• 67 304 online
  • 1 192 895 medlemmar
  • 61 809 256 inlägg
2018-06-11, 23:27
Medlem
Må hända en dum fråga, men jag har sökt utan större framgång. Får man som enskild firma som erbjuder tjänster neka kund att betala i efterhand (skicka ut faktura med ett förfallodatum)? Kan man endast acceptera att kunden betalar på plats direkt om detta är klart innan? Jag gillar inte tanken att skicka ut fakturor och sedan vänta på att kunden ska betala, och sedan vara som en manet om denne inte gör det osv.
Citera
2018-06-11, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Må hända en dum fråga, men jag har sökt utan större framgång. Får man som enskild firma som erbjuder tjänster neka kund att betala i efterhand (skicka ut faktura med ett förfallodatum)? Kan man endast acceptera att kunden betalar på plats direkt om detta är klart innan? Jag gillar inte tanken att skicka ut fakturor och sedan vänta på att kunden ska betala, och sedan vara som en manet om denne inte gör det osv.

Det är den säljande parten som avgör om kredit skall lämnas. Så långt är det enkelt, men i praktiken beror det mycket på vad typ av kunder du har, är det företagskunder lär de förvänta sig att få en faktura i efterhand exempelvis.
Citera
2018-06-12, 05:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Får man som enskild firma som erbjuder tjänster neka kund att betala i efterhand (skicka ut faktura med ett förfallodatum)?
Absolut, visst kan du det.

Tänk dock på att många företag har svårt att betala kontant vid leverans, så du kan missa vissa affärer. Å andra sidan vet du att du får betalt.
Citera
2018-06-12, 06:49
Medlem
Citat:

Vad skall du sälja? Till företag eller privatpersoner? Från egen lokal eller hos kund?
Som jag skrev tidigare så förutsätter ofta handel med företag att kredit lämnas, om så ej sker kan det bli svårt att få kunder.
Citera
2018-06-12, 14:46
Medlem
>>Gåtan<<s avatar
Som andra skriver beror nog det på vad du säljer samt till vem? Om jag skulle kräva betalning med en dags löptid ifrån mitt bolags kunder, så skulle en majoritet, om inte alla säga upp sina avtal.

Normal löptid för en kundfodran är 30 dagar i Sverige. I vissa branscher som t.ex. bygg är det inte ovanligt med 60 och 90 dagar om man jobbar som underentreprenör emot de stora byggbolagen. Utför du en tjänst åt privatpersoner på plats kanske betalning direkt är mer rimligt?
Citera