Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-23, 12:12
  #3313
Medlem
Detta har jag kopierat från bloggen "RikaTillsammans". Det är en uppskattning av hur mycket som kan återfås för långivarna i Trustbuddy.

"Fick tag på Lars-Henrik Andersson på Lindahls via telefon idag och fick då reda på att hans nuvarande bedömning är att värdet på krediterna är ca 40% för de i Sverige och ca 25% i Finland, Danmark & övriga länder."
Citera
2015-12-27, 09:39
  #3314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Detta har jag kopierat från bloggen "RikaTillsammans". Det är en uppskattning av hur mycket som kan återfås för långivarna i Trustbuddy.

"Fick tag på Lars-Henrik Andersson på Lindahls via telefon idag och fick då reda på att hans nuvarande bedömning är att värdet på krediterna är ca 40% för de i Sverige och ca 25% i Finland, Danmark & övriga länder."

Vet egentligen inte om man skall lita på siffrorna på Trustbuddys hemsida men sedan konkursen har jag i Finland fått återbetalningar på ca 3 procent av pengarna.

I Sverige har jag fått återbetalningar på ca 1%

Blir därför förvånad över det lägre värdet för Finska fordringar än svenska.... Men som sagt detta är ju bara mitt konto hur ser det ut för er andra?

Vill dock påpeka att jag tycker siffrorna låter höga och gärna tar en sådan ersättning.....
Citera
2015-12-27, 23:42
  #3315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Vet egentligen inte om man skall lita på siffrorna på Trustbuddys hemsida men sedan konkursen har jag i Finland fått återbetalningar på ca 3 procent av pengarna.

I Sverige har jag fått återbetalningar på ca 1%

Blir därför förvånad över det lägre värdet för Finska fordringar än svenska.... Men som sagt detta är ju bara mitt konto hur ser det ut för er andra?

Jag har efter konkursen fått igen 1,8% av mitt svenska innehav, 2,4% från Danmark och hela 9,2% från Finland.
Min hustru har efter konkursen fått igen 3,7% av sitt svenska innehav och 10,1% från Finland.
Citera
2015-12-28, 11:01
  #3316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Jag har efter konkursen fått igen 1,8% av mitt svenska innehav, 2,4% från Danmark och hela 9,2% från Finland.
Min hustru har efter konkursen fått igen 3,7% av sitt svenska innehav och 10,1% från Finland.

Runt 10% i återbetalningar är fantastiskt bra... Undrar om det är nått inkassoföretag i Finland som har gjort ett ryck med att driva in pengar innan de förlorar uppdraget när fodringarna säljs....

Det gör iallafall det lägre värdet på fodringar i Finland ännu mindre begripligt... Men det kanske handlar om att volymen på fodringarna är så pass mycket större i Sverige och det i sin tur skapar ett värde...
Citera
2015-12-28, 17:22
  #3317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Runt 10% i återbetalningar är fantastiskt bra... Undrar om det är nått inkassoföretag i Finland som har gjort ett ryck med att driva in pengar innan de förlorar uppdraget när fodringarna säljs....

Jag vet inte om du har räknat återbetalningarna på annat sätt än vad jag har gjort?
Jag har adderat alla återbetalningar efter konkursen och sedan beräknat procentsatsen på det som jag har kvar hos TB, alltså inte beräknat efter ursprungligen inbetalat belopp.

Jag hann få tillbaks ca. 40% av mitt insatta kapital innan TB gick i konkurs. Om jag adderar återbetalt + "Belopp tillgängligt för uttag" + förväntad återbetalning från konkursboet så kommer jag fram till att jag får tillbaks ca. 70% av satsat kapital. Då har jag bortsett från att jag inte haft någon avkastning på kapitalet under ca. 2 år. Jag har inte heller tagit hänsyn till hur mycket mina förlustavdrag kan komma att bli värda.
Citera
2015-12-28, 21:43
  #3318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Jag vet inte om du har räknat återbetalningarna på annat sätt än vad jag har gjort?
Jag har adderat alla återbetalningar efter konkursen och sedan beräknat procentsatsen på det som jag har kvar hos TB, alltså inte beräknat efter ursprungligen inbetalat belopp.

Jag hann få tillbaks ca. 40% av mitt insatta kapital innan TB gick i konkurs. Om jag adderar återbetalt + "Belopp tillgängligt för uttag" + förväntad återbetalning från konkursboet så kommer jag fram till att jag får tillbaks ca. 70% av satsat kapital. Då har jag bortsett från att jag inte haft någon avkastning på kapitalet under ca. 2 år. Jag har inte heller tagit hänsyn till hur mycket mina förlustavdrag kan komma att bli värda.

Jag räknar på samma sätt men jag har ju gjort 90% uttag och mina lån har varit låsta länge.... Men det är bara att gratulera och hoppas att du får ut dem så de inte skall in i nån allmän splitt eller nått...

Jag visste ju vart det var på väg så jag tömde mina konton regelbundet på slutet så jag hade verkligen 0 kronor tillgängligt på mina konton på konkursdagen så totalt sätt är det absolut inget synd om mig har fått ut 105% av insatt kapital det jag har kvar är räntor. Men det handlar ändå om ca 30 tkr som är skattade som jag gärna får ut så mycket som möjligt av.

5% i avkastning på 3 år...... iofs 18 månader efter 90% uttag får med facit i hand kännas som man kom undan med blotta förskräckelsen....

Måste sitta ett helt gäng människor som har blivit helt ruinerade som satt med massor av aktier och stora belopp insatta också och pratade om köpläge ända fram till konkursdagen....
Citera
2015-12-29, 22:45
  #3319
Medlem
Har roat mig att läsa igenom alla inlägg under 2014 och 2015 tog många timmar men en väldigt intressant läsning....

kul att se hur nya kommit in varit överdrivet positiva några månader för att sedan börja skifta till att bli mer och mer negativa.... har ju själv gjort den resan

Några Favorit citat jag hittat i min genomläsning Samtliga från Kloxie (Förlåt Kloxie men kunde inte låta bli)

"Hoppas det får bort en del skitsnack härifrån. Det börjar bli rätt irriterande." Kloxie Avdelningen varför folk skriver att de inte är nöjda med Trustbuddy

Det är ingen idé att försöka förklara det för nötterna!
Avdelningen Någon godtog inte Trustbuddys förvirrade förklaring

"2015 borde vara året då Trustbuddy lyfter på allvar!" Kloxie Årets citat enligt mig....

Jag försvarar inte Trustbuddy, Jag tjänar pengar med hjälp av Trustbuddy Kloxie
avdelningen har inte förstått nånting.....

Jag måste tacka även er som har skapat denna turbulens kring Trustbuddy.
Utan er hade det inte varit möjligt att roffa åt sig billiga aktier.
Kloxie
Avdelningen varsågod hoppas du är nöjd (kursen skulle falla 80% mer sen kom KK....

Tack Trustbuddy för ett fantastiskt 2014!
Avdelningen Ja vad skall man säga....

Konkurs? Ja du, som Trustbuddys modell ser ut tar de inga egna risker i affären

Trustbuddy har ju också stått för fantastiska inlägg men dessa måste man läsa i ett helt sammanhang för att förstå det roliga i..... Mest handlar det motsägelser där man säger emot sig själv...

Har jag själv varit ofelbar i den här härvan??? Definitivt inte... men inläggen från början av 2013 tycks vara borta kan inte hitta något äldre än april 2013 Blev kund dec 2012 då hade jag redan börjat bli missnöjd även om det tyvärr skulle dröja ytterligare ett år innan jag började försöka att hoppa av....

Skulle också vilja passa på att rikta ett tack till alla som varit aktiva på det här forumet och hjälpt till att sprida sanningen om Trustbuddy. Vi fick ju rätt till sist även om det självklart kommer att kosta oss en del pengar.
Citera
2015-12-30, 23:44
  #3320
Medlem
Jag fick i kväll nedanstående mejl. Det verkar som om det finns en grupp av långivare i Norge som inte är nöjda med konkursförvaltarens arbete med att driva in utlånade medel. Läs mejlet och anmäl dig gärna till guppen om du inte själv har fått mejlet.
Jag har inte kopierat de bifogade breven men den som berörs av innehållet i detta mejl har fått mejlet med bilagor och de som inte fått mejlet kan kontakta gruppen för att få fullständig information. E-postadresssen till Glenn Sundhagen är: glenn.sundhagen@gmail.com



Til alle lånegivere i TrustBuddy.

Vi er en gruppe bestående av flere av kreditorene gjennom Trustbuddy-plattformen som med bekymring har sett på faren for at fordringene kan bli verdiløse på grunn av manglende oppfølging av utestående. Inkassoselskapene i Finland og Danmark har varslet om at pågående virksomhet vil stoppe på grunn av manglende styring. Det er videre naturlig å forvente at disse problemene innen kort tid også vil kunne spre seg til Sverige og Norge.

Konkursboet vil ikke foreta seg all den tid de har akseptert at lånene ikke tilhører boet. Samarbeid og en avtale med konkursboet er likevel nødvendig fordi informasjonen som ligger på plattformen er nødvendige for at fordringene skal kunne drives inn.

En styringsgruppe ledet av Glenn Sundhagen, Arne Lærdel og Tor Erik Nilsen har igangsatt arbeidet med å få inn et tilstrekkelig antall fullmakter slik at prosessen kan igangsettes.I tillegg bistås denne gruppen av advokat Karl-Anders Grønland. Senere nyvalg av alle de nevnte personer vil kunne skje. Det viktigste er nå å få igangsatt en prosess som kan sikre alle mot tap. Vi viser til det vedlagte brevet som redegjør for sakens utvikling.

Vi er avhengig av at så mange som mulig av långiverne signerer vedlagte fullmakt. Siden fullmakten også viser til de opprinnelige lånevilkårene i Trustbuddy er også disse vilkårene vedlagt.

Uten tilslutning fra minst 2/3 vil igangsettelsen av en slik prosess ikke kunne skje. Det er derfor viktig at så mange som mulig blir med for at heller ikke de øvrige långiverne skal kunne lide et tap.

Styringsgruppen vil i den innledende prosessen prioritere følgende oppgaver:
Styringsgruppens første mål er å samle fullmakter fra 2/3 av låneporteføljen med utsendelse til alle långivere i løpet av 31.12.2015
Oppnådd 2/3 signerte fullmakter innen 11.01.2016
Inngå avtale med konkursadvokaten for overføring av informasjon.
Inngå avtale med med inkasso selskapene for inndrivelse av fordringene i alle skandinaviske markeder.

Vi har dessverre ikke e-postadressen til alle långivere og vil derfor be om at dersom du kjenner noen som ikke har mottatt denne e-posten så videresender du denne.

Skulle det være spørsmål, er det bare å sende disse på e-post eller ved å ta kontakt på annen måte.

Med vennlig hilsen

Glenn Sundhagen på vegne av Styringsgruppen
Citera
2015-12-31, 12:25
  #3321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Jag fick i kväll nedanstående mejl. Det verkar som om det finns en grupp av långivare i Norge som inte är nöjda med konkursförvaltarens arbete med att driva in utlånade medel. Läs mejlet och anmäl dig gärna till guppen om du inte själv har fått mejlet.
Jag har inte kopierat de bifogade breven men den som berörs av innehållet i detta mejl har fått mejlet med bilagor och de som inte fått mejlet kan kontakta gruppen för att få fullständig information. E-postadresssen till Glenn Sundhagen är: glenn.sundhagen@gmail.com

Kanske inget att bry sig om? Vem vet hur lång tid det kommer att ta att driva in skulderna via inkassobolag i de olika länder som TB haft verksamhet i. Säljs skulderna till de procentsatser som har angetts här på forumet (40% i Sverige och 25% på övriga marknader) kommer pengarna oss långivare tillgodo snabbare och säkrare. Vem vet hur mycket av skulderna som går att driva in? Eftersom kreditgivningen skötts dåligt, d.v.s. lån betalats ut till personer som inte borde fått låna, kanske det inte finns så mycket mer att hämta, jämfört med att sälja skuldstocken?
Citera
2015-12-31, 13:14
  #3322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Kanske inget att bry sig om? Vem vet hur lång tid det kommer att ta att driva in skulderna via inkassobolag i de olika länder som TB haft verksamhet i. Säljs skulderna till de procentsatser som har angetts här på forumet (40% i Sverige och 25% på övriga marknader) kommer pengarna oss långivare tillgodo snabbare och säkrare. Vem vet hur mycket av skulderna som går att driva in? Eftersom kreditgivningen skötts dåligt, d.v.s. lån betalats ut till personer som inte borde fått låna, kanske det inte finns så mycket mer att hämta, jämfört med att sälja skuldstocken?

Jag vill att fodringarna säljs.... vill heldre ha 30% idag (Närtid) än 50% om 2 år. Mina skulder ha ju redan legat hos inkassobolag i över 2 år utan nån större framgång i indrivningen.

Så nej jag kommer inte att skicka in något till dem, konkursförvaltaren vill göra precis det som jag önskar men tyvärr finns det ju en massa mänsikor som vill göra annat vilket jag bara tror kommer att leda till att det tar åratal och att all eventuell "vinst" kommer att ätas upp av avgifter...

Jag tjänar mer om mina pengar får arbeta någon annanstans under tiden....
Citera
2015-12-31, 14:47
  #3323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Jag vill att fodringarna säljs.... vill heldre ha 30% idag (Närtid) än 50% om 2 år. Mina skulder ha ju redan legat hos inkassobolag i över 2 år utan nån större framgång i indrivningen.

Så nej jag kommer inte att skicka in något till dem, konkursförvaltaren vill göra precis det som jag önskar men tyvärr finns det ju en massa mänsikor som vill göra annat vilket jag bara tror kommer att leda till att det tar åratal och att all eventuell "vinst" kommer att ätas upp av avgifter...

Jag tjänar mer om mina pengar får arbeta någon annanstans under tiden....

Om du kan få en avkastning på 10% eller mer per år (Savelend?) så blir ditt kapital vid försäljning av lånestocken, efter två år större, än om du får t.ex. 50% efter två år.
Citera
2015-12-31, 15:12
  #3324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Om du kan få en avkastning på 10% eller mer per år (Savelend?) så blir ditt kapital vid försäljning av lånestocken, efter två år större, än om du får t.ex. 50% efter två år.

Helt korrekt.... Men då kan jag göra ett avslut och dessutom få igen ytterligare en del i deklarationen. Sen ser jag väldigt fina köplägen inom råvaror även om detta inte är några stora pengar....

Dessutom vet jag ju inte vad indrivningen kommer att kunna ge... mina pengar har ju legat för indrivning i 2 år utan några större resultat så vad ytterligare 2 år skulle kunna ge känns tveksamt....

Jag skulle kunna köpa ett upplägg där man jobbar i någon/några månader till med att driva in och sen sälja av resten men konkursförvaltaren tar betalt för allt han gör inkassobolagen tar betalt för sitt jobb frågan är vad som blir kvar till oss som äger skulderna när de är klara.....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback