Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
kan ju inte vara privata i den normala meningen att ägaren fritt kan välja vem som skall ha tillgång till dem eller ha rätt att beträda dem (för att komma över till andra sidan). Däremot finns det väl enbart fördelar med att låta privata aktörer sköta investering och underhåll om man kan få ett bra system för betalningen.
Det mest realistiska är väl gps-avläsning av trafiken och tonkilometerskatt.
- Ett system som har för- och nack-delen att det alltid går att kolla var och när en bilist befinner sig och befunnit sig. - Underlättar ju brottsutredningar.
Såhär ser den liberala/kapitalistiska lösningen ut på problemet:
Privatisera vägarna och låt folk lösa de mindre problem hur de vill, i alla andra exempel har folk löst problemen, varför skulle de inte göra det i detta fall?
Så jo - vägarna kan vara privata på samma sätt som en åker är privat, i ett liberalt system får jag givetvis köpa upp E4:an och sedan blockera alla ingångar till vägen, om jag nu lyckas köpa den dvs.
Kort sagt; det fixar sig!