2008-02-05, 22:49
  #1631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollyday
Utredaren, jag är imponerad av din efterforkning, den är verkligen djupgående och du verkar sitta inne på en enorm kunskap. Men efter att ha läst ditt senaste inlägg är jag förbryllad. Exakt VARFÖR skulle OP mördas av Sydafrikanska agenter?
Som jag tolkar ditt inlägg var motivet att Sverige stod för ett stort ekonomiskt stöd till ANC. Jag anser att detta är ett allt för svagt motiv. För att planera och utföra ett statsmannamord bör väl en säkerhetstjänst kalkylera fördelar mot nackdelar, precis som i all övrig verksamhet? Var Palmes person ett så överhängande hot mot den sydafrikanska staten att ett mord skulle vara rationellt?
Nej, knappast. Låt mig förklara varför:
* Palme var motståndare till apartheidregimen, men det var även vid den här tidpunkten ett stort flertal av världens ledare. Varför skulle Palme anses vara extra farlig?
* Sverige stod för ett stort ekonomiskt stöd till ANC, men för att överväga mord måste man utgå från att detta stöd var förknippat med Palme personligen och att stödet skulle upphöra om Palme försvann. Vilket ju knappast var fallet.
* Palme kan ha suttit inne med explosiv information som skulle kunna ha skadat Sydafrika. Men återigen måste mördarna utgå från att Palme inte redan delat denna information med andra och att den så att säga skulle dö med honom. Låter föga sannolikt. En statsminister verkar knappast i ett totalt vaccum, han delar information och underrättelser med mängder av medarbetare dagligen.
För att summera: Ingen har ännu lyckats förklara på vad sätt Palme utgjorde ett så pass dödligt hot mot den Sydafrikanska staten att han måste mördas. Riskerna med en sådan operation måste vida överväga de eventuella fördelarna. När Palme dog förlorade Sydafrika en vass kritiker, och det var säkert välkommet. Men så mycket mer var det med största sannolikhet inte. Regimen var ändå dödsdömd och några år senare satt ANC vid makten.

Bakgrund:
1985 befann sig Sydafrika i krig med ANC som hade sina baser i Angola. Samtidigt stödde Sydafrika UNITAs gerillakrig mot regimen i Luanda. Detta skedde genom operationer in i Angola från Namibia.

För att förstå detta närmare måste vi betrakta den situation som rådde på den sydvästafrikanska krigsteatern ( Namibia – Angola – Mozambique) 1985 och framöver.

Vikten av kontroll över Namibias naturtillgångar framgår av att de användes för att finansiera UNITAs kamp i Angola och på så sätt skapa ett “tvåfrontskrig” mot Angola och deras stöd till ANC.

Nedan finns ett utdrag som visar detta:

Unfinished Business: South Africa, Apartheid, and Truth Av Terry Bell, Dumisa Buhle Ntsebez

“As the TRC discovered, the military had in place a clutch of front companies which handled and sold everything from rare timber to ivory, rhino horn and diamonds. The destruction of Namibian and Angolan wildlife and forests and the plunder of diamonds was done in the name of providing funds for the Angolan rebel movement, Unita.”
Namibias strategiska läge i anslutning till Angola och kontroll över Namibias naturrikedomar var en strategisk komponent i specialtruppernas krigföring mot ANC. Det viktiga i detta var Sydafrikas underrättelsetjänsts kontroll över en finansieringskälla till deras allierade (Unitas) krig i Angola.

För den som hellre vill betona Olof Palme som person som stöder ANC och att Sverige genom riksdagsbeslut stod för kanske 50 % av ANCs budget så är detta naturligtvis ett motiverande faktor

Det främsta motivet var att Olof Palme ledde en diplomatisk kampanj för Namibias självständighet vilket skulle innebära att Sydafrikas militära underrättelseväsen förlorade kontrollen över Namibias naturrikedomar.

Craig Williamson fortsatte efter apartheidregimens fall i "guldbranschen" och stod för för transporter ut ur Angola av guld. Det finns andra inblandade som också fick arbete inom den branschen.

Olof Palmes allmänna stöd och Sveriges Riksdags beslut att stödja ANC ser jag inte heller som bärande motiv.

/U
Citera