Flashback Forum

Flashback Forum (https://www.flashback.org/index.php)
-   Trafik och körkortsfrågor (https://www.flashback.org/f52)
-   -   Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning (https://www.flashback.org/t663074)

neret 2018-04-08 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av st0ckis
Är du säker på att du verkligen får ta körkort? Du verkar inte besitta tillräckligt hög intelligens.
http://lmgtfy.com/?q=K%C3%B6rkortsprov+gratis
https://korkortonline.se/teoritest/gratis-demo/
www.trafiktestet.se
som exempel.


Vem är idioten här? Nu slapp ju jag googla. Tack!

Mintaf 2018-04-09 16:46

tja,

jag sitter här och skrapar ihop mynt för att ta kort (a2) och köpa en mc (40k)

Jag har räknat ihop att jag kan lägga 60k på detta. 20 på kort och 40 på mc.

En kompis till mig har körkort och jag får övningsköra med honom nästa år. Antingen väntar jag på detta och klarar av allt billigare med min egna hoj som jag köper i förväg då. Eller så tar jag och tar en intensivkurs för 20k+ och köper hojen efteråt om jag fortfarande har råd.

Hur känns detta, är de rimligt? vilka av de 2 alternativen hade ni gjort? är så jävla sugen på att köra till sommaren men det kommer jag inte kunna göra i vilket fall som helst...

maxatdunder 2018-04-10 00:39

nån som har koll på hur lång kö det är på att få uppkörningstid? Kan tänka mig att åka vart som helst i landet, vill helst kunna ta runt sommar

Attalion 2018-04-10 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av maxatdunder
nån som har koll på hur lång kö det är på att få uppkörningstid? Kan tänka mig att åka vart som helst i landet, vill helst kunna ta runt sommar


Har ingen aning men du kanske kan logga in och kolla på trafikverkets hemsida (där man bokar) och se om du kan få fram de uppgifterna? Se länk nedan. Annars kan du ringa till trafikverket 0771-17 18 19 mellan 08.00-16.30 och prata med någon som förhoppningsvis kan hjälpa dig med det!

https://fp.trafikverket.se/Boka/#/

Lycka till!

JoelSUOMI 2018-04-13 06:12

Citat:

Ursprungligen postat av maxatdunder
nån som har koll på hur lång kö det är på att få uppkörningstid? Kan tänka mig att åka vart som helst i landet, vill helst kunna ta runt sommar


En bekant bokade för en månad sedan och körde upp i måndags, misslyckades och fick ny chans på torsdagen. Båda i 08-området.

Me0w 2018-04-17 09:25

Klarade precis teoriprovet! Det gick som smort, jag var först med att lämna salen och jag landade på stabila 63/65.

Jag har redan typ förträngt alla frågor :P

Men några jag minns jag hade problem med:

Vilket av dessa fordon måste hålla max 80 även på en 90-motortrafikled(eller om det var motorväg ): tung buss, tung lastbil, personbil med bromsat släp och något mer. Jag svarade tung lastbil

Sen var det en fråga om jag fick köra släpvagn med dubbdäck om min bil hade dubbfria vinterdäck. Mindes inte om det aldrig var okej med olika typer av däck eller om just denna kombination var okej.

Det var en fråga om vilket bränsle som påverkade växthuseffekten minst och jag kunde inte komma ihåg skillnaden mellan biogas och naturgas.

Det var en fråga om vad man skulle göra om man blir av med körkortet under sin prövotid. Jag har aldrig riktigt läst på om det, jag vet att man måste göra om riskutbildning och chansade att man också måste göra ny uppkörning och uppskrivning.

Situationsfrågor var generellt enkla, får man köra om till höger här, gäller väjningsplikt här, osv.

Fick inte en enda fråga där miniräknare behövdes, närmsta mattefråga var hur mycket rörelseenergi påverkas i relation till ett fartändringsexempel de gav och det är ju alltid i kvadrat.

Edit:

Och om någon behöver tips på bästa sätt att plugga:
Jag läste igenom boken en gång, gjorde kunskapsresan på appen "Ta körkort" och sen övade jag med testprov. Elevcentralen hade sämst övningar tyckte jag, lågt utbud frågor och de var väldigt lätta. Appen Ta körkort var helt okej, men bäst var iKörkort. Stort utbud frågor, många krångliga frågor och när du svarar fel berättar sidan ofta också varför du har fel, något de flesta tjänster inte gör. Frågorna på iKörkort var svårare än själva provet gjorde vilket ledde till att jag kom väl förberedd.

Qtip 2018-04-17 16:49

Ligga för nära mitten linjen?
 
Hade min "mini uppkörning" idag, dvs typ test inför den riktiga.

En av punkterna som min lärare klagade på var att jag låg för nära mitten. Jag åkte inte på fel sida eller över linjerna. Men hon tyckte ändå att jag låg för nära. Speciellt i city trafik vilket ledde till att cyklar skulle kunna cykla förbi mig och jag måste då vänta på dem etc.


Jag tycker detta låter helt konstigt? Finns det någon sanning i det hon sade eller?
Känns så konstigt att få notering på att jag inte bryter mot linjerna osv

EckiEcki 2018-04-17 16:51

Citat:

Ursprungligen postat av Qtip
Hade min "mini uppkörning" idag, dvs typ test inför den riktiga.

En av punkterna som min lärare klagade på var att jag låg för nära mitten. Jag åkte inte på fel sida eller över linjerna. Men hon tyckte ändå att jag låg för nära. Speciellt i city trafik vilket ledde till att cyklar skulle kunna cykla förbi mig och jag måste då vänta på dem etc.


Jag tycker detta låter helt konstigt? Finns det någon sanning i det hon sade eller?
Känns så konstigt att få notering på att jag inte bryter mot linjerna osv


Du får använda hela körfältet. Men att dra sig ut på mitten kan tyda på osäkerhet var man har sitt fordon, så det är nog något du behöver arbeta på.

Qtip 2018-04-17 16:55

Citat:

Ursprungligen postat av EckiEcki
Du får använda hela körfältet. Men att dra sig ut på mitten kan tyda på osäkerhet var man har sitt fordon, så det är nog något du behöver arbeta på.


Nej, jag låg inte på linjen eller mitten. Jag låg i mitt körfält hela tiden.

RulleRivare 2018-04-17 16:57

Finns rätt många saker du kan bli kuggad för som inte är direkt olagliga. Allt olämpligt är inte olagligt.

Man ska ju i allmänhet hålla till höger om man inte har speciella skäl att inte göra det.

Qtip 2018-04-17 17:02

Citat:

Ursprungligen postat av RulleRivare
Finns rätt många saker du kan bli kuggad för som inte är direkt olagliga. Allt olämpligt är inte olagligt.


Kan du hjälpa mig förstå hur det är olämpligt att ligga i det rätta körfältet?

Dr Tinnitus 2018-04-17 17:03

Citat:

Ursprungligen postat av Qtip
Hade min "mini uppkörning" idag, dvs typ test inför den riktiga.

En av punkterna som min lärare klagade på var att jag låg för nära mitten. Jag åkte inte på fel sida eller över linjerna. Men hon tyckte ändå att jag låg för nära. Speciellt i city trafik vilket ledde till att cyklar skulle kunna cykla förbi mig och jag måste då vänta på dem etc.


Jag tycker detta låter helt konstigt? Finns det någon sanning i det hon sade eller?
Känns så konstigt att få notering på att jag inte bryter mot linjerna osv



Ja hon har väl sannolikt viss skolning för sitt yrke...? Och då bör du väl lyssna på hennes råd kan man tycka.

Allt som kan vara bra att veta eller göra/inte göra i trafiken står inte i lagboken, men kan vara bra att lära sig. T ex att på olika sätt ta sin plats i trafiken på ett strategiskt sätt, typ se till att ingen kan tränga sig mellan så som hon sa om cyklister etc.

trosfuktarn 2018-04-17 17:04

Mitt på dagen skall man hålla sig mer åt höger, och när det är mörk så skall man hålla sig närmare mittlinjen, ha det i bakhuvudet.

RulleRivare 2018-04-17 17:05

Citat:

Ursprungligen postat av Qtip
Kan du hjälpa mig förstå hur det är olämpligt att ligga i det rätta körfältet?

Självfallet är det inte olämpligt att ligga i rätt körfält. Det fattar du väl själv att det inte är det som är felet?

Om du körde i 10km/h på en 70-väg och fick kritik för det, hade du då undrat vad som är olämpligt med att hålla hastighetsgränsen?

Qtip 2018-04-17 17:06

Citat:

Ursprungligen postat av RulleRivare
Självfallet är det inte olämpligt att ligga i rätt körfält. Det fattar du väl själv att det inte är det som är felet?

Om du körde i 10km/h på en 70-väg. Hade du då undrat vad som är olämpligt med att hålla hastighetsgränsen?



Så förklara för mig. Vad är det som är problemet med att inte köra över mitten linjen?

Anledningen till att jag reagerar är för att min ordinera lärare inte påpekat det en enda gång under 14 lektioner.

RulleRivare 2018-04-17 17:07

Citat:

Ursprungligen postat av Qtip
Så förklara för mig. Vad är det som är problemet med att ligga emot mitten?

Du försvårar omkörningar.

Qtip 2018-04-17 17:08

Citat:

Ursprungligen postat av RulleRivare
Du försvårar omkörningar.


PÅ fucking enkelt riktat?

RulleRivare 2018-04-17 17:11

Citat:

Ursprungligen postat av Qtip
PÅ fucking enkelt riktat?

Det går väl att köra om även på enkelriktade vägar? Vad fasen menar du? Och vadå mittlinje? Finns inga sådana på enkelriktade vägar.

xituno 2018-04-17 17:14

Citat:

Ursprungligen postat av Qtip
En av punkterna som min lärare klagade på var att jag låg för nära mitten. Jag åkte inte på fel sida eller över linjerna. Men hon tyckte ändå att jag låg för nära. Speciellt i city trafik vilket ledde till att cyklar


Det låter som att du anser att du ligger mitt i körfältet och att läraren tycker att du inte gör det. Ledsen, men jag tror på läraren i detta fallet.

Det är inte ovanligt att folk ligger för nära mittlinjen i tron att de ligger mitt i körfältet.
Om möjligt, borde du stanna bilen och gå ut och se var du egentligen ligger.

Om två bilar möts på en dubbelfilig väg, och båda bilarna ligger för nära mittlinjen, kan de sluta med en allvarlig olycka.

Qtip 2018-04-17 17:36

Citat:

Ursprungligen postat av xituno
Det låter som att du anser att du ligger mitt i körfältet och att läraren tycker att du inte gör det. Ledsen, men jag tror på läraren i detta fallet.

Det är inte ovanligt att folk ligger för nära mittlinjen i tron att de ligger mitt i körfältet.
Om möjligt, borde du stanna bilen och gå ut och se var du egentligen ligger.

Om två bilar möts på en dubbelfilig väg, och båda bilarna ligger för nära mittlinjen, kan de sluta med en allvarlig olycka.


Nej, jag vet att jag ligger nära mitten linjen och inte i mitten av körfältet. Men jag greppar inte varför det är ett problem? Visst, att inte kunna köra om i vissa lägen, men när jag kör i stan?

Om det är möjligt att skapa en olycka om båda bilarna ligger utanför linjen, känns långsökt? Händer det verkligen ofta? Men annars köper jag det, isf, vad är syftet med linjerna förutom att signalera omkörning etc?

Under risk 2an (Samma lärare), sade hon att jag skulle ligga längre från höger om jag kan om det står parkerade bilar (ifall barn etc springer ut). = Nu fick notering på det.

När jag kör på motorvägen, ansåg hon att jag låg för nära mitten.
När jag körde landsväg, ansåg hon att jag låg för nära mitten.
När jag körde på enkelriktad väg, ansåg hon att jag låg för mycket i mitten.

Milldue 2018-04-17 17:43

Citat:

Ursprungligen postat av Qtip
Nej, jag låg inte på linjen eller mitten. Jag låg i mitt körfält hela tiden.


Ligger du nära mittlinjen så säger du indirekt att du kommer svänga vänster inom kort, ligger man med bilen till höger i sin fil så visar det att man planerar att svänga höger. På min tid så kallades det att positionera sig just för att visa vcad man har för planer med sitt körsätt. Kör Tydligt fick man höra under hela utbildningen och med snart 40 år med körkort så sitter det i ordentligt..

Finns inget värre än någon som ex ligger till vänster i sin fil och sedan svänger höger helt plötsligt , eller tvärt om..Så din lärare har rätt.. inse att andra tolkar din placering av bilen som att du har intensioner att svänga av.. Ligger du i mitten så antas du fortsätta rakt fram.

RulleRivare 2018-04-17 17:49

Citat:

Ursprungligen postat av Qtip
Nej, jag vet att jag ligger nära mitten linjen och inte i mitten av körfältet. Men jag greppar inte varför det är ett problem? Visst, att inte kunna köra om i vissa lägen, men när jag kör i stan?

Om det är möjligt att skapa en olycka om båda bilarna ligger utanför linjen, känns långsökt? Händer det verkligen ofta? Men annars köper jag det, isf, vad är syftet med linjerna förutom att signalera omkörning etc?

Under risk 2an (Samma lärare), sade hon att jag skulle ligga längre från höger om jag kan om det står parkerade bilar (ifall barn etc springer ut). = Nu fick notering på det.

När jag kör på motorvägen, ansåg hon att jag låg för nära mitten.
När jag körde landsväg, ansåg hon att jag låg för nära mitten.
När jag körde på enkelriktad väg, ansåg hon att jag låg för mycket i mitten.

Vad är anledningen till att du ligger nära linjen?

KamratBlue 2018-04-17 18:14

Citat:

Ursprungligen postat av Qtip
Kan du hjälpa mig förstå hur det är olämpligt att ligga i det rätta körfältet?

Du blockerar omkörande trafik genom att slicka mittlinjen.

HMBPTOLEMAJOW 2018-04-17 18:44

I mörker, på vissa vägar, är det bra att ligga nära mittlinjen då det kan vara lätt att missa människor och fyrfotade precis vid vägrenen.

Annars brukar åtminstone jag ligga ganska centrerat i min fil, såvida jag inte glider ut lite mot vägrenen för att släppa förbi omkörande och dylikt.

Methos 2018-04-17 19:19

Citat:

Ursprungligen postat av Qtip
Hade min "mini uppkörning" idag, dvs typ test inför den riktiga.

En av punkterna som min lärare klagade på var att jag låg för nära mitten. Jag åkte inte på fel sida eller över linjerna. Men hon tyckte ändå att jag låg för nära. Speciellt i city trafik vilket ledde till att cyklar skulle kunna cykla förbi mig och jag måste då vänta på dem etc.


Jag tycker detta låter helt konstigt? Finns det någon sanning i det hon sade eller?
Känns så konstigt att få notering på att jag inte bryter mot linjerna osv



Se till att ha din näsa i mitten på filen (för personbil) så ligger du med hjulen där du skall ligga. Det är inte alls några problem att ligga för nära mittlinjen, hellre det än att ligga för nära kantlinjen, då kanten kan rasa och du riskerar att köra på folk som finns vid vägrenen. Så länge du inte korsar linjen så kan du till och med möta en lastbil med bred last.

Citat:

Ursprungligen postat av EckiEcki
Du får använda hela körfältet. Men att dra sig ut på mitten kan tyda på osäkerhet var man har sitt fordon, så det är nog något du behöver arbeta på.

Inte alls.

godboy 2018-04-17 19:22

Jag upplever att TS inte vill lyssna på de råd som inte passar honom. Men jag jag gör ett försök:

Om du ligger för när mittlinjen försvårar du för övriga trafikanter genom att du är otydlig. Som exempel, om du kör på motorväg, i högerfilen men ligger långt till vänster i den så kan jag som kommer i vänsterfilen tro att du har för avsikt att byta fil fast du inte blinkar., detta kan ge häftiga inbromsningar då det är oklart om vad fan du håller på med vilket i sin tur kan orsaka en olycka.

Om du kör i stan eller på landsväg kan man tro att du ska svänga till vänster. Om man är mötande eller bakomvarande så kan man också misstänka att du är idiot som håller på att fippla med mobilen.

I trafiken skall man vara tydlig och underlätta för varandra.

Jag rekommenderar att du tar till dig vad din lärare säger, annars kan du ryka på uppkörningen. Och som tidigare varit uppe i tråden, du behöver inte göra något olagligt för att missa uppkörningen, men om de upplever att du är osäker, har egna exter för dig, är aggressiv i din körning så KOMMER de underkänna dig.

Methos 2018-04-17 19:48

Citat:

Ursprungligen postat av RulleRivare
Du försvårar omkörningar.


Om hon försvårar omkörningar genom att ligga mer åt mitten så är väl bilen bakom som inte riktigt vet när denne skall köra om?

RulleRivare 2018-04-17 19:50

Citat:

Ursprungligen postat av Methos
Om hon försvårar omkörningar genom att ligga mer åt mitten så är väl bilen bakom som inte riktigt vet när denne skall köra om?

Finns ingen lag som säger att du måste korsa någon linje vid omkörning. Däremot finns lagar som säger att du ska hålla till höger när någon kör om.

Methos 2018-04-17 19:53

Citat:

Ursprungligen postat av RulleRivare
Finns ingen lag som säger att du måste korsa någon linje vid omkörning. Däremot finns lagar som säger att du ska hålla till höger när någon kör om.


Du ska fortfarande iaktaga försiktigthet och se till att mötande fil är fri från trafik. Sedan står det att du skall underlätta omkörning genom att hålla sig så nära till höger som möjligt vid omkörning. Lycka till att du får tyngre fordon att hålla sig på vägkanten...

Methos 2018-04-17 19:55

Citat:

Ursprungligen postat av Qtip
Nej, jag vet att jag ligger nära mitten linjen och inte i mitten av körfältet. Men jag greppar inte varför det är ett problem? Visst, att inte kunna köra om i vissa lägen, men när jag kör i stan?

Om det är möjligt att skapa en olycka om båda bilarna ligger utanför linjen, känns långsökt? Händer det verkligen ofta? Men annars köper jag det, isf, vad är syftet med linjerna förutom att signalera omkörning etc?

Under risk 2an (Samma lärare), sade hon att jag skulle ligga längre från höger om jag kan om det står parkerade bilar (ifall barn etc springer ut). = Nu fick notering på det.

När jag kör på motorvägen, ansåg hon att jag låg för nära mitten.
När jag körde landsväg, ansåg hon att jag låg för nära mitten.
När jag körde på enkelriktad väg, ansåg hon att jag låg för mycket i mitten.


Får jag frågan hur man ligger för nära mittlinjen på en motorväg? Meningen med motorväg är att den skall vara mötesfri och således sakna en mittlinje.

RulleRivare 2018-04-17 19:58

Citat:

Ursprungligen postat av Methos
Du ska fortfarande iaktaga försiktigthet och se till att mötande fil är fri från trafik.

So?

Citat:

Sedan står det att du skall underlätta omkörning genom att hålla sig så nära till höger som möjligt vid omkörning. Lycka till att du får tyngre fordon att hålla sig på vägkanten...
Jaha?

Rsllxd 2018-04-17 20:28

håll till höger kan man alltid tänka på.

inte köra till vänster i körfälyet utan hålla sig lite mer på höger sida.

inte köra på mittenfilen av en 3-fils väg utan köra om och sedan lägga sig i filen längst till höger om möjligt.

blinka ej inåt i en rondelll utan endast ut, när du ska ut.

har många mer tips men det får du fråga om. lycka till på körprovet!

Rokachero 2018-04-17 20:32

Fyfan vad jag hatar folk som ligger mitt ute i vägen, IDIOTI. Håll så jävla lång ut till höger så att du är 1cm ifrån att skrapa fälgarna, då ligger du rätt.

marlbroman1994 2018-04-17 20:42

Helt ärligt gör bara som körläraren säger. :)

RulleRivare 2018-04-17 20:54

En väldigt relevant fråga är ju också varför du inte frågar din körlärare om det här.

Skrik & Panik 2018-04-17 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av Rokachero
Fyfan vad jag hatar folk som ligger mitt ute i vägen, IDIOTI. Håll så jävla lång ut till höger så att du är 1cm ifrån att skrapa fälgarna, då ligger du rätt.

Nej, då visar du omgivningen att du ska svänga höger.

Man ska ligga mitt i sitt körfält, sedan ska placeringen tala om vilken manöver man avser att göra.
Ligger man vänsterplacerad ska man svänga vänster. Ligger man högerplacerad ska man svänga...*trumvirvel* höger.
I princip kan man säga att man ska använda sin placering som om blinkers inte finns.

Svårare än så är det inte.

Elross 2018-04-17 22:28

Citat:

Ursprungligen postat av Me0w
Klarade precis teoriprovet! Det gick som smort, jag var först med att lämna salen och jag landade på stabila 63/65.

Jag har redan typ förträngt alla frågor :P

Men några jag minns jag hade problem med:

Vilket av dessa fordon måste hålla max 80 även på en 90-motortrafikled(eller om det var motorväg ): tung buss, tung lastbil, personbil med bromsat släp och något mer. Jag svarade tung lastbil

Sen var det en fråga om jag fick köra släpvagn med dubbdäck om min bil hade dubbfria vinterdäck. Mindes inte om det aldrig var okej med olika typer av däck eller om just denna kombination var okej.

Det var en fråga om vilket bränsle som påverkade växthuseffekten minst och jag kunde inte komma ihåg skillnaden mellan biogas och naturgas.

Det var en fråga om vad man skulle göra om man blir av med körkortet under sin prövotid. Jag har aldrig riktigt läst på om det, jag vet att man måste göra om riskutbildning och chansade att man också måste göra ny uppkörning och uppskrivning.

Situationsfrågor var generellt enkla, får man köra om till höger här, gäller väjningsplikt här, osv.

Fick inte en enda fråga där miniräknare behövdes, närmsta mattefråga var hur mycket rörelseenergi påverkas i relation till ett fartändringsexempel de gav och det är ju alltid i kvadrat.

Edit:

Och om någon behöver tips på bästa sätt att plugga:
Jag läste igenom boken en gång, gjorde kunskapsresan på appen "Ta körkort" och sen övade jag med testprov. Elevcentralen hade sämst övningar tyckte jag, lågt utbud frågor och de var väldigt lätta. Appen Ta körkort var helt okej, men bäst var iKörkort. Stort utbud frågor, många krångliga frågor och när du svarar fel berättar sidan ofta också varför du har fel, något de flesta tjänster inte gör. Frågorna på iKörkort var svårare än själva provet gjorde vilket ledde till att jag kom väl förberedd.


Personbil med släp får inte köra snabbare än 80km/h i Sverige oavsett hastighet på vägen.

Du får köra släpvagn med dubbdäck om bilen inte har dubbdäck men inte tvärt om, om bilen har dubbdäck måste även släpvagnen ha det.

Blir du hav med körkortet under prövotiden måste du ta om körkortet med teori och uppkörning.

EckiEcki 2018-04-17 22:57

Citat:

Ursprungligen postat av Qtip
Nej, jag låg inte på linjen eller mitten. Jag låg i mitt körfält hela tiden.


Som jag sa, drar du dig mot mitten kan det tyda på att du inte har tillräckligt bra uppsikt och kontrol över fordonet.

Bara för att du FÅR använda hela körfältet betyder det inte att du bör göra det.

VintageGermany 2018-04-19 07:45

Hej,

Jag ska köra upp snart och undrar hur svår uppkörningen är... hur hög är ribban liksom?

Vet att det kan skilja beroende på vem man kör upp med osv men på ett ungefär?

Det låter lite som en barnlek då uppkörningen endast är mellan 20 och 30 minuter, det känns som att tiden är för kort så att man ska kunna klanta till det...

Så... hur svår är den? hur svår var den för er?

Dela gärna med er tips!

Tack!

JoelSUOMI 2018-04-19 09:44

Citat:

Ursprungligen postat av VintageGermany
Hej,

Jag ska köra upp snart och undrar hur svår uppkörningen är... hur hög är ribban liksom?

Vet att det kan skilja beroende på vem man kör upp med osv men på ett ungefär?

Det låter lite som en barnlek då uppkörningen endast är mellan 20 och 30 minuter, det känns som att tiden är för kort så att man ska kunna klanta till det...

Så... hur svår är den? hur svår var den för er?

Dela gärna med er tips!

Tack!


Den är vad du gör den till. Jag gick in med inställningen att jag kunde allt man behövde kunna och var rätt säker på att jag skulle klara den... vilket var tur, hade rätt svårt att sova pga nervositet ändå och blev dessutom fylleringd mitt i natten. Somnade strax före fem och hade tid 08:00.

Min säkerhetskontroll var att testa styrservo och tutan - ridiculously easy. Fick instruktion att köra från Farsta (där jag bott väldigt länge) till Haninge (där jag bott en hel del också). Det gjorde mig så trygg att jag kände att jag hade det här, trots att bilen var en diesel jag aldrig i närheten av kört tidigare.

Körde mitt eget race hela tiden. Visade att jag hade bra uppsikt och framför allt inte bråttom. Accelererade bestämt på påfarter och var tydlig i positioneringen.
Fick bl.a. parkera i ruta, demonstrera massor av utfarts/högerregler och vänstersväng i korsning.

Fick efteråt beröm för mitt regeltänk.
Mina tips är att sköta sig själv och skita i andras hets, ha lååång blick framåt så du slipper bromsa i onödan, och visa total hänsyn mot de på och runt vägen.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:52.

© Flashback International Inc