Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-29, 00:19
  #1
Medlem
Hej!
Ska flytta till Stockholm i vår och kommer troligtvis bo i Sundbyberg, Duvbo (västra Duvbo). Hur är detta område? Ligger ganska nära Rissne, Hallonbergen, Tensta och Rinkeby. Bör jag vara orolig för att vistas utomhus på kvällen? Kommer studera runt Barkarby på kvällarna, (18-22). Behöver man vara orolig där? Behöver jag vara orolig under mina resor dit och tillbaka med T bana eller buss? Tycker även om att vara ute och springa m.m, behöver man vara orolig?

Anledningen till att jag undrar så mycket är att jag läst en hel del negativt om just dessa stadsdelar. Är det som Rosengård i Malmö, Bergsjön, Angered, Hammarkullen i Göteborg? Jag vill inte gå runt och vara rädd hela tiden.
Citera
2009-11-29, 00:48
  #2
Medlem
svengörans avatar
Den mest stökiga delen i Sundbyberg är runt tågstationen pga en del dräggiga krogar bla nere i tunnelbanan och runtomkring men direkt farligt är det inte att vistas där, Det dåliga är däremot många av husen där speciellt dom runt tornparken där det gamla vattentornet ligger och bergsgatan, isoleringen i väggar är i det närmaste obefintlig och du hör när grannen pratar i telefon, lagar mat och allt dom kan tänkas göra

Jag skulle kunna tänka mig att flytta till Sundbyberg igen men till något av nybyggena som är riktigt fina, Dom gamla husen går fetbort ett par veckor där var tillräckligt!
__________________
Senast redigerad av svengöran 2009-11-29 kl. 01:08.
Citera
2009-11-29, 01:13
  #3
Medlem
Zinghos avatar
Sundbyberg ar ett bra omrade, skulle jag flytta tillbaka till Sverige sa skulle jag inte ha nagot emot att bosatta mig i Sumpan igen
Citera
2009-11-29, 02:59
  #4
Medlem
Duvbo är helt lugnt, skulle jag säga. Ett av stockholms finaste villaområden ligger där, och jag har bott i centrala sundbyberg (som är 5 minuter bort) i 6-7 år utan ett enda problem. Ja, det är lite alkisar ibland nere vid stationen, men de är harmlösa i stort sett. Har aldrig sett nåt stök. Det kan vara lite värre borta vid Garbo på andra sidan järnvägen möjligen.
Citera
2009-11-29, 04:23
  #5
Medlem
naGHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liteon1
Hej!
Ska flytta till Stockholm i vår och kommer troligtvis bo i Sundbyberg, Duvbo (västra Duvbo). Hur är detta område? Ligger ganska nära Rissne, Hallonbergen, Tensta och Rinkeby. Bör jag vara orolig för att vistas utomhus på kvällen? Kommer studera runt Barkarby på kvällarna, (18-22). Behöver man vara orolig där? Behöver jag vara orolig under mina resor dit och tillbaka med T bana eller buss? Tycker även om att vara ute och springa m.m, behöver man vara orolig?

Anledningen till att jag undrar så mycket är att jag läst en hel del negativt om just dessa stadsdelar. Är det som Rosengård i Malmö, Bergsjön, Angered, Hammarkullen i Göteborg? Jag vill inte gå runt och vara rädd hela tiden.

varför är du så rädd tror du att du ska flytta till bagdad eller?
Citera
2009-11-29, 08:06
  #6
Medlem
johannes Xs avatar
Duvbo är ett fint villaområde.

Rinkeby o Tensta är inte "nära".
Citera
2009-11-29, 08:47
  #7
Medlem
Wargs avatar
Precis, Duvbo är ett villaområde. Inte ens i närheten av Rinkeby och de andra förorterna. Centrala Sundbyberg är lägenheter, det är lite alkisar och skummisar, men generellt sett så är sumpan ett bra område. Det finns ett väldigt högt hus nära systembolaget, där vill du dock inte bo. Det är säkert hundra eller mer lägenheter och är nog alkisar i varenda en. Christer Pettersson brukade bo där Och Barkarby, det är väl inte ens något bostadsområde? Min uppfattning är att det finns tre hus eller något, resten är det stora köpcentrumet vid IKEA samt outleten på andra vägen.
Citera
2009-11-29, 10:14
  #8
Moderator
rotadents avatar
Jag bodde ett par år i Sumpan inte så långt från Duvbo och det är ett väldigt trevligt område. Det är ingen som helst fara att röra sig ute där varken kvällar eller nätter. Duvbo är dessutom bland de absolut lugnaste delarna i Sundbyberg. Jag skulle definitivt kunna tänka mig att flytta tillbaka dit.

Jag kan skratta lite åt svengörans inlägg också, det där med isoleringen i husen stämmer så bra. En kompis bodde i närheten av tornparken i ett 50-talshus och det var verkligen det mest lyhörda jag varit med om. Helt vansinnigt. Men området däromkring är ju trevligt, bara man bosätter sig i ett hus utan pappväggar.
Citera
2009-11-29, 12:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naGH
varför är du så rädd tror du att du ska flytta till bagdad eller?

Anledningen är att jag läst en hel del om att det bara bor pedofiler, våldtäcktsmän och annat i Hallonbergen, i Rissne är det bara massa ungdomsgäng som bråkat, personer som blivit halvt ihjälslagna m.m. Tensta och Rinkeby står det i tidningen om titt som tätt. Ja, du förstår nog.

Jag kommer bo i lägenhet som ligger i västra Duvbo (väster om Duvbo skog). Är det något av de områderna (lägenheterna) som ni beskriver, med dålig isolering, massa alkisar osv?

Angående Barkarby är att jag kommer vara där en del i korkarna och plugga. Det är mer hur det är att åka tunnelbana, pendeltåg, buss dit, om man behöver vara rädd för att bli ihjälslagen

Nu har jag säkert föreställt mig det värsta, men då kan det ju bara bli bättre sen
__________________
Senast redigerad av liteon1 2009-11-29 kl. 12:18.
Citera
2009-11-29, 19:16
  #10
Medlem
kärrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liteon1
Anledningen är att jag läst en hel del om att det bara bor pedofiler, våldtäcktsmän och annat i Hallonbergen, i Rissne är det bara massa ungdomsgäng som bråkat, personer som blivit halvt ihjälslagna m.m. Tensta och Rinkeby står det i tidningen om titt som tätt. Ja, du förstår nog.

Jag kommer bo i lägenhet som ligger i västra Duvbo (väster om Duvbo skog). Är det något av de områderna (lägenheterna) som ni beskriver, med dålig isolering, massa alkisar osv?

Angående Barkarby är att jag kommer vara där en del i korkarna och plugga. Det är mer hur det är att åka tunnelbana, pendeltåg, buss dit, om man behöver vara rädd för att bli ihjälslagen

Nu har jag säkert föreställt mig det värsta, men då kan det ju bara bli bättre sen

Barkarby är oftast helt dött på kvällarna har du tur träffar du väll nån av alla alkisar som sitter på två krögare vid station och kan snacka lite med dom för mer sällskap kommer du nog inte få en vardagskväll i barkarby, enda sättet att ta sig från barkarby till sumpan är med pendletåg och det tar ungefär7-10 minuter
Citera
2009-11-29, 19:21
  #11
Medlem
Drapåtrissors avatar
Rissne har ett oförtjänt dåligt rykte tyvärr. Mest drägg från Tensta och Rinkeby som tar sig dit och lever rövare ibland. Relativt nya hus och Ok hyror än så länge.
Citera
2009-11-29, 20:03
  #12
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Rissne har ett oförtjänt dåligt rykte tyvärr. Mest drägg från Tensta och Rinkeby som tar sig dit och lever rövare ibland. Relativt nya hus och Ok hyror än så länge.

Finns en hel del drägg i Rissne, Mycket invandrarungdomar som stör uppe i centrumet och många av dom bor i Rissne.
Lägenheterna i Rissne vid Ridvägen tycker jag dock är bra bodde där en kort period tidigare men tyvärr så är det som med alla andra områden med hyreslägenheter att det drar till sig en hel del pack, Hörde att några fastigheter nu ombildats till bostadsrätter så det blir nog till det bättre.
Sundbyberg är ljusår bättre än Rissne som område.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback