Meny
5 109 besökare online
856 419 medlemmar • 45 796 404 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Arbetsliv och arbetsmarknad
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Peter88
Medlem
Tja!

har funderat mer och mer på att ta kontakt med bemanningsföretag som hyr ut i norge. Men det jag är mest nyfiken på är hur standarden är på boendet man får där. Har hört allt från kollektiv till folk som letat upp egna lägenheter som de hyrt(antar att bemannings företaget kan hjälpa till med enn kortsiktig lösning)

Hur är boendet? Ingår internet etc, eller är det mycket krångel/dyrt att fixa det ifall man tex bor någonstans nära Oslo eller annan stor stad.

Är det skit att bo kollektivt och är det bättre att hitta något själv?

Alvin K
Medlem
Jag skulle inte rekommendera att ha bostad från företaget du jobbar på, trivs du inte på jobbet och vill sluta står du plötsligt utan bostad. Du blir nästan statare

Häri finns åsikter om en del bemanningsföretag:
http://www.motarbetaren.se/images/blad/norge.pdf

Utratt
Medlem
Utratts avatar
Du får ju vad du betalar för. Har du åkt dit för att tjäna pengar att ta med dig hem till Sverige så kan du ju bo ihop med andra. och då kan du väl få en sunkiglägenhet för inte så många lappar. Jag trivdes skitbra i min lilla 2:a på Bokstaveijen för 12500 i månaden fast då hade jag ju en takterras som var större än lägenheten.
Vill du tjäna pengar att ta med dig hem så skit i att bo i Oslo håll dig till nån mindre stad. Vill du ändå bo i Oslo så sök dig jobb inom resturang. Servitör på Akerbrygga en sommar ger fint med flis.

Tänk även på elen dyrt som fan, fick själv en riktigt äcklig elräkning ett par månader efter jag flyttat därifrån, jävla golvvärme och skit.

Vet inte hur det är nu med internet men för något årsedan så va Norge riktigt efter va det gäller snabbheten och tillgång mot va det va här i Sverige. Dyrt va det som vanligt ochså.

Det ända som va billigt i Norge är Grandiosa micro pizzor och Solo...

Håll dig borta från Kebaben ochså, norrbaggarna har kanel och majs i.
So I'm a say it for you 'cause I ain't got none o' that

Smeck
Medlem
Smecks avatar
Man kanske ska smacka upp en riktigt kebab house där

Kosstasken
Medlem
Kosstaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utratt
Du får ju vad du betalar för. Har du åkt dit för att tjäna pengar att ta med dig hem till Sverige så kan du ju bo ihop med andra. och då kan du väl få en sunkiglägenhet för inte så många lappar. Jag trivdes skitbra i min lilla 2:a på Bokstaveijen för 12500 i månaden fast då hade jag ju en takterras som var större än lägenheten.
Vill du tjäna pengar att ta med dig hem så skit i att bo i Oslo håll dig till nån mindre stad. Vill du ändå bo i Oslo så sök dig jobb inom resturang. Servitör på Akerbrygga en sommar ger fint med flis.

Tänk även på elen dyrt som fan, fick själv en riktigt äcklig elräkning ett par månader efter jag flyttat därifrån, jävla golvvärme och skit.

Vet inte hur det är nu med internet men för något årsedan så va Norge riktigt efter va det gäller snabbheten och tillgång mot va det va här i Sverige. Dyrt va det som vanligt ochså.

Det ända som va billigt i Norge är Grandiosa micro pizzor och Solo...

Bokstaveien är ju inte direkt billigast i stan Själv bor jag nu några hundra meter därifrån i fräsch och relativt rymlig 2a i äldre stil. När det gäller att söka bostäder så sök mycket och nöj dej inte med första bästa. Samt se till att ha pengar för förskottshyra plus depostion på fickan.

Sen är elen i sig billig (mycket billigare än sverige per kilowatttimme) men man får vara försiktig med golvvärmen och att inte brassa på för mkt med el-elementen så här på vintern. Angående Internetabonnemang så satsar jag nog på ett för 249:-, fanns ett för 195:- men det var bara 1 mbps vilket e lite segt.

Peter88
Medlem
Låter riktigt gött, jobbar du tillfälligt emellan något? Eller är du redan utbildad inom ett yrke?

Ska ringa adecco idag och höra lite mer, inte helt säker på vilka yrken det egentligen handlar om och vad jag behöver för erfarenhet - eller ifall det räcker med att man självsäkert lägger fram vad man vill göra(tror knappast de jobben som de hyr ut är särskilt svåra att lära sig, som att servera)

Megaforce
Moderator
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosstasken
Samt se till att ha pengar för förskottshyra plus depostion på fickan.

Det vanliga är att man betalar uppsägningstiden i deposition, dvs har man tre månaders uppsägningstid så betalar man 3 månadshyror i deposition + 1 månadshyran vid inflyttning, dvs 4 månadshyror. När man sen säger upp lägenheten så behöver man inte betala de sista hyrorna, men man får inte tillbaka depositionen såvida inte någon annan hyresgäst flyttar in under uppsägningstiden och man kommer överens om det med hyresvärden.

Det går givetvis att förhandla fram till kortare uppsägningstid och deposition som återbetalas.

Baalzamon
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utratt

Kanel har jag inte sett, men det kanske ingår i de pakistanska kryddblandningarna som ibland förekommer. Men det smakar knappast kanelbulle... Majs är klockrent i kebab, mycket uppskattat. Faktum är att den norska kebaben är jäkligt bra, bättre än i Sverige. Dessutom humant prissatt, min favorit kostar 65kr och det finns andra som är billigare

Angående boende så står min firma för en barack åt mig. Hyfsat nytt och fräscht, eget kök och badrum, trådlöst internet, tillgång till tvättstuga och uppehållsrum, byte av sängkläder och handdukar samt bara två stationer från centralen. Och dessutom garanterad tillgång till parkeringsplats, detta kan annars vara ett bekymmer i Oslo. Bland problemen kan läget alldeles intill sopförbränningen samt polisens hundcentral nämnas. Kryllar av snutar och ouppfostrade hundar som ibland kan skälla konstant hela natten. För detta betalar min arbetsgivare dryga 5k i månaden...

Peter88
Medlem
Hörde med adecco och de sa att jag praktiskt taget kan få jobb inom en timme när jag väl är där... bara bostad som är problemet nu

Leif D
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter88
Tja!

har funderat mer och mer på att ta kontakt med bemanningsföretag som hyr ut i norge. Men det jag är mest nyfiken på är hur standarden är på boendet man får där. Har hört allt från kollektiv till folk som letat upp egna lägenheter som de hyrt(antar att bemannings företaget kan hjälpa till med enn kortsiktig lösning)

Hur är boendet? Ingår internet etc, eller är det mycket krångel/dyrt att fixa det ifall man tex bor någonstans nära Oslo eller annan stor stad.

Är det skit att bo kollektivt och är det bättre att hitta något själv?

I regel får du inget boeende, utan får ordna det själv. Det är inte speciellt svårt eller krångligt, men standarden varierar kraftigt, även med samma pris på dom olika objekten.
Var försiktig, det finns oseriösa aktörer på marknaden.

Det där med deposition fungerar olika beroende på avtal. Jag betalade 2 månadshyror i dposition och betalar full hyra hela kontraktet ut. När kontraktet löpt ut får jag ut depositionen kontant.

Kebaben är oftast väldigt bra, mycket lik den kebab som jag käkade på sicilien, och den i sin tur är sannolikt lik någon nord-afrikansk variant. Det är HELT annorlunda än kebab man får i sverige.
Pizzan är däremot ofta helt kass. Tjock botten, lite fyllning och dyrt. Det finns dock bra pizza också, men man får leta runt lite.

Undvik under alla omständigheter kontakt med en firma som heter Project Power och den svenska firman Wermtec.

Svara på ämne
Topp Dela »