2007-11-13, 13:39
  #97
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a06
I ramkällkoden på http://www.rmradio.nu/ så ser man att användaren heter 27th Panzer, lite skummt...

file:///C:/Documents and Settings/27th Panzer/Mina dokument/Mina webbplatser/reageramera
Nationalsocialister brukar väl vara asketiska?
Citera
2007-11-13, 15:35
  #98
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kNastr.
men det finns ju två röster, här i tråden t ex. har två pers varit där samma år

en blev hjälpt för livet och är tacksam

en annan beskriver det som misshandel

två sidor av saken!


Sen kan man ju titta på de långtgående resultaten också.
Den som blev hjälpt käkar idag roliga piller.
Den som upplevde det som misshandel använder inte ens tandkräm med alkohol i
Citera
2007-11-13, 16:52
  #99
Medlem
Svart_Afghans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
I en förvånansvärt saklig svensk uppslagsbok om droger, som varken förhärligade eller demoniserade, stod det att Hasselarörelsen var ett sätt för socialdemokratin att rädda sig själv från det sena 60-talets flummare. Mer cyniskt än så blir det inte. (Minns inte vad boken heter, ABC någonting.)



Kan det kanske röra sig om boken "Droger A till Ö" av Kerstin Tunving (som var en av eldsjälarna bakom sprubytet i Skåne, och en av de få inom narkomanvården som brydde sig mer om sina patienter än om politiska påbud) ?
Citera
2007-11-14, 01:00
  #100
Medlem
Tagelbergs avatar
Nu är jag ingen förespråkare i sig för Hasselamodellen, däremot känns den här demoniseringen lätt överdriven.

Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Sen kan man ju titta på de långtgående resultaten också.
Den som blev hjälpt käkar idag roliga piller.
Den som upplevde det som misshandel använder inte ens tandkräm med alkohol i

Jag har hört motsatta berättelser. Det går inte att upphöja enstaka fall till generella slutsatser. Och vilken behandlingsmodell finns det där det inte finns någon som äter "roliga piller" under överskådlig framtid?

Utifrån min horisont förefaller det finnas en paradox inom den psykiatriska vården. Ju mer dokumenterat verksam en metod är desto mer kritiseras den och motsatt ju mindre dokumenterade resultat en metod ger desto mer verkar den uppskattas. ECT har ju synnerligen dålig klang, neuroleptika likaså. Däremot har psykoanalys närmast ett magiskt skimmer runtomkring sej. Men för att citera den psykodynamiske husguden själv: Johan Cullberg:"McGlashans undersökning från Chestnut Lodge omfattar mycket långvarigt schizofrena patienter. Den ger knappast belägg för att den intensiva psykoanalytisa behandlingen haft någon läkande effekt"

Nu ska man inte dra absoluta paralleller mellan missbruksvård och psykiatri. Men jag tycker mej se en tendens till motsvarande reaktioner.
Citera
2007-11-14, 01:33
  #101
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svart_Afghan
Kan det kanske röra sig om boken "Droger A till Ö" av Kerstin Tunving (som var en av eldsjälarna bakom sprubytet i Skåne, och en av de få inom narkomanvården som brydde sig mer om sina patienter än om politiska påbud) ?
Den boken var det nog. Minns att t.o.m. titeln var saklig. Hon skrev den tillsammans med Thomas Nordegren. Tunving gick bort 1994.
Citera
2007-11-24, 19:40
  #102
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Sen kan man ju titta på de långtgående resultaten också.
Den som blev hjälpt käkar idag roliga piller.
Den som upplevde det som misshandel använder inte ens tandkräm med alkohol i
*asg* den var bra...

jag äter ju dessa för att jag måste, inte att jag vill...

Jag vill ta dessa lika lite som jag tar mina sprutor med blodförtunnande mot blodproppen jag fick
Citera
2007-12-08, 23:01
  #103
Medlem
cacti88s avatar
Upplevelser på Hasselakollektivet!

Denna tråd tänkte jag skulle vara till för alla er som suttit på något utav Hasselakollektiven runt om i Sverige. Skulle vara kul om ni kunde dela med er lite utav era tankar och upplevelser kring eran vistelse där. Går också bra att dela med sig om man kanske har någon i omgivningen som varit där och berätta hur dom hade det.

Själv tänkte jag berätta utifrån mitt perspektiv. Jag var där i ett halvårs tid för något år sedan och jag trivdes väl inte så jävla bra kan jag väl säga. Först blev jag överlycklig då jag skulle få åka dit(bara för att det var blandat med killar och tjejer) men min uppfattning ändrades ganska snabbt.
Visst var det inga problem med de andra ungdomarna, tvärt om fick jag mycket polare, men ur behandlingssynpunkt är Hassela enligt min åsikt uselt. Åtminstonde kan jag säga det utifrån mina behov, jag är ju inte dummare än att jag vet att det funkar på en del. Och visst små gangsterungar som är ute på glid och är lite småkriminella och inte har kommit så långt i sitt missbruk kanske det kan fungera bra på, då dessa ofta är i behov av lite rejäl uppfostring. Men på etablerade missbrukare betvivlar jag att deras koncept är så lyckat. Finns självklart en del sånna som oxå lyckats ta sig upp ur träsket men i det stora hela så är min åsikt NEJ.

På Hassela uppstår ganska oundvikligen förhållanden/kk relationer, vilket verkligen inte är konstigt med tanke på att så många kåta ungdomar samlas på samma yta. Sex mellan ungdomar e ju en sak, men jag kan säga att det verkligen inte hör till ovanligheten att personal har sex med ungomdar( Jag var själv med om det, och själv skiter jag fullständigt i det, det var skönt och jag va kåt haha, men nu är detta till för att kritisera deras behandligsmetoder)
Detta beror naturligtvis på att Hassela i många fall anställer praktikanter med noll utbildning, eller att f.d ungdomar som blivit "drogfria"(inte alltid så sant..) får jobba som personal. När jag var där uppdagades flera fall, och för mig tog det bara ett par dagarn innnan min sk behandlingsasistent började flirta med mig. Det gäller naturligtvis inte alla, men FÖR MÅNGA. Föreståndarens son som också arbetade på stället hade sex med en ungdom och detta uppdagades. Straffet? 6 månaders betald tjänsteledighet!!

Att arbeta bort sitt missbruk verkar vara Hasselas filosofi, men för mig fungerade det inte riktigt och vissa gånger när jag fick abstinens kunde jag inte klara av att hugga ved från 8-16 och gick helt enkelt iväg för att sätta mig och må dåligt i fred. Men då kunde man ge sig fan på att det kom någon GAPIG personal och röt till en vilken odåga till skitunge man var och att det bara var att greppa yxan igen. När jag vid ett tillfälle vägrade släpade personalen mig över gräsmattan och skrek som en jävla galning. Detta sätt att försöka visa sin "makt" och bryta ner ungdomar hör till deras filosofi vilket jag tycker är helt fel. Detta passar, som tidigare nämnt, för ungar som behöver lite hårda tag och lite uppfostring, men hassela utger sig inte för att vara uppfostringsanstalt utan BEHANDLINGSHEM. Och jag vet inte med andra, men för mig försvann inte mina drogproblem för att nån jävel berättade vilken oduglig jävel man var och domderade, nej tvärtom blev man ännu mer galen, dampig och drogsugen för varje jävla dag. På andra ställen jag varit på, och det är en del, har personalen uppmärksammat ens mående och kommit för att prata, det kanske man inte heller alltid va så sugen på men detta är ju iaf rätt metod. Vid ett annat tillfälle blev jag dragen i håret och nerkastad från sängen när jag vägrade gå upp på morgonen. Observera att Hassela är ett öppet behandlinshem, och där har personalen inte rätt att lägga en hand på dig. Vid ett annat tillfälle fick jag reda på att min morfar dött, och det blev bara för mycket för mig, jag bröt ihop totalt och fick då höra av en personal(som för övrigt var gammal ungom där 18 år alltså lika gammal som jag och själv smygrökte gräs) att jag skulle sluta springa och lipa som en fjortis.

För att inte tala om hur personalen öppet mobbade annan personal(fina förebilder)och erbjöd sig att ta med knark till mig(vilket av mig uppskattades såklart, men kanske inte sådär jävla briljant utav en behandlingsassistent.)

Stundtals var det också en jävla lekstuga, och det hade man jävligt roligt åt då, men som sagt ur behandlingsynpunkt så är det inte okej att personalen springer runt och beter sig som 14 åringar själva. Som tex vid upprepade tillfällen hälla laxeringsmedel i maten, skjuta sönder ungdomar med paintballgevär och kasta in stinkbomber på rummen.

För att inte tala om den kollektiva bestraffningen, som man kunde argumentera om i timtal med personalen(Nej för det var ju INTE kollektiv bestraffning dom sysslade med...) Detta är sjukt, då det ibland hände att någon uppenbart mådde jävligt dåligt och kanske inte kunde följa med på den aktivitet som nu skulle utföras, ja då fick alla gå en mil för den saken! Dessa jävla armémetoder kan man inte utöva för att behandla riktiga missbrukare, men dom kommer ju undan eftersom 80% av alla som är där är ungdomar som rökt holk 5 ggr och således svarar ganska bra på "behandlingen"

Nej fyfan för hassela, tack och lov tog jag mitt förnuft till fånga och stack iväg och jag har aldrig mått bättre! Finns fler historier att berätta men finns inte mer plats, så det får ni övriga bidra med! Bra som dåliga, detta var ur mitt perspektiv... Adios!

Visste för övrigt inte vart den här tråden passar in, men flytta om det behövs..
Citera
2007-12-08, 23:13
  #104
Medlem
yonnys avatar
Oh my god! Du borde ta kontakt med TV3:s Insider och se om de är sugna på att göra ett reportage om detta. Att det finns organisationer som misshandlar, knullar och bryter ned ungdomar i kampen för det narkotikafria samhället.

Någon borde granska Hassela.
Citera
2007-12-08, 23:29
  #105
Medlem
cacti88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Oh my god! Du borde ta kontakt med TV3:s Insider och se om de är sugna på att göra ett reportage om detta. Att det finns organisationer som misshandlar, knullar och bryter ned ungdomar i kampen för det narkotikafria samhället.

Någon borde granska Hassela.


Där sa du nått! Så om det blir något repotage så vet du att cacti88 ligger bakom Finns nog en hel del människor som kan tänka sig att ställa upp och berätta ett och annat om helvetesstället! Dom granskade ju häromdagen HVB hem(jääävligt upprörande repotage förövrigt) så varför inte följa upp med hassela?
Citera
2007-12-09, 09:50
  #106
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cacti88
Där sa du nått! Så om det blir något repotage så vet du att cacti88 ligger bakom Finns nog en hel del människor som kan tänka sig att ställa upp och berätta ett och annat om helvetesstället! Dom granskade ju häromdagen HVB hem(jääävligt upprörande repotage förövrigt) så varför inte följa upp med hassela?
kan bara hålla med, kontakta media och se till att det blir granskat.


när var du där och på vilket av kollektiven var det?

var själv på Bäckaräng -86
Citera
2007-12-09, 15:51
  #107
Medlem
Svart_Afghans avatar
Cacti88s berättelse är sjukt upprörande men tyvärr inte det minsta förvånande. Det är också väldigt intressant med en såpass nytt vittnesmål om vad som pågår, eftersom Hassela på senare år har avfärdat kritik med att man har förändrat "utbildningen", att kollektiva bestraffningar och generell sadism inte längre förekommer.
Det är ju liksom själva grundtanken som är fel, man kan inte "behandla" drogberoende med vedhuggning och fjällvandringar.
Citera
2007-12-09, 19:35
  #108
Medlem
Satt själv på Bäckaräng -90 och blev "långtidsboende" på gotland i närmare 5 år. Soc och hassela fortsatte förlänga mitt LVU för att hindra hemflytt (iof brydde jag mig inte så mycket eftersom jag gjorde bra med pengar nattetid på gotland) men själva sättet att "mjölka" pengar gör mig fortfarande förbannad.

Bäckaräng var tufft, ungdomar som golade så fort dom fick chansen, polare från stan var hjärntvättade och hotade att följa med personalen och leta igenom lägenheter om man lyckades rymma. Saker man sa under dagen analyserades sönder på kvällsmöten och personalens sinnesjuka glädje när någon bröt ihop och började gråta.

Mocka hästskit och mata höns var dagens höjdpunkt och gjorde att man fick träffa några individer med både högre iq och större social kompetens än personalen.
Kan fortfarande få mardrömmar över bussresan till danserna när alla satt som hjärntvättade tomtebloss och skrek i kör "nu ska stockholm sjunga en sång" och sen fortsatte det så för alla städer som ungdomarna kom ifrån. Tycker fortfarande synd om den blyga killen från luleå som nästan klättrade ut genom takfönstret varje gång dom skrek "och nu ska lule sjunga en sång", kan inte vara lätt att va den enda från luleå i en sån skara.

Gotland var lungt och skönt i jämförelse, satte i system att spöa ortsbor varje gång det var "roligt" under tvång för att få utegångsförbud. Snacka om lungt och skönt, sitta och lära sig spela gitarr eller lyfta vikter medans alla andra var i visby och gick på "ishalls" disco eller något annat påtvingat skoj.
Ju längre tid jag var där desto mer sket vi ömsesidigt i varandra, jag fick bo i visby och kunde göra som jag ville när personalen somnade och dom kunde håva in pengar utan att behöva bry sig.
Det mest komiska var iaf när jag satt på rättegång och lokaltidningarna hade haft direkt rapportering varje dag.
4:e dagen av rättegången kom en ur personalen fram till mig och bad mig säga att hassela var det enda ljuset i min tunnel och att jag inte hade velat dra deras namn i smutsen. Min advokat som var nerflugen från STHLM bad dom lite fint att hoppa åt helvete. Lätt den bästa advokaten jag har haft någon gång, Tomas Bodström.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in