Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-16, 09:54
  #1
Medlem
Danska militären försöker stoppa boken "Jæger - i krig med eliten", då publicerar tidningen politiken boken utan upphovsrätt!

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3522767.svd
http://politiken.dk/debat/ledere/article789246.ece
http://politiken.dk/
Citera
2009-09-16, 21:15
  #2
Medlem
vart laddar man ner den dåå?
Citera
2009-09-16, 21:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
vart laddar man ner den dåå?

Den skulle bara tryckas på papper läst jag någonstans igår. Hoppas verkligen någon skannar in den om den nu är utgiven i Danmark av förlaget, kan vara spännande läsning!

EDIT:

Glömde googla, länge leve google.
http://88.80.16.63/leak/jaeger-i-kri...liten-2009.txt

Översatt för den som inte fattar danska :
http://translate.google.com/translat...istory_state0=
__________________
Senast redigerad av dr.P 2009-09-16 kl. 21:33.
Citera
2009-09-16, 22:59
  #4
Medlem
Ännu en bok där man undrar om det killen skriver om utbildningen är sant...om det nu är det så är det gaaaaaalet!

Han skriver ju bland annat att hans ryggsäck väger 70kg (och då enbart ryggsäcken). Hade gärna velat se vilken monster-ryggsäck dom hade.

Dom var ute 10 dagar på en övning i flykt och därefter blev dom fångade, ögonbindel, bakbundna händer, slängdes ner i lera, blev sparkade mellan benen och i magen samt slagna med handflator i ansiktet? Sedan ett fångförhör i konstant 36 timmar där dom blev brutalt sparkade och slagna om dom föll ihop av trötthet när dom skulle stå i påfrestande ställningar?

Han skriver att dom marscherade 60km med 40kg packning på under 12 timmar...alltså örnmarschen men med dubbel hastighet ungefär hmmm jag börjar undra
Citera
2009-09-17, 00:54
  #5
Medlem
Det var en före detta brittisk elitsoldat som skrev en skönlitterär bok om sina upplevelser för några år sedan, någon som minns vad den heter?
__________________
Senast redigerad av BlackMamba007 2009-09-17 kl. 01:06.
Citera
2009-09-17, 01:08
  #6
Medlem
Andy McNAB? Hans mest kända är ju "Attack - Mitt liv som kommandosoldat" och "Bravo Två Noll".

Jag såg inslaget om boken på tv tidigare idag och då visade de även bilder som finns i boken och det vore väldigt intressant att få tag på dessa bilder!
__________________
Senast redigerad av ReAnimater 2009-09-17 kl. 01:10.
Citera
2009-09-17, 02:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
Han skriver att dom marscherade 60km med 40kg packning på under 12 timmar...alltså örnmarschen men med dubbel hastighet ungefär hmmm jag börjar undra

Normalgearet och normalpatrullerna för danska spaningspatruller i afghanistan är 10-12h och med 35kg. Så bara för att värnpliktiga i Sverige inte skulle klara gå långt tungt (är ju 19 år gamla för fan), behöver inte professionella soldater ha problem med det.
Citera
2009-09-17, 03:22
  #8
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Almighty
Normalgearet och normalpatrullerna för danska spaningspatruller i afghanistan är 10-12h och med 35kg. Så bara för att värnpliktiga i Sverige inte skulle klara gå långt tungt (är ju 19 år gamla för fan), behöver inte professionella soldater ha problem med det.

Precis, proffs-soldater är en helt annan 5'a än de som nyss gjort lumpen.

Fan vad sega de kan vara.
Citera
2009-09-17, 11:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Almighty
Normalgearet och normalpatrullerna för danska spaningspatruller i afghanistan är 10-12h och med 35kg. Så bara för att värnpliktiga i Sverige inte skulle klara gå långt tungt (är ju 19 år gamla för fan), behöver inte professionella soldater ha problem med det.

35kg är nog inga större problem för många svenska soldater att bära heller under 10-12h. Men nu pratar vi om någon som marscherar 60km på under 12 timmar med 40kg packning. Med mänskliga rutiner skulle det bli ca 10h konstant marsch och då måste man alltså hålla en hastighet av 6km/h oberoende av terräng och 40kg på ryggen...måste säga att jag är tveksam. Det är en typ av marsch som inte ens FJS gör och där utbildas färre soldater än i Jægercorpset trots att vi i Sverige har ett rejält större utbud av sökande. Tror inte man ska underskatta 20 åringar även om den fysiska peaken ligger runt 25 år.
Citera
2009-09-17, 13:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
35kg är nog inga större problem för många svenska soldater att bära heller under 10-12h. Men nu pratar vi om någon som marscherar 60km på under 12 timmar med 40kg packning. Med mänskliga rutiner skulle det bli ca 10h konstant marsch och då måste man alltså hålla en hastighet av 6km/h oberoende av terräng och 40kg på ryggen...måste säga att jag är tveksam. Det är en typ av marsch som inte ens FJS gör och där utbildas färre soldater än i Jægercorpset trots att vi i Sverige har ett rejält större utbud av sökande. Tror inte man ska underskatta 20 åringar även om den fysiska peaken ligger runt 25 år.

Kan GARANTERA att Jægerkorpset-rekryter och FJS-rekryter är på helt olika nivåer! Det är inte jämförbart. Men visst, jag har för mig att 6milarn i JGK är med 30kg. Inte 40...
Citera
2009-09-18, 12:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Almighty
Kan GARANTERA att Jægerkorpset-rekryter och FJS-rekryter är på helt olika nivåer! Det är inte jämförbart. Men visst, jag har för mig att 6milarn i JGK är med 30kg. Inte 40...

Jag kan GARANTERA dig att det inte är helt olika nivåer. Om du tror det har du ingen om hur antagningarna fungerar. Bara för att någon är värnpliktig betyder inte det att man inte kan ha ett pannben av stål och en enorm fysik..något du borde tänka över.
Citera
2009-09-18, 14:34
  #12
Medlem
På patrullkurs hos danska Jaegerkorpset
http://flygbasjagarna.se/flikar/index.php?tab=7

Vill läsa =)
Nån som har?? :P

EDIT: boken finns som PDF på tpb
__________________
Senast redigerad av kajbaj 2009-09-18 kl. 14:44.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback