Flashback Forum

Flashback Forum (https://www.flashback.org/index.php)
-   Trafik och körkortsfrågor (https://www.flashback.org/f52)
-   -   Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning (https://www.flashback.org/t663074)

jumpernicke 2017-01-06 12:04

Om ni alla är så smarta som ni påstår varför är det ingen som kunde svaren till mina frågor tidigare?




Förstår inte detta:



Omkörningsförbud:

I samband med obevakade övergångsställen, cykelpassager och cykelöverfarter.

Undantag: Tillåtet att passera i låg fart (så att du hinner stanna) om det finns fler än ett körfält i din färdriktning och något av följande uppfylls:
Körfälten leder till olika färdmål.
Det är tät kö i alla körfält.
Det sker i anslutning till en korsning.

På höger sida.

Undantag 1: Tillåtet om körfälten leder till olika färdmål.
Undantag 2: Tillåtet om det är tät kö i alla körfält.
Undantag 3: Tillåtet om bilarna är i olika körfält vid en korsning.
Undantag 4: Tillåtet om hastighetsbegränsningen är max 70 km/h och det finns minst 2 markerade körfält i samma riktning.
Undantag 5: Tillåtet att passera till höger om ett fordon som tänker svänga vänster.

I samband med högerregelskorsningar.

st0ckis 2017-01-06 12:07

Citat:

Ursprungligen postat av jumpernicke
Om ni alla är så smarta som ni påstår varför är det ingen som kunde svaren till mina frågor tidigare?




Förstår inte detta:



Omkörningsförbud:

I samband med obevakade övergångsställen, cykelpassager och cykelöverfarter.

Undantag: Tillåtet att passera i låg fart (så att du hinner stanna) om det finns fler än ett körfält i din färdriktning och något av följande uppfylls:
Körfälten leder till olika färdmål.
Det är tät kö i alla körfält.
Det sker i anslutning till en korsning.

På höger sida.

Undantag 1: Tillåtet om körfälten leder till olika färdmål.
Undantag 2: Tillåtet om det är tät kö i alla körfält.
Undantag 3: Tillåtet om bilarna är i olika körfält vid en korsning.
Undantag 4: Tillåtet om hastighetsbegränsningen är max 70 km/h och det finns minst 2 markerade körfält i samma riktning.
Undantag 5: Tillåtet att passera till höger om ett fordon som tänker svänga vänster.

I samband med högerregelskorsningar.

Vad är frågan? Vad är det du inte förstår?

jumpernicke 2017-01-06 13:49

Citat:

Ursprungligen postat av st0ckis
Vad är frågan? Vad är det du inte förstår?


haha allting.. behöver helt enkelt en bättre förklaring av vad dem regelerna menar angående när man har omkärningsförbud och inte.

e7andy 2017-01-06 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av jumpernicke
haha allting.. behöver helt enkelt en bättre förklaring av vad dem regelerna menar angående när man har omkärningsförbud och inte.

Fast du har ju listat precis just vad som gäller:
Citat:

I samband med obevakade övergångsställen, cykelpassager och cykelöverfarter.

Undantag: Tillåtet att passera i låg fart (så att du hinner stanna) om det finns fler än ett körfält i din färdriktning och något av följande uppfylls:
Körfälten leder till olika färdmål.
Det är tät kö i alla körfält.
Det sker i anslutning till en korsning.

På höger sida.

Undantag 1: Tillåtet om körfälten leder till olika färdmål.
Undantag 2: Tillåtet om det är tät kö i alla körfält.
Undantag 3: Tillåtet om bilarna är i olika körfält vid en korsning.
Undantag 4: Tillåtet om hastighetsbegränsningen är max 70 km/h och det finns minst 2 markerade körfält i samma riktning.
Undantag 5: Tillåtet att passera till höger om ett fordon som tänker svänga vänster.

I samband med högerregelskorsningar.

Exakt vad är det som är oklart?

Det du listat betyder precis vad som står: Att på eller före övergångsställen, cykelpassager och cykelöverfarter så får du inte köra om. Du får inte heller köra om på höger sida av annat fordon eller i en korsning där högerregeln gäller. Det finns vissa undantag och de är listade. Är det något specifikt undantag som är konstigt?

Om man sätter sig in i varje situation så är undantagen ganska naturliga. Det enda som är lite konstigt är den med max 70 km/h. Det får man lära sig.

jumpernicke 2017-01-06 18:06

Citat:

Ursprungligen postat av e7andy
Fast du har ju listat precis just vad som gäller:

Exakt vad är det som är oklart?

Det du listat betyder precis vad som står: Att på eller före övergångsställen, cykelpassager och cykelöverfarter så får du inte köra om. Du får inte heller köra om på höger sida av annat fordon eller i en korsning där högerregeln gäller. Det finns vissa undantag och de är listade. Är det något specifikt undantag som är konstigt?

Om man sätter sig in i varje situation så är undantagen ganska naturliga. Det enda som är lite konstigt är den med max 70 km/h. Det får man lära sig.


Då ska vi ta och börja få hjulen i huvudet o snurra omkring.. :P

Tex

100: Man får köra om ifall det finns körfält i olika färdmål.. alltså menas det att tex jag kör bakom en långsam bil som kör i färdmåls vägen som kommer rakt frammåt men jag får köra om den genom att byta till vägen som går fördmål åt höger/vänster nästa gång vi kommer till en korsning.. och sen svänga tillbaka in framför denbilen på färdmålet som går rakt frammåt igen? Eller om jag vill köra om den så måste jag svänga någonstans i nästa korsning?

101: Tät kö i alla körfält.. trodde det var olaligt att köra slalom??

102: Så jag får snabbt köra om en bil ifall det är innan en korsning? i samma stil som 100?

Vi börjar med dem så länge.



Sedan så undrar jag en till sak när man ansöker om körkortstillstånd.. Om man är närsynt så ska man svara "ja" på fråga 1-E? "annan ögonsjukdom?" ? Konstigt att den mest populära problemet med ögon som finns i världen hamnar i "annan" kategorin??

Ska man sedan skriva det i fråga 14 om när du tog syndundersökningen och vart osv? alltså jag tycker helt enkelt hela detta systemet verkar så knasigt om dem redan har dessa uppgifter.

ArabiskaPrinsen 2017-01-06 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av jumpernicke
Då ska vi ta och börja få hjulen i huvudet o snurra omkring.. :P

Tex

100: Man får köra om ifall det finns körfält i olika färdmål.. alltså menas det att tex jag kör bakom en långsam bil som kör i färdmåls vägen som kommer rakt frammåt men jag får köra om den genom att byta till vägen som går fördmål åt höger/vänster nästa gång vi kommer till en korsning.. och sen svänga tillbaka in framför denbilen på färdmålet som går rakt frammåt igen? Eller om jag vill köra om den så måste jag svänga någonstans i nästa korsning?

101: Tät kö i alla körfält.. trodde det var olaligt att köra slalom??

102: Så jag får snabbt köra om en bil ifall det är innan en korsning? i samma stil som 100?

Vi börjar med dem så länge.



Sedan så undrar jag en till sak när man ansöker om körkortstillstånd.. Om man är närsynt så ska man svara "ja" på fråga 1-E? "annan ögonsjukdom?" ? Konstigt att den mest populära problemet med ögon som finns i världen hamnar i "annan" kategorin??

Ska man sedan skriva det i fråga 14 om när du tog syndundersökningen och vart osv? alltså jag tycker helt enkelt hela detta systemet verkar så knasigt om dem redan har dessa uppgifter.


Närsynthet är ingen ögonsjukdom. Herregud grabben, jag får intrycket om att du kommer ha väldiga problem med körkortsteorin.

e7andy 2017-01-06 19:37

Citat:

Ursprungligen postat av jumpernicke
Då ska vi ta och börja få hjulen i huvudet o snurra omkring.. :P

Tex

100: Man får köra om ifall det finns körfält i olika färdmål.. alltså menas det att tex jag kör bakom en långsam bil som kör i färdmåls vägen som kommer rakt frammåt men jag får köra om den genom att byta till vägen som går fördmål åt höger/vänster nästa gång vi kommer till en korsning.. och sen svänga tillbaka in framför denbilen på färdmålet som går rakt frammåt igen? Eller om jag vill köra om den så måste jag svänga någonstans i nästa korsning?

101: Tät kö i alla körfält.. trodde det var olaligt att köra slalom??

102: Så jag får snabbt köra om en bil ifall det är innan en korsning? i samma stil som 100?

Vi börjar med dem så länge.



Sedan så undrar jag en till sak när man ansöker om körkortstillstånd.. Om man är närsynt så ska man svara "ja" på fråga 1-E? "annan ögonsjukdom?" ? Konstigt att den mest populära problemet med ögon som finns i världen hamnar i "annan" kategorin??

Ska man sedan skriva det i fråga 14 om när du tog syndundersökningen och vart osv? alltså jag tycker helt enkelt hela detta systemet verkar så knasigt om dem redan har dessa uppgifter.

Krångla inte till det.

100: Du får köra om ett fordon genom att köra i ett körfält som går till ett annat färdmål. Det finns inget krav på att du ska svänga. Det är fritt att byta körfält enligt de regler som gäller för körfältsbyten.

101: Det är inte olagligt att byta fil. Om det är tät kö så blir det inte mycket slalom att prata om. Jag tror inte att det finns någon regel mot att köra slalom om det är möjligt. Däremot är det ofta olämpligt och kan anses vara vårdslöst.

102: Det står "Tillåtet att passera i låg fart (så att du hinner stanna)" i anslutning till en korsning. Du får köra om i och innan en korsning, men ska göra det i lämplig hastighet.

Vad som är tillåtet och vad som är lämpligt att göra är inte alltid samma sak. Du ska alltid se till att inte onödigt hindra eller störa och du ska hjälpa till så att trafiken flyter på och inga olyckor inträffar oavsett vad för andra lagar och regler som gäller.


Angående ansökan så är det bara att svara på frågorna. Fundera inte så mycket. Det finns säkert något skäl till att det är gjort som det är gjort eller så är det en efterhandskonstruktion. Tänker du försöka förändra hur ansökan är utformad? Om inte, så fyll bara i.

Underutvecklad 2017-01-07 14:29

Vad menas egentligen med bilhyra vid privat prov? Till skillnad från bara bilhyra vid prov? Hur går det till vid ett privat prov? Att man hyr vid båda tillfällena är ju självklart, man hur går ett privat sådant till?

tramprat 2017-01-07 15:32

Citat:

Ursprungligen postat av Underutvecklad
Vad menas egentligen med bilhyra vid privat prov? Till skillnad från bara bilhyra vid prov? Hur går det till vid ett privat prov? Att man hyr vid båda tillfällena är ju självklart, man hur går ett privat sådant till?


Vart läste du det? Det betyder väl att man hyr körskolans eller trafikverkets bil.

Underutvecklad 2017-01-07 16:11

Citat:

Ursprungligen postat av tramprat
Vart läste du det? Det betyder väl att man hyr körskolans eller trafikverkets bil.

Det betyder nog inte att man hyr trafikverkets bil. Då det kostar att hyra från skolan. Jag läste detta hos webbsidan på en trafikskola.

Bilhyra vid prov - Man måste ha kört minst 5st körlektioner hos oss vid lån av bil 500:-
Bilhyra vid privat prov - Man måste ha kört Minst 5st körlektioner hos oss vid lån av bil 800:


Länk.


NakenGiraff 2017-01-07 16:33

Skriver upp nu på tisdag!

Har läst och läst och läst.

Gjort alla prov på STR, får alltid 63-69/70.

Gjort alla prov på trafiktestet, snittar alltid 90% och över.

Har memorerat formlerna på alkohol, broms/stopp/reaktionssträcka, datum för sommar/bildäck, bilens vikter, allt med släp att göra, alla vägmärken. Allting.

Tror ni man fixar det här?

Hoppas på det bästa!

tramprat 2017-01-07 16:40

Citat:

Ursprungligen postat av Underutvecklad
Det betyder nog inte att man hyr trafikverkets bil. Då det kostar att hyra från skolan. Jag läste detta hos webbsidan på en trafikskola.

Bilhyra vid prov - Man måste ha kört minst 5st körlektioner hos oss vid lån av bil 500:-
Bilhyra vid privat prov - Man måste ha kört Minst 5st körlektioner hos oss vid lån av bil 800:


Länk.



Ursäkta, nej jag läste inte din fråga ordentligt. Det är nog precis som du säger. Kanske det privata provet är att körskoleläraren inte hänger med?

tramprat 2017-01-07 16:41

Citat:

Ursprungligen postat av tramprat
Ursäkta, nej jag läste inte din fråga ordentligt. Det är nog precis som du säger. Kanske det privata provet är att körskoleläraren inte hänger med?



Citat:

Ursprungligen postat av NakenGiraff
Skriver upp nu på tisdag!

Har läst och läst och läst.

Gjort alla prov på STR, får alltid 63-69/70.

Gjort alla prov på trafiktestet, snittar alltid 90% och över.

Har memorerat formlerna på alkohol, broms/stopp/reaktionssträcka, datum för sommar/bildäck, bilens vikter, allt med släp att göra, alla vägmärken. Allting.

Tror ni man fixar det här?

Hoppas på det bästa!


Det ska nog gå bra för dig hörru! Lycka till. :)

Underutvecklad 2017-01-07 18:10

STR är det samma sak som elevcentralen? Jag menar testerna alltså.

Hur snabbt bör man läsa ut boken? Två gånger under en vecka är väl bra?

e7andy 2017-01-07 18:43

Citat:

Ursprungligen postat av Underutvecklad
Hur snabbt bör man läsa ut boken? Två gånger under en vecka är väl bra?

Det viktiga med teorin är att förstå den. Det kvittar hur snabbt du läser boken om du inte förstår vad du läser. Om du förstår teorin när det är dags att skriva teoriprovet så kommer det gå bra.

Underutvecklad 2017-01-07 18:56

Citat:

Ursprungligen postat av e7andy
Det viktiga med teorin är att förstå den. Det kvittar hur snabbt du läser boken om du inte förstår vad du läser. Om du förstår teorin när det är dags att skriva teoriprovet så kommer det gå bra.

Precis. Jag brukar förstå ganska bra, menade mer om det kommer räcka om jag gör så.

Jag klarade teorin med 52 rätt, men min tid har gått ut och jag har inte läst så mycket de senaste månaderna. Så funderar på att läsa boken två gånger igen och sedan köra på 'ta körkort' appen.

Måste man ta ny bild när ens tid har gått ut? Eller fortsätter man att ha de man tog från början?

Kan man ta om bilden om man vill?

e7andy 2017-01-07 19:46

Citat:

Ursprungligen postat av Underutvecklad
Precis. Jag brukar förstå ganska bra, menade mer om det kommer räcka om jag gör så.

Jag klarade teorin med 52 rätt, men min tid har gått ut och jag har inte läst så mycket de senaste månaderna. Så funderar på att läsa boken två gånger igen och sedan köra på 'ta körkort' appen.

Måste man ta ny bild när ens tid har gått ut? Eller fortsätter man att ha de man tog från början?

Kan man ta om bilden om man vill?

Jag tog mitt senaste körkort (MC) på 1,5 månad. Läste igenom boken en gång. Skrev sen prov på körskolan 2 dagar i veckan. Slog upp det jag hade fel på i teoriboken. Sen skrev jag 64 av 65 rätt på teoriprovet. Iofs har jag sedan tidigare bilkörkort så jag kunde den mesta teorin automatiskt.
Alla lär sig saker på olika sätt. Mitt sätt är att läsa en bok och sen öva. Hitta ditt sätt.

Bild tar du väl vid uppkörningstillfället? Gissningsvis så tar man en ny bild varje gång.

Tropicanan 2017-01-09 00:08

Tjena, Jag har bara B körkort. Men jag ska skaffa till tung mc, Grejen är den att jag kan klara ett teoriprov utan problem och även kör upp med en motorcykel då jag kan alla dessa regler. Har kört motocross och motorcykel hela livet så på så sätt är det inga problem.

Men frågan är då ifall jag bara rakt av kan boka teoriprov och uppkörning med mc utan att ha tagit en enda lektion utav någon någonsin? Eller är jag ute och cyklar nu?

fisting 2017-01-09 01:51

Citat:

Ursprungligen postat av Tropicanan
Tjena, Jag har bara B körkort. Men jag ska skaffa till tung mc, Grejen är den att jag kan klara ett teoriprov utan problem och även kör upp med en motorcykel då jag kan alla dessa regler. Har kört motocross och motorcykel hela livet så på så sätt är det inga problem.

Men frågan är då ifall jag bara rakt av kan boka teoriprov och uppkörning med mc utan att ha tagit en enda lektion utav någon någonsin? Eller är jag ute och cyklar nu?


ja..nu sneseglar du lite..det finns obligatoriska avsnitt i utbildningen som t,ex "risk1" samt "risk2" som måste genomföras innan uppskrivning och uppkörning..

8bitrage 2017-01-09 11:01

Citat:

Ursprungligen postat av Tropicanan
Tjena, Jag har bara B körkort. Men jag ska skaffa till tung mc, Grejen är den att jag kan klara ett teoriprov utan problem och även kör upp med en motorcykel då jag kan alla dessa regler. Har kört motocross och motorcykel hela livet så på så sätt är det inga problem.

Men frågan är då ifall jag bara rakt av kan boka teoriprov och uppkörning med mc utan att ha tagit en enda lektion utav någon någonsin? Eller är jag ute och cyklar nu?


Nej,

Du måste skaffa körkortstillstånd m. synintyg igen (det du hade när du tog körkortet gäller inte)
Du måste gå Risk1, Risk2 och sedan kan du skriva teori och boka uppkörning.

jumpernicke 2017-01-09 20:08

Om man hadde ett handledartillstånd innan 2012 (2010) vilket innebär att den ska vara giltig för hela livet istället för bara 5 år.. men om man har tappat bort denna dokument.. kan man få en ny kopia av dokumentet skickat hem? För dem måste ju ändå ha det i sina databas för att verifiera att våra dokument är inte fake? Eller måste man göra ny handledar kurs?

NakenGiraff 2017-01-10 11:46

Citat:

Ursprungligen postat av NakenGiraff
Skriver upp nu på tisdag!

Har läst och läst och läst.

Gjort alla prov på STR, får alltid 63-69/70.

Gjort alla prov på trafiktestet, snittar alltid 90% och över.

Har memorerat formlerna på alkohol, broms/stopp/reaktionssträcka, datum för sommar/bildäck, bilens vikter, allt med släp att göra, alla vägmärken. Allting.

Tror ni man fixar det här?

Hoppas på det bästa!


Skrev upp idag!

Inte en enda p-fråga/datumparkering, etc.

Fick 64/65!

Tyckte det var löjligt lätt, mycket
Lättare än frågorna man fick på STR & trafiktestet.se

Nu bara uppkörning kvar!

Fan vad glad man är!

toby79 2017-01-10 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av jumpernicke
Om man hadde ett handledartillstånd innan 2012 (2010) vilket innebär att den ska vara giltig för hela livet istället för bara 5 år.. men om man har tappat bort denna dokument.. kan man få en ny kopia av dokumentet skickat hem? För dem måste ju ändå ha det i sina databas för att verifiera att våra dokument är inte fake? Eller måste man göra ny handledar kurs?

Handledartillstånd för en viss elev som är utfärdat före 1 feb 2012 är obegränsat giltigt så länge du inte blivit av med körkortet. Det gäller dock bara för den elev som var anmäld.
Är det nåt syskon som står på tur så får du göra om utbildningen.

NakenGiraff 2017-01-12 11:17

Citat:

Ursprungligen postat av NakenGiraff
Skrev upp idag!

Inte en enda p-fråga/datumparkering, etc.

Fick 64/65!

Tyckte det var löjligt lätt, mycket
Lättare än frågorna man fick på STR & trafiktestet.se

Nu bara uppkörning kvar!

Fan vad glad man är!

Vill bara skriva av mig då jag är så jäkla glad.

Klarade uppkörningen idag! Så otroligt skönt att fixa både teorin och uppkörningen på första försöket.

Skönt skönt skönt! :D

jumpernicke 2017-01-13 15:39

Ska man alltså göra en fullständig säkerhetkontroll varje gång man är och ävningskör eller kör uppkörningsprovet?

För i teori boken står det att man bör göra det varje gång man kör en bil som man inte kört innan eller på ett tag.

Det inkluderar att kolla så halv/helljus parkeringsljus bakljus bromsljus och skyltbelsyningen fungerar.. för det första hur gör man det? Måste man inte vara 2 pers för att kolla det?

Hur kollar man mönsterdjupet i däcken också? kan man verkligen se skillnad mellan 3 och 5mm?

Och vad menas med att försöka få bilen att rulla medans parkerings/handbromsen är åtdragen? Ska man knuffa bilen?

Hur testar man tutan?? jk :P

SilentVictory 2017-01-13 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av jumpernicke
Ska man alltså göra en fullständig säkerhetkontroll varje gång man är och ävningskör eller kör uppkörningsprovet?

För i teori boken står det att man bör göra det varje gång man kör en bil som man inte kört innan eller på ett tag.

Det inkluderar att kolla så halv/helljus parkeringsljus bakljus bromsljus och skyltbelsyningen fungerar.. för det första hur gör man det? Måste man inte vara 2 pers för att kolla det?

Hur kollar man mönsterdjupet i däcken också? kan man verkligen se skillnad mellan 3 och 5mm?

Och vad menas med att försöka få bilen att rulla medans parkerings/handbromsen är åtdragen? Ska man knuffa bilen?

Hur testar man tutan?? jk :P

Du kommer nog aldrig få en uppgift att gå igenom hela säkerhetskontrollen under en uppkörning. Några punkter kommet väljas ut bara. Men du kommer säkerligen gå igenom alla med körskoleläraren så du kan dom.

Själv fick jag endast att kolla parkeringsbroms och fotbroms.

Parkeringsbromsen testar man genom att dra åt den och sedan släppa upp kopplingen för att försöka få bilen att rulla. Fungerar den som den ska så håller den bilen stilla.

Man testar tutan genom att slå med en hammare på bakrutan.. Givetvis testar du tutan genom att tuta.
Jo man behöver vara två för att testa bromsljus.
Hur testar du belysningen hemma? Genom att laga mat? Eller genom att tända belysningen?

Ser du skillnad på 3 och 5mm på en linjal eller måttband? Där har du svaret.

2016-10-07 2017-01-13 15:54

Citat:

Ursprungligen postat av jumpernicke
Ska man alltså göra en fullständig säkerhetkontroll varje gång man är och ävningskör eller kör uppkörningsprovet?

För i teori boken står det att man bör göra det varje gång man kör en bil som man inte kört innan eller på ett tag.

Det inkluderar att kolla så halv/helljus parkeringsljus bakljus bromsljus och skyltbelsyningen fungerar.. för det första hur gör man det? Måste man inte vara 2 pers för att kolla det?

Hur kollar man mönsterdjupet i däcken också? kan man verkligen se skillnad mellan 3 och 5mm?

Och vad menas med att försöka få bilen att rulla medans parkerings/handbromsen är åtdragen? Ska man knuffa bilen?

Hur testar man tutan?? jk :P


Citat:

Ursprungligen postat av SilentVictory
Du kommer nog aldrig få en uppgift att gå igenom hela säkerhetskontrollen under en uppkörning. Några punkter kommet väljas ut bara. Men du kommer säkerligen gå igenom alla med körskoleläraren så du kan dom.

Själv fick jag endast att kolla parkeringsbroms och fotbroms.

Parkeringsbromsen testar man genom att dra åt den och sedan släppa upp kopplingen för att försöka få bilen att rulla. Fungerar den som den ska så håller den bilen stilla.

Man testar tutan genom att slå med en hammare på bakrutan.. Givetvis testar du tutan genom att tuta.
Jo man behöver vara två för att testa bromsljus.
Hur testar du belysningen hemma? Genom att laga mat? Eller genom att tända belysningen?

Ser du skillnad på 3 och 5mm på en linjal eller måttband? Där har du svaret.



Inte helt korrekt, förbered dig Jumpernicke, även om SilentVictory inte behövde gå igenom hela säkerhetskontrollen så kanske du kan får göra det. Jag fick nämligen göra det på min uppkörning.

mvh

OlegZigvardauskas 2017-01-14 19:31

Någon mer än jag som håller på att ta mc-kort nu till våren? Har klarat alla faserna på elevcentralen men nu har det börjat gå åt helvete när jag gjort repetitionerna :(.

Ibland känns det som att frågorna byter svar också jag vet inte är det samma sak för andra?

st0ckis 2017-01-14 19:55

Citat:

Ursprungligen postat av OlegZigvardauskas
Någon mer än jag som håller på att ta mc-kort nu till våren? Har klarat alla faserna på elevcentralen men nu har det börjat gå åt helvete när jag gjort repetitionerna :(.

Ibland känns det som att frågorna byter svar också jag vet inte är det samma sak för andra?

Det finns flera liknande frågor med olika svar, så du blandar nog bara ihop dem. Annars kanske du bara har lärt dig var rätt svar är placerat på skärmen?

OlegZigvardauskas 2017-01-14 20:25

Citat:

Ursprungligen postat av st0ckis
Det finns flera liknande frågor med olika svar, så du blandar nog bara ihop dem. Annars kanske du bara har lärt dig var rätt svar är placerat på skärmen?


En kombo skulle jag nog säga isf, men nej jag tycker att den byter svar ibland men vad vet jag.

OlegZigvardauskas 2017-01-14 23:45

Som den här frågan

Du får möte i mörker. Vad är rätt?

Alternativ:

1. Jag tänder helljuset i god tid före mötet

2. Jag tänder halvljuset först när mötet sker

3. Jag tänder helljuset efter mötet

Då ska det tydligen vara alternativ 2 som är rätt fast det bör vara 3.

st0ckis 2017-01-15 00:19

Citat:

Ursprungligen postat av OlegZigvardauskas
Som den här frågan

Du får möte i mörker. Vad är rätt?

Alternativ:

1. Jag tänder helljuset i god tid före mötet

2. Jag tänder halvljuset först när mötet sker

3. Jag tänder helljuset efter mötet

Då ska det tydligen vara alternativ 2 som är rätt fast det bör vara 3.


Nej, trean är inte rätt. Då ser du inte vad som finns vid sidan av bilen, om du tänder efter mötet.
Vad du ska göra är att tända lamporna när ni är nos mot nos och du inte bländar den andre föraren. Alltså alt. 2

toby79 2017-01-15 00:20

Citat:

Ursprungligen postat av OlegZigvardauskas
Som den här frågan

Du får möte i mörker. Vad är rätt?

Alternativ:

1. Jag tänder helljuset i god tid före mötet

2. Jag tänder halvljuset först när mötet sker

3. Jag tänder helljuset efter mötet

Då ska det tydligen vara alternativ 2 som är rätt fast det bör vara 3.

Nej nummer 2 är rätt.
Du bländar inget när mötet sker.
För ihop dina händer. När de möts så tänder du....

Väntar du till efter mötet så finns det en oupplyst sträcka.

I praktiken spelar det sällan någon roll, men meningen med denna fråga är att du ska få så bra ljus som möjligt utan att för den skulle blända någon annan.

OlegZigvardauskas 2017-01-15 00:38

Citat:

Ursprungligen postat av toby79
Nej nummer 2 är rätt.
Du bländar inget när mötet sker.
För ihop dina händer. När de möts så tänder du....

Väntar du till efter mötet så finns det en oupplyst sträcka.

I praktiken spelar det sällan någon roll, men meningen med denna fråga är att du ska få så bra ljus som möjligt utan att för den skulle blända någon annan.


Jaha tack jag läste helljuset på 2:an, klockan är för mycket för att plugga antar jag.:sad44: :sad44:

OlegZigvardauskas 2017-01-15 19:26

Ber om ursäkt det har varit en snurrig helg, på svar 2 ska det stå helljuset och inget annat. Då antar jag att man ska slå på helljuset precis efter vi mötts?

st0ckis 2017-01-15 19:29

Citat:

Ursprungligen postat av OlegZigvardauskas
Ber om ursäkt det har varit en snurrig helg, på svar 2 ska det stå helljuset och inget annat. Då antar jag att man ska slå på helljuset precis efter vi mötts?


Vad är det du inte förstår? Är du mycket dum?
Som både jag och toby79 har förklarat för dig redan ska du tänka helljuset när ni möts. Inget annat.

OlegZigvardauskas 2017-01-15 19:45

Citat:

Ursprungligen postat av st0ckis
Vad är det du inte förstår? Är du mycket dum?
Som både jag och toby79 har förklarat för dig redan ska du tänka helljuset när ni möts. Inget annat.


Jag som varit ute för lite i helgen och har svårt att ta in saker.

Die.young.4ever 2017-01-19 08:28

Orkar inte ta B körkort så därför tänkte jag satsa på AM kortet som jag förstår är lättare att ta. Men jag undrar om någon vet om/vart man kan ladda ner alla frågor eller prov som görs på AM kortet.
Mvh
En lat jävel :D

impasto 2017-01-26 00:13

http://www.ringensbilskola.se/korsimulator-stockholm

Denna bilskola i stockholm erbjuder lektioner med simulator. Jag kan tänka mig att det kan hjälpa med att lära sig teoridelen och grundläggande koordination men jag är ändå lite skeptisk... Jag har själv varit inne på att köpa ratt och pedaler till min pc då jag tycker det borde kunna ge något men dom få gånger jag kört på en parkeringsplats så finns det ju väsentliga skillnader i den fysiska feedback man får när man sitter i en bil.

Så vad säger ni, är detta pengar i sjön eller kan någon lektion vara värt att testa?

e7andy 2017-01-26 13:45

Citat:

Ursprungligen postat av impasto
http://www.ringensbilskola.se/korsimulator-stockholm

Denna bilskola i stockholm erbjuder lektioner med simulator. Jag kan tänka mig att det kan hjälpa med att lära sig teoridelen och grundläggande koordination men jag är ändå lite skeptisk... Jag har själv varit inne på att köpa ratt och pedaler till min pc då jag tycker det borde kunna ge något men dom få gånger jag kört på en parkeringsplats så finns det ju väsentliga skillnader i den fysiska feedback man får när man sitter i en bil.

Så vad säger ni, är detta pengar i sjön eller kan någon lektion vara värt att testa?

Om det är en bra simulator så ger det säkert något. Svårt att bedöma utan att ha testat själv. Prova en gång skadar ju inte och kostnaden är inte jättehög...dock inte billigt. Enligt bokningssidan så verkar det vara populärt i alla fall.
Ratt och pedaler till PC tror jag inte alls på. Visst kan man nog lära sig lite trafikregler, men det kan du få bättre genom att åka lite buss. Billigt och i verkligheten. Sitt längst fram och öva dig på skyltar och regler. Notera när du är osäker och kolla upp vad som gäller.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:14.

© Flashback International Inc