgas mot bakfylla?
Ingen aning.
Det finns visserligen portabel syrgas ombord som ibland ges till pensionärer som känner sig svimfärdiga, men du får nog komma upp med en bättre ursäkt om du ska få något.

Skulle man botat bakfylla med den, hade den inte räckt långt på charterflygningar från t.ex. Kos.
Citera
2008-07-04, 21:04
  #7
Medlem
flowss avatar
Nu vet jag ju inte om du flög charterresor - men vad tänker du när människor får för sig att applådera?
Citera
2008-07-04, 21:41
  #8
Medlem
MikaelaHs avatar
Ge mig en enda vettig anledning att tro på dig att du varit och är pilot?

Fram till dess är jag lite skeptisk och därför lindrar du inte direkt min flygrädlsa om jag frågar dig något. Tyvärr.

Dessutom fungerar tråden jag skapade i psykologi utmärkt, eller? Det är väl "psykist" att ha flygfobi, eller fobi överhuvudtaget.
Citera
2008-07-04, 22:03
  #9
Medlem
Kioskvältarens avatar
Jag är flygrädd som fan. Jag har några frågor.

1) Hur farlig är turbulens? Det är väldigt obehagligt när det skakar som fan.

2) Jag är rädd för att vingarna ska ramla av (skratta inte!) och undrar hur dessa orkar hålla sig själva uppe? Det hänger för fan en tung motor på och bränslet ligger väl i vingarna också?

3) Är det på något sätt mindre säkert att flyga med lågprisbolag, t.ex. RyanAir?

4) Hur ofta sker flygolyckor med dödlig utgång i europa?
Citera
2008-07-04, 22:26
  #10
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Nu vet jag ju inte om du flög charterresor - men vad tänker du när människor får för sig att applådera?
Nu för tiden har man ju en förstärkt cockpitdörr som är stängd och låst, så applåder hörs i regel inte in.

Men annars ser jag det mest som ett uttryck för att folk är lättade över att vara framme.

Citat:
Ursprungligen postat av MikaelaH
Ge mig en enda vettig anledning att tro på dig att du varit och är pilot?
Vad skulle jag vinna på att ljuga om det?
Ska man förbli anonym på ett internetforum är det egentligen svårt att bevisa något alls. Jag kan förstås skanna mitt certifikat (med censurerat namn och personnummer) och skicka om du vill, men det skulle ju isåfall lika gärna kunna tillhöra någon annan.

Men kolla min posthistorik i flygtrådar och bedöm själv. Jag tror jag har skrivit i de flesta trådar om trafikflyg.
ex1 ex2 ex3 ex4

Citat:
Ursprungligen postat av MikaelaH
Dessutom fungerar tråden jag skapade i psykologi utmärkt, eller?
Visst.
Tanken när jag startade den här tråden var att försöka samla informationen på ett ställe, så att det ska bli lättare för andra att få en överblick. Som det varit tidigare så har trådar om flygrädsla ploppat upp lite här och var.
Citera
2008-07-04, 23:13
  #11
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kioskvältaren
1) Hur farlig är turbulens? Det är väldigt obehagligt när det skakar som fan.
För flygplanets del är det ofarligt.
Faran ligger i att man vid svår turbulens kan bryta armar och ben om man far iväg. Det är därför man ska säkerhetsbältet på.

Den typen av turbulens som förekommer i moln har man i regel bra möjligheter att undvika, då man kan se den på flygplanets väderradar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kioskvältaren
2) Jag är rädd för att vingarna ska ramla av
Vingarna trillar inte av.
Tittar man på vingarna när man är i turbulens kan man se att de rör på sig, men det är normalt. De är byggda för att vara flexibla och tål att böjas till ganska kraftiga vinklar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kioskvältaren
och undrar hur dessa orkar hålla sig själva uppe? Det hänger för fan en tung motor på och bränslet ligger väl i vingarna också?
Är man i luften är det ju tvärtom; vingarna skapar lyftkraften och det är flygkroppen som hänger i vingarna.
Och för att belasta så lite som möjligt ligger huvudtankarna just i vingarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kioskvältaren
3) Är det på något sätt mindre säkert att flyga med lågprisbolag, t.ex. RyanAir?
Nej.
Det finns de som hävdar att det skulle vara mindre säkert eftersom de pressar personalen hårdare, men vad jag vet finns det ingen statistik som visar att det skulle vara farligare att flyga med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Kioskvältaren
4) Hur ofta sker flygolyckor med dödlig utgång i europa?
Enligt planecrashinfo är oddsen 1 på 10 miljoner att omkomma i en flygolycka om man flyger med någon av de 25 minst olycksdrabbade flygbolagen i världen.
Flyger man med ett västerländskt och någorlunda välrenomerat flygbolag hamnar man nog ganska nära den statistiken.

De flesta flygolyckor sker bland flygbolag i tredje världen.
Citera
2008-07-05, 11:41
  #12
Medlem
Kioskvältarens avatar
Tack för svaren! Underbart!

Jag fortsätter med några frågor till:
  • Vad händer vid en så kallad luftgrop? Jag har hört att man i en del fall bara faller några meter trots att man känner av den rätt rejelt?
  • Hur mycket krävs det av piloter under en standard flygtur? Är det maximal koncentration från start till mål eller är det avslappnat?
  • Är det svårt att flyga? Det kanske är en korkad fråga, men kan man sätta det i relation med att köra en bil?
  • Hur påverkar vädret, t.ex. regn, snö, åska m.m? Ökar risken markant för olyckor vid start och landning?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f698439

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback