2007-08-23, 21:12
  #21
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraiser
Hur räknar man nu ut min ersättning/tillägg?
Så här ser min anställning ut.

Tillsvidareanställning Fast månadslön 22.000:-
Provision/månad 2-5000:-

Jag vet att man räknar 0,008 x 22.000:-.
Men hur räknar man på provisionen?
Alla löntagare i Sverige har lagfäst rätt till 5 veckors semester. Semesterlön och semesterersättning har man enbart rätt till om man tjänat in den.

Semesterlönen utgör 12% (13 % enligt de flesta kollektivavtal) av under intjänandeåret utbetald lön (=semesterlöneunderlaget).

I semesterlöneunderlaget ingår
• Utgående lön, inklusive ev. ob-, övertidsersättning, ackord, provision m.m.
• Semesterlön för tidigare sparad semester
• Ev. inkomst från annan semesterlönegrundande frånvaro, exempelvis föräldrarledighet och vård av sjukt barn. (Sjuklöneersättning är inte längre semesterlönegrundande)

Intjänandeåret (semesteråret) löper under perioden 31 mars – 1 april.

Exempel:
Lön under intjänande år: 200 000 kr.
Semesterlönegrundande frånvaro: 10 dagar x 8 tim = 80 tim x 103 kr = 8 240 kr (103 kr = exempel på lön per timme)
Semesterlöneunderlaget: 200 000 kr + 8 240 kr = 208 240 kr
Semesterlön per intjänandeår: 208 240 kr x 13% = 27 071 kr (13% enligt kollektivavtal)
Du har 25 betalda semesterdagar: 27 071 kr : 25 dagar = 1083 kr/dag

1083 kr är alltså värdet på varje enskilt semesterdag i detta exempel. Kollektivavtal på arbetsmarknaden innehåller vanligtvis även en semestergaranti, dvs ett lägsta garantibelopp. Värdet på garantibeloppet varierar mellan kollektivavtalen och därför bör man kontrollera den uppgiften med sin fackförening.

Semesterersättning är all intjänad semesterlön under det intjänandeår som anställningen upphör samt ej utbetald semesterlön från tidigare intjänandeår (sparade semesterdagar).
Citera