Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-14, 02:00
Medlem
erections avatar
Vet inte om det är rätt ställe för tråden eller om TV eller Historia delen kanske passar bättre.

Aja, tidigare idag nämnde Dick Harrison i programmet "Sveriges Historia" något om kvinnliga "häxor" under vikingatiden som använde sig av cannabis på något vänster.
Var upptagen med andra saker så hängde inte riktigt med. Var det någon annan som såg programmet och vet vad han talade om? Skulle vara intressant att veta huruvida de använde sig av cannabis i Sverige under vikingatiden.
Senast redigerad av erection 2010-05-14 kl. 02:12.
Citera
2010-05-14, 02:45
Medlem
Orangemans avatar
Harrison säger att dessa "häxor" (eller völvor som det hette), använde sig av cannabis för att komma i kontakt med gudarna.

16.20:
http://www.tv4play.se/aktualitet/sve...eoId=1.1635827

Intressant program för övrigt.
Citera
2010-05-14, 02:54
Medlem
erections avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangeman
Harrison säger att dessa "häxor" (eller völvor som det hette), använde sig av cannabis för att komma i kontakt med gudarna.

16.20:

Tackar så mycket! Nu spekulerar jag bara men är det troligt att det kom ifrån arabvärlden?
Senast redigerad av erection 2010-05-14 kl. 03:10.
Citera
2010-05-14, 03:03
Medlem
hur fick de tag på cannabis då?
Citera
2010-05-14, 03:05
Medlem
HappyHours avatar
Citat:

16.20:

16:20 = 4.20 =
Citera
2010-05-14, 03:08
Medlem
HappyHours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Vikingarna var handelsmän och krigare, dom utforskade stora delar av världen. Cannabis kan dom ha fått från resor till arabiska länder m.fl.
Citera
2010-05-14, 03:26
Medlem
Orangemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHour
16:20 = 4.20 =

Intressant att cannabis förekom så pass tidigt i Sveriges historia:

Citat:
Another notable grave was the Oseberg ship burial in Norway that revealed two women who had received a sumptuous burial.[14] One of the women was most likely a high-ranking lady who knew how to practice the seid, as she had been accompanied with a wand of wood.[14] In the grave, there were also four seeds from the cannabis plant which probably had been in the pillows that supported the corpses.[14] Moreover, additional cannabis seeds were discovered in a small leather pouch.[14]
http://en.wikipedia.org/wiki/V%C3%B6lva

Någon som kan gräva fram ytterligare info?
Citera
2010-05-14, 04:29
Medlem
HappyHours avatar
Citat:

Intressant att cannabis förekom så pass tidigt i Sveriges historia:

http://en.wikipedia.org/wiki/V%C3%B6lva

Någon som kan gräva fram ytterligare info?
Jag vill skylla på att jag är väldigt trött och kan vara lite seg, men vad ska vi gräva fram mer förnått? Läste på wiki det stod under den ena bilden (svenska versionen) att staven var persisk, vilket betyder att dom hade vart där och då säkert kommit i kontakt med, och fört hem cannabis hit till norden.
Citera
2010-05-14, 14:06
Medlem
Orangemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHour
Jag vill skylla på att jag är väldigt trött och kan vara lite seg, men vad ska vi gräva fram mer förnått? Läste på wiki det stod under den ena bilden (svenska versionen) att staven var persisk, vilket betyder att dom hade vart där och då säkert kommit i kontakt med, och fört hem cannabis hit till norden.

Jag tänkte på lite mer utförlig information, annat än att man bara har hittat cannabis inuti gravplatsen. Typ hur ritualen gick till, i vilka sammanhang osv.
Citera
2010-05-14, 22:46
Medlem
Citat:

Det har odlats hampa i Skandinavien sedan tiden kring år noll. Den mesta hampan var så klart till för material och föda men en och annan blomma användes säkert som drog.
Citera
2010-05-15, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b_rydberg
Det har odlats hampa i Skandinavien sedan tiden kring år noll. Den mesta hampan var så klart till för material och föda men en och annan blomma användes säkert som drog.
skumt att det inte växer vilt då. om det har odlats i 2000 år så borde det ju ha spritt sig. för såvitt jag vet har inte staten kört någon utrotning a la hitler iaf.
Citera
2010-05-15, 02:44
Medlem
HappyHours avatar
Citat:
skumt att det inte växer vilt då. om det har odlats i 2000 år så borde det ju ha spritt sig. för såvitt jag vet har inte staten kört någon utrotning a la hitler iaf.
Men jag känner också igen att det växt cannabis vilt i Sverige, men jag kan ha fel..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in