• 1
  • 2
2007-01-28, 11:56
  #1
Medlem
Realizts avatar
Staten missköter grovt trafiksäkerheten (och framkomligheten). Tyvärr finns inget annat att göra än att finna sig i eländet, för staten förbjuder ju alla bättre alternativ att konkurrera.

Med privata vägar skulle rattfylleriet kunna stävjas mycket mer effektivt. Utandningskontroller skulle kunna krävas mycket mer frekvent än idag. Istället för våra extremt fåtaliga och superdyra poliser, skulle de kunna skötas av t.ex. de som idag jobbar med utdelning av gratistidningar. Det är ett okvalificerat rutinjobb. Kostnaden per kontroll skulle kunna sänkas ned till under 10 kr. De som finns vara berusade får ställa bilen och betala den avgift som anges i avtalet de ingått för att få köra på vägen i fråga.

Även fartkontrollerna skulle kunna effektiviseras radikalt. Polisen köper nu in fartkameror för 500 000 kr styck! Ett privat företag skulle inte ha betalat mer än 1000 kr styck för dessa simpla webkameror och deras uppkoppling. Polisens fartkameror är för det mesta avstängda p.g.a. personalbrist. Det blir helt otroligt skitdyrt när polisen ska sköta dem.

Statens monopol på vägar dödar hundratals svenskar varje år, och skadar tusentals därtill!
Citera
2007-01-28, 12:03
  #2
Medlem
Kivans avatar
Vagarna ar med rage den varsta miljoforstoringen manskligheten nagonsin astadkommit. Det har satts spar i landskapet som aldrig kommer att kunna repareras, endast for att manniskorna skulle kunna transportera sig i kanske 200-500 ar.

Traffsakert inlagg for ovrigt, Realizt *ryggdunkning*
Citera
2007-01-28, 14:19
  #3
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Staten missköter grovt trafiksäkerheten (och framkomligheten). Tyvärr finns inget annat att göra än att finna sig i eländet, för staten förbjuder ju alla bättre alternativ att konkurrera.

Med privata vägar skulle rattfylleriet kunna stävjas mycket mer effektivt. Utandningskontroller skulle kunna krävas mycket mer frekvent än idag. Istället för våra extremt fåtaliga och superdyra poliser, skulle de kunna skötas av t.ex. de som idag jobbar med utdelning av gratistidningar. Det är ett okvalificerat rutinjobb. Kostnaden per kontroll skulle kunna sänkas ned till under 10 kr. De som finns vara berusade får ställa bilen och betala den avgift som anges i avtalet de ingått för att få köra på vägen i fråga.

Även fartkontrollerna skulle kunna effektiviseras radikalt. Polisen köper nu in fartkameror för 500 000 kr styck! Ett privat företag skulle inte ha betalat mer än 1000 kr styck för dessa simpla webkameror och deras uppkoppling. Polisens fartkameror är för det mesta avstängda p.g.a. personalbrist. Det blir helt otroligt skitdyrt när polisen ska sköta dem.

Statens monopol på vägar dödar hundratals svenskar varje år, och skadar tusentals därtill!
Javisst, det finns ett tjog artiklar av Walter Block om det:
http://www.walterblock.com/publications.php#online-arts (under Transportation Systems).
Citera
2007-01-28, 21:56
  #4
Medlem
Privata vägar

kan ju inte vara privata i den normala meningen att ägaren fritt kan välja vem som skall ha tillgång till dem eller ha rätt att beträda dem (för att komma över till andra sidan). Däremot finns det väl enbart fördelar med att låta privata aktörer sköta investering och underhåll om man kan få ett bra system för betalningen.

Det mest realistiska är väl gps-avläsning av trafiken och tonkilometerskatt.

- Ett system som har för- och nack-delen att det alltid går att kolla var och när en bilist befinner sig och befunnit sig. - Underlättar ju brottsutredningar.
Citera
2007-01-29, 09:14
  #5
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
kan ju inte vara privata i den normala meningen att ägaren fritt kan välja vem som skall ha tillgång till dem eller ha rätt att beträda dem (för att komma över till andra sidan). Däremot finns det väl enbart fördelar med att låta privata aktörer sköta investering och underhåll om man kan få ett bra system för betalningen.

Det mest realistiska är väl gps-avläsning av trafiken och tonkilometerskatt.

- Ett system som har för- och nack-delen att det alltid går att kolla var och när en bilist befinner sig och befunnit sig. - Underlättar ju brottsutredningar.
Såhär ser den liberala/kapitalistiska lösningen ut på problemet:
Privatisera vägarna och låt folk lösa de mindre problem hur de vill, i alla andra exempel har folk löst problemen, varför skulle de inte göra det i detta fall?
Så jo - vägarna kan vara privata på samma sätt som en åker är privat, i ett liberalt system får jag givetvis köpa upp E4:an och sedan blockera alla ingångar till vägen, om jag nu lyckas köpa den dvs.
Kort sagt; det fixar sig!
Citera
2007-01-29, 09:54
  #6
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
kan ju inte vara privata i den normala meningen att ägaren fritt kan välja vem som skall ha tillgång till dem
Varför inte då?
Citera
2007-01-29, 10:03
  #7
Medlem
Därför att det minskar min frihet

Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Varför inte då?

istället för att öka den som menas vara poängen med liberalismen.

Vägar är från början en uppfinning avsedd att öka folks rörelsefrihet.
Citera
2007-01-29, 12:12
  #8
Medlem
Realizts avatar
Om vägar ska vara allmänning, så kommer det nog inte att byggas så många vägar. Om vägar ska byggas av dig och mig som slavarbetare (via skattsedeln) så nog fan minskar det vår frihet jämfört med om vägar behandlades som vilken annan egendom som helst.
Citera
2007-01-29, 12:35
  #9
Medlem
De alternativen har jag inte berört

Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Om vägar ska byggas av dig och mig som slavarbetare (via skattsedeln) så nog fan minskar det vår frihet jämfört med om vägar behandlades som vilken annan egendom som helst.

Att vägar är allmänningar ligger i begreppets natur men det finns alltså sätt att finansiera deras anläggnings- och underhålls-kostnader så att användaren belastas i förhållande till sin andel av slitaget.
Citera
2007-01-29, 14:32
  #10
Medlem
Realizts avatar
Så det borde enligt dig vara fritt fram för mig att söndagsåka på Nuremburg Ring eftersom det är en "väg" och inte får vara privat egendom?
Citera
2007-01-29, 16:50
  #11
Medlem
Jag hittar inte tanken bakom

dina invändningar. Vi har skaffat oss ett vägnät för att ordna rörelsefrihet och det finns alltså nu fungerande system för att släppa ut samtliga vägars och broars skötsel och byggande i den normala ekonomin och metoder för att låta folk betala i proportion till slitage och utnyttjande. - Utan att sabotera vägars fundamentala funktion som är att bereda oss rörelsefrihet.

Vill man av någon obskyr anledning ha en ordning där en ägare av en markstump på en strategisk plats skall kunna ta tull av dem han har lust att låta passera, får man väl försöka vinna majoritet på demokratisk väg för en sådan. - Kalla det bara inte för liberalism.
Citera
2007-01-29, 17:01
  #12
Medlem
Realizts avatar
"Vi" har inte skaffat oss ett vägnät! Olika härskare har sen medeltiden med våld installerat de ineffektiva anordningar vi idag har att dras med under beteckningen "vägnät". Jag har i startinlägget t.ex. angett exempel på hur vanskött trafiksäkerheten är t.f. av detta tvångssystem jämfört med hur det skulle kunna vara om vägar behandlades som annan egendom. Bristande framkomlighet i form av kapacitetsbrist (ett kännetecken för offentliga system) är ett annat allvarligt problem t.f. av att vägarna sköts ansvarslöst (alltså att de inte utgör någons egendom).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in