2009-12-10, 12:31
Medlem
ManMannens avatar
Vad är grejen med att noja för helikoptrar? När man sitter någonstans och meckar, röker eller till och med bara sitter bäng, så händer det titt som tätt att en helikopter åker förbi. Inget konstigt med det, det flyger helikoptrar hit och dit hela tiden. Men ibland är man med folk som lyckas noja upp sig över det här. "Det kanske är en polishelikopter", "Dom kanske filmar oss" etc etc. Har ni vart med om situationen?

Varje gång det händer så slår jag handen i pannan (åtminstone vill jag göra det) och förklarar för dom att det inte är någon fara. Så länge inte kameran är utrustad med teleskopobjektiv och dom aktivt cirkulerar och letar stoners så finns det ingen chans att någon flera hundra meter upp i luften ser att du sitter där med en spliff i käften. Och även om man i Sverige lägger pengar på dom mest besynnerliga saker så tror jag knappast att någon skulle pröjsa för polishelikopter, pilot och personal med kikare så att man kan identifiera spliffrökare från luften, för att sedan (nu gissar jag givetvis) kontakta polis på marken som sedan kan åka dit, hoppas på att knarkarsvinen sitter kvar och hoppas på att det inte var en hemrullad cigarett dom rökte.

Nej, det känns inte särskilt troligt. Vad tror ni? Har ni vart med om det här själva, och hur gör ni ifall situationen uppstår?
2009-12-10, 12:37
Medlem
kalle.bs avatar
Hehe kul att du tar upp det. För någon vecka sedan när jag höll på kom det en helikopter med sökljus och cirkulerade över området, hade inga linser på mig så jag visste inte riktigt vad den tillhörde. Men jag kan gott säga att jag blev "nojjig", även om jag vet att den har någon annan uppgift än att upptäcka dödsknarkare.
2009-12-10, 12:44
Medlem
SchtickyIckys avatar
Jag nojjar inte över helikoptrar to be honest, men vet många polare som gör det. Själv är jag bara lite uppmärksam om bilar, och människor ifall man rullar ute osv men nojjar dårakt inte av det.

Om det blir legaliserat hoppas jag att dessa människor kan andas ut då iaf.
2009-12-10, 13:02
Medlem
Roadrages avatar
Jag har faktiskt varit med om razzia där dom har använnt hellikopter och stått och hovrat ovanför på ca 20 meter med tokstrålkastare som lyste upp området medans innsatsstyrkan slog till. Jävlar vad det dundrade på då. Lite krigsfilmskänsla var det allt.

Efter det så har jag en viss tendens att alltid ge fingret åt alla polishelikoptrar som visar sig, oavsett vilken höjd de flyger på, man vet ju aldrig om det är mig dom är ute efter. Förmodligen så är ej fallet så, men ändå....
2009-12-10, 15:23
Medlem
VVeeDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrage
Jag har faktiskt varit med om razzia där dom har använnt hellikopter och stått och hovrat ovanför på ca 20 meter med tokstrålkastare som lyste upp området medans innsatsstyrkan slog till. Jävlar vad det dundrade på då. Lite krigsfilmskänsla var det allt.

Efter det så har jag en viss tendens att alltid ge fingret åt alla polishelikoptrar som visar sig, oavsett vilken höjd de flyger på, man vet ju aldrig om det är mig dom är ute efter. Förmodligen så är ej fallet så, men ändå....

WOW!
2009-12-10, 15:39
Medlem
renames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrage

Du får mest internetpoäng.
2009-12-10, 15:43
Medlem
jag var full o beng nyår för 3 år sedan, lunkade sakta men säkert hem och går på vänster sida av vägen, på högersida är det en helikopterplatta och vårdcentral, just som jag kommer och går där startas helikoptern och ska börja lyfta, flyger snö överallt i hela mitt ansikte och jag börjar få för mig att dom kommer plocka upp mig SEN flyga iväg nånstanns med helikoptern. Men de flög bara iväg utan att plocka upp mig så då kändes det bättre.
2009-12-10, 15:47
Medlem
CoreTechs avatar
Nojja har jag aldrig varit med om när de gäller helikoptrar men när jag och 2 kompisar satt helt öppet på en stor gräsmatta utanför lägenheten i typ en park så åker det en helikopter på rätt låg höjd över oss!
Nojja gjorde vi inte utan vi spekulerade mer i om dom tog nya bilder till eniro så skulle man kunna se oss 3 sitta där i gräset och röka gräs! \o/
2009-12-10, 16:43
Medlem
Helikopternoja är ju roligt, gillar att gömma mig för helikoptrar som åker förbi när jag röker ute, blir lite spänning i vardagen.
2009-12-10, 16:46
Medlem
Har väl hänt ett par gånger att man själv, eller personer man rökt med, börjat noja över helikoptrar och liknande orosmoment. Klart man fattar att det inte är någon fara med det hela, vad är oddsen för att polisen skulle spana på några haschrökare med helikopter liksom? Inte särskilt diskret isf
2009-12-10, 16:47
Medlem
Underdarks avatar
Nojjade som fan för en helikopter en gång och det var en riktig polishelikopter också!
Min flickvän och jag hade rökt en massa hemma hos mig och sitter i köket när vi hör att en helikopter kommer.
Det visar sig att det var en polishelikopter som cirkulerade runt precis ovanför min gata!
Vi nojjade som fan och stängde in oss på rummet tills de försvann.

Fick senare reda på att någon hade rånat den lokala konsumbutiken och att polisen sökte runt efter honom
2009-12-10, 16:50
Medlem
Kronoparks hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongstyre
Helikopternoja är ju roligt, gillar att gömma mig för helikoptrar som åker förbi när jag röker ute, blir lite spänning i vardagen.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in