Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-30, 10:37
  #1
Medlem
Magonts avatar
Sedan några år tillbaka är mina ungkarlsdagar förbi. Med tiden har man stadgat sig, flyttat ihop och skaffat katt. Men trots att man samlar vuxenpoäng på löpande band så kämpar kämpar min tjej fortfarande med att tvätta ur mina djupt rotade ungkarlsränder.
Min formbara ungdom tonsattes av fraser som "nöden är uppfinningarnas moder", "det som inte dödar, härdar" och "SPD" (Spar På Disk). Under hela min studenttid bodde jag ensam i en billig tvårummare och kombinationen av just ensamhet, lathet och en påhittad tidsbrist gjorde att jag utvecklade några ganska ohygieniska vanor samt uppfann tidsbesparande påhitt.

Nu tror inte jag att jag är den enda personen här på Flashback som är, eller har varit, ungkarl. Därför tänkte jag starta en tråd där vi delar med oss av de erfarenheter och lärdomar som ungkarlslivet lärt oss.
I god sed börjar jag med några exempel från min tid som ungkarl.


Jag lärde mig två rätter som enbart genererade en kastrull och en gaffel som disk. Först makaroner med (färdigstekta) köttbullar. Koka makaronerna som vanligt, när 3 minuter återstår slänger man i de frysta köttbullarna. Pasta med frikadeller!
Koka upp valfritt antal korvar i 4 dl vatten. När de är klara; plocka upp dem och lägg dem åt sidan (antingen direkt på diskbänken eller på en bit papper) och häll i pulvermos-pulver. Rör om som attan med gaffeln. Korv med mos!

Disk kan stå mycket länge i kylskåpet utan att börja mögla.

Om jag mot förmodan hade en massa disk i diskhon och man fick oväntat besök var det bara att strila över diskmedel och sätta kranen på fullt ös. Då kunde man hävda att man just höll på att diska.

Sängöverkast ser jäkligt nice ut, men den uppfinningen har en bonusfunktion som är guld för varje ungkarl; den döljer vad som ligger under sängen. Tvätt, chipspåsar, colaflaskor och även disk (glas och frukosttallrikar).

Jag lärde mig även att kiwi-frukter inte kan ligga på diskbänken i fyra veckor utan oönskade bieffekter. Jag hade varit hemma hos mina föräldrar under fyra veckor på sommarlovet. Av någon anledning hade jag gjort skinande rent överallt, förutom en kiwi som låg och gassade i solen.
Så när jag kom hem låg en kolsvart, oval sak mitt på diskbänken. Eftersom jag inte hade något minne (just då) av den glömda kiwifrukten så undrade jag vad det var för en stor kolbrikett och sträckte fram handen... Kiwifrukten fullkomligt exploderade i ett moln av små, vidriga bananflugor som nu började fylla luften i köket och vardagsrummet. Jag såg ingen annan utväg än att plocka fram dammsugaren och göra rent hus. I en hel månad fick dammsugaren stå framme och vara med om dagliga räder i köket. Så fort jag glömde något framme över natten så hade de jävlarna varit där och förökat sig som om deras ras hängde på det.
Vad lärde jag mig att detta då? Jo. Att en fläkt håller åtminstone flugorna borta från TV-rutan.

När grejer väl börjar bli gammalt och mögla i kylskåpet så kan det ta underliga uttryck. Jag fick till exempel lysorange mögel i en linssoppa som fått stå till sig i ett par veckor. Detta mögel angrep sig på det mesta som stått för länge efter det. En grovrengöring (av mamma) tog dock kål på det.

Badkaret går faktiskt att diska i. Släng i all disk. Fyll upp så att det täcker allt. I med diskmedel och rör om med golvmoppen. Låg ligga i blöt ett par timmar och rör om igen. Spola av, spola rent.

Vissa slag går helt enkelt inte att vinna. Ibland är det bättre att erkänna sig besegrad. Start-paketen från IKEA kostar inte så mycket. Så vid de tillfällen då tallrikarna möglat igen i diskhon och kastrullerna luktar svavel; släng allt och börja på en ny kula.

Vänner är din viktigaste tillgång här i livet. Om även de är studenter så gör de vad som helst för 500 kronor... även om det innebär att städa din lägenhet. Se till att förse dem med sopsäckar först.

Så. Har ni andra några fina tips eller ljuva minnen från er ungkarlstid? Dela gärna med er.
Citera
2007-04-30, 10:58
  #2
Avstängd
VADÅ disk? Hört talas om färdigmat och plastbestick? Jag har bott här i ett halvår och jag har inte diskat eller använt köket en enda gång, bara micron! Har inte orkat plocka upp reklamen i hallen sen jag flyttande in heller, ligger reklam från November underst. Men ska ta tag i saken och göra en "Ingen reklam" lapp ngn gång.
Citera
2007-04-30, 12:41
  #3
Medlem
RubixKubs avatar
Oh my, jag känner verkligen igen mig, fast jag har inte nått till din nivå än, och det är nog dags att ändra på sig...

I julas när jag höll på och städade innan jag skulle åka hem till föräldrarna så skärde jag mig när jag höll på och diskade, så därför kunde jag inte fortsätta. Då var det bara kvar några tallrikar så jag tänkte att jag kunde låta dem ligga i blöt under julen, det skulle nog gå bra...

Jag stannade lite längre än jag trodde jag skulle göra, och när jag kom tillbaka så hade det verkligen växt lite saker i vattnet, men ingen lukt.

Just när jag kom tillbaka så orkade jag inte ta itu med det, så när jag skulle diska min vanliga disk så diskade jag i min största plastskål istället, men nu har jag gjort det ända sen dess...

Två gånger har jag varit nära att få bort dem, genom att ta en tallrik och låte den ligga i varmt vatten ganska länge och sen diska den flera gånger om, vad jag märkte då var att så fort tallriken kom över ytan, så blev den till värsta stinkbomben, en tallrik hade jag haft ägg på eller nåt, innan luktade det inget i lägenheten men när jag tog upp den ur vattnet så stank det verkligen ägg...

Ska nog ta ditt tips och slänga de tallrikar som är kvar, de kommer nog aldrig bli rena ändå...
Citera
2007-04-30, 12:59
  #4
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magont
Jag lärde mig även att kiwi-frukter inte kan ligga på diskbänken i fyra veckor utan oönskade bieffekter. Jag hade varit hemma hos mina föräldrar under fyra veckor på sommarlovet. Av någon anledning hade jag gjort skinande rent överallt, förutom en kiwi som låg och gassade i solen.
Så när jag kom hem låg en kolsvart, oval sak mitt på diskbänken. Eftersom jag inte hade något minne (just då) av den glömda kiwifrukten så undrade jag vad det var för en stor kolbrikett och sträckte fram handen... Kiwifrukten fullkomligt exploderade i ett moln av små, vidriga bananflugor som nu började fylla luften i köket och vardagsrummet. Jag såg ingen annan utväg än att plocka fram dammsugaren och göra rent hus. I en hel månad fick dammsugaren stå framme och vara med om dagliga räder i köket. Så fort jag glömde något framme över natten så hade de jävlarna varit där och förökat sig som om deras ras hängde på det.
Vad lärde jag mig att detta då? Jo. Att en fläkt håller åtminstone flugorna borta från TV-rutan.

Massa bra tips och rolig tråd.
Tänkte bara dela med mej av mitt ungkarlstips angående bananflugor som fömodligen är det absolut vanligaste husdjuret hos ungkarlen, speciellt nu då på den varmare delen av året.
Jag var oxå drabbad av det och dammsugarn var det enda jag kom på, vilket dock är ett rätt tidskrävande arbete.
Så hittade jag en billig insektsdödar spray på Överskottsbolaget. En sprayburk med en fluga på, minns inte namnet men har sett dem i många Ö&B-affärer så de verkar tillhöra det ordinarie sortimentet, och priset är helt okej, under 50 spänn!
Bara spraya lite så dör varenda bananfluga inom en kvart! Underbar uppfinnig. För skojs skull så sprutade jag lite nere i mitt miljöhus när de var som varmast i sommar och bananflugorna var hur många som helst, men de dog varenda en.
Funkar bra på andra insekter, getingar och humlor och när kylan kommer i höst och spindlarna börjar ta sej i värmen så är det bra att va beredd.

Dessutom ett roligt sätt att döda flugor på. Bara jaga dem och ge dem en dusch, efter nån minut börjar de flyga skitkonstigt och tillslut spårar de ur, flyger som galningar innan de faller ihop på marken och får spasmer och kramper innan de dör.
Då förstår man helt plötsligt att de nog allt var ganska roligt att var nazist i hitler-tyskland ändå.
Citera
2007-04-30, 13:37
  #5
Medlem
Bananflugor dödas bäst medelst hårspray och tändare.

De foffar till av eldvågen och störtdyker sedan.
Citera
2007-04-30, 15:23
  #6
Avstängd
Dealer26s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretslopp
Bananflugor dödas bäst medelst hårspray och tändare.

De foffar till av eldvågen och störtdyker sedan.

Den tekniken använde jag också när jag var ungkarl. Vill bara höja ett varningens finger. Jag hade en bänkdiskmaskin i plast som tog eld utav helvete medan jag jagade flugor. Jag lyckades släcka eldhavet men farsan var inte glad när han fick tapetsera om halva köket....
Citera
2007-04-30, 19:56
  #7
Medlem
LoTiXs avatar
Hade det inte varit humor-forumet hade jag just nu varit igång med att försöka förklara mitt oförstånd över den hemska närvaro ni gett er själva. Men det är väl bäst att bara le åt alltihopa.
Citera
2007-05-01, 03:32
  #8
Medlem
Al Funghis avatar
Well...

Hade lite bråttom hem från jobbet i höstas. En rejält regnig kväll var det och jag skulle gena nedför en slänt. Drutta naturligtivs på arslet och gled nedför den söliga slänten varpå byxorna antog en grön-brunaktig ton baktill. Hade såpass tur att jag hade en rock på mig som täckte tillräckligt nertill för att jag skulle slippa "Han har bajsat på sig-blickar" Satte mig på bussen hemmåt och kände väl hur gyttjan började tränga igenom klädlagren. Väl hemma drar jag av mig byxor å kallingar och slänger in dem i ett mörkt fuktigt hörn av badrummet "tillsvidare". Hade antagligen både byxor å kallingar att byta till för i badrummet låg smutskläderna kvar. Det gick nån vecka, jag kanske var bortrest eller i total förnekelse minns inte så noga men när jag tillsist bestämde mig för att tvätta plaggen så lyfter jag byxorna och finner till min förvåning att kallingarna under hade skjutit skott Ett litet frö hade den där kulna natten trängt in i och hittat fullgod gödning i mina skitiga kalsonger

Nästan så jag fick dåligt samvete av att slänga ner fostret i en påse och smyga ut det till soprummet på natten, likt en bastard man inte vill kännas vid.

Ungkarlsdekadens
Citera
2007-05-01, 09:09
  #9
Medlem
hittade grahamsmjöl i skafferiet för några veckor sen.. fick ett spel o tänkte att jag skulle städa lite där..

bäst före: 1996-05-10
Citera
2007-05-01, 11:05
  #10
Medlem
Ett litet djurs avatar
Tja, den enklaste rätten att tillaga, på köpet väldigt billig, torde vara ravioli på burk. Bruksanvisning:
* Öppna burken
* Ställ på platta
* Slå på plattan
* Vänta
* Slå av plattan
* Avnjut med gaffel, förslagsvis plastgaffel

Noll i disk med plastbestikstricket. Oerhört smidigt.
Citera
2007-05-01, 12:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Tja, den enklaste rätten att tillaga, på köpet väldigt billig, torde vara ravioli på burk. Bruksanvisning:
* Öppna burken
* Ställ på platta
* Slå på plattan
* Vänta
* Slå av plattan
* Avnjut med gaffel, förslagsvis plastgaffel

Noll i disk med plastbestikstricket. Oerhört smidigt.

Japp! En burk euroshoppers ravioli får man loss för blygsamma 8:-, och det smakar bra
Citera
2007-05-01, 12:59
  #12
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magont


Jag lärde mig två rätter som enbart genererade en kastrull och en gaffel som disk. Först makaroner med (färdigstekta) köttbullar. Koka makaronerna som vanligt, när 3 minuter återstår slänger man i de frysta köttbullarna. Pasta med frikadeller!
När tre minuter återstår? Mina mackisar är färdiga på tre. Skitjobbigt med 8 minuters makaroner ju.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback