2007-06-10, 19:05
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Den gör nog ett bra jobb, var du än köper dock så köp absolut inte denna http://www.netonnet.se/item.asp?iid=...tionRow1Center Sämre maskin får man leta efter.
Citera
2007-06-10, 19:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Den gör nog ett bra jobb, var du än köper dock så köp absolut inte denna http://www.netonnet.se/item.asp?iid=...tionRow1Center Sämre maskin får man leta efter.

Har haft en sån (ser iaf ut som den samma märke och utseende, vet inte om det är samma modell) som funkar alldeles prima, god glass snabbt och enkelt..
Citera
2007-06-10, 20:45
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Ja den gör glass men det är enbart bottenplattan man ställer i frysern så toppen utav glassen är på varma dagar nära att smälta medan den blandas då inte kanterna kyler glassen. Den (iaf min) rör ner dåligt med luft och blandar allmänt dåligt. Glassen ligger nästan helt stilla och lyfts bara lite från botten. Dessutom är den riktigt dryg att göra ren då plattan är omöjlig att få upp pga det vacum som bildas under den om man inte väntar tills den tinat helt (vilket är skadligt för den enligt anvisningarna).
Citera
2007-12-10, 16:35
Medlem
phezqs avatar
Har köpt en maskin nu som man måste frysa 12 h för att kunna använda sedan även frysa glassen i allt från en haltimme till tre fyra timmar. Känns som onödigt lång tid, hinner ju gå till affären många rundor under den tiden. Någon som har en maskin som inte behöver frysas. Tips om bra glassmaskiner som man inte måste förbereda så att säga...?
Citera
2007-12-10, 17:09
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phezq
Har köpt en maskin nu som man måste frysa 12 h för att kunna använda sedan även frysa glassen i allt från en haltimme till tre fyra timmar. Känns som onödigt lång tid, hinner ju gå till affären många rundor under den tiden. Någon som har en maskin som inte behöver frysas. Tips om bra glassmaskiner som man inte måste förbereda så att säga...?
Jag tror de maskiner som inte behöver frysas i förväg är något större och kräver en kompressor, kostar förmodligen runt 4000-5000:- minst.
Citera
2007-12-10, 18:24
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Låt frysdelen stå i frysen året om när du inte använder den så är den alltid redo att användas. Sen kan du käka glassen direkt från glassmaskinen om du vill, frysning 2-4 timmar efter är långt ifrån nödvändigt.
Citera
2007-12-11, 22:13
Medlem
woofers avatar
Ja inte är dom billiga.

http://www.italiankitchenaids.com/pr...p?prod=aic5000

Detta är en hemmamodell som inte behöver frysas innan. Har själv en äldre modell av samma märke. Gav typ 50:- för den i en överskottsaffär.

Fördelarna är att den är lätt att hålla ren, man behöver inte allokera plats i frysen. Dom är snabbare än en maskin med frysblock i. Man behöver inte kyla ner glassmixen innan man häller i den.

Nackdelarna är att dom dels är väldigt dyra i inköp, rätt tunga, min väger väl en 10 kg eller så. Dom väsnas en del då det sitter en rätt bastant fläkt i som ska kyla kondensorn och kompressor.
Citera
2007-12-20, 22:00
Medlem
hur funkar denna tror ni?

http://www.consumer.philips.com/cons...smaskin+HR2304
Citera
2008-03-29, 19:38
Medlem
Globals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten
hur funkar denna tror ni?

http://www.consumer.philips.com/cons...smaskin+HR2304

Bumpar den här tråden då jag också är på jakt efter en glassmaskin. Enligt det här testet i ICA-Kuriren så ska just den där modellen från Philips vara den bästa. Har någon här testat den?
Citera
2008-03-29, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Global
Bumpar den här tråden då jag också är på jakt efter en glassmaskin. Enligt det här testet i ICA-Kuriren så ska just den där modellen från Philips vara den bästa. Har någon här testat den?

Jag kör med en sån där. Den gör glass. Inte så mycket åt gången och man måste ha fryst skålen i minst 12 h innan, men glass blir det ju. Har man gott om plats i frysen kan man ju ha skålen liggande där så att man kan svänga ihop lite glass när andan faller på. Skall man ha många gäster eller äta mycket glass gör man nog klokt i att handla en extra skål. Har man som jag ont om plats i frysen måste man planera i förväg och det är just där det fallerar för mig. När jag kommer på att jag vill göra glass är inte skålen frusen, och när jag sedan fryst skålen känner jag inte för att göra glass längre . Det är väl det enda jag har emot denna typ av maskin.

/ Lenn
Citera
2008-03-29, 20:54
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Jag har den maskinen (Philips HR2304) stående i ett skåp, är en av de sämsta jag har, den är tyst men helt värdelös på att blanda in luft i glassen så den blir väldigt kompakt och därmed stenhård efter några extra timmar i frysen.

Om du väljer mellan någon av de 4 är mitt råd en av de två första. #3 verkar ha "automatisk avstängning" som ett + vilket är helt sjukt, vem vill ha färdig glass som står och fryser fast i skålen för att skiten stannade halv vägs?

Hur som hellst, "litet inmatningshål" är bara lite drygt men inget riktigt minus, du tvingas endå diska locket så vem bryr sig om det är lite kladdigt runt hålet?
Citera
2008-11-24, 21:56
Medlem
Tänkte köpa en glassmaskin, såg en Krupp maskin för en 500 kr, är den värd 500 kr? Just nu har jag en phillips som är sisådär 16 år gammal och den fryser inte glassen särskilt väl. Vad rekommenderar ni? Jag vill ha god glass som är luftig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in