2008-10-01, 17:51
Medlem
Celiasilvers avatar
Vanliga frågor om Melanotan:

Hur länge håller melanotanet?
I pulverform förvarat i frys upp till ett år

I kylen utbladat 3-4 veckor

Hur ska jag förvara melanotanet när jag är I underhållningsfas och 10 mg räcker längre än 3-4 veckor?
Blanda melanotanet som vanligt, ladda sprutorna och stoppa tillbaks dom i frysen. När de ska anvädas så tau t dom ur frysen, låt den tina I rumstemperatur ca 5 minuter . När du injicerat stoppa in sprutan som används i kylen (ifall du nu har flera doser i en spruta)

Vad blandar jag med:
Steril koksaltlösning från apoteket funkar utmärkt

Vad rengör jag injektionstället med
Ska man vara korrekt så rengöringsservetter ”alcohol wipes”
Dessa finns också på apoteket och heter cutisoft wipes, 100 st kostar runt 22.50

Många tycker dock detta är onödigt och nöjer sig med att tvätta händerna före. Jag tycker ju däremot att 22.50 + några drag med en servett inte är nåt att bråka om. Så köp servetter och gör det ordentligt.

Hur lång tid tar det innan jag får resultat?
Bieffekter märker du oftast efter första sticket, förändringar i hudens pigment kommer efter ca 3-4 veckor (Solar du blir du brun rätt fort)

Hur mycket Melanotan ska jag ta?
Börja med en lågdos på 0,25 och arbeta dig uppåt. Vanligen håller man sig emellan 0,2 och 0,5. Ju högre dos desto starkare bieffekter och man kan få rätt kraftigt med leverfläckar och fräknar.

Enligt doseringsrekommendation på säljande webbsida gäller: (efter din vikt)

Utgående från användande av 2ml vatten per vial:
• 100kg - 1mg per day (0.2ml "20" enheter på en insulinspruta)
• 75kg - 0.75mg per day (0.15ml "15" enheter på en insulinspruta))
• 50kg - 0.5mg per day (0.1ml "10" enheter på en insulinspruta))

Måste jag sola för att få resultat?
Det beror på vilken hudtyp man har, typ 1 och 2 behöver förmodligen lite sol innan hudfärgen tar ton 3 gånger i veckan ’a 20 minuter rekommenderas för snabbt resultat, typ 3 och över brukar få resultat utan att sola (detta är det dock skilda åsikter om och det brukar rekommenderas solning där också). Ju mer sol man får desto brunare blir man, så varför inte offra 20 minuter nån dag när det är dåligt väder.

Hur länge håller brännan om man slutar med melanotan?
Slutar man helt försvinner brännan gradvis, det tar ca 3 månader innan färgen är helt borta och då måste man om man vill börja använda melanotan igen genomgå uppladdningsfasen ännu en gång.
Citera