Denna tråd tänkte jag skulle vara till för alla er som suttit på något utav Hasselakollektiven runt om i Sverige. Skulle vara kul om ni kunde dela med er lite utav era tankar och upplevelser kring eran vistelse där. Går också bra att dela med sig om man kanske har någon i omgivningen som varit där och berätta hur dom hade det.
Själv tänkte jag berätta utifrån mitt perspektiv. Jag var där i ett halvårs tid för något år sedan och jag trivdes väl inte så jävla bra kan jag väl säga. Först blev jag överlycklig då jag skulle få åka dit(bara för att det var blandat med killar och tjejer) men min uppfattning ändrades ganska snabbt.
Visst var det inga problem med de andra ungdomarna, tvärt om fick jag mycket polare, men ur behandlingssynpunkt är Hassela enligt min åsikt uselt. Åtminstonde kan jag säga det utifrån mina behov, jag är ju inte dummare än att jag vet att det funkar på en del. Och visst små gangsterungar som är ute på glid och är lite småkriminella och inte har kommit så långt i sitt missbruk kanske det kan fungera bra på, då dessa ofta är i behov av lite rejäl uppfostring. Men på etablerade missbrukare betvivlar jag att deras koncept är så lyckat. Finns självklart en del sånna som oxå lyckats ta sig upp ur träsket men i det stora hela så är min åsikt NEJ.
På Hassela uppstår ganska oundvikligen förhållanden/kk relationer, vilket verkligen inte är konstigt med tanke på att så många kåta ungdomar samlas på samma yta. Sex mellan ungdomar e ju en sak, men jag kan säga att det verkligen inte hör till ovanligheten att personal har sex med ungomdar( Jag var själv med om det, och själv skiter jag fullständigt i det, det var skönt och jag va kåt haha, men nu är detta till för att kritisera deras behandligsmetoder)
Detta beror naturligtvis på att Hassela i många fall anställer praktikanter med noll utbildning, eller att f.d ungdomar som blivit "drogfria"(inte alltid så sant..) får jobba som personal. När jag var där uppdagades flera fall, och för mig tog det bara ett par dagarn innnan min sk behandlingsasistent började flirta med mig. Det gäller naturligtvis inte alla, men FÖR MÅNGA. Föreståndarens son som också arbetade på stället hade sex med en ungdom och detta uppdagades. Straffet? 6 månaders betald tjänsteledighet!!
Att arbeta bort sitt missbruk verkar vara Hasselas filosofi, men för mig fungerade det inte riktigt och vissa gånger när jag fick abstinens kunde jag inte klara av att hugga ved från 8-16 och gick helt enkelt iväg för att sätta mig och må dåligt i fred. Men då kunde man ge sig fan på att det kom någon GAPIG personal och röt till en vilken odåga till skitunge man var och att det bara var att greppa yxan igen. När jag vid ett tillfälle vägrade släpade personalen mig över gräsmattan och skrek som en jävla galning. Detta sätt att försöka visa sin "makt" och bryta ner ungdomar hör till deras filosofi vilket jag tycker är helt fel. Detta passar, som tidigare nämnt, för ungar som behöver lite hårda tag och lite uppfostring, men hassela utger sig inte för att vara uppfostringsanstalt utan BEHANDLINGSHEM. Och jag vet inte med andra, men för mig försvann inte mina drogproblem för att nån jävel berättade vilken oduglig jävel man var och domderade, nej tvärtom blev man ännu mer galen, dampig och drogsugen för varje jävla dag. På andra ställen jag varit på, och det är en del, har personalen uppmärksammat ens mående och kommit för att prata, det kanske man inte heller alltid va så sugen på men detta är ju iaf rätt metod. Vid ett annat tillfälle blev jag dragen i håret och nerkastad från sängen när jag vägrade gå upp på morgonen. Observera att Hassela är ett öppet behandlinshem, och där har personalen inte rätt att lägga en hand på dig. Vid ett annat tillfälle fick jag reda på att min morfar dött, och det blev bara för mycket för mig, jag bröt ihop totalt och fick då höra av en personal(som för övrigt var gammal ungom där 18 år alltså lika gammal som jag och själv smygrökte gräs) att jag skulle sluta springa och lipa som en fjortis.
För att inte tala om hur personalen öppet mobbade annan personal(fina förebilder)och erbjöd sig att ta med knark till mig(vilket av mig uppskattades såklart, men kanske inte sådär jävla briljant utav en behandlingsassistent.)
Stundtals var det också en jävla lekstuga, och det hade man jävligt roligt åt då, men som sagt ur behandlingsynpunkt så är det inte okej att personalen springer runt och beter sig som 14 åringar själva. Som tex vid upprepade tillfällen hälla laxeringsmedel i maten, skjuta sönder ungdomar med paintballgevär och kasta in stinkbomber på rummen.
För att inte tala om den kollektiva bestraffningen, som man kunde argumentera om i timtal med personalen(Nej för det var ju INTE kollektiv bestraffning dom sysslade med...) Detta är sjukt, då det ibland hände att någon uppenbart mådde jävligt dåligt och kanske inte kunde följa med på den aktivitet som nu skulle utföras, ja då fick alla gå en mil för den saken! Dessa jävla armémetoder kan man inte utöva för att behandla riktiga missbrukare, men dom kommer ju undan eftersom 80% av alla som är där är ungdomar som rökt holk 5 ggr och således svarar ganska bra på "behandlingen"
Nej fyfan för hassela, tack och lov tog jag mitt förnuft till fånga och stack iväg och jag har aldrig mått bättre! Finns fler historier att berätta men finns inte mer plats, så det får ni övriga bidra med!

Bra som dåliga, detta var ur mitt perspektiv... Adios!
Visste för övrigt inte vart den här tråden passar in, men flytta om det behövs..