2007-06-11, 01:12
Medlem
sebsters avatar
Hallå där!

Nu är det så att jag hitta ett gammalt munspel på vinden för några dagar sedan. Jag undrar om det finns nåt program eller nån bok man kan ladda ner för att lära sej lira lite sköna låtar? Skulle va sjukt ball att kunna dra lite låtar vid lägerelden nu på sommarn
Citera
2007-06-11, 01:19
Medlem
Det finns hur mycket som helst om du söker.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...rmonica+&meta=
Citera
2007-06-11, 11:48
Medlem
BornToRuns avatar
Man kan ju söka och hitta tabs o sånt, men jag har undrat jävligt länge hur man lär sig spela blues-aktigt på munspelet, det skulle va riktigt gött att kunna.
Citera
2007-06-11, 15:53
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BornToRun
Man kan ju söka och hitta tabs o sånt, men jag har undrat jävligt länge hur man lär sig spela blues-aktigt på munspelet, det skulle va riktigt gött att kunna.

Bends, bends, bends och åter bends! Det absolut viktigaste när det kommer till munspel tycker jag. Tar ett tag att bemästra, kan vara riktigt svårt, men man kan inte spela munspel om man inte kan benda upp/ner! Sök på guider på internet och pröva sedan dig fram, tar säkert ett bra tag men det är värt det!
Citera
2007-06-11, 23:15
Medlem
sebsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightfly00
Det finns hur mycket som helst om du söker.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...rmonica+&meta=

jo det förstår jag väl, undrade bara om folk har lite rekommendationer, tar ganska lång tid att filtrera bort alla skitsidor och läsa recensioner på böcker, så det skulle vara trevligt med lite personlig feedback och erfarenheter så man kan undvika att göra massa dumma köp osv.
Citera
2007-06-12, 15:25
Medlem
Vad är det för typ av munspel du har och i vilken tonart är det?
Vilken sorts musik vill du spela?
Spelar du något annat instrument, dvs har du musikaliska färdigheter?

Lyssna mycket på den musik du vill lära dig och försök härma. Du kommer troligen få en aha-upplevelse efter ett tag och därefter kommer det rulla på.
Munspel är inte speciellt svårt att lära sig.
Citera
2007-06-12, 20:04
Medlem
sebsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightfly00
Vad är det för typ av munspel du har och i vilken tonart är det?
Vilken sorts musik vill du spela?
Spelar du något annat instrument, dvs har du musikaliska färdigheter?

Lyssna mycket på den musik du vill lära dig och försök härma. Du kommer troligen få en aha-upplevelse efter ett tag och därefter kommer det rulla på.
Munspel är inte speciellt svårt att lära sig.

Jag gick ut och köpte ett nytt idag som är ett Lee Oskar 10håls i C, det gamla va helt tillplattat och helt trasigt märkte jag, läste på en sida att det var det bästa att skaffa.

Vill väl helst lira typ blues men vet ingenting om den musikstilen egentligen.. har beställt en bok på amazon också, "Instant Harmonica: Quick and Easy Instruction for the Beginner". Nåt tips på bok efter att jag tagit mej igenom den? Vet du nån bok med bra nooblåtar typ som ändå inte bara är typ bää bää vita lamm och sånt?

Lira trummor ett drygt halvår för typ 6 år sedan och har rätt lätt för att lära mej tabs och så som inte är alldeles för avancerade på min brorsas gitarr, så jag skulle väl säga att jag är ganska lättlärd.

Det där med att lyssna på musiken, vet du nåra sköna artister? Har bara hört blues typ på musiken i högstadiet och diggat det men aldrig gått in för att skaffa nån skiva eller så.

tack för hjälpen so far

peace

aa just det jag lirade lite piano ett tag också (barnlåtstadiet bara men ändå lite)
Citera
2007-06-13, 01:23
Medlem
Okej, ditt 10-håls-munspel är ett sådant man ibland kallar för bluesmunspel. Eftersom det är stämt i C passar det bäst att använda då låten går i G. Håll därför utkik efter blueslåtar i G...
Du kanske kan få något tips om musik med munspel i den här tråden:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=471771
Citera
2007-06-13, 10:10
Medlem
sebsters avatar
fan asså.. har ett problem men vet inte om det är jag eller spelet det är fel på... 10:an måste man blåsa jättehårt i (dra också) för att det ska bli nåt ljud, och då susar det också en hel del (alltså man hör hur jag blåser/suger), 2:an har samma problem fast bara när man drar, alla andra funkar bra.
Ska jag byta ut spelet eller är det jag som inte behärskar det?
Citera
2007-06-14, 00:28
Medlem
Nefuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebster
fan asså.. har ett problem men vet inte om det är jag eller spelet det är fel på... 10:an måste man blåsa jättehårt i (dra också) för att det ska bli nåt ljud, och då susar det också en hel del (alltså man hör hur jag blåser/suger), 2:an har samma problem fast bara när man drar, alla andra funkar bra.

Det är i princip alltid så på trynorgel, jag lirar själv och det är så på alla mina. Men man lär sig bemästra det.
Citera
2008-05-01, 09:01
Bannlyst
Citat:
Hallå där!

Nu är det så att jag hitta ett gammalt munspel på vinden för några dagar sedan. Jag undrar om det finns nåt program eller nån bok man kan ladda ner för att lära sej lira lite sköna låtar? Skulle va sjukt ball att kunna dra lite låtar vid lägerelden nu på sommarn

Jag brukar vara inne på http://www.1000harmonicatabs.com/ där finns det massa låtar med tabs, klassiker som Blowin in the wind coh Somewhere over the rainbow, jag tycker den är kanon
Citera
2008-05-01, 09:50
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Man måste spela in ett munspel, dvs ta det lite försiktigt och mjuka upp dom när dom är nya. Att lägga munspelet i ett glas med starköl är en klassiker för att få det spelbart.

Sen ska man veta att ett munspel tar slut. Därför är det bra att ha dubbla uppsättningar. Det har jag i alla tonarter utom i dom mollstämda bluesmunspelen eftersom man inte använder dom lika frekvent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in