2008-10-27, 19:22
Medlem
Den 30:e oktober klockan 17.00 (observera att detta gäller stockholm, datum/tid på andra platser kan variera) är det dags för den årliga manifestationen för att hedra narkotikans offer. Det sker på ett 30-tal orter i hela sverige. Arrangörer är RNS, FMN..... Altså dom vanliga moralisterna.

I stockholm är det medborgarplatsen som gäller. Övriga platser får kollas med den lokala antiknarkbyrån (jag orkar inte...).

Visst är det otäckt att dö till följd av narkotika, men manifestationen ska också stötta det restriktiva svenska narkotikapolitiken. Man ska altså försöka få folk att känna medkänsla med dom som har råkat illa ut och därigenom stötta en politik som gör att knarkarna knappast får det bättre. Narkotika kommer alltid att skörda offer, men varför ska man visa samröre med dom som är emot harm reduction och andra åtgärder som kan leda till mindre knarkdödlighet.

Spontant, vad tycker ni på FB om sånt här? Borde vi inte motverka detta? Planerar ni att gå dit?
Senast redigerad av Konfidentiell 2008-10-27 kl. 19:35.
Citera
2008-10-27, 19:25
Medlem
pwrs avatar
tjena onelinern!

jag har inget emot att de tänder ljus för de pundat ihjäl sej. sen om de är offer eller inte är en helt annan sak.
Citera
2008-10-27, 19:25
Medlem
Nemesis1s avatar
Folk tar droger, det borde alla veta, men många tycks tro att det är tvärtom: droger tar folk
Citera
2008-10-27, 20:33
Medlem
jimmypages avatar
Vi som inte gillar den svenska narkotikapoilitiken kan väl tända ett ljus i hemmet. I alla fall jag har några vänner som dött på tok för unga som en följd av droganvändning (både alkohol och narkotikaklassat).

Och traditionen att tända ett ljus för någon man saknar tycker jag är fin.
Senast redigerad av jimmypage 2008-10-27 kl. 20:36.
Citera
2008-10-27, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmypage
Vi som inte gillar den svenska narkotikapoilitiken kan väl tända ett ljus i hemmet. I alla fall jag har några vänner som dött på tok för unga som en följd av droganvändning (både alkohol och narkotikaklassat).

Och traditionen att tända ett ljus för någon man saknar tycker jag är fin.

Det är en mycket fin tradition och jag menar inte att ifrågasätta den, bara att upplysa vad man står för om man gör det på en av dessa sammankomster.
Citera
2008-10-27, 21:38
Medlem
jimmypages avatar
Jo, jag förstod att du menade det. Men ibland blir det lite väl mycket skygglappar bland droganvändare, precis som bland fanatiska drogmotståndare. Det var därför jag skrev det jag skrev.

Själv tänker jag absolut inte på något sätt stödja, i mitt tycke rent fascistiska, organisationer som RNS och FMN. Men jag har däremot full respekt för att föräldrar och syskon till människor som dött på grund av sin droganvändning medverkar vid dessa tillfällen. Jag klandrar dem inte för att de eventuellt saknar kunskap om exempelvis RNS.

Och just därför jag föreslår att vi som inte stödjer dessa organisationer trots allt kan visa empati med dem som förlorat någon, och sända en tanke till alla som slutat sitt liv på på grund av droganvändning genom att tända ett litet ljus i hemmet.

Då gör vi i alla fall inte politik av det.
Senast redigerad av jimmypage 2008-10-27 kl. 21:40.
Citera
2008-10-27, 21:40
Medlem
Melongrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfidentiell
bara att upplysa vad man står för om man gör det på en av dessa sammankomster.

Ja det lär ju bli ganska mycket "knark är bajs, bort med skiten" etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Folk tar droger, det borde alla veta, men många tycks tro att det är tvärtom: droger tar folk

Detta inlägg fick mig att rysa på något sätt, mycket bra skrivet
Citera
2008-10-27, 21:48
Medlem
jimmypages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melongrass
Detta inlägg fick mig att rysa på något sätt, mycket bra skrivet

Eller mycket dåligt skrivet. Jag tror inte att de mammor som tänder ljus för ett barn som tagit en överdos av misstag, bryr sig så mycket vem som är boven i dramat.

Människor söker gemenskap och förklaringar i sin sorg, därför går de till sådana här manifestationer. De tänker knappast "jävla drog som dödade min älskade Tilda" utan ser det som ett sätt att sörja den de älskar.

Skit i arrangörerna. Skit i att gå dit. Men de som förlorat en anhörig har all rätt att uttrycka sin sorg. Och i det sammanhanget är Nemesis kommentar ganska ogenomtänkt och patetisk. Knappast bra, snarare insiktslös.
Citera
2008-10-27, 22:13
Medlem
pwrs avatar
eller helt associerat till "manifestation mot droger" -delen , och inget annat.
Citera
2008-10-27, 22:14
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmypage
Eller mycket dåligt skrivet. Jag tror inte att de mammor som tänder ljus för ett barn som tagit en överdos av misstag, bryr sig så mycket vem som är boven i dramat.

Människor söker gemenskap och förklaringar i sin sorg, därför går de till sådana här manifestationer. De tänker knappast "jävla drog som dödade min älskade Tilda" utan ser det som ett sätt att sörja den de älskar.

Skit i arrangörerna. Skit i att gå dit. Men de som förlorat en anhörig har all rätt att uttrycka sin sorg. Och i det sammanhanget är Nemesis kommentar ganska ogenomtänkt och patetisk. Knappast bra, snarare insiktslös.
Det är inte så att jag tycker man skall ta familjetragedier med en klackspark, klart att folk skall få sörja och om de mår bättre av att skylla på knarket så är det väl bra för dem... Tyvärr så får ju alla andra som INTE knarkar så att de förstör sina liv lida p.g.a. detta, därav min kommentar...
Citera
2008-10-27, 23:05
Medlem
jimmypages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Det är inte så att jag tycker man skall ta familjetragedier med en klackspark, klart att folk skall få sörja och om de mår bättre av att skylla på knarket så är det väl bra för dem... Tyvärr så får ju alla andra som INTE knarkar så att de förstör sina liv lida p.g.a. detta, därav min kommentar...

De som deltar på grund av sitt eget sorgearbete gör det knappast i syfte att dueller andra drogbrukare ska lida i alla fall. Även om du tycker att de skyller på knarket, så anser jag att det en förnekelse av ditt eget drogbruk att tro detta. Jag har förlorat väldigt nära anhöriga (utan knarkrelation) och hävdar min rätt att sörja dessa oavsett om det var deras eget fel eller ej.

Att du generaliserar alla människor som har mist en anhörig i ett drogsammanhang, och vill bearbeta detta offentligt, att göra detta i syfta att lägga skulden på knarket gör bara att du framstår som ointelligent. Eller åtminstone omogen, tyvärr.

Så himla synd är det ju faktiskt inte om dig i det här sammanhanget. Eller kanske är det det Nemesis? Kanske ska jag tända ett litet ljus för dig också, när du lider så för att du tror att så många människors tänder ljus i syfte att hata knarket du älskar så mycket? (ironi)
Citera
2008-10-27, 23:26
Medlem
Custom_mades avatar
Det är ju bara en snyft-kampanj för att få mer folk att tänka "BORT MED DÖDSKNARKET SÅ VI INTE DÖR ALLIHOPA". Dom som arrangerar tänker inte alls på att stötta eller hjälpa dom bearbeta sorgen utan det är en värvning för anti-drog människor. Dom försöker ju samla ihop människor mot ett mål så att ingen någonsin ska förlora en närstående till "knarket". "Ett drogfritt Sverige". Min och många andras värsta mardröm. Det skulle lika gärna kunna vara "Ett förtryckt Sverige" eller "Ett frihetsbefriat Sverige.
Undra vad dom skulle tycka om att kämpa för något sådant...

Det hade varit mycket bättre med en Manifestation för alla som någonsin förlorat någon oavsett orsak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in