Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-25, 17:21
  #4705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
tar upp olyckshypotesen igen. Vi har vad jag kan minnas och se i tråden bakåt inte lyckats utröna om det låg is på Mälaren och/eller Östersjön runt Stockholm i början av april 1976. Både jag och andra har googlat utan att hitta någon info. Frågan är om någon skulle orka göra sig besväret att maila med SMHI och fråga. De har garanterat statistik/historik på detta, låt vara att den kanske inte är digitaliserad på ett sätt som gör den enkelt tilgänglig.

Om våren var tidig (med dåtida vintermått) det året och isen redan borta så försvagar det olyckshypotesen. Åtminstone finner jag det rätt osannolikt att han skulle ha snubblat och dött på någon skogspromenad och förblivit oupptäckt i 40 år. Eller att han fallit i från nån klippa och drunknat. En ispromenad på en förrädisk våris däremot... Kanske med någon av hans älskade kartor för att ta sig ut till någon ö han inte tidigare besökt. Å andra sidan låg SL-biljetten hemma vilket talar emot att han t ex skulle ha tagit nån buss ut mot Nacka för att ströva på söndagsförmiddagen.

Glöm olycksscenariot! Inte bara SL-remsan var ju kvarlämnad, utan även plånboken, armbandsuret m.m. Och vem går ut på en ispromenad i april, såvida det inte handlar om just en önskan att kliva igenom isen...?
Citera
2015-12-25, 18:53
  #4706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Det är faktiskt ganska vanligt med kommunister, som trots en ansenlig personlig förmögenhet inte skänker en krona till den egna ideologiska rörelsen. C-H Hermansson, t. ex., gamle VPK-ledaren och tillika miljonären.

Huruvida Bosse rörde sina ärvda pengar, är naturligtvis omöjligt att reda ut i dag, och därmed mindre intressant.
1. Det var faktiskt hans fru som var miljonär.
2. Du vet väl inte vad hon skänkte pengar till.
Citera
2015-12-25, 19:17
  #4707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
1. Det var faktiskt hans fru som var miljonär.
2. Du vet väl inte vad hon skänkte pengar till.

Jaha?!

Min poäng var, att det inte är ovanligt med förmögna kommunister, som knappt skänker en spänn till den egna ideologiska rörelsen. C-H Hermansson kanske var ett illa valt exempel, men det finns ju andra. Att kommunister genomgående skulle leva spartanskt, och ge bort det mesta av sin egna förmögenhet, är en missuppfattning i vilket fall. Inte för inte talas det ju ofta om de gamla salongsbolsjevikerna...
Citera
2015-12-25, 20:35
  #4708
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det orörda arvet.

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Frågan har irriterat mig sedan Gubbröra skrev det. Så läser jag i Kullenberg att hon undrar varför han inte tog av sin förmögenhet och skänkte till FNL e.d. Det är verkligen en berättigad undring. Jag har svårt att tänka mig någon i vår rörelse som fick ärva pengar, som inte skulle gör det.

Vi vet att han ärvt en förmögenhet som fanns på bankböcker. Dessa fanns bland hans tillhörigheter. Jag har också sett en siffra på hur mycket han efterlämnade. Men hur vet vi att han aldrig rörde pengarna? Var kommer egentligen den uppgiften från? Kanske från hans vänner och arbetskamrater som berättat att han levde spartanskt och alltid gick i samma kläder, och sen har den bara hängt med utan att någon ifrågasatt det. Men för att veta om han rörde pengarna måste man ha tittat in hans bankbok. Det gjorde väl möjligen hans faster, hon som fick ärva.

Vet kanske Skaraborg något mer om detta?
Jag trodde väl aldrig att det skulle gå att hitta nya trådar att nysta i, i denna härva (Sen är det en annan sak att det inte för oss närmare gåtans lösning…).

Ja det är verkligen en berättigad fråga Kullenberg ställer.

När det gäller att hans arv skulle vara orört finns åtminstone med i dessa artiklar:

(FB) Brevbäraren som försvann, Bosse Jansson Stockholm 1976

Sundelin tar även upp detta i slutet på sin artikel i Metro 1996.03.18 med orden: "Det var ett orört arv från hans farfar".

Så här står det i artikeln i HJ 1976.10.07 på sidan 39: "Pengarna på böckerna motsvarar i stort sett vad han fick ut".

I SvD 1981.03.15 står följande: "Där låg en bankbok med 100.000 kronor som var ett arv efter de döda föräldrarna".
Citera
2015-12-25, 20:42
  #4709
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två svenskar som pratade albanska flytande 1976.

Citat:
Ursprungligen postat av intePK14

Är du verkligen säker på, att det endast fanns dessa två svenskar med kunskaper i albanska?

Ditt Stasi-spår tror jag för övrigt inte ett dugg på. Bosse var ju SKP-are, och tog i egenskap av detta avstånd från DDR-/Sovjetkommunismen.

Detta har jag diskuterat en hel del med Veriori. Det skall 1976 ha funnits två svenskar som pratade, skrev och läste albanska flytande.

Dessa var Veriori och Bosse.
Citera
2015-12-25, 21:00
  #4710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Glöm olycksscenariot! Inte bara SL-remsan var ju kvarlämnad, utan även plånboken, armbandsuret m.m. Och vem går ut på en ispromenad i april, såvida det inte handlar om just en önskan att kliva igenom isen...?

Kan ju tänkas att han just lämnat dessa föremål hemma för att de inte ska försvinna vid vandring i terräng. En nyckel fäst i ett snöre runt halsen är bra mycket säkrare än föremål i fickor.
Citera
2015-12-25, 22:21
  #4711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
Kan ju tänkas att han just lämnat dessa föremål hemma för att de inte ska försvinna vid vandring i terräng. En nyckel fäst i ett snöre runt halsen är bra mycket säkrare än föremål i fickor.

Han hade knappast en Rolexklocka, så enkelt som han levde. Att lämna armbandsuret hemma känns som en overkill (liksom SL-remsan).
Citera
2015-12-25, 22:45
  #4712
Medlem
Skaraborg2s avatar
Arvegods.

Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Han hade knappast en Rolexklocka, så enkelt som han levde. Att lämna armbandsuret hemma känns som en overkill (liksom SL-remsan).

Glöm ej heller nycklarna.

Nu hade Bosse troligtvis tre uppsättningar av nycklar till lägenheten. En efter sin mor och en efter sin far.

När gäller armbandsuret så gäller troligtvis samma sak. Han lär ha haft ytterligare ett armbandsur för män som han ärvde efter sin far.

Bosse var nog inte en sådan person som inte tog till vara sådant han fick ärva efter sina föräldrar.
Citera
2015-12-26, 10:15
  #4713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja det är verkligen en berättigad fråga Kullenberg ställer.

När det gäller att hans arv skulle vara orört finns åtminstone med i dessa artiklar:

(FB) Brevbäraren som försvann, Bosse Jansson Stockholm 1976

Sundelin tar även upp detta i slutet på sin artikel i Metro 1996.03.18 med orden: "Det var ett orört arv från hans farfar".

Så här står det i artikeln i HJ 1976.10.07 på sidan 39: "Pengarna på böckerna motsvarar i stort sett vad han fick ut".

I SvD 1981.03.15 står följande: "Där låg en bankbok med 100.000 kronor som var ett arv efter de döda föräldrarna".
Tack Skaraborg!
"Pengarna motsvarar det han fick ut." Betyder det att han faktiskt plockade ut räntan varje år? Poängen med det resonemanget är att det i så fall skulle förklara hur han hade råd med resorna och att jobba deltid. Även om det talar emot min älskade agentteori...
Citera
2015-12-26, 10:19
  #4714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Tack Skaraborg!
"Pengarna motsvarar det han fick ut." Betyder det att han faktiskt plockade ut räntan varje år? Poängen med det resonemanget är att det i så fall skulle förklara hur han hade råd med resorna och att jobba deltid. Även om det talar emot min älskade agentteori...

Han hade ju låg hyra, gick klädd i billiga paltor, ´åt billigt - hade matlåda med sig. Det enda han lade pengar på, var väl resorna under sommarhalvåret. Kanske spenderade han en del av, eller hela, räntan - men han hade nog kunnat klara sina hobbies och sitt leverne på brevbärarlönen. Allt detta finns ganska noggrant utrett i tråden.
Citera
2015-12-26, 11:02
  #4715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Glöm ej heller nycklarna.

Nu hade Bosse troligtvis tre uppsättningar av nycklar till lägenheten. En efter sin mor och en efter sin far.

När gäller armbandsuret så gäller troligtvis samma sak. Han lär ha haft ytterligare ett armbandsur för män som han ärvde efter sin far.

Bosse var nog inte en sådan person som inte tog till vara sådant han fick ärva efter sina föräldrar.

Vi vet inte hur många nyckeluppsättningar, som påträffats i lägenheten. Vi vet inte heller, om flera armbandsur påträffats. Däremot vet vi, att det angetts i polisutredningen, att "armbandsur, lägenhetsnycklar", "plånbok, ID-kort, SL-remsa" påträffats i Bosses lägenhet.

Naturligvis kan man inte med 100% säkerhet säga, att Bosse inte hade ett armbandsur på sig, och att han inte hade en uppsättning lägenhetsnycklar med sig - men av dessa föremåls placering att döma vid påträffandet torde man kunna dra slutsatsen att det handlade om det armbandsur, ch möjligen även de lägenhetsnycklar Bosse brukade använda.
Citera
2015-12-26, 11:46
  #4716
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Att din homosexmordteori utklassar Albanienspåret, kan jag hålla med om, men det beror endast på att Albanienspåret är ännu torftigare underbyggt.

När det gäller tekniska undersökningar, genomförs dessa mig veterligt endast förutsatt att det finns befogad anledning till det. Vi talar här om brottsplatsundersökningar. Bosses lägenhet undersöktes ytligt, och det fanns ingen anledning att misstänka att ett brott låg bakom försvinnandet.

Det fanns heller ingen anledning för polisen att gå runt i parkerna och intervjua bögar et cetera. Alltså: Polisen arbetar ju endast inom ramen för det rimliga - man gör inte allehanda utredningar "just in case", för en händelse att den försvunne eventuellt faktiskt kan ha blivit mördad.

Att tro att någon är död eller mördad så fort denna är försvunnen går ju inte om man är polis. De flesta försvinnanden är frivilliga enligt statistiken. Polisen måste jobba inom ramen för det rimliga och då är en kärleksaffär jävligt långt upp på listan. Han kan ha haft ett fruntimmer, men varför har man det i smyg?
Glöm alla hemliga agent-teorier . . .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback