Flashback Forum

Flashback Forum (https://www.flashback.org/index.php)
-   Trafik och körkortsfrågor (https://www.flashback.org/f52)
-   -   Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning (https://www.flashback.org/t663074)

Jl1980 2017-08-20 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av tsaritsan

Japp, det är den jag menade 😊

Elross 2017-08-21 00:40

Citat:

Ursprungligen postat av Methos
Nej,

På ditt B kort får du dra 3,5t dragfordon med 750kg släpfordon. Överstiget dock släpet 750kg så gäller regeln om totalvikt för ekipage.

Med B 0.96 får du köra ett fordonsekipage med sammanlagda totalvikt på 4250kg där släpfordonet överstiger 750kg.

Med BE får du köra ett fordonsekipage med sammanlagda totalvikt på 7t där dragfordonet inte får överstiga 3,5t och släpfordonet inte får överstiga 3,5t.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...usvagn/#138158


Defacto är att en 16åring får framföra ett dragfordon på 3,5t och ett släpfordon på 200t om denne vill. Det är en rätt rolig kuriosa.



I din länk på körkort står det att ekipaget max får väga 3,5 ton med släp, (alternativ ett och 2) 4250 med utökat b-kort.


Vad är ett lätt släp?

Generellt kan man säga att ett lätt släp har en totalvikt på högst 750 kg.

Även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt, förutsatt att den sammanlagda totalvikten på släp och bil inte överstiger 3 500 kg. För att köra sådana fordonskombinationer räcker det med körkort med behörighet B.

Detta enligt transportstyrelsen. Vet inte om jag missat något

Methos 2017-08-21 05:58

Citat:

Ursprungligen postat av Elross
I din länk på körkort står det att ekipaget max får väga 3,5 ton med släp, (alternativ ett och 2) 4250 med utökat b-kort.


Vad är ett lätt släp?

Generellt kan man säga att ett lätt släp har en totalvikt på högst 750 kg.

Även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt, förutsatt att den sammanlagda totalvikten på släp och bil inte överstiger 3 500 kg. För att köra sådana fordonskombinationer räcker det med körkort med behörighet B.

Detta enligt transportstyrelsen. Vet inte om jag missat något



Det finns två kriterier:

a) Understiger släpfordonet totalvikten 750kg? Då får föraren med B-behörighet dra 3,5t + 750kg släp

b) Överstiger släpfordonet totalvikten 750kg? Då får föraren köra med det släpen enbart om ekipaget understiger 3,5t, så du får köra med en dragbil på 2t och ett släp på 1,5t. Detta OM funktionsbegränsningen på dragfordonet och släpet tillåter det (dvs viktbegränsningarna i registreringsbeviset).

En bra sida att titta på :
https://korkortonline.se/teori/vikter-last-slap/

JoelSUOMI 2017-08-21 06:46

Citat:

Ursprungligen postat av Methos
Det finns två kriterier:

a) Understiger släpfordonet totalvikten 750kg? Då får föraren med B-behörighet dra 3,5t + 750kg släp

b) Överstiger släpfordonet totalvikten 750kg? Då får föraren köra med det släpen enbart om ekipaget understiger 3,5t, så du får köra med en dragbil på 2t och ett släp på 1,5t. Detta OM funktionsbegränsningen på dragfordonet och släpet tillåter det (dvs viktbegränsningarna i registreringsbeviset).

En bra sida att titta på :
https://korkortonline.se/teori/vikter-last-slap/


We've been over this and over this!
Jag tror fortfarande att du har fel, därför att...

Citat från din länk:
Citat:

Vad räknas som lätt släpvagn?
•Släp med totalvikt på max 750 kg.
eller
•Släp där totalvikten för bil + släp är max 3,5 ton.



Jag står fast vid att totalvikten släp+dragfordon aldrig någonsin får överstiga 3,5 ton på enbart B-behörighet.

ethernal 2017-08-21 18:36

håller med joelSUOMI. citat från transportstyrelsens hemsida

Citat:

Ett lätt släpfordon har en totalvikt av högst 750 kg. Totalvikten kan vara över 750 kg under förutsättning att dragfordonets och släpfordonets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.

Methos 2017-08-21 20:10

Citat:

Ursprungligen postat av JoelSUOMI
We've been over this and over this!
Jag tror fortfarande att du har fel, därför att...

Citat från din länk:


Jag står fast vid att totalvikten släp+dragfordon aldrig någonsin får överstiga 3,5 ton på enbart B-behörighet.


Citat:

Ursprungligen postat av ethernal
håller med joelSUOMI. citat från transportstyrelsens hemsida



Ni läser det fel:

Du får framföra en 3,5t bil med 750kg släp på ett B-kort på samma sätt som att du får köra en lastbill på över 3,5t med 750kg med vanligt C (annars måste du ha CE för ALLA släpfordon).

Regeln för fordonsekipage går in när släpfordonet har en totalvikt över 750kg. Vilket också står: "Även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt, förutsatt att den sammanlagda totalvikten på släp och bil inte överstiger 3 500 kg."

Så ett släp på totalvikt ÖVER 750kg kan vara LÄTT förutsatt att ekipaget inte överstiger 3,5t.


https://korkortonline.se/teori/vikter-last-slap/ har en utmärkt förklaring med bilder och allt. Där ser du att du får dra 600kg släp utan att räkna, men har släpet 1200kg totalvikt behöver du räkna.


Räkna menas här att du behöver ta fram ditt registreringsbevis och räkna på om ekipagets totalvikt kommer att överstiga 3,5t.

tsaritsan 2017-08-21 20:18

jag trodde man får köra om i en korsning om man gör det på huvudleden där anslutande bilar har stopp- eller väjningsplikt. är det fel? enligt den där appen är det inte tillåtet...

appen påstod även att bashastighet i tätorter är 50 km/h. det har väl sänkts till 40 km/h i åtminstone vissa städer.

e7andy 2017-08-21 21:32

Citat:

Ursprungligen postat av tsaritsan
jag trodde man får köra om i en korsning om man gör det på huvudleden där anslutande bilar har stopp- eller väjningsplikt. är det fel? enligt den där appen är det inte tillåtet...

appen påstod även att bashastighet i tätorter är 50 km/h. det har väl sänkts till 40 km/h i åtminstone vissa städer.

Enklast så kollar du i Trafikförordningen vad som gäller:
3 Kap 39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.

Man köra om i en korsning om man kör på en huvudled.

3 Kap 17 § Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen.
Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område ska vara 30 eller 40 kilometer i timmen.

50 km/h är alltså hastigheten som gäller i tätbebyggt område.

tsaritsan 2017-08-21 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av e7andy
Enklast så kollar du i Trafikförordningen vad som gäller:
3 Kap 39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.

Man köra om i en korsning om man kör på en huvudled.

3 Kap 17 § Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen.
Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område ska vara 30 eller 40 kilometer i timmen.

50 km/h är alltså hastigheten som gäller i tätbebyggt område.

okej. tack! för övrigt har jag nu läst att på smala kurviga landsvägar ska man försöka ta kurvorna så rakt som möjligt. jag trodde man skulle hålla långt till höger - särskilt i kurvor - i händelse av möte?

e7andy 2017-08-21 22:28

Citat:

Ursprungligen postat av tsaritsan
okej. tack! för övrigt har jag nu läst att på smala kurviga landsvägar ska man försöka ta kurvorna så rakt som möjligt. jag trodde man skulle hålla långt till höger - särskilt i kurvor - i händelse av möte?

Om man har god sikt så kan man räta ut kurvorna, men så fort det är dålig sikt så drar man sig ut på högerkanten.

På en uppkörning hade jag dock undvikit att slicka vänsterkanten för att räta ut kurvorna.

tsaritsan 2017-08-22 11:38

Citat:

Ursprungligen postat av e7andy
Om man har god sikt så kan man räta ut kurvorna, men så fort det är dålig sikt så drar man sig ut på högerkanten.

På en uppkörning hade jag dock undvikit att slicka vänsterkanten för att räta ut kurvorna.

okej, makes sense.

tsaritsan 2017-08-22 22:08

om man står vid ett trafikljus och ska svänga höger, vad gäller om huvudljuset visar grönt - en vanlig rund lampa - och det finns en grön pil till höger som också visar grönt? har mötande trafik framifrån rött då eller är det endast gående och cyklister till höger som har rött?

om det finns en grön pil i någon riktning, kan man alltid utgå från att mötande bilar har rött?

Elross 2017-08-22 23:41

Citat:

Ursprungligen postat av tsaritsan
om man står vid ett trafikljus och ska svänga höger, vad gäller om huvudljuset visar grönt - en vanlig rund lampa - och det finns en grön pil till höger som också visar grönt? har mötande trafik framifrån rött då eller är det endast gående och cyklister till höger som har rött?

om det finns en grön pil i någon riktning, kan man alltid utgå från att mötande bilar har rött?


Du kan köra och svänga höger då du har företräde utifall någon från motsatta håll ska svänga åt samma håll som dig. Var vaksamm för gående och cyklister kan ha grönt på vägen du svänger in på och har förtur till att korsa. Så mot fordon som färdas på bilväg har du huvudrätt men måste väja för korsande fotgängare etc om deras lampa är grön

tsaritsan 2017-08-22 23:59

Citat:

Ursprungligen postat av Elross
Du kan köra och svänga höger då du har företräde utifall någon från motsatta håll ska svänga åt samma håll som dig. Var vaksamm för gående och cyklister kan ha grönt på vägen du svänger in på och har förtur till att korsa. Så mot fordon som färdas på bilväg har du huvudrätt men måste väja för korsande fotgängare etc om deras lampa är grön

fast det är ju en grön pil, alltså måste gående och cyklister ha rött ljus enligt vad jag har fått lära mig? eller förändras det pga att även huvudljuset är grönt och har en rund lampa?

min ursprungliga fråga gällde egentligen den mötande trafiken, men never mind.

tsaritsan 2017-08-23 00:34

ta körkort-appen är prisvärd, absolut, men det stör mig att

1. det är så många enkla frågor. jag hade hoppats på fler kluriga frågor tex när det gäller vägmärken och trafikregler.
1. så pass många av frågorna är varianter av samma fråga, ibland har de t.o.m. samma illustration men bara lite annorlunda formulering.
2. vissa av svaren verkar vara inkorrekta. nu senast fick jag frågan om man måste blinka när man kör på huvudled och ska svänga höger i en korsning där huvudleden också svänger åt höger (anslutande bilar rakt framifrån eller från vänster har väjningsplikt). enligt appen finns det ingen lag som säger att man måste använda blinkers i den situationen, det stämmer väl inte?

så nu är det mkt möjligt att jag har lärt mig rätt eller fel på vissa saker...

e7andy 2017-08-23 07:30

Citat:

Ursprungligen postat av Elross
Du kan köra och svänga höger då du har företräde utifall någon från motsatta håll ska svänga åt samma håll som dig. Var vaksamm för gående och cyklister kan ha grönt på vägen du svänger in på och har förtur till att korsa. Så mot fordon som färdas på bilväg har du huvudrätt men måste väja för korsande fotgängare etc om deras lampa är grön

För att vara petnoga så har man aldrig företräde utan andra har väjningsplikt. Grönt ljus betyder att man får köra. Inte att man har rätt att köra.

Citat:

Ursprungligen postat av tsaritsan
fast det är ju en grön pil, alltså måste gående och cyklister ha rött ljus enligt vad jag har fått lära mig? eller förändras det pga att även huvudljuset är grönt och har en rund lampa?

Grön pil betyder mycket riktigt att alla trafikanter som korsar vägen du ska in på har rött.

Citat:

Ursprungligen postat av tsaritsan
2. vissa av svaren verkar vara inkorrekta. nu senast fick jag frågan om man måste blinka när man kör på huvudled och ska svänga höger i en korsning där huvudleden också svänger åt höger (anslutande bilar rakt framifrån eller från vänster har väjningsplikt). enligt appen finns det ingen lag som säger att man måste använda blinkers i den situationen, det stämmer väl inte?

Den är klurig. Hur indikerar man att man ska rakt fram eller om man ska svänga vänster? Blinka höger i båda fallen eller ska man låta bli att blinka då man kör rakt fram...fast man låter ju bli att blinka när man följer huvudleden.
Jag blinkar alltid i såna situationer för att vara tydlig. Att visa vad man tänker göra är aldrig fel.
Frågan är vad lagen säger, men jag misstänker att eftersom du följer huvudleden så behöver man inte blinka. Jag tänker att man kan jämställa en sån korsning med en huvudled som svänger kraftigt och har 2 anslutande små grusvägar mitt i svängen. Där är det ju tydligt att man inte behöver blinka.

e7andy 2017-08-23 09:48

Citat:

Ursprungligen postat av e7andy
Den är klurig. Hur indikerar man att man ska rakt fram eller om man ska svänga vänster? Blinka höger i båda fallen...

För sen edit: Blinka vänster menar jag så klart.

tsaritsan 2017-08-24 02:02

Citat:

Ursprungligen postat av e7andy
Den är klurig. Hur indikerar man att man ska rakt fram eller om man ska svänga vänster? Blinka höger i båda fallen eller ska man låta bli att blinka då man kör rakt fram...fast man låter ju bli att blinka när man följer huvudleden.
Jag blinkar alltid i såna situationer för att vara tydlig. Att visa vad man tänker göra är aldrig fel.
Frågan är vad lagen säger, men jag misstänker att eftersom du följer huvudleden så behöver man inte blinka. Jag tänker att man kan jämställa en sån korsning med en huvudled som svänger kraftigt och har 2 anslutande små grusvägar mitt i svängen. Där är det ju tydligt att man inte behöver blinka.

jag fick denna fråga på provet och valde då att svara att man är tvungen att blinka. tror jag fick rätt för det.

klarade för övrigt provet utan problem :) tack Jl1980, e7andy och andra för hjälp och tips.

e7andy 2017-08-24 13:18

Citat:

Ursprungligen postat av tsaritsan
jag fick denna fråga på provet och valde då att svara att man är tvungen att blinka. tror jag fick rätt för det.

klarade för övrigt provet utan problem :) tack Jl1980, e7andy och andra för hjälp och tips.

Grattis!

Angående användning av körriktningsvisare på huvudled som svänger i korsning så står det sällan så specifika saker i Trafikförordningen. Det som gäller är:
3 Kap 65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.

Det är en korsning och du ska svänga där. Allstå ska du blinka. Så enkelt är det nog. Att det är huvudled är sekundärt och egentligen irrelevant information för att bedöma huruvida du ska blinka.

Forummedlem 2017-08-30 02:40

Citat:

Ursprungligen postat av jeezy05
Jag har tagit mitt körkort i Bulgarien. Du kan kontakta mig om du har eventuella frågor. Mycket billigare och bättre utbildning. I Sverige mjölkar man som in in helvete " vet du vad du behöver mer lektioner, tror inte du är redo". Kvinnor kan inte ens parkera i Sverige så ja du vi har bästa utbildningen eller hur

Skulle verkligen vara tacksam om du guiden mig hur man kan ta körkort där

Iskelo 2017-08-30 14:42

Någon som har tips för uppkörning i Lund? Har uppkörning om ca. 3 veckor, mest privat men även tagit ett par lektioner på trafikskola, som alla lyckats helt med att förstöra mitt självförtroende :D

Jag hade bokat körlektioner för att de skulle hjälpa mig för uppkörning, hade redan bokat allt då. Första lektionen sa tanten att det var ett test. Klarade testet bra, men skulle köra mjukare och krypköra fram vid dålig sikt, inte ha kopplingen på dragläge vid sväng osv. Okej, sa jag. Så jag övade privat.
Några lektioner efter med en annan lärare blev jag tvungen att byta körsätt. Med denne var det 'gasa på' och klart fick man ha kopplingen uppe vid sväng. Här gick vi mest igenom miljökörning, släpp bromsen, när motorvarvet gått ner trycker du ned kopplingen och bromsar smått, sen kopplar man ner till 1/2:an beroende på om det är rondell eller stopp. Sen gasar man på som fan. Vid ett tillfälle sa personen ''kör på'' vid en rondell när en snabb bil körde mot mig samtidigt. Fick ju självklart stanna för jag såg bilen, inte läraren :whoco5: . Läraren sa också ''gasa på'' när jag körde förbi ett par som hade parkerat sin bil och skulle ta ut varor eller vad det var ur bilen (ska man inte sakta ner när man kör förbi bilar på vägen?)

Kändes helt flummigt, som om de sket fullständigt i att lära mig bara för att jag redan hade bokat uppkörning och allt det där. Ska jag boka tider på annan körskola innan min uppkörning?
Vet någon vad trafikskolan har för bil? Modernare bilar är jävligt kluriga. Pedalerna känns annorlunda.

vepis 2017-08-30 15:10

Citat:

Ursprungligen postat av Iskelo
Någon som har tips för uppkörning i Lund? Har uppkörning om ca. 3 veckor, mest privat men även tagit ett par lektioner på trafikskola, som alla lyckats helt med att förstöra mitt självförtroende :D

Jag hade bokat körlektioner för att de skulle hjälpa mig för uppkörning, hade redan bokat allt då. Första lektionen sa tanten att det var ett test. Klarade testet bra, men skulle köra mjukare och krypköra fram vid dålig sikt, inte ha kopplingen på dragläge vid sväng osv. Okej, sa jag. Så jag övade privat.
Några lektioner efter med en annan lärare blev jag tvungen att byta körsätt. Med denne var det 'gasa på' och klart fick man ha kopplingen uppe vid sväng. Här gick vi mest igenom miljökörning, släpp bromsen, när motorvarvet gått ner trycker du ned kopplingen och bromsar smått, sen kopplar man ner till 1/2:an beroende på om det är rondell eller stopp. Sen gasar man på som fan. Vid ett tillfälle sa personen ''kör på'' vid en rondell när en snabb bil körde mot mig samtidigt. Fick ju självklart stanna för jag såg bilen, inte läraren :whoco5: . Läraren sa också ''gasa på'' när jag körde förbi ett par som hade parkerat sin bil och skulle ta ut varor eller vad det var ur bilen (ska man inte sakta ner när man kör förbi bilar på vägen?)

Kändes helt flummigt, som om de sket fullständigt i att lära mig bara för att jag redan hade bokat uppkörning och allt det där. Ska jag boka tider på annan körskola innan min uppkörning?
Vet någon vad trafikskolan har för bil? Modernare bilar är jävligt kluriga. Pedalerna känns annorlunda.


Lund är egentligen ingen knepig stad att köra upp i förutsatt en grej: lokalkännedom. Kör så mycket du bara kan i innerstaden, motorvägarna och landsvägarna runt omkring. Vissa saker som man möter i sin körning runt staden kan absolut upplevas som knepiga om man aldrig kört där förut och risken för fel eller mindre bra beslut blir automatiskt större. T.ex. finns det knepiga dubbelrondeller vid Lunds södra där det krävs att du ligger i vänster körfält redan i rondell nr 1 om du ska vänster i rondell 2 osv (någon möjlighet till filbyte rondellerna emellan finns i princip inte då det är en mycket kort sträcka på en av regionens mest tättrafikerade vägar). Finns flertalet sådana smågrejer som kan upplevas som mindre genomtänkta i Lund samt gator som är avstängda vissa tider på dygnet osv, således är det ett måste att känna vägnätet och klurigheterna i och runt staden mycket väl. Har man inte tid till att öva in såpass mycket lokalkännedom kan jag istället rekommendera att köra upp i Malmö, det är en betydligt simplare stad rent strukturmässigt även om det självklart finns en del knepigheter även här och förbannat massa enkelriktat runt Värnhem, däremot är ju själva klimatet och det oskrivna regelverket i själva trafiken något mer kontinentalt och anarkistiskt om man uttrycker sig så..

Gällande körskolorna i Lund (jag har erfarenhet av ett flertal, tog ett tag innan jag fann rätt om man säger så..) är det mååånga som gör allt för att hålla kvar eleven så länge som möjligt och mjölka sin kassako, oftast på hyfsat omotiverade grunder även om man självklart inte ska stressa sig igenom sin körkortsutbildning. Som exempel på detta kan jag nämna min tid som körkortsaspirant på en regionalt stor trafikskola vid västra stationen där gubben och kärringen jag spenderade tid och dyra pengar på tyckte att 30-35 lektioner var lagom efter två års privat övningskörning (nu kan man diskutera vikten av privat övningskörning och varierande kvalitet på denna, dock vill jag påstå att mina erfarenheter härifrån var relativt välgrundade). Bytte sedan till en körskola på Bankgatan där jag tog 12 lektioner och körde sedan upp utan några problem.

Mitt huvudsakliga tips till dig är att finna en lärare som du känner dig helt trygg med och stanna så mycket som möjligt hos denna. Då får du en god individuell utveckling tillsammans med din pedagog och ni vet precis var ni har varandra. Byter man runt mellan lärare är risken stor att man får höra olika saker mellan varje körlektion, ena säger att man kör grymt och den andra vill boka in 10 lektioner till, och detta leder vanligtvis bara till förvirring, depression och osäkerhet.

Slutligen, LYCKA TILL! Vägen till ett körkort kan vara mycket tuff, tro mig jag om någon vet, och det är lätt att låta sitt självförtroende slås sönder helt och hållet men ge inte upp. Du kommer, precis som alla andra idioter i vårt land, att få ditt kort en vacker dag och då spelar det ingen som helst roll hur många lektioner du har tagit osv. Dock ska man inte glömma bort att själva tiden under utbildningen också ska vara dräglig, även om resultatet är det viktigaste.

Lukkan112 2017-08-30 15:15

Måste ju vara medborgare i landet först och främst. Har jag för mig. Låter som en lång process för att spara nån krona :P

Prodelin 2017-08-30 21:48

Vore bra om nån vet var man kan köpa MC kort legalt? har riktigt B körkort idag men tänker fan mig inte bli mjölkad av sossestaten.

Iskelo 2017-08-31 13:46

Jag kör upp i Lund, på trafikverket står det att de har VOLVO V60 och volvo s60, men det står inte att de är diesel, får man kanske bensindriven bil på uppkörningen då?

Iskelo 2017-08-31 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av vepis
Lund är egentligen ingen knepig stad att köra upp i förutsatt en grej: lokalkännedom. Kör så mycket du bara kan i innerstaden, motorvägarna och landsvägarna runt omkring. Vissa saker som man möter i sin körning runt staden kan absolut upplevas som knepiga om man aldrig kört där förut och risken för fel eller mindre bra beslut blir automatiskt större. T.ex. finns det knepiga dubbelrondeller vid Lunds södra där det krävs att du ligger i vänster körfält redan i rondell nr 1 om du ska vänster i rondell 2 osv (någon möjlighet till filbyte rondellerna emellan finns i princip inte då det är en mycket kort sträcka på en av regionens mest tättrafikerade vägar). Finns flertalet sådana smågrejer som kan upplevas som mindre genomtänkta i Lund samt gator som är avstängda vissa tider på dygnet osv, således är det ett måste att känna vägnätet och klurigheterna i och runt staden mycket väl. Har man inte tid till att öva in såpass mycket lokalkännedom kan jag istället rekommendera att köra upp i Malmö, det är en betydligt simplare stad rent strukturmässigt även om det självklart finns en del knepigheter även här och förbannat massa enkelriktat runt Värnhem, däremot är ju själva klimatet och det oskrivna regelverket i själva trafiken något mer kontinentalt och anarkistiskt om man uttrycker sig så..

Gällande körskolorna i Lund (jag har erfarenhet av ett flertal, tog ett tag innan jag fann rätt om man säger så..) är det mååånga som gör allt för att hålla kvar eleven så länge som möjligt och mjölka sin kassako, oftast på hyfsat omotiverade grunder även om man självklart inte ska stressa sig igenom sin körkortsutbildning. Som exempel på detta kan jag nämna min tid som körkortsaspirant på en regionalt stor trafikskola vid västra stationen där gubben och kärringen jag spenderade tid och dyra pengar på tyckte att 30-35 lektioner var lagom efter två års privat övningskörning (nu kan man diskutera vikten av privat övningskörning och varierande kvalitet på denna, dock vill jag påstå att mina erfarenheter härifrån var relativt välgrundade). Bytte sedan till en körskola på Bankgatan där jag tog 12 lektioner och körde sedan upp utan några problem.

Mitt huvudsakliga tips till dig är att finna en lärare som du känner dig helt trygg med och stanna så mycket som möjligt hos denna. Då får du en god individuell utveckling tillsammans med din pedagog och ni vet precis var ni har varandra. Byter man runt mellan lärare är risken stor att man får höra olika saker mellan varje körlektion, ena säger att man kör grymt och den andra vill boka in 10 lektioner till, och detta leder vanligtvis bara till förvirring, depression och osäkerhet.

Slutligen, LYCKA TILL! Vägen till ett körkort kan vara mycket tuff, tro mig jag om någon vet, och det är lätt att låta sitt självförtroende slås sönder helt och hållet men ge inte upp. Du kommer, precis som alla andra idioter i vårt land, att få ditt kort en vacker dag och då spelar det ingen som helst roll hur många lektioner du har tagit osv. Dock ska man inte glömma bort att själva tiden under utbildningen också ska vara dräglig, även om resultatet är det viktigaste.


Tack, fick ingen notis om att du hade svarat, men tack så jättemycket för tipset! Vad roligt att du nämnde västra stations trafikskola, det var just den jag gick på och de var väldigt dåliga i deras lärande.

Tack också för tips på var man kan köra! Har kört runt i centrum lite, novarondellen är jag väldigt bekant med, samt alla vägar runt nova& trafikverket. Har kört i Malmö lite också, den staden är för knepig för mig, tycker att Lund är lugnare både folket och trafiken, men i Malmö känns det som om folk bara vill köra fram väldigt fort.

Tack så jättemycket, det hjälper verkligen!

Lukkan112 2017-09-01 10:43

Tänk bara att uppkörnings-människan är lika nervös som dig. Brukar funka för att lugna nerverna. Prata om nå skit kanske

Lukkan112 2017-09-01 10:59

Citat:

Ursprungligen postat av Prodelin
Vore bra om nån vet var man kan köpa MC kort legalt? har riktigt B körkort idag men tänker fan mig inte bli mjölkad av sossestaten.

haha du har råd att köpa MC men inte råd att ta körkortet för det? Bra tanke

Elross 2017-09-01 11:29

Citat:

Ursprungligen postat av e7andy
För att vara petnoga så har man aldrig företräde utan andra har väjningsplikt. Grönt ljus betyder att man får köra. Inte att man har rätt att köra.


Grön pil betyder mycket riktigt att alla trafikanter som korsar vägen du ska in på har rött.


Den är klurig. Hur indikerar man att man ska rakt fram eller om man ska svänga vänster? Blinka höger i båda fallen eller ska man låta bli att blinka då man kör rakt fram...fast man låter ju bli att blinka när man följer huvudleden.
Jag blinkar alltid i såna situationer för att vara tydlig. Att visa vad man tänker göra är aldrig fel.
Frågan är vad lagen säger, men jag misstänker att eftersom du följer huvudleden så behöver man inte blinka. Jag tänker att man kan jämställa en sån korsning med en huvudled som svänger kraftigt och har 2 anslutande små grusvägar mitt i svängen. Där är det ju tydligt att man inte behöver blinka.


Andra som använder vägen, det kan fortfarande vara grönt för cyklister och gångare via övergångsställen/cykelled som korsar vägen som då har företräde.

Edit: mitt fel, läser för snabbt, med grön pil vet jag inte om de övergångsställen kan få grönt samtidigt, vid vanlig rund lampa kan det det i alla fall. My bad.

-spitzlix- 2017-09-02 18:41

Intensivkurs eller inte?
 
Tjenare, då körkortet närmar sig efter spärrtid och massa prover (Är 20 bast för den som undrar.) så går jag i tankarna på intensivkurs då jag är i stort behov av körkort helst innan december. Är intensivkurs lämpligare än att ta det "normalt"? Har körerfarenhet och kan hantera bilar rätt duktigt (Kört oftast efter skogsvägar fint och "buskört" för att häva sladdar i grustag) och just nu nöter jag en jävla massa teori på elevcentralen och läser böckerna för att vara något "förberedd". Ur min synvinkel känner jag mig redo för intensivkurs på 1-2veckor men är det något jag bör ha i åtanke? Att studera i rask takt är jag van vid och att lära mig snabbt med.

Lägger ner ca 3timmar om dagen att studera teori då jag verkligen brinner för bilar (Är ju rätt tråkigt att ha en passion för bilar utan körkort.) och ja, vill ju köra lagligt och att kunna ha friheten ett körkort och bil ger.
Ber om ursäkt om texten är något osammanhängande/slöddrig.
Mvh.

AliceIsChained 2017-09-04 12:43

Första gången jag körde upp var vid Jakobsberg. De är ett att dem svårare platserna att köra upp vid efter senare google sökningar.

Det är inte värt att köra upp där även om du bor i närheten. Vet inte om det var för att jag hade en orättvis körledare (Rolf Aastrup). Det jag främst underkänt på, var att jag missade en skylt som skulle ta mig vidare till E18. Han säger åt mig vart vi ska alldeles försent. Skylten är dessutom placerat bakom ett trädd som du först ser då du inte längre kan bytta körfält säkert. När han väl säger att jag ska bytta körfält till det vänstra så korsar jag samtidigt en heldragen linje.

Dem punkter jag fick underkänt på var
- Parkering (Den var mitt fel, parkerade på tog för nära bilen på min vänstra sida och sedan klagar han på att han själv inte skulle komma ut säkert. Men det konstiga är att han sedan säger att han själv inte skulle komma ut på sin sida. Det pekar ju endast mot att parkerings luckan var för liten från början.)
- Missade hastighetsskyltar (Den var helt mitt fel. Var alldeles för nervös och tittade inte noggrant nog i kurvorna där skylten var uppsatt.)
- körde över heldragen linje (Där var det han som var orättvis, endast)

Det enda som återkommer på alla punkter där jag gjorde fel har med det körfältsbytet att göra.

Han skrev det under
Trafikregler: Körning i körfältsbyte.
Trafiksäkerhet och beteende Körning i körfältsbyte.

Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafik miljöer: körning i körfältsbyte


Så om ni nu ska köra där så rekommenderar jag att ni kräver att få någon som inte är Rolf Aastrup då han är extremt dålig att köra mer.
Kan inte säga med säkerhet om jag hade fått mitt körkort även om jag sett skylten. Men hans dåliga uppförande gör honom till en olämplig person att köra upp för.

e7andy 2017-09-04 12:56

Citat:

Ursprungligen postat av AliceIsChained
Det är inte värt att köra upp där även om du bor i närheten. Vet inte om det var för att jag hade en orättvis körledare (Rolf Aastrup). Det jag främst underkänt på, var att jag missade en skylt som skulle ta mig vidare till E18. Han säger åt mig vart vi ska alldeles försent. Skylten är dessutom placerat bakom ett trädd som du först ser då du inte längre kan bytta körfält säkert. När han väl säger att jag ska bytta körfält till det vänstra så korsar jag samtidigt en heldragen linje.

Min tanke är att genom att säga till för sent och säger till dig att byta körfält över heldragen linje så testar han dig om du kan hantera såna situationer. Om du inte hinner byta till rätt körfält i tid så får du hitta en annan väg till dit du ska. Samma sak med heldragen linje. Kör vidare och hitta en annan väg. Såna där situationer råkar man ut för ofta om man kör på nya ställen och utan GPS. Man hanterar inte dem genom att bryta mot lagen. Istället kör man lugnt vidare och hittar en alternativ väg.

lugnare 2017-09-04 22:15

Hur kan man garantera att klara teoriprovet 2017?
Såg att https://körkort.se/ erbjuder ett teoriprovet likt Trafikverket. Något att satsa på?

FrappyJo 2017-09-04 22:41

Citat:

Ursprungligen postat av lugnare
Hur kan man garantera att klara teoriprovet 2017?
Såg att https://körkort.se/ erbjuder ett teoriprovet likt Trafikverket. Något att satsa på?

Jag använde mig av körkort.se
Det var sådär, de gav en ingen förklaring till de frågor man svarat fel på, utan berättade bara vad som var rätt svar. Jag skulle rekommendera korkortonline.se, där förklaras det varför de olika svarsalternativen var rätta/felaktiga. De erbjuder också något gratistest som du skulle kunna prova.

Elross 2017-09-04 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av AliceIsChained
Första gången jag körde upp var vid Jakobsberg. De är ett att dem svårare platserna att köra upp vid efter senare google sökningar.

Det är inte värt att köra upp där även om du bor i närheten. Vet inte om det var för att jag hade en orättvis körledare (Rolf Aastrup). Det jag främst underkänt på, var att jag missade en skylt som skulle ta mig vidare till E18. Han säger åt mig vart vi ska alldeles försent. Skylten är dessutom placerat bakom ett trädd som du först ser då du inte längre kan bytta körfält säkert. När han väl säger att jag ska bytta körfält till det vänstra så korsar jag samtidigt en heldragen linje.

Dem punkter jag fick underkänt på var
- Parkering (Den var mitt fel, parkerade på tog för nära bilen på min vänstra sida och sedan klagar han på att han själv inte skulle komma ut säkert. Men det konstiga är att han sedan säger att han själv inte skulle komma ut på sin sida. Det pekar ju endast mot att parkerings luckan var för liten från början.)
- Missade hastighetsskyltar (Den var helt mitt fel. Var alldeles för nervös och tittade inte noggrant nog i kurvorna där skylten var uppsatt.)
- körde över heldragen linje (Där var det han som var orättvis, endast)

Det enda som återkommer på alla punkter där jag gjorde fel har med det körfältsbytet att göra.

Han skrev det under
Trafikregler: Körning i körfältsbyte.
Trafiksäkerhet och beteende Körning i körfältsbyte.

Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafik miljöer: körning i körfältsbyte


Så om ni nu ska köra där så rekommenderar jag att ni kräver att få någon som inte är Rolf Aastrup då han är extremt dålig att köra mer.
Kan inte säga med säkerhet om jag hade fått mitt körkort även om jag sett skylten. Men hans dåliga uppförande gör honom till en olämplig person att köra upp för.


Som en ovanför redan skrivit så handlar det om att se hur du kan bedöma situationer. hade du sagt att du tar nästa avfart eller vänder på lämpligt ställe hade det säkert gått då du inte kunnat genomföra bytet säkert, nu valde du att bryta mot säkerhetsregler vilket är extra dåligt. på uppkörningen får man göra misstag men misstag som har med säkerhet att göra är det hårdare mot alternativt kuggar en direkt.

Hastighetsbegränsningarna hör ihop med säkerheten då de är uppsatta av en anledning, kör man lite för fort en liten stund men att missa skylt och köra för fort på ett olämplig ställe kan också vara en sådan sak man åker på rätt snabbt.

Liknande kan sägas med parkeringen, om den var så liten så att ingen av er skulle ta sig ur så är det en för liten parkering och du tar en annan.

Brejjan 2017-09-09 14:07

Fråga om synintyg!

Min fru var inne hos optikern igår för att få ett synintyg, något strulade i datorn så optikern kunde inte skicka intyget digitalt. Vi fick däremot ett intyg som liknar transportstyrelsens men det är inte samma exakt. Var skickar vi det? Kan vi göra det över nätet på något sätt?

id16by6 2017-09-11 12:22

Hej.
Skulle uppskatta hjälp om min situation. Jag ska köra upp om lite mer än en vecka men mina chanser att klara uppkörningen är inte superhöga (50/50). Saken är att jag jobbar och kan inte övningsköra privat vilket gör att jag skulle vilja försöka så snart som möjligt igen om jag skulle misslyckas. Problemet är ju att uppkörningstiderna är ju långt borta om man kollar transportstyrelsen :( har dock hört att om man går in tidigt under dagen så kan man boka avbokade tider nära inpå. Vet någon om detta stämmer? Jag kolla idag men hittade inget, kan de bero på att jag redan har uppkörning inbokat så jag inte kan se tider innan min uppkörning? Hörde även att dom försöker ge än en andra chans inom 2 månader om man misslyckas. Sant?
Uppskattar info och tips 😊

Aktiermm 2017-09-11 16:48

Provet är alltså nu på torsdag, äckligt nervös! Jag har gjort alla frågor på elevcentralen och jag kan det mesta. Jag är väldigt rädd att provet kommer vara helt annorlunda. Hur svårt är de egentligen? Har ni några sista minuten tips?

De hade varit skönt om man kunde göra gamla prov, kan man de? Är så trött på elevcentralen nu...

st0ckis 2017-09-11 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av Aktiermm
Provet är alltså nu på torsdag, äckligt nervös! Jag har gjort alla frågor på elevcentralen och jag kan det mesta. Jag är väldigt rädd att provet kommer vara helt annorlunda. Hur svårt är de egentligen? Har ni några sista minuten tips?

De hade varit skönt om man kunde göra gamla prov, kan man de? Är så trött på elevcentralen nu...


Frågorna är inte särskilt lika de på elevcentralen och har du inte läst boken noggrant och bara lärt dig Elevcentralens frågor utantill, vilket många gör, kommer du inte klara det.
Så, sätt dig och läs igenom de stycken du vet att du har svårt för, gör prover på nätet för att få omformulerade frågor som ser annorlunda ut än just Elevcentralens och se hur det går där.

Med tanke på att väldigt många kuggar eller får låga poäng om än godkänt är det nog rätt svårt.
Inte teorin i sig, men just att folk lär sig frågor och svar utantill så de vet vilken bokstav som hör till rätt svar och sen sitter där med helt omformulerade frågor och inte förstår teorin bakom.

Nej, du kan inte göra gamla prov. Sätt dig och läs boken!

JoelSUOMI 2017-09-12 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av id16by6
Hej.
Skulle uppskatta hjälp om min situation. Jag ska köra upp om lite mer än en vecka men mina chanser att klara uppkörningen är inte superhöga (50/50).

Varför?
Citat:

Ursprungligen postat av id16by6
Saken är att jag jobbar och kan inte övningsköra privat vilket gör att jag skulle vilja försöka så snart som möjligt igen om jag skulle misslyckas. Problemet är ju att uppkörningstiderna är ju långt borta om man kollar transportstyrelsen :( har dock hört att om man går in tidigt under dagen så kan man boka avbokade tider nära inpå. Vet någon om detta stämmer?

Hela tråden är proppfull av exempel där folk trott att en ny tid är omöjligt, för att därefter ha ringt precis som du säger tidigt på morgonen och kollat avbokningar och ibland fått tid redan samma dag.
Citat:

Ursprungligen postat av id16by6
Uppskattar info och tips 😊

Du borde definitivt inte köra upp om du tror att chansen är hälften att du misslyckas. Vad händer om du "klarar" det då, menar du? Ska du köra runt ute i trafiken och chansa med saker du inte vet? För hade du vetat hade du inte varit så tveksam kring dina chanser, eller hur?

Några bra tips är att planera körningen stenhårt, ha låååååång blick framåt över vad som händer och se till att inte bli stående på övergångsställen/i korsningar. Man stannar innan tills det är fritt att köra.
Kom ihåg högerregeln samt placering på vägen.
Var säkerhetsmedveten och visa det (tänk: barn springer ut på vägen hela jävla tiden om du inte ser dem).
Visa dina avsikter i god tid.
Gör ingenting utan att det kan ske helt utan risk (körfältsbyten, vänstersvängar, utfart, påfart m.m.)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:45.

© Flashback International Inc