Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-14, 10:47
  #1
Medlem
Som titeln säger har jag et Scientific Atlanta EPC2434 modem från comhem, och har stött på et väldigt konstigt problem.

När jag loggar inn på Windows live messenger bryts internet och modemet låser sig. Då kommer jag inte ens inn på 192.168.0.1 (modemets konfiguration).

Startar jag däremot en annan msn-klient (t.ex miranda im) så kan jag vara innloggat perfekt utan att det bryts.

Jag ringde comhem, och frågade om mitt modem var en b-vara av nån sort, men han sa bara at det var microsofts problem, och att det var något "skumt" med messenger's källkod som gjorde att mitt modem låste sig. Han sa att han skulle rapportera det till MS, men att det nog kommer ta tid...

W00t!? Det funkar ju bra på alla andra modem, därför borde ju buggen ligga i mitt modem sin mjukvara...? - Han sa att jag hade den senaste, och han kunde inte göra annat en att rapportera..

Så.. någon som har samma modem som vet nånting?

(for the record; jag kör vista x64 på min huvuddator, men min laptop crashar också internet med WinXP - båda med senaste versionen av Live messenger)

EDIT: Hitta en annan med samma problem nu: http://forum.liveforspeed.se/viewtopic.php?t=2834
__________________
Senast redigerad av kuuuli 2008-08-14 kl. 10:50.
Citera
2008-08-14, 11:58
  #2
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuuuli
Som titeln säger har jag et Scientific Atlanta EPC2434 modem från comhem, och har stött på et väldigt konstigt problem.

När jag loggar inn på Windows live messenger bryts internet och modemet låser sig. Då kommer jag inte ens inn på 192.168.0.1 (modemets konfiguration).

Startar jag däremot en annan msn-klient (t.ex miranda im) så kan jag vara innloggat perfekt utan att det bryts.

Jag ringde comhem, och frågade om mitt modem var en b-vara av nån sort, men han sa bara at det var microsofts problem, och att det var något "skumt" med messenger's källkod som gjorde att mitt modem låste sig. Han sa att han skulle rapportera det till MS, men att det nog kommer ta tid...

W00t!? Det funkar ju bra på alla andra modem, därför borde ju buggen ligga i mitt modem sin mjukvara...? - Han sa att jag hade den senaste, och han kunde inte göra annat en att rapportera..

Så.. någon som har samma modem som vet nånting?

(for the record; jag kör vista x64 på min huvuddator, men min laptop crashar också internet med WinXP - båda med senaste versionen av Live messenger)

EDIT: Hitta en annan med samma problem nu: http://forum.liveforspeed.se/viewtopic.php?t=2834


Första inlägget!



Jag skulle nog försöka få modemet utbytt på något vis. Antingen genom att kontakta Comhem och be dom byta ut det mot en annan modell helt enkelt.

Om dom dock inte skulle vilja göra det är det nog bara att pilla lite extra mycket så att modemet slutar fungera, då måste det ju bytas ut.
Citera
2008-08-14, 12:09
  #3
Medlem
Jo, jag har ju sett för mig det som en lösning.. Han sa ju att han inte villa byta det, för det var MS sitt problem, vilket jag tycker låter konstigt...

Hehe. Jag vill ju egentligen inte pilla sönder det heller, för jag betalade ju 600 spänn för det (pga att jag köpte utan bindingstid).
Skulle ju vara tråkigt att behöva köpa ännu et nytt...
Citera
2008-08-14, 12:51
  #4
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuuuli
Jo, jag har ju sett för mig det som en lösning.. Han sa ju att han inte villa byta det, för det var MS sitt problem, vilket jag tycker låter konstigt...

Hehe. Jag vill ju egentligen inte pilla sönder det heller, för jag betalade ju 600 spänn för det (pga att jag köpte utan bindingstid).
Skulle ju vara tråkigt att behöva köpa ännu et nytt...


Då finns det ju två alternativ som jag kan komma på:

1. Säg att du har provat ett annat modem och det fungerade utmärkt. (Leta upp namnet på ett modem som Comhem använder och säg att du har provat med det)

2. Ring till försäljningsavdelning hos Comhem och säg att du vill binda upp dig i 12 månader om du får ett modem gratis. Du har ju egentligen inget att förlora, då jag antar att du inte har tänkt att byta till ADSL eller något sånt och om du ska flytta och det inte finns Comhem där så får man ju ändå säga upp fast man har bindningstid.
Citera
2008-08-14, 14:43
  #5
Medlem
Ja.. Jag är inte så sugen på att binda upp mig mot saker men vi får se vad som händer.. Innstallerade Trillian nu, och klarar mig ganska fint med den msn-klienten.. Det är mest att det är störande... Men dom skulle höra av sig igen sa dom nu, så får vi se vad som händer..
Tack för svar!

Nice signatur förresten
Citera
2008-08-15, 21:00
  #6
Medlem
Spärrmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuuuli
När jag loggar inn på Windows live messenger bryts internet och modemet låser sig. Då kommer jag inte ens inn på 192.168.0.1 (modemets konfiguration).

Stötte på samma problem idag med samma typ av modem.

Kluriga är att ibland när uppkopplingen försvinner så kraschar Messenger. Dock gör den detta tyst så det är inte förrän man för musen över ikonen i systray som man förstår att Messenger inte längre körs.

Ska ringa Com Hems support imorgon och se vad jag kan få för info.

Återkommer...
Citera
2008-08-16, 13:32
  #7
Medlem
Då måste jag varna dig för att du kommer bli dumförklarad. Jag ringde igen i går, och då sa dom att det var en fel av min dator och microsoft. Hon försökte ge mig deras nummer men jag avbröt henne... Men oavsett om det var någon fel på mina datorer (alla 3 isf) så ska inte et litet program kunde crasha mitt modem.

Hon viste btw inte vad jag mena med "msn-klient" heller. "Finns det andra sätt att logga inn sig på msn asså?"
Citera
2008-08-16, 19:45
  #8
Medlem
miztamilos avatar
Har samma modem liggandes hemma då jag bytte ut det mot det som klarar 50/10
Jag kör visserligen ubuntu men hade mycket problem med det modemet.
Ett alternativ till msn äär aMsn som funkar riktigt bra och liknar msn i mycket.
http://www.amsn-project.net/
Citera
2008-08-20, 22:51
  #9
Medlem
Nu har jag pratat med comhem. Dom erkände problem med mitt modem, men ville inte byta. Dom sa det skulle komma ny firmware så snart SA rättar buggen. Jävligt snålt tycker jag. Eftersom jag har varit i kontakt med en annan med modemet som fick en månadsräknikg struken + 50% bara för att han väntar på ny fw och är med i en "testgrupp"...

Jag ringer comhem och frågar imorgon.
Citera
2008-08-26, 16:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuuuli
Nu har jag pratat med comhem. Dom erkände problem med mitt modem, men ville inte byta. Dom sa det skulle komma ny firmware så snart SA rättar buggen. Jävligt snålt tycker jag. Eftersom jag har varit i kontakt med en annan med modemet som fick en månadsräknikg struken + 50% bara för att han väntar på ny fw och är med i en "testgrupp"...

Jag ringer comhem och frågar imorgon.

Hur har det gått? Har samma problem själv just nu, väldigt frustrerande.
Citera
2008-08-26, 20:04
  #11
Medlem
Jag har också problem med SA EPC2434 genom Comhem, vet i och för sig inte om det har något med MSN att göra.

Jag försöker surfa trådlöst men med jämna mellanrum (varje timme ibland mer) försvinner den trådlösa uppkopplingen och kommer inte tillbaka för än jag startar om modemet.

Även vissa andra trådlösa uppkopplingar (grannarnas) försvinner ur listan men dessa brukar komma tillbaka allt eftersom. Har tittat på detta i Network Stumbler och även där försvinner min uppkoppling.

Det är troligen inte fel på nätverkskortet eller min dator då det funkat felfritt under tre veckor då jag varit på semester.

Någon som har några tips? Är det ett skitmodem som man bör försöka få bytt?
Citera
2008-09-03, 15:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuuuli
Dom sa det skulle komma ny firmware så snart SA rättar buggen.

När vet man om firmwaren är släppt? Hur sker uppgraderingen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback