2006-08-19, 15:12
  #1
Medlem
Jag har aldrig träffat en person med diagnosticerad antisocial persnlighetssstörning, visst har jag stött på ett antal individer som känts misstänkt beräknande och empatistörda - men jag har för lite erfarenhet av dessa människor för att vara säker.
Söker därför era erfarenheter! Allt av intresse..
Citera
2006-08-19, 15:26
  #2
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag tror inte att det diagnostiseras så mycket eftersom det sällan upplevs som ett problem av den som har det. Det sägs ju att det finns en hel på fängelserna, vilket ju inte är otroligt.

Vad jag förstått står det nästan aldrig "psykopati" på ett läkarintyg.
Citera
2006-08-19, 16:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag tror inte att det diagnostiseras så mycket eftersom det sällan upplevs som ett problem av den som har det. Det sägs ju att det finns en hel på fängelserna, vilket ju inte är otroligt.

Vad jag förstått står det nästan aldrig "psykopati" på ett läkarintyg.

Det är inte en ovanlig diagnos.

Använde "psykopati" i rubriken för att antisocial personlighetsstörning är ett relativt nytt begrepp.
Citera
2006-08-19, 16:06
  #4
Medlem
Precis, jag tror inte tilläckligt många av dem går självmant till psykiatrin.
Jag tror dock att en stor del sitter bakom galler. Grova brottslingar har oftast psykopatiska drag iaf våldsbrottslingarna
Citera
2006-08-19, 16:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvulTomteFar
Precis, jag tror inte tilläckligt många av dem går självmant till psykiatrin.
Jag tror dock att en stor del sitter bakom galler. Grova brottslingar har oftast psykopatiska drag iaf våldsbrottslingarna

Jag tror också att många sitter i fängelse.
Många kommer nog i kontakt med rättspsykiatrin och får sin diagnos där..
Citera
2006-08-20, 08:20
  #6
Medlem
Det brukar sägas att 1/3 är antingen i fängelse eller på väg dit och 2/3 av alla psykopater sitter i en bolagsstyrelse eller är på väg dit...
Citera
2006-08-20, 15:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plupp67
Det brukar sägas att 1/3 är antingen i fängelse eller på väg dit och 2/3 av alla psykopater sitter i en bolagsstyrelse eller är på väg dit...

Jo, det har man ju hört, men jag är mer ute efter erfarenheter av möten/relationer med antisociala personer..
Citera
2006-08-20, 20:50
  #8
Medlem
Alonens avatar
Psykopat-diagnos

I DSM IV (Diagnostisk och statistisk manula för mental disorder talar man om en rad kriterier som skall vara uppfyllda.

Grovt kan man sammanställa dessa till ett syndrom, en anhopning av förekommande drag i personligheten.

Här är ett uttdrag som jag har, som är ganska heltäckande:

PSYKOPATI:

Ser verkligheten endast ur egen synvinkel.
P är helt oförmögen att tillskansa sig någon annan synvinkel på situationen än ur sin egen synvinkel.

”Anpassar” Situationen…Efter den egna verkligheten, efter de egna behoven. Utnyttjar andra för att tillfredställa egna behov!

Påverka!
Tycker om att påverka andra människor, chockera och göra intryck, en del njuter av att andra mår dåligt.

Fel i inspelningsfunktionen.
Kan inte lära av tidigare misstag. Den kriminella psykopaten begår samma typ av brott gång på gång. Fängelsestraff har ingen uppfostrande effekt. Kännetecknas av frånvaro av skuldkänslor och ovilja att underordna sig samhällets regler och lagar. Psykopater lider också av svårighet att leva sig in i andras situation och att lära av egna misstag samt brist på planering. Tydiga psykopatiska drag: - Empatistörning, utnyttjar andra för egen vinning, och inte ha något emot att hoppa på, kränka och förnedra folk under resans gång. Stökiga redan som barn.

Munvig och charmig.
Initialt jävligt trevliga, man känner sig ”utvald” när psykopaten slår klorna i en.
Slagfärdig och vältalig. Ytlig charm. Fantastiska historier. ”Insatt” i allting, ytliga expertkunskaper. Bryr sig inte om att han blir avslöjad. Skillnaden mellan sanning och lögn har psykopater ett avslappat förhållande till. De väljer alltid den version de kan få störst utbyte av.

Märkligt är att vi tycker om dem TROTS att vi vet ruggiga saker som de gjort.

Egocentrisk och grandios.

Jag, jag, jag… Narcissism. Självöverskattning. ”Räddar värden”. Vanliga regler gäller inte mig, följer ”egna lagar”. Arroganta fräcka skrävlare, självsäkra, påstridiga, dominanta. Makt och kontroll. Sällan besvärade av sina egna problem. Bestämda mål med livet, men verkar inte förstå vilka kvalifikationer som behövs för att nå dit. Tror sig ha talanger för allt. Säger emot sig själv.

Saknar ånger och skuldkänslor.
Uttalad brist på skuldkänslor och samvetskval. Oansvarig. Ingen pliktkänsla. Svårt att förutse konsekvenser av sitt handlande. Hård och okänslig. Offren får skylla sig själva. Bortförklaringar. Ser sig själva som de verkliga offren. Obekymrade av att bli tagna på bar gärning.

Allmänt dålig inlevelseförmåga. Empatistörning.
Saknar intresse för andra människors känslor. Utnyttjar andra för egen vinning. Betraktar familjemedlemmar som ägodelar, möbler. Bedrar. Otrogen. Oberörda av känsloyttringar i familjen typ gråtande hustru.

Svekfull och maipulativ.
Manipulerar Bryter överenskommelser. Ändrar ”verkligheten” så att historien går ihop. Verkar stolta över sin förmåga att ljuga. Patologisk lögnare, ringaktar sanningen. Mår bra när han lyckas snylta på något sätt. Tycker sig ha rätt att behandla andra illa. Blåser fiender och vänner. Bedrägerier, förskingring, uppträder i skepnad av någon annan. Vill skapa positiv bild av sig själv inför ex-vis kriminalvården. Går med i olika behandlingsprogram, frikyrkor etc., ”rehabiliterar” sig till ”bättre människor”.

Flackt känsloliv.
Låg intensitet i känslor typ glädje/sorg. Svårt med långa djupa relationer. Emotionell fattigdom. Kan inte beskriva olika känslomässiga tillstånd, ”kan orden, men inte musiken”. Taskiga (sexuella) relationer, utnyttjar andra sexuellt, likställer sex och kärlek. Vet inte vad rädsla är.

Multipla personligheter i sitt manus. Kameleont. (Al Capone!)
Ekonomiskt vidlyftig, klara inte ekonomi.
Svagt jag medför taskig identitet.
Passiv - aktiv dependens - despotism.
Paranoid.
Affektinkontinens.
Kort stubin.
Missbruksbenägen. ”Yttre brus döljer inre tomhet”
Spänningssökare, risktagare.
Lätt uttråkad. Konstant sökande efter spänning. Det måste hända en massa hela tiden – annars har psykopaten tråkigt.
Impulserna styr psykopaten. Han handlar efter första impuls och överväger aldrig konsekvenserna.
Kan inte vänta. Tycker sig ha rätt att tränga sig före i kön t.ex.
Orimliga krav på sin omgivning.
Klarar inte att tackla motgångar.
Missköter egna barn/djur, men klankar på andras sätt att sköta sina.

Hoppas det klarnar...
Citera
2006-08-20, 22:42
  #9
Medlem
Nja, ha försökt förklara att jag är ute efter personliga erfarenheter...
Citera
2006-08-21, 00:02
  #10
Medlem
En sak jag alltid undrat är om psykopater är som beräknande känslokalla maskiner som instinktivt gör vad de tror de tjänar på oavsett konsekvens eller om de har ett rikt inre känsloliv med hat och vrede som får dem att begå sina handlingar.

Jag vet endast en som jag har träffat som jag är 100 % säker på är psykopat, för annars är det lätt att anklaga folk till höger och vänster för det om de är hemska - men det försöker jag undvika. Som de andra har skrivit här är det nog inga som frivilligt söker psykiatrin och samtidigt är ärliga så att de kan få diagnos (gäller även den enda psykopaten jag känner till). Därför kan jag inte heller bidra till topic.

Personligen tror jag skillnaden mellan en psykopat och en frisk till exempel kan exemplifieras av förhållandet till lögner:
En icke psykopat kan ljuga om allt även om det får grymma konsekvensen men reflekterar över att det är en lögn.
En psykopat säger alltid det som han tjänar mest på och reflekterar inte ens över huruvida det är sant eller inte. Sant/falsk tror jag inte är relevanta ord i en psykopats begreppsvärld. Detta är min personliga tro, har inga belägg för det.
Citera
2006-08-21, 08:47
  #11
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plupp67
Det brukar sägas att 1/3 är antingen i fängelse eller på väg dit och 2/3 av alla psykopater sitter i en bolagsstyrelse eller är på väg dit...
Det där är helt åt skogen, men det är ändå en populär synvinkel för att folk gärna ser sina chefer eller politiker som psykopater...

I verkligheten är psykopater sällan särskilt beräknande eller sluga, tvärtom är våldsamma, kleptomaniska, mytomaniska, ansvarslösa och framförallt väldigt lätta att känna igen... Redan under uppväxten brukar de åka in och ut från diverse hem och att de får förtroendeuppdrag som chefsposter är väldigt ovanligt...

Visst finns det många företagsledare och politiker som är egoistiska och giriga, men de är det inte p.g.a. någon personhlighetsstörning utan för att det helt enkelt är ganska så mänskligt att korrumperas av makt...
Citera
2006-08-21, 11:33
  #12
Bannlyst
Lars-Olof Tunbrå har skrivit en bok om fenomenet med psykopatiska chefer.

http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_4997522.asp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in