53 522 besökare online
858 063 medlemmar • 45 864 591 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Droger > Opiater och andra opioider
Svara på ämne
Ämnesverktyg
boxx
Medlem
boxxs avatar
Tjena, jag går på risperdal och stessolid nu.. käkar 15 mg per dag mot min ångest som jag får av risperdalen. och nu denna vecka ska jag prata med läkarn om nedtrappning men jag undrar om jag kommer klara av det? känns nu att jag bara behöver mera, har käkat diezapam i 2 månader nu och har legat på 15 mg per dag och nu ska nedtrappning ske.

tror nån kunning hära att man kan få opiater istället mot ångest och oron som jag får av risperdalen. typ att jag käkar 5 mg stessolid och får tipparol eller temgesic. att jag käkar 100 mg tippraol eller en 0,4 tem varje dag och 5 mg stess. hade det funka om man säger så till läkarn?

för grejjen är att jag vill inte bli beronde av benzo för mycket.
Senast redigerad av boxx 2008-04-20 kl. 18:56.

Slingshot
Medlem
Slingshots avatar
Tramadol sägs ju fungera som en SSRI.

Dolcontina
Medlem
Dolcontinas avatar
Ingen aning faktiskt. Är så osäker på vad man anser nu för tiden.

Min erfarenhet hos läkare är att man INTE kommer att få Opiater mot nedstämdhet inom den närmsta framtiden. Dock var det någon här som skrev att just Tram hade getts till någon i detta syfte? Man hade märkt att värktabletten funkade mot någon depression, eller vad det var... & därför fick han fortsätta äta den.

Men som sagt var... Min erfarenhet är att om man så yppar ett endaste litet ord om att ens värktablett får en att må bra psykiskt så rycks den in.

Jag käkar Citodon mot huvudvärk och om den samtidigt som den botar min huvudvärk även tar bort depression så får jag alltså inte äta den länge. Jag får då inte något annat mot huvudvärken heller.

Jag har bara upplevt väldigt konstiga resonemang när det gäller just Opioider mot depressioner.

Men kanske man börjar släppa på det när det gäller just Tram eftersom dom innehåller mer saker. Något som faktiskt kan bota depressioner. Minns att jag läste på någon sida... för några år sedan, att det här ssri-liknande i Tram är där just för att personer med smärta ofta är deprimerade. För att komma åt värken ger man sig alltså på psyket... typ. Så uppfattade jag iaf artikeln.

Men jag vete fan om du skulle få det mot ångest. Alla läkare säger ju att man utvecklar ångest och depressioner vid kontinuerligt intag av Opiater/Opioider. Iaf de läkare jag pratat med och hört om. Jag får känslan av att de läkare som skriver ut Opi mot ångest begår något slags "tjänstefel".

Men allt kanske ändras också... Frågan är ju hur man gör med den deppighet som ska komma av långvarigt bruk då... Men det beror kanske på hur man får det. Om man ska äta det mot ångest vid behov eller om man ska ta det som lyckopiller, dvs varje dag.

Hur som helst så har jag alltså väldigt svårt att tro att du får det. Isf så har mycket förändrats på väldigt kort tid. Jag blev av med mina Citodon en gång när jag nämnde att den inte bara tog bort min huvudvärk... jag förklarade att jag inte isolerade mig längre, jag städade, fick energi och kunde jobba. Jaha, det var det det! Inga med Citodon för mig...

Så passa dig för vad du säger. Nu fick jag tillbaks Citodonen vid ett läkarbyte iaf.

"De allra största pessimisterna återfinner man bland de tidigare optimisterna." - Erich Maria Remarque

evion
Medlem
evions avatar
Temgesic känns spontant väldigt tveksamt. Vill du däremot ge dig på Tramadolen kan det vara av glädje att presentera ett par studier som styrker preparatets eventuella antidepressiva effekter.

Här är lite hjälp på traven:

http://jop.sagepub.com/cgi/content/abstract/18/3/404
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...&dopt=Abstract
http://opioids.com/tramadol/ultramantidep.html
http://www.resochdyk.nu/vard/smartlindring.html (Tveksam källa men det som skrivs om tramadol kan vara av intresse)

Pill_mans inlägg:
http://www.flashback.org/showthread...dol+depression

Astralics
Medlem
Temgesic och stess ska du passa dig för, då när jag käkade så testade jag det en gång, fyyy dagen efter mådde jag riktigt dåligt, precis som att man var förgiftad...

passeragränser
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Tramadol sägs ju fungera som en SSRI.

tramadol hämmar återupptaget av noradrenalin vilket har en antidepressiv effekt. SSRI hämmar återupptaget av Serotonin vilket har en antidepressiv effekt . Fattar du vad S:et i SSRI står för?

Den vanliga flashback-kompetensen

Macgarver
Medlem
Macgarvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passeragränser

tramadol hämmar återupptaget av noradrenalin vilket har en antidepressiv effekt. SSRI hämmar återupptaget av Serotonin vilket har en antidepressiv effekt . Fattar du vad S:et i SSRI står för?

1a S:et står väl för selektiv andra för serotonin.
Men den liknar mer än SNRI som hämmar återupptaget av både noradrenalin och serotonin.

Tramadol verkar ju funka på många, så varför inte.
Däremot kanske den inte funkar under längre perioder pga toleransen?
Sen vette fan om den hämmar återupptaget?

Carl-Ann von s
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Problemet är att vid långvarigt intag av opioider så måste man upp i dos för att inte få tillbaka den ursprungliga ångesten/depressionen. Tillslut så är man uppe i skyhöga doser. Men tyngre opioider är överlägset allt annat i ångest/depressions-lindring. Om Du inte ens får behålla benso som har indikationen mot ångest så kommer Du inte att få opioider som inte har den indikationen. Du kommer absolut inte att få opioider mot annat än värk. Tyvärr. Men så ser den här idiotiska världen ut.

Seriouskai
Medlem
Seriouskais avatar
Jag kan säga som så, att tramadol får mig att må som jag skulle vilja må.

För mig skulle tramadol i normal dos fungera som den bästa antidepp medicinen som jag någonsin fått, men tyvärr fastnar man så lätt och toleransen höjs vilket är anledningen att man får gå runt och må skit för det mesta

FleJen
Avstängd
FleJens avatar
Jag tror då inte att man skulle kunna få tramadol utskrivet för depression, då beroende är sjukt mycket lättare att utveckla med tramadol än med typ, Risperdal, Sertralin, Seroquel. (jag har nämligen ätit dessa själv så jag vet)

Men för nedtrappning så kanske, kanske Jag håller tummarna för dig!

Slingshot
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passeragränser

Gaian
Avstängd
Gaians avatar
http://opioids.com/buprenorphine/buprefdep.html

Svara på ämne
Topp Dela »