I
DSM IV (Diagnostisk och statistisk manula för mental disorder talar man om en rad kriterier som skall vara uppfyllda.
Grovt kan man sammanställa dessa till ett syndrom, en anhopning av förekommande drag i personligheten.
Här är ett uttdrag som jag har, som är ganska heltäckande:
PSYKOPATI:
Ser verkligheten endast ur egen synvinkel.
P är helt oförmögen att tillskansa sig någon annan synvinkel på situationen än ur sin egen synvinkel.
”Anpassar” Situationen…Efter den egna verkligheten, efter de egna behoven. Utnyttjar andra för att tillfredställa egna behov!
Påverka!
Tycker om att påverka andra människor, chockera och göra intryck, en del njuter av att andra mår dåligt.
Fel i inspelningsfunktionen.
Kan inte lära av tidigare misstag. Den kriminella psykopaten begår samma typ av brott gång på gång. Fängelsestraff har ingen uppfostrande effekt. Kännetecknas av frånvaro av skuldkänslor och ovilja att underordna sig samhällets regler och lagar. Psykopater lider också av svårighet att leva sig in i andras situation och att lära av egna misstag samt brist på planering. Tydiga psykopatiska drag: - Empatistörning, utnyttjar andra för egen vinning, och inte ha något emot att hoppa på, kränka och förnedra folk under resans gång. Stökiga redan som barn.
Munvig och charmig.
Initialt jävligt trevliga, man känner sig ”utvald” när psykopaten slår klorna i en.
Slagfärdig och vältalig. Ytlig charm. Fantastiska historier. ”Insatt” i allting, ytliga expertkunskaper. Bryr sig inte om att han blir avslöjad. Skillnaden mellan sanning och lögn har psykopater ett avslappat förhållande till. De väljer alltid den version de kan få störst utbyte av.
Märkligt är att vi tycker om dem TROTS att vi vet ruggiga saker som de gjort.
Egocentrisk och grandios.
Jag, jag, jag… Narcissism. Självöverskattning. ”Räddar värden”. Vanliga regler gäller inte mig, följer ”egna lagar”. Arroganta fräcka skrävlare, självsäkra, påstridiga, dominanta. Makt och kontroll. Sällan besvärade av sina egna problem. Bestämda mål med livet, men verkar inte förstå vilka kvalifikationer som behövs för att nå dit. Tror sig ha talanger för allt. Säger emot sig själv.
Saknar ånger och skuldkänslor.
Uttalad brist på skuldkänslor och samvetskval. Oansvarig. Ingen pliktkänsla. Svårt att förutse konsekvenser av sitt handlande. Hård och okänslig. Offren får skylla sig själva. Bortförklaringar. Ser sig själva som de verkliga offren. Obekymrade av att bli tagna på bar gärning.
Allmänt dålig inlevelseförmåga. Empatistörning.
Saknar intresse för andra människors känslor. Utnyttjar andra för egen vinning. Betraktar familjemedlemmar som ägodelar, möbler. Bedrar. Otrogen. Oberörda av känsloyttringar i familjen typ gråtande hustru.
Svekfull och maipulativ.
Manipulerar Bryter överenskommelser. Ändrar ”verkligheten” så att historien går ihop. Verkar stolta över sin förmåga att ljuga. Patologisk lögnare, ringaktar sanningen. Mår bra när han lyckas snylta på något sätt. Tycker sig ha rätt att behandla andra illa. Blåser fiender och vänner. Bedrägerier, förskingring, uppträder i skepnad av någon annan. Vill skapa positiv bild av sig själv inför ex-vis kriminalvården. Går med i olika behandlingsprogram, frikyrkor etc., ”rehabiliterar” sig till ”bättre människor”.
Flackt känsloliv.
Låg intensitet i känslor typ glädje/sorg. Svårt med långa djupa relationer. Emotionell fattigdom. Kan inte beskriva olika känslomässiga tillstånd, ”kan orden, men inte musiken”. Taskiga (sexuella) relationer, utnyttjar andra sexuellt, likställer sex och kärlek. Vet inte vad rädsla är.
Multipla personligheter i sitt manus. Kameleont. (Al Capone!)
Ekonomiskt vidlyftig, klara inte ekonomi.
Svagt jag medför taskig identitet.
Passiv - aktiv dependens - despotism.
Paranoid.
Affektinkontinens.
Kort stubin.
Missbruksbenägen. ”Yttre brus döljer inre tomhet”
Spänningssökare, risktagare.
Lätt uttråkad. Konstant sökande efter spänning. Det måste hända en massa hela tiden – annars har psykopaten tråkigt.
Impulserna styr psykopaten. Han handlar efter första impuls och överväger aldrig konsekvenserna.
Kan inte vänta. Tycker sig ha rätt att tränga sig före i kön t.ex.
Orimliga krav på sin omgivning.
Klarar inte att tackla motgångar.
Missköter egna barn/djur, men klankar på andras sätt att sköta sina.
Hoppas det klarnar...